شناسه خبر : 10255 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اصولگرایان معتدل گریزان از تندروها

سوت زودهنگام داور برای اصلاح‌طلبان؟

تنها چند روز پس از برگزاری همایش سراسری اصلاح‌طلبان که در آن اکبر هاشمی‌رفسنجانی طی پیامی بهبود زمینه فعالیت رسمی احزاب و تشکل‌های سیاسی و صیانت از حق‌الناس به ویژه با خودداری از اعمال شیوه‌هایی را که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود خواستار شده بود دبیر شورای نگهبان قانون اساسی در گردهمایی ناظرین امین انتخابات در مشهد تصریح کرد ما در شورای نگهبان افرادی را رد صلاحیت کرده‌ایم که هیچ احدی جرات رد صلاحیت‌شان را نداشته

پدرام سهرابلو
تنها چند روز پس از برگزاری همایش سراسری اصلاح‌طلبان که در آن اکبر هاشمی‌رفسنجانی طی پیامی بهبود زمینه فعالیت رسمی احزاب و تشکل‌های سیاسی و صیانت از حق‌الناس به ویژه با خودداری از اعمال شیوه‌هایی را که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود خواستار شده بود دبیر شورای نگهبان قانون اساسی در گردهمایی ناظرین امین انتخابات در مشهد تصریح کرد ما در شورای نگهبان افرادی را رد صلاحیت کرده‌ایم که هیچ احدی جرات رد صلاحیت‌شان را نداشته و این بدان معناست که شورای نگهبان بر سر حفظ و حراست از کیان نظام اسلامی با هیچ کسی معامله نمی‌کند. به گزارش عصر قانون احمد جنتی که مداوما از سال گذشته تا امروز نسبت به انتخابات آتی مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری ابراز نگرانی می‌کند ضمن اشاره به اینکه شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را تعیین می‌کند خاطر نشان کرد عده‌ای هستند که با علم به اینکه رد صلاحیت می‌شوند؛ با قصد لطمه زدن به اعتبار شورای نگهبان وارد عرصه انتخابات می‌شوند. اما شورای نگهبان هیچ انعطافی ندارد و طبق قانون به وظایف خود عمل خواهد کرد. کمی پیش از اظهارات جنتی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان گفته بود متاسفانه برخی مسوولان در ابراز نگرانی‌ها و تهدیدات سیاسی خود کسانی را مخاطب قرار می‌دهند که در جامعه هیچ یک از ابزار قدرت و تبلیغات، به جز رای مردم را ندارند و گویا این کارسازترین ابزار قدرت است. در واکنشی مرتبط با اظهارات دبیر شورای نگهبان، مرتضی حاجی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و وزیر آموزش و پرورش در کابینه سیدمحمد خاتمی در گفت‌وگو با ایلنا اصلاح‌طلبان را شیفتگان کشور، نظام و انقلاب می‌داند و یادآور می‌شود رقیب در موضع ضعف قرار دارد و سعی می‌کند با طرح مسائلی خارج از موضوع رقابت‌های سیاسی، نهادهای ملی تصمیم‌گیری نظام را تحت تاثیر قرار دهد و حساس کند، چون می‌داند از طریق رقابت در چارچوب اصولی نمی‌توانند موفق باشند. در اردیبهشت‌ماه امسال محسن اسماعیلی یکی از حقوقدانان شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا جانبداری برخی اعضای این نهاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 از محمود احمدی‌نژاد را یکی از عوامل مخدوش شدن وجهه بی‌طرفانه شورای نگهبان دانسته بود. احتمالاً یکی از تبعات گریزناپذیر موضع‌گیری سیاسی متولیان نهادهایی که به کار قضاوت و داوری یا تامین امنیت عمومی مشغول‌اند ایجاد ابهام در بی‌طرفی آنها نزد افکار عمومی باشد که متاسفانه در بزنگاه‌های مختلف هزینه آن بر کلیت نظام تحمیل می‌شود. به نظر می‌رسد این سخنان وزیر اطلاعات دولت یازدهم در جمع تعدادی از مردم شهرستان‌های تهران که تاکید کرده «دولت روحانی نه مانند دولت‌های هفتم و هشتم است که اصولگراها را به انزوا ببرد و نه مانند دولت‌های نهم و دهم اصلاح‌طلبان را کنار می‌گذارد. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان فرزندان این نظام هستند. اگر اینها زیر چتر نظام نباشند کجا بروند؟» گامی در راستای تقویت اعتماد میان دولت و مردم باشد که نتیجه آن تعمیق پیوندهای شهروندان با نظام جمهوری اسلامی است. به گزارش ندای ایرانیان سیدمحمود علوی در فرازی دیگر از سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه باید برای نظام سرباز درست کنیم نه اینکه افراد را از آن بیرون برانیم خطاب به حاضران گفت همه باید بتوانند در چارچوب قانون، آزادانه حرف بزنند و اظهارنظر کنند. چیزی که باید با آن مقابله شود، گلوله‌ای است که از تفنگ تروریست‌ها خارج می‌شود، نه صدایی که از گلوی مردم بیرون می‌آید.

حذف موسسین از جامعه روحانیت مبارز؟
غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از ترمیم ترکیب این تشکل سیاسی- مذهبی خبر داده و دلیل آن را فوت حدود 10 نفر از اعضای جامعه طی سال‌های اخیر و عدم حضور برخی دیگر در جلسات دانسته است. به گفته این نماینده مجلس برخی روحانیون که علاوه بر مقبولیت مردمی و دارا بودن شئون این تشکل دائماً در خط امام و رهبری موضع‌گیری کرده‌اند برای این منظور شناسایی ‌شده و در صورت تایید نهایی اسامی آنها منتشر خواهد شد. گفتنی است هاشمی‌رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق‌نوری و حسن روحانی از اعضای موسس جامعه روحانیت مبارز هستند که مدت‌هاست به نشانه اعتراض نسبت به برخی روندها و موضع‌گیری‌ها در جلسات این تشکل حاضر نمی‌شوند. حال معلوم نیست تصمیم شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و کمیسیون پنج‌نفره‌ای که جعفر شجونی یکی دیگر از اعضای این تشکل نیز از آن یاد می‌کند مبنی بر افزودن اعضای جدید که می‌تواند تعبیر به جوانگرایی شود نهایتاً منجر به تغییر بافت سیاسی این تشکل به نفع گرایشی خواهد شد که اعضای غایب منتقد آن هستند یا اساساً غایبین را از عضویت کنار می‌گذارد هرچند احتمالاً اقدام برای سلب عضویت اعضای موسس آسان نخواهد بود.

پیشنهاد تشکیل مجمع نیروهای انقلاب
الیاس حضرتی مدیرمسوول روزنامه اعتماد در مقاله‌ای با پیشنهاد تشکیل مجمع نیروهای انقلاب نوشت فصل مشترک بسیاری از فعالان سیاسی دو بال قدرتمند نظام اسلامی، مبارزه با رژیم پهلوی و تحمل درد و رنج ناشی از زندان و سال‌های مبارزه است. یاران صدیق امام راحل و مبارزان صف اول انقلاب امروز در هر دو جناح سیاسی کشور حضور دارند و مشغول فعالیت سیاسی هستند. اگرچه ممکن است آنها به تناسب مشی و مرامی که انتخاب کرده‌اند شیوه‌ای متفاوت برای اداره کشور در نظر داشته باشند اما در دلسوزی برای اسلام و انقلاب هیچ تفاوت نظری ندارند. به واقع فصل مشترک همه فعالان سیاسی امروز ایران انقلاب اسلامی است که در آستانه سالگرد پیروزی‌اش هستیم. عضو ارشد حزب اعتماد ملی در ادامه مقاله خود با اشاره به ضرورت حمایت همه دلسوزان از دولت حسن روحانی به عنوان کسی که سابقه‌ای طولانی در مبارزه با رژیم سابق و خدمت به نظام جمهوری اسلامی دارد خاطرنشان می‌کند به‌رغم توصیه امام و رهبری مبنی بر وحدت و جذب حداکثری غبار سیاست‌ورزی و سوءتفاهم امروز چنان فضای سیاسی ایران را در‌بر گرفته که حتی در روابط برخی یاران دیروز انقلاب نیز اختلاف‌های جدی سایه افکنده است حال آنکه به عقیده نگارنده با تشکیل مجمعی از نیروهای انقلاب که اصولگرا و اصلاح‌طلب و معتدل و میانه‌رو را کنار هم بنشاند بار دیگر جلوه‌ای از اتحاد ملی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب بروز یافته و دندان طمع دشمنان کشیده خواهد شد. گفتنی است روزنامه اعتماد این پیشنهاد را در پرونده‌ای مفصل مورد بحث قرار داده و نظر چند فعال سیاسی را در این رابطه جویا شده است.

اصولگرایان معتدل گریزان از تندروها
بعد از آنکه محمدرضا باهنر ائتلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را به کلی منتفی دانست یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به روزنامه آرمان گفت باهنر به عنوان یک آدم سیاسی که تشکیلاتی و وابسته به جریان اصولگرایی هم هست حرف کلی خودش را زده است. طبیعتاً یک کنشگر سیاسی در جبهه اصولگرایی امروز نمی‌آید در این شرایط آشکار بحث ائتلاف یا همراهی با اصلاح‌طلبان و جریان دولت را در انتخابات مجلس آینده مطرح کند. در این شرایط هر اصولگرایی اگر بخواهد به روشنی و شفاف چنین بحثی را مطرح کند طبیعتاً خودش را در حوزه اصولگرایی دچار مساله می‌کند و مواضع بسیار تندی نیز در برابر او گرفته خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس در جلسه شورای اسلامی جامعه اسلامی مهندسین که اوایل هفته گذشته تشکیل شد، محمدرضا باهنر دبیرکل این تشکل پس از سخنرانی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری بر ضرورت وحدت اصولگرایان در برابر رقیب اصلاح‌طلب تاکید کرد و متذکر شد که اصولگرایان هیچ‌وقت نمی‌توانند با اصلاح‌طلبان ولو معتدلین آنها ائتلاف کنند. با این وجود عبدالله ناصری در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ضمن اشاره به محذوریت‌های باهنر می‌گوید جریان اصولگرا الان دچار نوعی به هم ریختگی است. می‌بینید که معتدلین آنها به دنبال اتخاذ راهکارهایی برای رهایی از دست جریان‌های تندرو مثل جبهه پایداری هستند و واقعیت هم این است که در کلیت دچار یک عدم انسجام هستند و به شدت دنبال یک رهبری واحد می‌گردند که بتوانند حول محور آن مسائل خود را رتق و فتق کنند. مخصوصاً در جریان جبهه پایداری که بالاخره نمادهایش از یک طرف آقای مصباح است و از طرفی دیگر نیروهای طرفدار آقای احمدی‌نژاد. به نظر این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اولویت بخشیدن به منافع ملی می‌تواند زمینه‌ساز ائتلاف میان اصولگرایان اصیل و اصلاح‌طلبان باشد هرچند به گفته آقای ناصری در آینده‌ای نه چندان دور احتمال وقوع شکاف و انشعاب در درون طیف تندرو اصولگرایان از جمله جبهه پایداری وجود دارد. این موضوع دستمایه روزنامه اعتماد شده تا با گشودن پرونده‌ای در خصوص جبهه پایداری به ریزش‌های درون این تشکل بپردازد چنان که پس از جدایی رسایی و کوچک‌زاده اکنون خبرهایی در خصوص کناره‌گیری روح‌الله حسینیان نیز به گوش می‌رسد و این احتمال می‌رود که آتش خود انقلابی‌گری این جریان تا حدودی با راه‌اندازی حزب و سازمان فروکش کرده باشد.

برگزاری کنگره سراسری مجمع نیروهای خط امام
کنگره سراسری مجمع نیروهای خط امام از تشکل‌های اصلاح‌طلب یکشنبه پنجم بهمن‌ماه با هدف انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل شورای مرکزی برگزار شد. به گزارش ایسکانیوز سید‌هادی خامنه‌ای و هادی غفاری به ترتیب بیشترین آرا را از آن خود کردند. سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل این تشکل تمامیت‌خواهی‌ها و فرصت‌طلبی‌ها را از آسیب‌های موجود در کشور خواند و با بیان اینکه امیدواریم زمانی فرا برسد که همه احزاب در مجموعه اصلاح‌طلبان احساس کنند که هدف‌ها و خواسته‌هایشان تفاوتی با هم ندارد که در آن روز ما به نتایج چشمگیری در همه زمینه‌ها خواهیم رسید انتخابات آتی را فرصتی استثنایی برای اصلاح‌طلبان خواند.

سرخط خبرهای احزاب
استعفای دسته‌جمعی هیات موسسین سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به روایت پایگاه خبری پویش آن هم به دلایل نامعلوم، برنامه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای بیعت با آرمان‌های امام و دیدار با سیدحسن خمینی در آستانه دهه فجر به گزارش نواندیش، برگزاری اجلاس دبیران استان‌ها و شهرستان‌های حزب موتلفه اسلامی با شعار «بصیرت انقلابی، همگرایی ولایی» در روز پنجشنبه 9 بهمن‌ماه در مشهد مقدس همراه با سخنرانی احمد علم‌الهدی، نگرانی خبرگزاری فارس از احتمال تاسیس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب که آن را جایگزین سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران توصیف کرده، احتمال دیدار اعضای جبهه پیروان با محمدعلی موحدی‌کرمانی قبل از برگزاری همایش سراسری در اسفندماه به گزارش ایسکانیوز، بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی در خصوص شناخت بدون واسطه از اسلام، تشبیه محمدتقی مصباح‌یزدی از تحزب به مثابه تعاون و دفاع از هم‌افزایی قدرت اجتماعی مسلمانان در دیدار با اعضای ارشد حزب موتلفه، اعلام رصد فعالیت زودهنگام انتخاباتی توسط قائم‌مقام و سخنگوی وزیرکشور در نشست خبری، برگزاری کنگره سالیانه حزب مردمی اصلاحات در مجتمع فرهنگی جماران به گزارش ایرنا، تشویق و فراخوان سرمقاله ارگان اینترنتی حزب ندای ایرانیان به انجام عمل تشکیلاتی و حزبی و انتقاد داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری از اصولگرایان که حاضر نیستند عواقب و نتایج اعمال‌شان را بپذیرند در گفت‌وگو با سایت خبری آفتاب از جمله دیگر اخبار حوزه احزاب در هفته گذشته بودند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها