شناسه خبر : 5383 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران عذرخواهی غیررسمی عربستان را نپذیرفت

کارت زرد مجلس به وزیر ارتباطات

بحثتفاهمنامه لوزان و سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران در هفته پیش هم بخش عمده اخبار و تحلیل‌های روزنامه‌های ایران را به خود اختصاص داده بود. به ویژه اینکه مقام معظم رهبری نیز در این‌باره سخنرانی مفصلی انجام دادند و بخش عمده رسانه‌های کشور با پوشش بیانات ایشان به تحلیل پیامدهای آن بر آینده روند مذاکرات پرداختند

بحث تفاهمنامه لوزان و سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران در هفته پیش هم بخش عمده اخبار و تحلیل‌های روزنامه‌های ایران را به خود اختصاص داده بود. به ویژه اینکه مقام معظم رهبری نیز در این‌باره سخنرانی مفصلی انجام دادند و بخش عمده رسانه‌های کشور با پوشش بیانات ایشان به تحلیل پیامدهای آن بر آینده روند مذاکرات پرداختند. آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در بخشی از بیانات خود تاکید داشتند: «با اینکه به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نبودم اما از این مذاکرات موردی با تمام وجود حمایت کردم و اکنون نیز حمایت می‌کنم.» ایشان در بخش دیگری از بیانات خود نیز تصریح کردند: «...‌مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای یک تجربه است؛ اگر طرف مقابل از کج‌تابی‌های خود دست بردارد، این تجربه را می‌توان در مسائل دیگر ادامه داد.» مقام معظم رهبری همچنین به بحران یمن اشاره و پیش‌بینی کردند «سعودی‌ها در این ماجرا قطعاً ضربه خواهند خورد و بینی آنها به خاک مالیده خواهد شد.»
این بیانات به تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌های کشور بدل شد. در روزهای میانی هفته هم رسانه‌ها اظهارات محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در همین زمینه را پوشش دادند. او در آیین تودیع و معارفه اعضای هیات امنا و رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به سخنان اخیر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «ایشان با آن سخنرانی جذاب، گویا و همه‌جانبه‌شان هیچ نقطه مبهمی در آینده سیاستگذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران باقی نگذاشتند و به همه سوالاتی که در ذهن دوستان و احیاناً مخالفان بود جواب دادند و همه نکات را روشن کردند.» به گزارش خبرگزاری نسیم، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ببینید چه کسانی در مقابل جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند و در برخی کشورهای اسلامی چگونه جنایات بی‌شمار علیه مسلمانان و تخریب اماکن مسلمانان را شاهد هستیم. حضرت آقا جمله‌ای درباره حکومت آل‌سعود فرمودند که یک بشارت در آن خواهد بود و فرمودند به‌زودی دماغ‌شان به خاک مالیده می‌شود و ما در انتظار آن روز هستیم.»
از دیگر مباحث هسته‌ای که در هفته گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، ماجرای «فکت‌شیت‌ها» یا به قول جناب حدادعادل و همکاران‌شان در فرهنگستان «گزارش‌برگ» در مذاکرات لوزان بود. پس از اینکه طرف آمریکایی برخی از فکت‌شیت‌های مذاکرات لوزان را منتشر کرد، برخی در ایران نیز خواهان انتشار فکت‌شیت‌های طرف ایرانی شدند. حاشیه‌ها در این‌ باره تا آنجا بالا کشید که 213 نماینده خواهان افشای این فکت‌شیت‌ها شدند. در مقابل در روزهای میانی هفته علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با غیرسودمند دانستن این اقدام، انتشار فکت‌شیت‌ها را مخل مذاکرات ارزیابی کرد. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در این باره تصریح کرد در صورت لزوم این فکت‌شیت‌ها را منتشر خواهیم کرد. به نظر می‌رسد پس از حمایت قاطع مقام معظم رهبری از مذاکره‌کنندگان ایرانی، برخی دلواپسان تلاش دارند تا جای ممکن حاشیه را بر متن تسلط دهند و مانع از مختومه شدن این پرونده در دوره حسن روحانی شوند.

ایران عذرخواهی غیررسمی عربستان را نپذیرفت
با انتشار خبر تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، موج اعتراضات به این اقدام غیراخلاقی در ایران بلند شد. سرانجام نیز علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعلیق و متوقف شدن سفر عمره مفرده از نیمه هفته پیش تا مشخص شدن حکم و مجازات متعرضان به دو زائر نوجوان ایرانی خبر داد. این تصمیم وزارت ارشاد به عنوان نهاد بالادستی سازمان حج و زیارت در حالی اعلام شده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز شنبه با صدور دستوری خطاب به جنتی خواستار همکاری سازمان حج و زیارت وزارت امور خارجه، برای پیگیری مجازات مجرمان و حصول اطمینان از امنیت زائران شده و دستور داده بود گزارش دقیق و جامعی جهت تصمیم‌گیری در این باره ارائه شود. او گفت: «درباره حادثه تاسف‌باری که در فرودگاه جده اتفاق افتاده از طریق دیپلماتیک با مقامات سعودی صحبت شده و آنها قول دادند که این افراد دستگیرشده را مجازات کنند. آنها حتی تصریح کردند که آنها را اعدام می‌کنند، اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است. به این ترتیب خدشه‌دار شدن حیثیت عمومی ملت ایران ما را بر این داشت که تصمیم بگیریم.» در همین حال حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد از عذرخواهی شفاهی و غیررسمی دولت عربستان به دلیل اذیت و آزار دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده خبر داد. ایران در این ‌باره نوشت: «با وجودی که دولت عربستان به صورت شفاهی و غیررسمی عذرخواهی کرده، اما تاکیدمان این است که این عذرخواهی باید از طریق مراجع و مبادی رسمی این کشور اعلام شود و تا این اتفاق نیفتد، کلیه پروازهای عمره به عربستان تعلیق می‌ماند... دو پلیس خاطی سعودی دستگیر شده‌اند، اما تا این لحظه هنوز محاکمه و به مجازات نرسیده‌اند. حتی پس از عذرخواهی رسمی دولت عربستان و مجازات پلیس‌های سعودی، اعتماد ایرانیان به سعودی‌ها به راحتی بازنخواهد گشت و این مساله یقیناً روی تعداد مشتاقان زیارت‌خانه خدا تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.» باید منتظر ماند و دید که دیپلماسی ایران در این ماجرا تا چه اندازه موفق عمل خواهد کرد؟

کارت زرد مجلس به وزیر ارتباطات
نمایندگان مجلس در روزهای میانی هفته محمود واعظی وزیر ارتباطات را به مجلس احضار کردند تا به دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت بدون پیوست فرهنگی پاسخ دهد. واعظی در این جلسه در مورد دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی به نمایندگان توضیحاتی را بیان کرد. در رای‌گیری مجلس از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه، 99 نماینده رای مخالف و 11 نماینده رای ممتنع دادند. تنها 70 نماینده پاسخ‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را قانع‌کننده دانستند. انفعال مجلس در برابر منتقدان دولت سبب شد بحث تشکیل فراکسیون اعتدال مجدداً سر زبان‌ها بیفتد و بحثی از سوی نمایندگان حامی دولت درباره راه‌اندازی قریب‌الوقوع آن در رسانه‌ها منتشر شد.

به حاج قاسم‌ رحم کنیم
در روزهای میانی فروردین‌ماه خبرگزاری تسنیم از پروژه‌ای جدید در سینمای ایران خبر داد. پروژه‌ای که قاعدتاً قرار است اعتبار هنگفتی در آن هزینه شود. این خبرگزاری نام این پروژه سینمایی را «سردار» ذکر کرد. اعتماد در ویژه‌نامه هفتگی خود با عنوان «کرگدن» به این مساله پرداخت و نوشت: «...درباره این ماجرا می‌توان نکات و هشدارهای متعددی را طرح کرد. حاج‌قاسم سلیمانی این روزها چه بخواهیم و چه نخواهیم به نماد مدیریت کارآمد نظامیان ایرانی بدل شده است. چهره‌ای که نشریات غربی با عنوان «الهه انتقام» از او نام می‌برند. ...با همه این توصیفات در ابتدا این پرسش مطرح می‌شود که چه لزومی دارد که چهره‌ای را که همین الان نیز کاملاً رسانه‌ای است روی پرده نقره‌ای برد. اصولاً ساخت فیلم زندگی یا نگارش خاطرات چهره‌های مختلف در اکثر ممالک دنیا پس از مرگ یا در دوره بازنشستگی این افراد انجام می‌شود. با توجه به فعالیت‌های گسترده این چهره نظامی، بعید به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک او قصد بازنشستگی داشته باشد... با این توضیحات پروژه ساخت فیلم سینمایی از فعالیت‌های او تا حدودی عبث و نقض غرض به شمار می‌آید.» در بخش دیگری از این یادداشت آمده ‌است: «از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کرد، دو نکته‌ای بود که در خبر خبرگزاری تسنیم به آن اشاره مستقیم شده بود. ما در گذشته متاسفانه تجربیات بسیار تلخی از ساخت وقایع تاریخی معاصر به ویژه ماجراهای پس از انقلاب داشتیم. اگر به خاطر داشته باشید دو دهه پیش با تبلیغات گسترده فیلمی درباره واقعه طبس ساخته شد. اثری که به ادعای سازندگان آن قرار بود جهانی شود. اما متاسفانه حاصل کار عملاً در حد یک کوره اسکناس‌سوزی عمل کرد.... اگر قرار است که به رزومه آثار ضعیف سینمایی ایران خطی دیگر اضافه شود چرا باید از سردار مایه گذاشت و او را هزینه پروژه‌ای کرد که احتمالاً مباحث اقتصادی آن بر دیگر موارد چربش خاصی دارد. شاید گفته شود که بسیار بدبینانه این پروژه را می‌نگریم. در این باره هم باید گفت نفس اینکه چهره‌ای کارگردانی این اثر را به عهده گرفته است که در رزومه کاری تاکنون اثری داستانی نساخته است، برای دلواپسی علاقه‌مندان به کشور و حاج‌قاسم کفایت کند. اما از این نگران‌کننده‌تر حضور چهره‌هایی چون حسن عباسی و شهریار زرشناس به عنوان مشاور این اثر است. با نگاهی به سوابق این عزیزان با ضرس قاطع می‌توان گفت اگر این عزیزان در این باره مشاوره‌ای نمی‌دادند، مطمئناً اثری منطقی‌تر، سینمایی‌تر و قابل قبول‌تر روی پرده نقره‌ای می‌آمد... در پایان این نوشتار اما باید به نکته‌ای بسیار مهم‌تر نیز توجه کنیم. حاج‌قاسم این روزها برای بسیاری از ایرانیان فارغ از نگاه سیاسی و حتی حاکمیتی به چهره‌ای محبوب، دوست‌داشتنی و اطمینان‌بخش بدل شده است، از شواهد امر چنین برمی‌آید که قرار است در چنین پروژه‌هایی تصویری کلیشه‌ای تک‌بعدی و غیرجذاب از او به ذهن جامعه تزریق شود. چهره‌ای که دیگر قابلیت دوست داشتن برای همه را نداشته باشد. بیایید برای یک بار هم که شده در حق قهرمانان‌مان مانند سرکار خانم علیه خاله‌خرسه، رفتار نکنیم.»

گزارشی از یک فیلم عجیب سه‌دقیقه‌ای
ماجرای حمله خودسرها به علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در شیراز در هفته پیش نیز مورد توجه رسانه‌ها بود. از سویی محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از افشای نام خودسرها در این پرونده سخن گفت و از سوی دیگر خود علی مطهری تاکید کرد تا پایان این پرونده را دنبال خواهد کرد. در همین حال روزنامه شرق به انتشار فیلم سه‌دقیقه‌ای از حمله به این نماینده خبر داد. این روزنامه نوشت: ... یک ماه از آن واقعه ناگوار و توهین به نماینده مجلس گذشته و پیگیری‌ها در حال نهایی شدن است. برخی در همین زمینه دستگیر شده و برخی با قرار وثیقه آزادند البته. ۲۸ اسفند فیلم عجیبی روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بعدتر برخی خبرها با تیتر «سپاه پاسداران، ناجی علی مطهری در حادثه شیراز» روی سایت‌ها رفت. فیلم سه‌دقیقه‌ای رنگی با دو دوربین از سمت چپ و راست، سوژه را دنبال می‌کند. جالب اینکه همین فیلم کوتاه، تدوین شده و کار خوش‌ساختی از کار درآمده است. مردی جوان که ادعا می‌کند رزمدار است با ته‌لهجه شیرین شیرازی در تمام فیلم سخن می‌گوید. بعدتر او حادثه ۱۸ اسفند را به روایت خود پیش می‌برد. بر اساس این روایت، فردی که در فیلم سخن می‌گوید نقش اساسی در نجات علی مطهری داشته و همان ابتدای فیلم به ابلاغ ماموریت سازمانی برای رفتن به محل واقعه اشاره دارد. پیگیری‌های «شرق» از سردار رمضان شریف، مسوول روابط عمومی سپاه حاکی از آن است که «سپاه به طور رسمی هیچ‌گونه فیلمی در این زمینه منتشر نساخته» و سردار در جریان این فیلم نیست. روایتی که این فیلم سه‌دقیقه‌ای از ماجرای آن روز ارائه کرده از سوی مصطفی ترک‌همدانی وکیل علی مطهری زیر سوال رفته و او روایت این فرد از ماجرا را قبول ندارد. در عین حال به «شرق» خبر می‌دهد که «روز ۲۸ اسفند، دادستانی شیراز به فیلم‌های مهمی از روز واقعه دست یافته و انتشار این فیلم درست در همان روز حالا برای ما علامت سوال زیادی به وجود آورده است».

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها