شناسه خبر : 41953 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قبل از خرید فرز انگشتی بادی به این نکات توجه کنید

فرز انگشتی بادی که به سنگ انگشتی بادی نیز معروف است یکی از پرمصرف‌ترین ابزارآلات بادی و پنوماتیک محسوب می‌شود.

قبل از خرید فرز انگشتی بادی به این نکات توجه کنید

 این ابزار با توجه به وسعت کاربردهای آن، از محبوبیت بالایی بین صنعتگران و هنرمندان بهره می‌برد. سنگ انگشتی بادی انواع گوناگونی دارد و هر کدام نیز برای کاربردهای منحصر به ‌فردی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از برندهای اصلی تولیدکننده این ابزار می‌توان به سوماک، اس پی، اینگرسولرند و APT اشاره کرد. سنگ انگشتی بادی با انواع متریال نظیر فلزات، سنگ‌ها، چوب، شیشه و غیره تناسب و کارایی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای مزایای خرید فرز انگشتی بادی لطفاً تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

فرز انگشتی بادی چیست؟

سنگ انگشتی بادی یک ابزار چرخشی و دستی است که برای سنگ‌زنی، سنباده زدن، پرداخت یا ماشین‌کاری موادی مانند فلز، پلاستیک و چوب استفاده می‌شود. شما می‌توانید از فرز بادی خود بسته به نوع ابزاری که روی آن متصل میشود، برای صیقل دادن سطوح، برش مواد، صاف کردن لبه‌های ناهموار روی چوب یا فلز، محو کردن زنگ‌زدگی، تیز کردن تیغه‌ها و موارد دیگر استفاده کنید.

فهرست کارهای امکان‌پذیر با سنگ انگشتی بادی واقعاً چشمگیر است و نشان می‌دهد که یک ابزار همه‌کاره محسوب می‌شود. تمام صنعتگران، کارگاه‌های صنعتی و کارخانه‌ها باید از این ابزار محوری و پرکاربرد برای پیشبرد بهتر امور روزانه خود استفاده کنند.

انواع فرز انگشتی بادی

سنگ انگشتی بادی به دو دسته کلی قابل‌تقسیم است که عبارتند از سنگ انگشتی بادی مستقیم و سنگ انگشتی بادی سر کج. در ادامه به معرفی این دو نوع اصلی سنگ انگشتی بادی می‌پردازیم.

فرز انگشتی بادی

1.سنگ انگشتی بادی مستقیم

سنگ انگشتی بادی مستقیم، رایج‌ترین و پرکاربردترین سنگ انگشتی بادی است. کولت (ابزارگیر) آن با توجه به شکل ظاهری که دارد، در امتداد بدنه آن قرار می‌گیرد. این ابزار در طیف وسیعی از کاربردها نظیر برش‌کاری، پرداخت‌کاری، سنباده‌زنی و غیره به کار می‌رود.

2.سنگ انگشتی بادی سرکج

سنگ انگشتی بادی سر کج برای مصارف خاص کاربرد دارد. وضعیت کولت یا درایو این ابزار همان‌طور که از اسم آن پیدا است، در زاویه خاصی از بدنه آن و نه به شکل مستقیم قرار می‌گیرد. سنگ انگشتی بادی سرکج خود به دو مدل با زاویه‌های 90 و 115 درجه قابل‌تقسیم است. سنگ انگشتی بادی سرکج برای شرایطی که تسلط بهتر بر سطوح صاف مدنظر باشد، از کارایی بیشتر و بهتری نسبت به مدل درایو مستقیم برخوردار است. صنعتگران با استفاده از سنگ انگشتی بادی سرکج به‌راحتی می‌توانند عملیات سنگ‌زنی و حذف زنگ‌زدگی را روی سطوح مختلف به انجام برسانند.

مزایای فرز انگشتی بادی نسبت به مدل‌های شارژی و برقی

شاید از خودتان بپرسید با وجود مدل‌های شارژی و برقی فرز انگشتی چه نیازی به استفاده از مدل‌های بادی داریم؟. مطمئناً مدل‌های شارژی و برقی فرز انگشتی نیز مزایای خاص خود را دارند. اما در اینجا به مزایای سنگ انگشتی بادی اشاره خواهیم کرد.

1.دقت: سنگ انگشتی بادی دقت بهتری ارائه می‌دهد

سنگ انگشتی‌های بادی برای کارهای دقیق طراحی شده‌اند. آن‌ها کنترل و مانور بهتری را بر روی عمل برش ارائه می‌دهند. برعکس، مدل‌های شارژی و برقی ابزارهایی خشن و با قدرت زیاد و بی‌رحمانه هستند، بنابراین از دقت کمتری بهره می‌برند. در واقع به دلیل همین ظرافت است که می‌توان از سنگ انگشتی بادی علاوه بر کارهای صنعتی در کارهای هنری نظیر مجسمه‌سازی نیز استفاده کرد.

2.سرعت: سنگ انگشتی بادی دور در دقیقه بالاتری دارد

سنگ انگشتی بادی مطمئناً قدرت کمتری نسبت به مدل‌های برقی دارد. با این‌ حال، سرعت یک سناریوی کاملاً متفاوت است. سنگ انگشتی‌های بادی کوچک‌تر از مدل‌های برقی هستند، به همین دلیل سرعت آن‌ها بسیار بیشتر خواهد بود. به ‌طور کلی، محدوده سرعت این ابزارهای بادی از 15.000 تا حداکثر 30.000 RPM است.

تفاوت سرعت شاید در ابتدا چندان قابل‌توجه نباشد. اما اگر سرعت انجام یک کار مشابه را با هر دو ابزار مقایسه کنید، خواهید دید که سرعت چرخش و انجام کار مدل بادی چقدر بیشتر است. دور بیشتر در دقیقه، ابزار را قادر می‌سازد تا با سوراخ‌های کوچک کاربید، تکه‌های الماسی و چرخ‌های نقطه‌ای نصب‌شده مشابه بیت‌های Dremel کار کند.

3.انرژی: منبع تغذیه سنگ انگشتی بادی تفاوت دارد

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی، در انرژی دریافتی ابزارها برای انجام کارها است. فرز انگشتی برقی و شارژی منحصراً با برق کار می‌کنند. از سوی دیگر، سنگ انگشتی بادی عمدتاً از هوا انرژی می‌گیرد. این مسئله موجب می‌شود مصرف انرژی آن‌ کمتر باشد. در عین‌حال، مدل‌های برقی به‌طور مداوم داغ می‌شوند و باید هر چند دقیقه خاموش شوند.

ابزار بادی

در صورتی ‌که یک فرز انگشتی بادی می‌تواند تا ساعت‌ها و بدون وقفه کار کند. این امر راندمان کاری را به‌ شدت افزایش خواهد داد. به همین دلیل است که ابزار بادی در کارهایی نظیر مجسمه‌سازی، سنگ‌زنی و صیقل‌کاری انتخاب بهتری به شمار می‌رود. کارهای فرسایشی این چنینی به زمان زیادی برای تکمیل کار نیاز دارند. پس بهتر است از سنگ انگشتی بادی استفاده کرد.

4.همه‌کاره: فرزهای انگشتی بادی همه‌کاره‌تر هستند

اشتباه نکنید، فرزهای برقی و شارژی نیز عالی هستند و بخش مفیدی از هر سوله ابزار محسوب می‌شوند. اما وقتی صحبت از تطبیق‌پذیری خالص به میان می‌آید، فرزهای بادی کیلومترها جلوتر هستند. فرزهای برقی معمولاً برای برش و سنگ‌زنی استفاده می‌شوند. اما فرزهای بادی به طرز شگفت‌انگیزی همه‌کاره هستند. این امر، خرید فرز انگشتی بادی را بسیار ارزشمند می‌کند. با مجموعه‌ای مناسب از ضمیمه‌ها می‌توانید تعداد زیادی کار مختلف با فرز بادی خود انجام دهید.

خرید فرز انگشتی بادی

تفاوت بین فرزهای انگشتی پنوماتیک بیشتر به مشخصات و پارامترهای فنی برمی‌گردد که در ادامه این نکات مهم اشاره خواهیم کرد.

خرید فرز انگشتی بادی

1.سایزکولت

کولت سنگ انگشتی بادی از سه اندازه برای اتصال بیت استفاده می‌کند. منظور از بیت همان سنباده‌ها، صفحات برش و سنگ انگشتی‌هایی است که می‌توان روی فرز بادی نصب کرد. اندازه کولت سنگ انگشتی بادی بر حسب میلی‌متر مشخص می‌شود و سایزهای 3 و 6 میلی‌متری دارد.

2.سرعت چرخش

مهم‌ترین ویژگی یک سنگ انگشتی بادی به سرعت چرخش آن برمی‌گردد که توانایی و قدرت آن در انجام کارهای مختلف را مشخص می‌کند. هرچه سرعت چرخش ابزار بالاتر باشد، برای انجام کارهای سخت برش‌کاری مناسب‌تر خواهد بود و قیمت فرز انگشتی بادی نیز بیشتر می‌شود.

3.شفت

شفت در نقش رابط میان موتور و کولت ظاهر می‌شود و طول یک سنگ انگشتی بادی را مشخص می‌کند. برخورداری ابزار از شفت بلند برای نفوذ به درزها و دسترسی به نقاط تنگ و محدود، بسیار مناسب است.

4.جنس بدنه

بدنه سنگ انگشتی بادی بیشتر فلزی یا کامپوزیت است. بدنه فلزی استحکام بیشتری دارد، اما وزن دستگاه را هم افزایش می‌دهد. بدنه کامپوزیت انعطاف خوبی دارد و وزن کمتری به ابزار می‌دهد. لمس بدنه کامپوزیت در فصول سرد و گرم، بدون دستکش راحت‌تر است. قیمت فرز انگشتی بادی فلزی بیشتر از کامپوزیت خواهد بود.

5.اهرم

اهرم یا کلید روشن کردن سنگ انگشتی بادی به دو صورت فشاری و چرخشی است. شاسی فشاری هنگام کار آسان‌تر است. اما شاسی چرخشی باعث خوش‌دست‌تر شدن فرز می‌شود و تسلط صنعتگر هنگام کار را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

یک سازنده قالب یا کارهای سنگ‌زنی دقیق باید اقدام به خرید فرز انگشتی بادی کند. همچنین اگر بیشتر کار شما به برش، سنگ‌زنی و صیقل دادن قطعات کوچک مربوط می‌شود، به آن نیاز خواهید داشت. هنرمندان علاقه‌مند به انجام کارهای هنری و حکاکی روی چوب، سنگ و فلز نیز باید یک سنگ انگشتی بادی تهیه کنند.