شناسه خبر : 15954 لینک کوتاه

نامزد جمهوریخواهان آمار بیکاری دولت دموکرات را غیرواقعی می‌داند

مغلطه بیکاری

اگرچه به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، نامزد رسمی جمهوریخواهان در انتخابات ایالات متحده این روزها مشکلات زیادی بر سر راه خود دارد و قاعدتاً نباید فرصتی برای حمله به دولت دموکرات فعلی این کشور داشته باشد.

اگرچه به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، نامزد رسمی جمهوریخواهان در انتخابات ایالات متحده این روزها مشکلات زیادی بر سر راه خود دارد و قاعدتاً نباید فرصتی برای حمله به دولت دموکرات فعلی این کشور داشته باشد، اما در واقع اکثر زمان نامزد جنجالی جمهوریخواهان به جای تلاش برای رفع و رجوع رسوایی‌های اخیر، به حمله به دموکرات‌ها چه در مقام رئیس‌جمهوری فعلی و چه در مقام کاندیدای دوره بعد، اختصاص یافته است. در یکی از جدیدترین اظهارات ترامپ، او و تیم اقتصادی‌اش اعلام کرده‌اند نرخ بیکاری در ایالات متحده نه رقم اعلام‌شده از سوی دولت، که بسیار بیشتر از آن و تقریباً نزدیک به ۱۰ درصد است. البته این رقم نیز بسیار بهتر از نرخ 42درصدی است که پیش از آن به گفته خود او «به گوشش رسیده بود».
البته این رقم می‌تواند از جهاتی درست هم تلقی شود اگرچه استفاده از آن چندان معمول نیست و در نتیجه امکان مقایسه آن با نرخ‌های بیکاری که پیش از این در اسناد رسمی اعلام شده است، وجود ندارد. در واقع نرخ بیکاری پنج‌درصدی اعلام شده از سوی دولت نرخ بیکاری U3 نام دارد که شامل افرادی می‌شود که در چهار هفته پیش از اعلام نرخ، فعالانه در بازار به دنبال کار گشته‌اند اما نتوانسته‌اند شغلی برای خود پیدا کنند. اما نرخ بیکاری اعلام‌شده از سوی ترامپ، نرخ بیکاری U6 است که شامل تمام افرادی است که در یک سال گذشته به دنبال کار بوده و نتوانسته‌اند کاری پیدا کنند (عده‌ای از این گروه به طور معمول از جست‌وجو دست می‌کشند و در نتیجه در نرخ چهارهفته‌ای محاسبه نمی‌شوند) و همچنین افرادی که در مشاغل نیمه‌وقت مشغول به کار هستند اما تمایل دارند شغلی تمام‌وقت داشته باشند.
البته بیشتر اقتصاددانان و کارشناسان بازار کار نرخ بیکاری U3 را به عنوان نرخی که وضعیت بازار نیروی کار را به خوبی منعکس می‌کند قبول دارند و این نرخ در واقع تنها نرخی است که از سال 1930 به بعد به عنوان نرخ مرجع بیکاری استفاده شده است. البته مغلطه دیگری که ترامپ و تیم اقتصادی او مرتکب می‌شوند این است که نرخ بیکاری U6 را با مقادیری که برای نرخ U3 طبیعی محسوب می‌شود، مقایسه کرده و نتیجه می‌گیرند که بازار نیروی کار وضعیت مناسبی ندارد. در واقع نرخ بیکاری 7 /9 درصد برای U6 نه‌تنها نرخ بدی نیست که همچنان نشان‌دهنده موفقیت دولت اوباما در کنترل و بهبود بازار نیروی کار در این کشور است. نرخ بیکاری U6 در سال 2010 که این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از بحران اقتصادی بود به بیش از 17 درصد رسید. حالا این نرخ به کمتر از ده درصد رسیده و در یک سال گذشته در هیچ ماهی افزایش نداشته است. علاوه بر آن در حال حاضر 9 /5 میلیون شاغل در ایالات متحده شغل نیمه‌وقت دارند در حالی که علاقه‌مند و نیازمند داشتن شغلی تمام‌وقت هستند؛ این رقم پیش از آغاز بحران 2 /4 میلیون نفر بود و در سال‌های اولیه بحران به شدت افزایش یافت و می‌توان ادعا کرد که در حال حاضر به شدت کنترل شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها