شناسه خبر : 7423 لینک کوتاه

همه مردان نخست وزیر

علی اقا اوغلو / برات آلبایرات / صالح خان چاگلایان / باریش گولر / رضا ضراب / احمد چالیک / سلیمان اصلان / عبدالله اوگوز بایراکتار


علی اقا اوغلو
یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران ترکیه است که بیش از 27 هزار واحد پروژه در منطقه ماسلاک، از نواحی گران‌قیمت استانبول، اجرا کرده است. او همچنین در صنعت جهانگردی نیز بسیار فعال است. آقا اوغلو پیش از این در سال 2012 یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را مدیریت می‌کرد که در سال 2012 آن را به ارزش بیش از 300 میلیون دلار به فروش رساند. او در خرید و فروش ماشین‌های لوکس ید طولایی دارد و به این خاطر نیز بسیار معروف شده است. او از سال 2006 به جمع سهامداران شرکت فورد پیوست.



برات آلبایراک
سرمایه‌گذار و مدیر شرکت‌های مختلف در ترکیه بوده است. او در استانبول به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات خود در رشته مدیریت کسب و کار در دانشگاه استانبول، در سال 1996، فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. آلبایراک سپس در سال 1999 به شرکت الیک پیوست و سه سال بعد به سِمت مدیر مالی شعبه ایالات متحده این شرکت منصوب شد. به دنبال اخذ مدرک فوق لیسانس وی مدیرکل بخش آمریکایی شرکت چالیک شد. در سال 2006 وی به وطن خود بازگشت و یک سال بعد به سمت رئیس هیات‌مدیره این شرکت رسید. وی پروژه‌های مهمی در زمینه انرژی به انجام رسانده است. وی داماد اردوغان است.



صالح خان چاگلایان
او فرزند زافر چاگلایان، وزیر امور اقتصادی ترکیه است ... وی مدیر یک کارخانه تولید آلومینیوم است و پدرش از وزرای نزدیک به جناح اردوغان در حزب عدالت و توسعه به شمار می‌رود. در مراسم عروسی صالح چاگلایان، که در آوریل 2013 در هتل شرایتون آنکارا برگزار شد، بسیاری از چهره‌های سرشناس حزب عدالت و توسعه از جمله رئیس‌جمهور عبدالله گل، جمیل چیچک رئیس حزب ملی ترکیه بزرگ، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر، کیلیچ حسیم رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه، بولنت ارینک معاون نخست‌وزیر علی باباجان وزیر پیشین اقتصاد حضور داشتند.



باریش گولر
فرزند معمر گولر از نمایندگان سابق مجلس و وزیر کشور فعلی ترکیه است. او به واسطه منصب‌ها و ارتباطاتی که پدرش داشت و نیز کسب و کار و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله پروژه‌های بزرگ انرژی و نفت است.




رضا ضراب
تاجر موفق ایرانی و متولد آذربایجان است. او در سال ۱۳۶۲ در شهر تبریز متولد شده و هم‌اکنون 30 سال سن دارد‌. در زمان جنگ خانواده ضراب به دوبی رفته و رضا پسر کوچک خانواده در ترکیه مانده و آنجا به فعالیت می‌پردازد که پس از چند سال حسین ضراب پس از بازگشت به ایران کارخانه فولاد‌سازی تیکمه‌داش را تاسیس می‌کند. این کارخانه هم‌اکنون به نام وی است و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مدیر‌عامل این کارخانه حسین ضراب و رئیس هیات‌مدیره کارخانه نیر رضا ضراب است.


احمد چالیک
وی در خانواده‌ای ثروتمند که از دهه 1930 در تجارت پارچه مشغول بودند، به دنیا آمد. او حرفه خود را با تاسیس شرکت سانانی در 1981 آغاز کرد اما گسترش کار وی به دهه 90 میلادی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ صنعتی در کشور‌های آسیای میانه بازمی‌گردد. در سال 1993 او در زمینه‌های انرژی، مخابرات، خدمات مالی و ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کرد در حالی که همچنان به شغل خانوادگی‌اش یعنی تجارت پارچه ادامه می‌داد. در سال 1997 نیز با گردهم آوردن تمامی شرکت‌های خود، هلدینگ‌چالیک را تاسیس کرد. وزارت امور خارجه ترکیه به دلیل خدمات چالیک، مدال ممتاز افتخار را به او اعطا کرده است.


سلیمان اصلان
سلیمان اصلان مدیرعامل شرکت «هالک‌بانکاسی» ترکیه است و از جولای سال 2011 به عنوان رئیس هیات‌مدیره این شرکت فعالیت می‌کند. پیش از این او به مدت سه سال به عنوان معاون اجرایی مدیریت خزانه و بانکداری شرکت فوق مشغول به کار بوده است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در بخش آموزش بانک زراعت ترکیه آغاز کرد و به دنبال آن به سمت متخصص منابع انسانی این بانک منصوب شد. او همچنین از کارشناسان خبره اوراق بهادار در بازار سرمایه و بورس استانبول به شمار می‌آید. اصلان فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و علوم اداری از دانشگاه فنی خاورمیانه است.


عبدالله اوگوز بایراکتار
فرزند اردوغان بایراکتار، وزیر توسعه و برنامه‌ریزی شهری ترکیه است. در خصوص فعالیت‌ها و کسب و کار وی اطلاعات چندانی در سایت‌ها منعکس نشده است اما روزنامه‌های زمان و حریت ترکیه اتهامات او را رشوه دادن و دست داشتن در فساد مالی عنوان کرده‌اند.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها