شناسه خبر : 6020 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به تجمع اعتراضی مقابل سفارت فرانسه

فانی در جمع دو کارته‌ها

در روزهای میانی هفته علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش که یک بار به دلیل انتصاباتش با سوال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، مهرداد بذرپاش نماینده تهران و فاطمه رهبر نماینده اصفهان به مجلس احضار شده و کارت زرد دریافت کرده بود، برای بار دوم برای پاسخگویی به سوال یکی از سه نماینده قبلی به صحن علنی بهارستان رفت

در هفته گذشته تحرک تیم منتقد دولت در مجلس به شدت افزایش یافت. تحرکاتی که نشان از برنامه‌های گسترده این جریان برای مقابله‌های آتی با دولت و شخص رئیس‌جمهور دارد.
در روزهای میانی هفته علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش که یک بار به دلیل انتصاباتش با سوال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، مهرداد بذرپاش نماینده تهران و فاطمه رهبر نماینده اصفهان به مجلس احضار شده و کارت زرد دریافت کرده بود، برای بار دوم برای پاسخگویی به سوال یکی از سه نماینده قبلی به صحن علنی بهارستان رفت؛ اما بازهم توضیحاتش قانع‌کننده تشخیص داده نشد و دومین کارت زرد را از مجلس اصولگرای نهم گرفت. این بار سوال از فانی درباره انتصاباتش نبود؛ بلکه قاضی‌پور، وزیر آموزش و پرورش را برای پاسخگویی به این سوال که چرا قانون مربوط به معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی با گذشت دو سال از تصویب آن اجرا نمی‌شود، به صحن علنی احضار کرده بود. نمایندگان مجلس نهم 19 مهرماه سال 1391 قانونی را به تصویب رساندند که آموزش و پرورش را ملزم می‌کرد ظرف دو سال با رعایت قوانین خدمات کشوری و قانون برنامه پنجم توسعه با برگزاری آزمون مربیان پیش‌دبستانی را در اولویت استخدام قرار دهد. وزیر آموزش و پرورش که برای پاسخگویی به این سوال هفته پیش به بهارستان رفته بود با تاکید بر اینکه 99 درصد منابع وزارت آموزش‌وپرورش صرف پرداخت هزینه کارمندان می‌شود و این وزارتخانه تنها بر یک درصد از منابع خود مدیریت می‌کند، گفت در چنین وضعی و با اولویت اجرای سند تحول نظام آموزش ‌و پرورش استخدام نیروهای جدید امکان‌پذیر نیست. این اظهارات اما مورد قبول نمایندگان واقع نشد. فانی تنها توانست 74 رای موافق در مقابل ‌114 رای مخالف و 14 رای ممتنع به دست آورد و دومین کارت زرد به فانی داده شد. همان روز خبر رسید طرح استیضاح فانی نیز با 50 امضا به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شد.
این تنها برنامه منتقدان دولت نبود. در همین هفته در اقدامی دیگر شماری از نمایندگان مجلس در تذکری که در صحن علنی مجلس خطاب به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرائت شد، خواستار توضیح او درباره علت آنچه برخورد تبعیض‌آمیز با رسانه‌ها خواندند، شدند. در این تذکر از مصداق این «برخورد تبعیض‌آمیز» سخنی به میان نیامده بود، اما با توجه به ترکیب امضاکنندگان و گرایش سیاسی آنان می‌توان گمانه زد که تذکر هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه «وطن امروز» و هفته‌نامه «9 دی» در جلسه 22 دی مدنظر بوده است. به گزارش فرهیختگان، از میان 70‌نفری که گفته شده است این تذکر را امضا کردند نام حمید رسایی (مدیرمسوول هفته‌نامه 9 دی)، محمدجواد کریمی‌قدوسی (عضو جبهه پایداری)، محمد سلیمانی (وزیر ارتباطات دولت نهم و عضو جبهه پایداری)، سید‌مسعود میرکاظمی (وزیر بازرگانی دولت نهم، وزیر نفت دولت دهم و عضو جبهه پایداری) و مرتضی آقاتهرانی (دبیر کل جبهه پایداری) اعلام شده است. هیات نظارت در آن جلسه به «وطن امروز» بابت توهین به رئیس‌جمهوری از طریق درج کاریکاتور (مصداق بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات) صرفاً تذکر داد. با این حال «وطن امروز» پس از دریافت این تذکر بار دیگر «خبرمرگش» را در عنوان نخست روزنامه تکرار کرد؛ با این تفاوت که عبارت یادشده را در روتیتر خبر دریافت تذکر از هیات نظارت بر مطبوعات درج کرد. این اقدام دومین تذکر هیات نظارت را در جلسه هفته بعد به همراه داشت؛ همان جلسه‌ای که یکی دیگر از مصوباتش لغو پروانه انتشار روزنامه «مردم امروز» به دلیل تیتر یک «من شارلی هستم» از قول جرج کلونی، بازیگر و کارگردان آمریکایی برنده جایزه گلدن‌گلوب بود. به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی تنش میان نمایندگان منتقد و دولت وارد مرحله تازه‌ای شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها