شناسه خبر : 19750 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیشنهاد تدریس در معتبرترین دانشگاه‌های جهان به اقتصاددان ایرانی داده شد

فاتح استنفورد

در سال‌های اخیر ثابت شده است که توانایی ایرانیان تنها در ارسال موشک به فضا یا ارسال ماهواره خلاصه نمی‌شود، بلکه در دانش‌های کاربردی همچون مالی و اقتصاد که آثار آن در زندگی روزمره مردم ملموس‌تر است نیز می‌توان سطح بالای دانش را مشاهده کرد.

علی طهماسبی

در سال‌های اخیر ثابت شده است که توانایی ایرانیان تنها در ارسال موشک به فضا یا ارسال ماهواره خلاصه نمی‌شود، بلکه در دانش‌های کاربردی همچون مالی و اقتصاد که آثار آن در زندگی روزمره مردم ملموس‌تر است نیز می‌توان سطح بالای دانش را مشاهده کرد. از طرفی کشوری که خود را برای جهش بلند آماده می‌کند، باید در یک فضای رقابتی ضمن شناسایی دانشجویان و نخبگان ایرانی خارج از کشور، بتواند با آنها به خوبی همکاری کند. به طور خاص در کشور آمریکا، به طور پیوسته از سال 1975 تا سال 1983 ایرانیان بزرگ‌ترین گروه دانشجویان خارجی مقیم این کشور را تشکیل می‌دادند. در اولین سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، 56 هزار دانشجوی ایرانی در ایالات متحده به تحصیل مشغول بودند که حداکثر تاریخی جمعیت دانشجویی ایرانیان در آمریکاست. تعداد دانشجویان ایرانی در سال‌های بعد به دلیل بحران‌های سیاسی و اقتصادی رو به کاهش گذاشت و در سال 1999 به 1660 رسید که کمترین تعداد دانشجویان ایرانی در ایالات متحده در تاریخ معاصر است. در حال حاضر جمعیت حدود 9 هزار‌نفری دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا را تشکیل می‌دهند.

معرفی اقتصاددان نخبه ایرانی در آمریکا
پس از اینکه دکتر محمد‌هاشم پسران در سال گذشته جزو کاندیداهای دریافت جایزه نوبل اقتصاد نام برده شد، این بار موفقیت‌های محمد اکبرپور دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه استنفورد نخستین بار توسط سایت اقتصادنیوز خبرساز شد. او در حالی که هنوز به پایان تحصیل در دوره دکترای اقتصاد نرسیده و تا پایان این مقطع تحصیلی چند ماه دیگر را در پیش دارد، اما از دانشگاه استنفورد (business school) و دپارتمان‌های اقتصاد دانشگاه‌های MIT، شیکاگو، پرینستون و برکلی پیشنهاد کار دریافت کرده است. اهمیت این پیشنهادها از آنجا مشخص می‌شود که در حال حاضر دپارتمان دانشگاه‌های MIT، شیکاگو و پرینستون در رتبه اول بهترین دپارتمان‌های اقتصاد و بیزینس اسکول دانشگاه استنفورد نیز در رده نخست بهترین بیزینس اسکول‌های جهان قرار دارند. دپارتمان اقتصاد دانشگاه برکلی نیز در رده هفتم بهترین دپارتمان‌های اقتصاد جهان جای گرفته است. محمد اکبرپور که در دبیرستان علامه‌حلی تهران درس خوانده با کسب رتبه ۱۸ کنکور ریاضی در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف به تحصیل پرداخته بود، پس از آشنایی با علینقی مشایخی و مسعود نیلی به تحصیل در رشته اقتصاد تشویق شد و پس از آن به آمریکا رفت و در دانشگاه استنفورد به تحصیل پرداخت. یکی از دوستان محمد اکبرپور در مورد موفقیت او در صفحه شخصی محمد نوشته: امروز، بسیار باعث افتخار است که یکی از دانشجویان سابق ورودی ۸۳ برق شریف که دوره کارشناسی خودش را هم در ایران گذرانده است، طی پنج سال حضور در آمریکا به جایی رسیده است که از سال آینده در یکی از سه دانشگاه برتر رشته اقتصاد به عنوان استادیار مشغول به کار می‌شود. برای فهمیدن عمق چنین دستاوردی باید بدانیم که -‌به غیر از چهار، پنج فارغ‌التحصیل چند سال اخیر که به ایران برگشتند و تا چند سال پیش- تقریباً کسی در ایران نمی‌دانست «اکونومیکس» به معنی آکادمیک و با استاندارد جهانی یعنی چه؟! باید بدانیم که خیلی از ما که از ایران برای رشته اقتصاد اپلای کردیم حتی به سختی جرات می‌کردیم از شریف برای دانشگاه‌های رنک ۱۰ به بالا اپلای کنیم! جناب محمد اکبرپور را خیلی از ما نه از کتابخانه(!)، که از زمانی که مدیر پر جنب و جوش و موفق گروه فوق برنامه رسانا بودند، می‌شناسیم. باید دست همه کسانی را که کوچک‌ترین سهمی در تبدیل این افراد واقعاً «نخبه» و توانا -‌و نه فقط باهوش - از برنامه‌نویس‌های شرکت‌های دست‌چندم به چنین افراد آینده‌داری داشتند بوسید. و در اصل خود محمد که با پشتکار باور‌نکردنی و برنامه‌ریزی بسیار قوی توانست چنین راه بزرگ و پر‌پیچ و خمی را طی کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها