شناسه خبر : 46202 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

AI برنده جایزه ادبی

استفاده از هوش مصنوعی خلاقیت است یا دزدی؟

پس از اینکه «ری کودان»، نویسنده ژاپنی، یکی از معتبرترین جوایز ادبی این کشور را برد، اعتراف کرد که از یک منبع غیرمعمول کمک گرفته است. به گزارش ایسنا؛ این نویسنده ۳۳ساله که جایزه آکوتاگاوا را برای بهترین اثر داستانی از یک نویسنده نوظهور دریافت کرده است، گفت: «من قصد دارم از استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن رمان‌هایم سود ببرم و در عین حال اجازه می‌دهم خلاقیت خود را به بهترین شکل بیان کند.» «ری کودان» در یک نشست رسانه‌ای تایید کرد که حدود پنج درصد از کتاب او «برج همدردی توکیو» که از سوی اعضای هیات داوران به عنوان اثری عملاً بی‌عیب و نقص مورد تحسین قرار گرفت کلمه به کلمه به وسیله هوش مصنوعی تولید شده است.

این نویسنده گفت، در زندگی خود در مورد مشکلاتی که احساس می‌کند نمی‌تواند به کسی بگوید با ابزار هوش مصنوعی «ChatGPT» مشورت می‌کند. او گفت: «وقتی هوش مصنوعی آنچه انتظار داشتم را نگفت، من گاهی اوقات احساساتم را در خطوط شخصیت اصلی منعکس می‌کردم».

او اولین هنرمندی نیست که با استفاده از هوش مصنوعی جنجال‌آفرینی می‌کند و این در حالی است که بسیاری از خلاقان عرصه ادبیات و هنر احساس می‌کنند معیشت آنها به وسیله این فناوری تهدید می‌شود. سال گذشته «بوریس الداگسن»، عکاس مقیم برلین، پس از آنکه فاش کرد مجموعه عکسش در بخش عکس‌های خلاقانه با استفاده از این فناوری ایجاد شده است، از جوایز جهانی عکاسی سونی کناره‌گیری کرد. 

دراین پرونده بخوانید ...