شناسه خبر : 20343 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نمایندگان انتشار مطلب درباره راه‌های پیشگیری را ممنوع کردند

مدال فیلدز به یک بانوی ایرانی رسید

در روزهای پایانی هفته رسانه‌های بین‌المللی از به دست آوردن افتخاری تازه توسط یک بانوی ایرانی خبر دادند. مریم میرزاخانی، ایرانی - آمریکایی، ۳۷‌ساله، استاد ریاضی دانشگاه استنفورد(ایالات متحده) به سبب مشارکت فوق‌العاده در دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و دیگر فضاهای مدول، به همراه آرتور آویلا، مانجول بهارگوا و مارتین هایرر مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ را به دست آورد.

حمیده حق‌پرست
رسانه‌های ایران در هفته گذشته زیر سایه سقوط هواپیمای مسافربری ایران140 و مرگ 39 نفر از شهروندان کشور قرار داشت. پروازی که چهار نفر از مسافران با پریدن از حفره به وجودآمده هنگام سقوط از مرگ آنی نجات یافتند. در همین روز قطار مسافربری مشهد -تهران در کیلومتر 159 حدفاصل شیرین‌چشمه-بسطام از خط خارج و سه واگن انتهایی که یکی توشه باری و دو واگن مسافربری بودند از خط خارج شد. حادثه‌ای که خوشبختانه به ادعای مسوولان محلی خسارت جانی همراه نداشت. در همین روز در حالی که همه نگاه‌ها به شهرک آزادی پایتخت و لاشه سوخته هواپیمای خط هوایی سپاهان‌ایر معطوف بود، در شمال شرق کشور جنگل ملی گلستان در آتش ساخته‌شده توسط چند شکارچی می‌سوخت و جشن تولد 56‌سالگی خود را می‌گریست. در این روز تصادف یک مینی‌بوس نیز باعث مرگ چند شهروند دیگر این مرزوبوم شد. حوادث یکشنبه سبب شد ‌ بسیاری از روزنامه‌ها روز دوشنبه با تصویری فول‌پیج از بقایای هواپیما و تیترهای احساسی روی دکه بروند. با این حال اگر تعداد روزانه مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات و حوادث را در کشور مرور کنیم درخواهیم یافت که تلفات یکشنبه گذشته، تفاوت قابل ذکری با روزهای دیگر نداشت. همین چند روز پیش اعلام شد ‌ در سفرهای تعطیلات عید فطر بیش از 26 شهروند ایرانی در دریای خزر غرق شدند. از این اخبار بسیار است و اگر بخواهیم به قاعده اقدام عزیزان ژورنالیست در دوشنبه هفته گذشته رفتار کنیم، باید هر روز تصویر فول‌پیج این قبیل حوادث میهمان پیشانی رسانه‌ها باشد. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که مردم و دولتمردان برای جان شهروندان ارزشی بیشتر قائل شوند. ارزشی که مانع پریدن ایران 140 با وجود هشدارهای خلبان و تیم پروازی شود، ارزشی که از توزیع بنزین با ترکیبات سرطان‌زا در پمپ‌بنزین‌ها جلوگیری کند، ارزشی که مانع استفاده روغن پالم در لبنیات و مواد نگهدارنده در آب بسته‌بندی‌شده شود، ارزشی که از به‌کارگیری لنت ترمز دارای آزبست در کارخانه‌ها جلوگیری کند و... ان‌شاءالله شاهد چنین فجایعی در آینده نباشیم. در این هفته اما خبرهای خوب نیز کم نبودند. در روزهای پایانی هفته رسانه‌های بین‌المللی از به دست آوردن افتخاری تازه توسط یک بانوی ایرانی خبر دادند. مریم میرزاخانی، ایرانی-آمریکایی، ۳۷‌ساله، استاد ریاضی دانشگاه استنفورد (ایالات متحده) به سبب مشارکت فوق‌العاده در دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و دیگر فضاهای مدول، به همراه آرتور آویلا، مانجول بهارگوا و مارتین هایرر مدال فیلدز در سال 2014 را به دست آورد. مدال فیلدز، معتبرترین جایزه جامعه ریاضیدانان جهان است که هر چهار سال یک‌بار و به ریاضیدانان برگزیده زیر ۴۰ سال اهدا می‌شود. از خبرهای خوب دیگر این هفته می‌توان به دستور سازمان غذا و داروی کشور برای ممانعت از استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی اشاره کرد. اقدامی که ان‌شاءالله موجب سالم‌سازی این مواد غذایی ضروری در کشور شود.

آماده‌باش در فرودگاه‌ها برای ابولا
در حالی که دولت‌ها و رسانه‌های جهان در دو ماه گذشته در هراس از همه‌گیری بیماری خطرناک «ابولا» بسیج شده بودند، اما در ایران در این زمینه شاهد فعالیت آشکاری نبودیم. با این حال در هفته گذشته آژیر خطر این بیماری مهلک در ایران نیز به صدا درآمد و وزارت بهداشت از اتباع ایران درخواست کرد به کشورهایی که موارد ابتلا به بیماری ابولا در آن مشاهده شده است، سفر نکنند. همچنین محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر این وزارتخانه، در گفت‌وگو با رسانه‌ها آخرین وضعیت پیشروی ابولا در جهان را تشریح کرد. این مقام مسوول تاکید کرد: «ما این بیماری را از ابتدا ردیابی کرده و آمادگی‌های لازم برای تشخیص بیماری و مراقبت بیماران را داریم. وزارت بهداشت به مردم توصیه می‌کند اگر کار ضروری ندارند مسافرت به کشورهای درگیر بیماری را به تعویق بیندازند. اگر هم مجبور به سفر هستند از تماس با بعضی حیوانات از جمله میمون، خفاش و... به شدت اجتناب کنند.» گویا در پایان تاکید کرد: «مسافرانی که به این کشورها سفر کردند در صورت بازگشت به کشور چنانچه تا 30 روز بعد از بازگشت دچار تب، اسهال، استفراغ و خونریزی از جایی در بدن‌شان شوند حتماً با ذکر اینکه به کشورهای گینه، لیبریا، سیرالئون و پایتخت نیجریه سفر داشتند به مسوولان بهداشتی کشور اطلاع دهند. تیم‌های بهداشتی ما در فرودگاه‌هایی که پرواز بین‌المللی دارند اطلاع‌رسانی لازم را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.»

نیاز رسانه‌ای، اصلی‌ترین عامل گرایش مردم به ماهواره
بحث استفاده شهروندان ایرانی از ماهواره یکی از بحث‌های پرچالش کشور در دو دهه گذشته بوده است. هفته گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه گزارشی منتشر کرد. اعتماد در این باره نوشت:« بر اساس این گزارش «سیاست‌های ماهواره‌ای در ایران» میان استفاده از برنامه‌های ماهواره و نیازهای رسانه‌ای شهروندان نسبت مستقیمی برقرار است؛ نیازی که در برنامه‌ریزی و سیاست‌های مسوولان کمتر به آن توجه شده است. نگرانی مسوولان و هشدارهای متعدد و به تبع آن اتخاذ رویکردهای سلبی در برخورد با ماهواره طی سال‌های اخیر در حالی است که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان یک نهاد رسمی نشان می‌دهد، مردم برای تامین نیازهای فکری و خبری خود استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای را انتخاب کرده‌اند. بر اساس این گزارش اگرچه تا سال 1380 استفاده‌کنندگان ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند اما با رفع کمابیش این نیاز از طریق شبکه‌های داخلی و به شیوه‌های دیگر، اصلی‌ترین انگیزه مردم در استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در سال‌های اخیر نیاز به کسب خبر، تحلیل و تامین نیازهای فکری بوده است. این گزارش نشان می‌دهد در حالی که قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای به باور بسیاری از کارشناسان کارایی و اثربخشی خود را از دست داده است، تلاش‌های صورت‌گرفته برای تصویب قانون جدید به دلیل فقدان سیاست واحد به شکست انجامیده است. طی دو دهه اخیر سنجش دقیق و نیازسنجی از مردم، مسوولان را به سمت اتخاذ سیاست‌های متناقض و رویکردهای سلبی کشانده که نه‌تنها به نتیجه مورد نظر ختم نشده است بلکه ولع استفاده از ماهواره را به دوردست‌ترین و بی‌امکانات‌ترین روستاها و حاشیه‌های شهر نیز کشانده است. این سیاست‌ها از سیاست ممنوعیت کامل و شکست آن شروع می‌شود و به سیاست استفاده مدیریت‌شده و در نهایت حمایت از ماهواره‌های همسو می‌رسد. مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده نخستین گام برای ساماندهی این حوزه اتخاذ رویکرد مشخص و ثابت و تنظیم قانون مدون برای این عرصه است. این مرکز راه‌حل‌هایی همچون افزایش تعداد شبکه‌های مبتنی بر آرا و دیدگاه‌های مختلف سیاسی و فکری و همچنین استفاده از ظرفیت‌های فضای دیجیتال برای تامین این نیازها را پیشنهاد داده است. این مرکز همچنین قانونگذاری جدید در این عرصه را مستلزم اجرای قوانین معطل‌مانده مانند قانون برنامه پنجم دانسته و پیشنهاد کرده بر اساس شناخت و نیازهای یادشده از سه سیاست منع استفاده مدیریت‌شده و حمایت از برنامه‌های همسو استفاده بیشتری کرد.» باید دید این قبیل گزارش‌ها تا چه اندازه در تغییر نگاه مسوولان به مباحث نو و فرهنگی تاثیرگذار خواهد بود؟

هر کارگر در ماه چند دلار حقوق می‌گیرد؟
هر مشمول قانون کار در سال 1393 ماهانه معادل 195 دلار حداقل دستمزد دریافت خواهد کرد. فکر می‌کنید در کشورهای دیگر میزان دستمزد کارگران چقدر است. مهر در این باره گزارشی را منتشر کرده است. این رسانه اعلام کرد کارشناسان می‌گویند حداقل دستمزدها در ایران یکی از کمترین ارقام در بین کشورهای مختلف است و از این حیث مشمولان قانون کار با مسائل و مشکلات جدی در تامین معیشت خود روبه‌رو هستند. طبق آمار سازمان جهانی کار میزان حداقل دستمزد در اندونزی 250، مکزیک 600، پرو 600، چین 700، ترکیه 1400، آفریقای جنوبی 2400، آلمان 2800 و آمریکا 3400 دلار است. این رقم در عراق 300 دلار، اردن 268، قزاقستان 116، پاکستان 82 و در لبنان 450 دلار است. با توجه به تلاش دولت برای واقعی‌سازی قیمت‌ها به نظر می‌رسد که در بخش درآمدها هم باید فکری اساسی صورت بگیرد.

مجلس به محدودیت فعالیت رسانه‌ها رای داد
نمایندگان مجلس با تصویب بند2 از طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت، رسانه‌ها را در منگنه تهدید به توقیف شش‌ماهه و محدودیت فعالیت و ممنوع‌سازی نوشتن هرگونه مطلب درباره پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری قرار دادند. به گزارش اعتماد بند2 این طرح که ممنوعیت هرگونه تبلیغ و انتشار مطلب درباره پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری را مصوب کرده و رسانه متخلف را مستوجب مجازات‌های مندرج در ماده 35 قانون مطبوعات مصوب سال 1364 دانسته، تناقض بارز و مشهودی را در مقابل شعارهای نمایندگان ملت درباره دفاع از آزادی‌های مشروع رقم می‌زند، در جلسه علنی مجلس و در ادامه بررسی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور، با تصویب نمایندگان مجلس تمام اعمال جراحی که برای پیشگیری دائمی از بارداری انجام می‌شود به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت، ممنوع شد و 143 نماینده با رای موافق خود، مصوب کردند که رعایت نکردن این حکم توسط شاغلان حرفه‌های پزشکی، تخلف محسوب می‌شود و متخلفان متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات‌های مندرج در تبصره یک ماده 28 قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 16 آبان 1383 محکوم می‌شوند. اما ماده 2 همین طرح که مخالفت آشکار برخی نمایندگان از جمله علیرضا محجوب، نماینده تهران را در پی داشت مقرر می‌کند که رسانه‌های جمعی در هر گروه از فعالیت تصویری، مکتوب، شنیداری و مجازی از انتشار هر تبلیغ و مطلبی درباره پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری منع شده‌اند. این ماده از طرح در حالی به تصویب نمایندگان رسید که طبق قانون مطبوعات کشور، رسانه‌ها مجاز به ابراز و انتشار نظر و پیشنهاد و انتقاد سازنده شده‌اند. در مخالفت با همین بی‌توجهی نمایندگان نسبت به اصول قانون مطبوعات درباره اعطای آزادی به رسانه‌ها بود که محجوب گفت: «ما تصور می‌کنیم که دادگاه و دستگاه قضایی می‌تواند از هر نوشته‌ای برداشت تبلیغی کند و این برای رسانه‌ها گرفتاری و محدودیت درست خواهد کرد و نباید با تصویب این طرح کاری کنیم که آزادی بیان خبرنگاران محدود شود. در واقع، ماده2 طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت اشاره کرده است که هرگونه تبلیغ در خصوص این موضوع ممنوع است. تا پیش از این اگر تبلیغی برای پیشگیری از بارداری وجود داشته مربوط به دستگاه‌های دولتی بوده و در حقیقت اگر منظور آگهی تجاری در این خصوص است، هیچ دستگاه غیردولتی در آن دخیل نبوده است. اما اگر نوشتن مقالات تحلیلی و موارد تحقیقی هم می‌تواند تبلیغ تلقی شود، این به معنای ایجاد محدودیت برای رسانه‌هاست. مگر نوشتن دو خط مطلب درباره موضوع پیشگیری از بارداری جرم است. این موضوع مخالفت با قانون الهی که نیست.» باید منتظر ماند و دید این مصوبه تا چه اندازه موجب رشد جمعیت خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها