شناسه خبر : 1694 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دعوای رحیمی و رئیس‌اش

گاهی کف‌گرگی لازم است

مرگ ملک عبدالله و جانشینی شاه سلمان در عربستان یکی از مهم‌ترین اخبار رسانه‌های کشور در هفته ‌پیش بود. رویدادی که بسیاری از بخش‌های صفحات سیاسی، دیپلماسی، اقتصاد و بین‌الملل روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد و تحلیل‌های متفاوتی را نیز به همراه داشت.

مرگ ملک عبدالله و جانشینی شاه سلمان در عربستان یکی از مهم‌ترین اخبار رسانه‌های کشور در هفته ‌پیش بود. رویدادی که بسیاری از بخش‌های صفحات سیاسی، دیپلماسی، اقتصاد و بین‌الملل روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد و تحلیل‌های متفاوتی را نیز به همراه داشت. در این زمینه اما نمی‌توان از تحلیل روزنامه وطن‌امروز به این سادگی گذر کرد. تحلیلی که نشان از عمق تفکر و نگاه راهبردی دست‌اندرکاران این روزنامه به تحولات بین‌المللی دارد. این روزنامه در بخشی از سرمقاله خود با عنوان «اسد هست و ملک ‌عبدالله رفت» نوشت: «من فردایی را می‌بینم که بشار اسد با رای مردم شام همچنان رئیس‌جمهور سوریه است و آن روز، اوباما دیگر رئیس‌جمهور آمریکا نیست! همان‌طور که امروز اسد هست و ملک عبدالله نیست!» در هفته پیش واکنش‌ها به کندن تابلوی خیابان نوفل‌لوشاتو توسط برخی معترضان به اقدامات موهن نشریه «شارلی‌ابدو» ادامه داشت. حمید انصاری، قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در حاشیه نشست خبری که به مناسبت همایش بزرگداشت همسر امام خمینی (ره) برگزار شد، تاکید کرد: «اسم نوفل‌لوشاتو یادآور بخش مهمی از خاطرات انقلاب و امام راحل است و این اقدام مایه تاسف بود. البته تعمدی در کار نبوده است و جوانان ما احساسات پاکی دارند. وقتی می‌بینند یک جریان ضد بشری و ضد دینی چنین اقداماتی را انجام می‌دهد، عصبانی می‌شوند و فکر می‌کنند هر چیزی مظهر نام آنها باشد، محکوم است که البته این پسندیده نیست.»
در هفته پیش جنجال درباره پیاده‌روی محمدجواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده در رسانه‌های منتقد دولت پیگیری شد. در پاسخ به این جنجال‌ها روزنامه ایران، ارگان مکتوب دولت نوشت: «...در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت ۱+۵ این روزها به حساس‌ترین مراحل خود رسیده است، پیاده‌روی وزیران خارجه ایران و آمریکا در خیابان و در جریان یکی از مذاکرات حساس ژنو به دستمایه هجمه و فشارهای برخی از جریان‌های تندرو و مخالف علیه دیپلماسی دولت روحانی تبدیل شده است... مخالفان در حالی پیاده‌روی ۱۵دقیقه‌ای ظریف با همتای آمریکایی خود را زیر سوال برده‌اند که مشابه همین اقدام در سال ۲۰۰۹ و در حاشیه نشست ایران و ۱+۵ که هدایت تیم مذاکره‌کننده ایران را سعید جلیلی عهده‌دار بود، اتفاق افتاده است. بر اساس گزارشی که برخی منابع داخلی به نقل از نشریه غربی ساندی‌تایمز منتشر کردند، سعید جلیلی به‌صورت اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی قبلی، به پیشنهاد نماینده انگلیس، در فضای سبز با معاون وزیر خارجه آمریکا به مدت ۴۵ دقیقه قدم‌ زده و گفت‌وگو کرده است؛ اتفاقی که هرگز رسانه‌ای نشد و با کوچک‌ترین واکنشی از سوی همین جریان‌های مخالف روبه‌رو نشد... .»
هفته پیش جنجال دیگری نیز علیه دولت به‌پا شد و 13 نفر از اعضای جبهه پایداری با تنظیم تذکری مدعی حضور مدیرانی با تابعیت دوگانه در دفتر رئیس‌جمهور و دولت شدند و از دولت خواستند به اشتغال این اعضا پایان دهند. این ادعا با تکذیب رسمی نهاد ریاست‌جمهوری همراه شد. ماجرای اظهارات رحیم‌پور‌ازغدی درباره پرونده هسته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی و پاسخ قاطع رئیس‌جمهور به او نیز در رسانه‌های هفته پیش بازتاب داشت و شاخ‌ و برگ‌هایی نیز گرفته ‌بود، حتی اعلام شد که حسن روحانی در اعتراض به اظهارات ازغدی جلسه را ترک کرده ‌بود. با این حال خبر ترک جلسه از سوی مقام‌های مسوول تکذیب شد.
در روزهای پایانی هفته پیش نیز مقام معظم رهبری در آستانه آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در آرامگاه رهبر کبیر جمهوری اسلامی، با آرمان‌های ایشان تجدید بیعت کردند.

جوانان آزادی فلسطین را خواهند دید
مقام‌ معظم رهبری در هفته پیش پیامی خطاب به جوانان ‌غربی صادر کردند. این پیام بازتاب‌های گسترده‌ای در جهان داشت. آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در بخشی از این پیام تاکید کرده‌ بودند: «من از شما می‌خواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیت، سد عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بی‌طرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند، اگر‌چه هیچ‌کس به‌صورت فردی نمی‌تواند شکاف‌های ایجادشده را پر کند، اما هر یک از شما می‌تواند به قصد روشنگری خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف روی آن شکاف‌ها بسازد. این چالش از پیش طراحی‌شده بین اسلام و شما جوانان، اگر‌چه ناگوار است اما می‌تواند پرسش‌های جدیدی در ذهن کنجکاو و جست‌وجوگر شما ایجاد کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار می‌دهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسوولیت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.» ایشان همچنین در روزهای میانی هفته احمد جبرئیل دبیرکل «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (فرماندهی کل)» را به حضور پذیرفتند. در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با تحلیل مساله فلسطین به جوانان نیز بشارتی دلچسب دادند. ایشان تاکید کردند: «جمهوری اسلامی ایران تا روزی که آرمان فلسطین به ثمر برسد، مصمم خواهد ایستاد و آن روز را جوانان قطعاً خواهند دید.»

دعوای رحیمی و رئیس‌اش
با قطعی شدن رای دادگاه درباره محمدرضا رحیمی، معاون ‌اول محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم، رسانه‌ها به صور گوناگون به این حکم پرداختند. مجازات پنج سال زندان و جریمه میلیاردی این دولتمرد سابق، برای بسیاری از مردم غیرقابل باور بود. هر‌چند هنوز حکم به دلایل نامعلوم درباره جناب رحیمی اجرا نشده ‌است، اما جریان اصولگرا و رئیس مستقیم رحیمی به هر طریق ممکن تلاش کردند، تا از این چهره تبری بجویند. تحلیل‌های خبرگزاری‌های فارس و تسنیم در این باره جالب توجه بود. آنها با توجه به سوابق کاری محمدرضا رحیمی تلاش کردند با تحلیل‌های خود این چهره اصولگرا را که پیش از این از زبان یک شهروند سوری مدعی شده بود «اگر در این قرن خداوند کسی را به پیغمبری مبعوث می‌کرد، فردی غیر از محمود احمدی‌نژاد نبود»، اصلاح‌طلب یا دست‌کم از یاران اکبر هاشمی‌رفسنجانی معرفی کنند. در این زمینه رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با بازخوانی حادثه‌ای به این ادعاها پاسخ داد. به گزارش «ایسکانیوز» او گفت: «...‌دو روز مانده به انتخابات خرداد 76 به سنندج سفر کردم. زمانی که رحیمی استاندار کردستان بود. از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی و منابع قضایی مطلع شدیم که در استانداری محلی به چاپ و تکثیر پوسترهایی علیه آقای خاتمی اختصاص یافته است. پوسترهایی مستهجن و بسیار زشت از آقای خاتمی که در آنجا تهیه و نقاشی می‌شد حتی به صورت کاریکاتور ترکیبی و مونتاژ تکثیر و توزیع می‌کردند... شب انتخابات که فردایش تبلیغات ممنوع بود این دفتر از طریق مراجع قضایی در استانداری شناسایی و ثبت و ضبط شد. اگر اشتباه نکنم بیش از 40 هزار نسخه از پوسترهای مستهجن علیه آقای خاتمی در حالی که در حال توزیع بود ضبط شد و به دنبال آن، کارهای زشت دیگری هم انجام می‌گرفت. بعد از انتخابات و پیروزی خاتمی دفتر ریاست‌جمهوری از وی شکایت کرد و وکلایی تعیین کردند تا شکایت را دنبال کنند و مدارک هم مشخص بود، مدارکی که از استانداری گرفته شده بود که به دستور و زیر نظر شخص رحیمی بود. وی را چند جلسه محاکمه کردند، روزی که قرار بود دادگاهی شده و رای دادگاه برای وی صادر شود، قاضی در دادگاه غیبت داشت. بعد هم خاتمی رضایت داد که پیگیری نشود. از این قضیه می‌توان به همه چیز پی برد. اگر کسی بگوید این آقا در اردوگاه هاشمی بوده یا وابسته به اصلاح‌طلبان بوده دروغ بزرگی گفته است.»
با انتشار حکم رحیمی همه در انتظار نوع موضع‌گیری رئیس او در دولت‌ نهم و دهم بودند. دفتر محمود احمدی‌نژاد در واکنش به این حکم در اطلاعیه‌ای از تخلفات اقتصادی منجر به محکومیت محمدرضا رحیمی برائت‌جویی کرد. این اطلاعیه موجب واکنش خشم‌آلود محمدرضا رحیمی شد. او در نامه‌ای سرگشاده به رئیس خود نوشت: «آقای احمدی‌نژاد، به‌راستی نمی‌دانید یا فراموش کرده‌اید که ماجرای این پرونده چیست؟ شاید فراموش کرده‌اید که رحیمی محکوم امروز، چوب لجبازی‌ها و آبروبری‌های گاه و بیگاه شما را می‌خورد.»

محکومیت دو نماینده مجلس نهم به انفصال از خدمت
این روزها به نظر می‌رسد برخورد با متخلفان دانه‌درشت در کشور وارد فاز جدیدی شده است. پس از صدور حکم قطعی برای محمدرضا رحیمی خبر می‌رسد، یک مدیر سابق و دو نماینده مجلس فعلی نیز در تور قانون گرفتار شده‌اند. در این زمینه خبرآنلاین اعلام کرد محمد اشرفی‌اصفهانی، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری، از صدور حکم انفصال دائم از خدمت برای یکی از مدیران ارشد نهاد ریاست‌جمهوری در دوره احمدی‌نژاد خبر داده است؛ فردی که به گفته او با تخلفات گسترده، حقوق دریافتی خود را از 15 میلیون به 40 میلیون در ماه رسانده بود. او همچنین از صدور حکم پنج و 10 سال محرومیت از خدمات دولتی برای دو نفر از نمایندگان فعلی مجلس نیز خبر داده است که به گفته او در زمره «سرسخت‌ترین نمایندگان مخالف دولت» هستند و پیش از دوره نمایندگی مجلس نهم در سمت‌های مدیرکلی و ریاست یک سازمان مرتکب تخلفات بسیاری شدند و حالا با این حکم محرومیت از خدمات دولتی دیگر نمی‌توانند در پست‌های دولتی منصوب شوند یا حتی در دور بعدی انتخابات بخت خود را برای ورود به مجلس امتحان کنند.

گاهی «کف‌گرگی» لازم است
سخنرانی علی مطهری نماینده اصولگرای تهران در نیمه دی‌ماه و پیامدهای آن هنوز هم ادامه دارد. در این زمینه علی مطهری در واکنش به نامه ابراهیم آقامحمدی نماینده همدان، که در آن ادعاهایی علیه وی مطرح شده‌ بود، پاسخنامه‌ای منتشر کرد. به گزارش ایلنا در بخشی از این نامه آمده است:
«...گفته‌اید در گزارش من از ماجرای نطقم، آنجا که رفتار هیاهوکنندگان را که می‌خواستند صدای من به گوش کسی نرسد به رفتار لشگر عمر سعد در روز عاشورا تشبیه کرده‌ام، پس خودم را هم به امام حسین تشبیه کرده‌ام. این برداشت درست نیست زیرا از نظر ادبی و فن بلاغت، در یک تشبیه لازم نیست که از همه جهات میان مشبه و مشبه‌به شباهت وجود داشته باشد بلکه شباهت از یک جهت کافی است.... در جای دیگر نامه خود از من انتقاد کرده‌اید که مواضع متناقض داشته‌ام، زمانی از آقایان هاشمی و خاتمی انتقاد کرده‌ام و امروز دفاع می‌کنم. گویی اگر از یک نفر انتقاد کردیم تا آخر عمر و در هر شرایطی باید انتقاد کنیم و اگر از کسی حمایت کردیم همیشه باید حمایت کنیم. زمانی که آنها در راس قوه مجریه بودند طبعاً انتقاداتی داشتم و اکنون که مظلوم واقع شده‌اند از آنها دفاع می‌کنم. ...گفته‌اید چرا از پشت تریبون پایین نیامدید؟ می‌گویم برای اینکه این بلا به سر شما و سایر نمایندگان نیاید. اگر باب شود که به صرف مخالفت رئیس جلسه یا تعدادی از نمایندگان و حتی اکثر نمایندگان با یک نطق، مانع ادامه آن نطق شوند، علاوه بر وهن مجلس، فردا این بلا سر یک نماینده دیگر می‌آید. لذا من اصرار داشتم که نطق من باید تمام شود، هرچند که دو دقیقه از آن از رادیو پخش نشد. همچنین گفته‌اید کجای قرآن اجازه -‌ به قول شما - «کف‌گرگی» داده است؟ می‌گویم اولاً «کف‌گرگی» در کار نبود، ثانیاً گاهی برای کسانی که می‌خواهند خفقان ایجاد کنند «کف‌گرگی» لازم است و ثالثاً می‌توانید به آیه ۱۵ سوره قصص (فوکزه موسی فقضی علیه) مراجعه کنید.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها