شناسه خبر : 7870 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استراتژی بهزاد نبوی در مواجهه با دولت

مطهری: شنود دفترم کار معاون وزارت اطلاعات بود

هفته پیش برنامه کاری دولتی‌ها و به ویژه رئیس‌جمهوری بسیار فشرده بود. برگزاری مراسم ۱۶ آذر، ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس، برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، برگزاری همایش مقابله با افراط و اندیشه‌های تکفیری و… بخشی از برنامه‌های رسانه‌ای رئیس‌جمهور و اعضای ارشد دولت بود.

هفته پیش برنامه کاری دولتی‌ها و به ویژه رئیس‌جمهوری بسیار فشرده بود. برگزاری مراسم 16 آذر، ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس، برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، برگزاری همایش مقابله با افراط و اندیشه‌های تکفیری و... بخشی از برنامه‌های رسانه‌ای رئیس‌جمهور و اعضای ارشد دولت بود. از دیگر اخبار مهم سفر حدود یک میلیون ایرانی به عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی بود. سفری دسته‌‌جمعی که دست‌کم در تاریخ معاصر ایران برای آن نمونه مشابهی نمی‌توان یافت. در هفته پیش رسانه‌ها و برخی مسوولان از برخی تخلفات مالی دیگر دولت گذشته پرده‌برداری کردند. به طور نمونه روزنامه ایران ارگان دولت در خبری نوشت: «پرونده دیگری از تخلفات دولت قبل در منطقه آزاد کیش به جریان افتاده است. گفته می‌شود اتهام اصلی در این پرونده واگذاری غیرقانونی زمین از سوی مسوولان وقت به برخی افراد خاص بوده است. پیش از این و در ماه‌های اولیه روی کار آمدن دولت یازدهم برخی سایت‌ها از جمله سایت الف خبر داده بودند که مدیرعامل وقت سازمان مناطق آزاد کیش برای پاسخگویی به اتهامات وارده درباره برخی ساخت و سازها و همچنین واگذاری غیرقانونی شمار زیادی قطعه زمین در این جزیره راهی سازمان بازرسی کل کشور شده تا از خود دفاع کند. سازمان بازرسی کل کشور در سال 92 با تحقیق درباره چگونگی واگذاری زمین در منطقه فاز F دستور توقف و بازپس‌گیری موارد معامله‌شده به افراد را صادر کرده و خرید و فروش زمین در این منطقه را برای مشاوران املاک کیش ممنوع اعلام کرده بود. حال به نظر می‌رسد بعد از انجام تحقیقات و مراحل قانونی پرونده‌ای در همین زمینه با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شده است. گفتنی است دادگاه برای رسیدگی به این پرونده و محاکمه متهمان تعیین وقت کرده است.» از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به خبر فارس درباره اقدامات ارتش اشاره کرد. این خبرگزاری اعلام کرد: «...‌بنابر تدبیر فرمانده کل ارتش، کماندوهای تیپ 65 نوهد نیروی زمینی برای مقابله با دزدان دریایی با برخی ناوگروه‌های ارتش به آب‌های آزاد می‌روند. تیپ 65 نوهد (کلاه سبزها) معروف‌ترین یگان تکاوری نیروی زمینی ارتش است.»

شنود دفترم کار معاون وزارت اطلاعات بود
علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در هفته پیش نیز مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار داشت. او در ابتدای هفته با نگارش نامه‌ای به یادداشت تند تسنیم با عنوان «اگر علی مطهری فرزند شهید مطهری نبود...» پاسخ داد. مطهری در بخشی از این یادداشت نوشت: « ... نویسنده می‌گوید: «به‌ جرات می‌توان گفت تنها چیزی که موجب جلب برخی اذهان و نگاه‌ها به گفته‌ها و نوشته‌های شاذ علی مطهری شده است،‌ انتساب نسبی وی به شهید بزرگوار آیت‌الله مرتضی مطهری است.» متاسفانه این سخن نویسنده باطل است، زیرا در صحنه اجتماعی و سیاسی کشور، فرزندان شهدای نامدار کم نداریم در حالی که این اقبال و توجه به آنها یا وجود ندارد یا کمتر وجود دارد و حتی برخی از آنها در انتخابات‌های گذشته مجلس اصلاً رای نیاوردند... به خلاف نظر نویسنده آن مقاله، آنچه موجب جلب اذهان و نگاه‌ها به گفته‌ها و نوشته‌های علی مطهری شده است، فطرت و وجدان بیدار جامعه است که همواره رصد می‌کند چه افرادی از حقوق ملت و اصول و مبانی اسلام دفاع می‌کنند و چه کسانی همرنگ جماعت و سوار بر موج می‌شوند و اسب خود را می‌رانند.» علی مطهری در برنامه روز دانشجوی اصفهان نیز سخنان جنجالی بر زبان راند. او در این نشست و در پاسخ به سوالی پیرامون شایعه وجود شنود در دفتر کار او گفت: «اعلام شده که معاون سابق وزارت اطلاعات و مدیرکل زیرمجموعه آنها، این شنود را در دفترم گذاشته بودند که من این موضوع را اعلام کردم. آنها نیز آن را رد نکردند و دلیل کار گذاشتن شنود در دفتر من، رفت و آمدهای زیاد و مختلف از خانواده زندانیان سیاسی، دراویش، تیپ‌های حزب‌اللهی و یا لثاراتی‌ها به دفتر کارم بوده است.»

فهرست گرفتارشدگان به تیر غیب
در هفته پیش رسانه‌ها دو اظهار نظر از سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات را منتشر کردند، که هر دو مورد به شدت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. به گزارش میزان، او در مراسم رونمایی از طرح جامع مسکن حوزه‌های علمیه با اشاره به اقدامات امنیتی و اطلاعاتی این وزارتخانه در داخل و خارج کشور گفت: «چند ماه پیش عبدالرئوف ریگی از عناصر نظامی جیش العدل و برادرزاده وی در پاکستان هدف «تیر غیب» قرار گرفتند، فردی به نام شیخ ندیم که همراه برادرش 15 شیعه پاکستانی و دو مهندس ایرانی را که در شهر کراچی پل ساخته بودند کشته بودند هم، هدف تیر غیب قرار گرفتند... فردی هم که 20 سال پیش رئیس اطلاعات سیرجان را برای نشان دادن بارانداز قاچاقچیان به کوه برده و در لحظه‌ای غفلت از ارتفاع پرت کرده و کشته و به کراچی فرار کرده بود، شناسایی و قصاص شد... فردی به نام محمد بزرگ‌زاده که طی سال‌های 87 و 88 پانزده نفر از ماموران انتظامی را شهید و به تانزانیا گریخته و با رونق اقتصادی‌اش در این کشور به گروه جیش‌العدل کمک مالی می‌کرد نیز هدف تیر غیب قرار گرفت.» وزیر اطلاعات همچنین در روزهای میانی هفته و در حاشیه همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد نیز از بازداشت 20 نفر از مدیران میانی دولت سابق در ارتباط با پرونده تخلفات مالی خبر داد. او گفت: «این تخلفات مربوط به سال 1389 تا پایان سال 1391 است که از اواخر سال گذشته متوجه این تخلفات شدیم و آن را کشف کردیم.»

عهد ما با شما شکستنی نیست
بدون شک پرحاشیه‌ترین خبر هفته گذشته سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو بود. امسال حسن روحانی در روز دانشجو به دانشگاه علوم پزشکی ایران رفت و در آنجا با دانشجویان سخن گفت. حسن روحانی در این مراسم خطاب به دانشجویان اعلام کرد: «...‌راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست. ما برای حل معضلات داخلی و برای حل معضلات خارجی باید دست به دست هم بدهیم... قولی که به مردم در همه زمینه‌ها این دولت داده،‌ به قولش پایبند است.» او در ادامه تاکید کرد: «... یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به آنها هم احترام می‌گذاریم، نمی‌خواهد اینقدر نسبت به آینده و ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلام دل‌نگران باشند...»
اظهارات رئیس‌جمهور با واکنش تند رسانه‌های منتقد مواجه شد. روزنامه رسالت در سرمقاله روز هفدهم آذرماه خود در این باره نوشت: «...‌در ابتدای سخنان رئیس‌جمهور، عده‌ای با شعارهای موهن از سران فتنه دفاع کردند. رئیس‌جمهور باید پاسخ فتنه‌گران را صریح می‌داد... رئیس‌جمهور در این نشست بدون اینکه مناسبتی داشته باشد، از مهندس بازرگان به نیکی یاد کرد، که با تشویق همان فتنه‌گران روبه‌رو شد...»
جوان هم در سرمقاله خود تاکید کرد: «رئیس‌جمهور در اظهارات خود نکاتی را گفت که از جهاتی درخور تامل است. اندکی به این اظهارات دقت کنیم: «دولت نسبت به دانشگاه‌ها، خط و راهی که داشته یکی است و از آن راه بازگشت نخواهد کرد. وزیر علوم جدید هم ادامه‌دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود. همان راهی که بنا بود میلی‌منفرد طی کند و نگذاشتند، بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند، دکتر فرجی‌دانا آمد و بر عهده گرفت... و امروز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد.» جای این پرسش نیست که طرح چنین جملاتی که حاوی تعریضی به قوه دیگر کشور یعنی مجلس است، آیا به مصلحت است؟
حسین شریعتمداری هم در سرمقاله خود در کیهان به شدت به انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور پرداخت. وطن‌امروز نیز در تیتر نخست عجیب و تا حدودی غیرمنطقی خود با اشاره به سخنان روحانی در دانشگاه نوشت: «حرف‌هایی که نان نشد» کمتر کسی انتظار نان از سخنان روحانی در دانشگاه داشت. در مقابل روزنامه‌های میانه‌رو، مستقل و اصلاح‌طلب به شدت از سخنان روحانی در دانشگاه استقبال کردند.
در کنار سخنرانی رئیس‌جمهوری در بسیاری از دانشگاه‌های کشور چهره‌های شاخص دو جناح در مراسم 16 آذر به سخنرانی پرداختند. رویدادی که دست‌کم در دوره زمامداری دولت گذشته به اتفاقی نادر بدل شده بود.

به هاشمی و احمدی‌نژاد رای دادم
در هفته پیش یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران مهمان برنامه تلویزیونی «شناسنامه» بود. او در بخشی از این برنامه تاکید کرد: «..‌.تیمی که برای آقای روحانی کار می‌کنند، یک سال قبل ما جلساتی با آنها داشتیم. یک طرحی داشتیم تهیه می‌کردیم برای برنامه اقتصادی دولت رئیس‌جمهور، حالا هر که می‌خواهد باشد... آقای نیلی، آقای دانش‌جعفری، آقای کمیجانی بانک مرکزی. جمعی از نخبه‌های اقتصادی به اضافه فعالان مدیریت اقتصادی. حدود 70 جلسه هر هفته دو ساعت منجر شد به مطالعات یک نسخه عملیاتی که تهیه شد که بعداً به عنوان تقدیمی خدمت آقای رئیس‌جمهور دادیم. بعد هم آقای رئیس‌جمهور قسمت اعظمی از تیم اقتصادی‌اش را از همین‌ها انتخاب کرد. لذا خیلی از کارهایی که دارد انجام می‌شود کار فکری قبلی بوده است که یک سال رویش کار شده است.» او درباره چند دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: «سال 76 به آقای ناطق رای دادم. سال 88 به نظرم به آقای احمدی‌نژاد رای دادم. دور دوم انتخابات سال 84 هم به آقای هاشمی.»

استراتژی بهزاد نبوی در مواجهه با دولت
کیهان در ستون اخبار ویژه خود به نوع رابطه رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان پرداخت و به نقل از فیض‌الله عرب‌سرخی از اعضای مجاهدین انقلاب نوشت: «..‌.من شخصاً با ایشان صحبت کرده‌ام. آقای نبوی اعتقاد دارند با توجه به اینکه دولت آقای روحانی یک دولت اصلاح‌طلب نیست نباید ما هزینه‌های یک دولت اصلاح‌طلب را به دولت آقای روحانی تحمیل کنیم. اجازه دهیم بر اساس نگرش‌ها و برنامه‌ها و گرایش‌های خود عمل کند. اینکه مداوم به‌گونه‌ای صحبت کنیم که گویا ما نمایندگان دولت آقای روحانی هستیم، بدون اینکه در واقعیت چنین باشد، هزینه‌هایی را به دولت تحمیل می‌کند بدون اینکه فایده‌ای داشته باشد.»

واکنش تند سایت احمد توکلی به رسایی
سایت الف، متعلق به احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس در یادداشتی با عنوان «اتهامات تکراری» از نطق «حمید رسایی» علیه دولت انتقاد کرد. «الف» با بازخوانی بخشی از نطق وی مبنی بر اینکه «نه چرخ سانتریفیوژ می‌چرخد و نه کارخانه» این سوال را مطرح کرد که «با کدام آمار به این نتیجه رسیده‌اید که چرخ کارخانه‌های کشور خوابیده است؟» الف در ادامه نوشت: «دست شما و دوستان‌تان آنقدر از تخریب دولت خالی است که گرانی مقطعی گوجه‌فرنگی را که در همه سال‌ها به خاطر شرایط فصلی اتفاق می‌افتد به یک نیم‌صفحه در روزنامه‌هایتان تیتر یک می‌کنید، از کجا فهمیدید اقتصاد کشور هنوز مانند دوران پایانی دولت محبوب‌تان است؟ زمانی که بی‌ثباتی بازار و قیمت‌ها مردم را گیج کرده بود.» در پایان این یادداشت آمده است: «جناب رسایی، روحانی به غرب خوش‌بین نیست، به حماقت بدبین است... دیپلماسی این دولت میلیاردها دلار از دشمن پس گرفته است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها