شناسه خبر : 42840 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تهدید برای کابینه نتانیاهو

رقبای ترامپ چه کسانی هستند؟

گزارش‌های رسانه‌ای از سرزمین‌های اشغالی حاکی از تلاش بنیامین نتانیاهو برای جلوگیری از انتصاب صهیونیست‌های افراطی در وزارتخانه‌های امنیتی در سایه تهدید اخیر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکاست. روزنامه معاریو چاپ تل‌آویو در گزارشی از برگزاری جلسات متعدد بین نمایندگان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید و حزب «وحدت» به رهبری بنی گانتس در روزهای گذشته برای حضور احتمالی آنها در یک کابینه فراگیر خبر داد. این گزارش اشاره‌ای به حضور احتمالی فراکسیون «گیدون سعر» از حزب «وحدت» در این ائتلاف فراگیر نکرده است. معاریو، مذاکرات بین احزاب چپ و راست و جریان برنده و بازنده در انتخابات رژیم صهیونیستی را نتیجه هشدار جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دانست که درباره حضور برخی راستگرایان افراطی مثل «بزالل اسموتریچ» رهبر حزب «صهیونیسم دینی» و «ایتامار بن گویر» رهبر حزب «اوتسما یهودیت» در کابینه و پست‌های امنیتی آن هشدار داده بود. حزب لیکود گزارش معاریو را رد و آن را کذب اعلام و تصریح کرد: چنین مذاکراتی اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد. این در حالی است که احزاب یش عتید و حزب وحدت در بیانیه‌های متعدد، قبل و بعد از انتخابات بر ائتلاف نکردن با لیکود تاکید کرده بودند. جروزالم پست همچنین از لغو مذاکرات بین نمایندگان حزب صهیونیسم مذهبی و اتحاد یهودیت توراتی با نمایندگان حزب لیکود در روز چهارشنبه خبر داد. جروزالم پست، اسموتریچ را مانع اصلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تشکیل کابینه ارزیابی کرد و نوشت که اسموتریچ خواهان پست وزارت جنگ است اما نتانیاهو ترجیح می‌دهد فردی از حزب لیکود عهده‌دار این مسوولیت شود. کانال ۱۲ رژیم اسرائیل اعلام کرد که نتانیاهو در دیدار با اسموتریچ، مخالفت برای دادن وزارت جنگ به وی را وجود دولت بایدن اعلام کرده و گفته لازم است تا پایان یافتن دوره بایدن، فردی معتدل عهده‌دار حوزه وزارت جنگ شود. 

ترامپ کاندید ریاست‌جمهوری

روزنامه گاردین در گزارشی گزینه‌هایی از حزب جمهوریخواه را معرفی کرده که احتمالاً در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رقابت درون‌حزبی خواهند کرد. ورود ترامپ به رقابت‌های نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ابهام‌هایی را هم برای خود حزب جمهوریخواه به وجود می‌آورد. از زمان ناکام ماندن «موج قرمز» در انتخابات میان‌دوره‌ای هفته گذشته که سنا را در کنترل دموکرات‌ها قرار داد و مجلس نمایندگان هم با رقابت نزدیک در دست جمهوریخواهان افتاد، چشم‌انداز آینده تغییر کرده است. گاردین در اینجا به معرفی هشت شخصیت برجسته جمهوریخواه می‌پردازد که احتمالاً شانس خود را برای شکست ترامپ و ورود به رقابت‌های انتخاباتی امتحان کنند.  

 ران دسانتیس: فرماندار ایالت فلوریدا تنها جمهوریخواهی است که در نظرسنجی‌ها برای نامزد بعدی حزب بسیار نزدیک به ترامپ است و حتی در نظرسنجی پس از انتخابات میان‌دوره‌ای از او پیشی گرفت.

 مایک پنس: معاون ترامپ با بازدید از ایالت‌های کلیدی، گفت‌وگو با گروه‌های محافظه‌کار و نگارش یک یادداشت، هدف خود را مشخص کرد.

 تد کروز: سناتور تگزاس با کناره‌گیری از رقابت ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ ترامپ را به پیروزی نزدیک کرد و اگرچه متعاقباً جایگاه خود را در حزب تحت کنترل ترامپ پذیرفت، اما همچنان به عنوان یک تحریک‌کننده پیشرو در جناح راست تندرو است. کروز تنها سیاستمدار نزدیک به ترامپ و دسانتیس در نظرسنجی انتخابات ۲۰۲۴ است.

 جاش هاولی: سناتور ایالت میسوری ازجمله افرادی بود که به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ در برخی ایالت‌های کلیدی اعتراض داشت اما از سوی دیگر با شورش ۶ ژانویه در کنگره مخالفت ورزید.

  گلن یانگکین: فرماندار ویرجینیا با اجتناب از ارتباط با ترامپ در یک ایالت مایل به حزب دموکرات پیروزی را به دست آورد اما وی به‌طور متمایز تاکتیک‌های ترامپی ازجمله ادعای بی‌تفاوتی مترقی‌ها در مدارس به خاطر تدریس نظریه انتقادی نژاد به کودکان را دنبال می‌کند.

  نیکی هیلی: فرماندار سابق کالیفرنیای جنوبی به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل در دوره ترامپ خدمت می‌کرد و درست دو سال بعد از انتصاب، کناره‌گیری کرد.

 مایک پمپئو: پمپئو شخصی است که در سمت رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و وزیر امور خارجه سابق در دولت ترامپ خدمت می‌کرد.

 لیز چنی: قانونگذار ایالت وایومینگ از حزب جمهوریخواه که دختر دیک چنی معاون جورج بوش رئیس‌جمهوری اسبق آمریکاست. وی همچنین یک محافظه‌کار تندرو است.

نارضایتی چین از تایوان

چین از درخواست برخی هیات‌های نشست اجلاس اقلیمی موسوم به «COP27» برای مشارکت تایوان در روند مذاکرات سالانه آب‌و‌هوا انتقاد کرد. به گزارش ایرنا از رویترز، چین در کنفرانس شرم‌الشیخ مصر از نشست سران خواست تا به «اصل چین واحد» پایبند باشند که بر اساس آن تایوان را بخشی از چین می‌داند. پیش از این در کنفرانس شرم‌الشیخ، گرسون الیاس باریوس گاریدو، وزیر محیط زیست گواتمالا، از کمک تایوان در تلاش‌های کشورش برای سازگاری با افزایش دمای جهانی ستایش کرد. یکی از اعضای هیات چینی در کنفرانس کوپ ۲۷ گفت: «تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی جدانشدنی از چین است.» به نوشته رویترز، چین مدعی است که تایوان را به صورت دموکراتیک به عنوان سرزمین خود اداره می‌کند. دولت تایوان ادعای حاکمیت چین را رد می‌کند. چین در ماه آگوست و پس از دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایپه پایتخت تایوان، رزمایش‌های نظامی را در نزدیکی تایوان آغاز کرد که شامل شلیک موشک به آب‌های نزدیک این جزیره بود.

درخواست کمک برای اوکراین

بلومبرگ گزارش داد که کاخ سفید برای کمک به اوکراین 7 /37 میلیارد دلار بودجه از کنگره آمریکا درخواست کرده است. در این گزارش آمده به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت بایدن برای حمایت از کی‌یف در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه کمک 7 /37دلاری درخواست شده است. پیش از این در ماه اکتبر رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که بسته کمکی ۵۰ میلیارددلاری به اوکراین برای تصویب در اواخر سال در دست بررسی است، زیرا این نگرانی وجود دارد که مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوریخواهان تمایل کمتری به ارائه کمک به اوکراین داشته باشد. کنگره آمریکا تاکنون ده‌ها میلیارد دلار کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین را از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در فوریه تصویب کرده است. روسیه ماه فوریه (۵ اسفند) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک اوکراین از آغاز «عملیات ویژه نظامی» خود در اوکراین خبر داد. به دنبال آغاز این عملیات ویژه روسیه که هدف از اجرای آن، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی روسیه و اجابت درخواست کمک جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک اعلام شد، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه‌جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار دادند.

ناراحتی پوتین از غرب

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفت کشورش به‌رغم تلاش‌های خصمانه برای تضعیف حاکمیت ملی روسیه، به شدت تلاش‌های تهاجمی غرب را در این راستا متوقف کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک؛ پوتین افزود: شماری از کشورها فعالانه برای تضعیف مسکو تلاش می‌کنند که هدف آشکار آنان در ارتباط با جامعه ما، اختلاف‌افکنی، انحراف و ضعیف کردن روسیه و در نهایت تضعیف حق حاکمیت ملی ما به منظور از هم گسستن آن است. ما برای دفاع از منافع خود در برابر اقدامات خصمانه، مانع سخت و بهنگامی در برابر آنان قرار داده‌ایم. وی با مقایسه سیاستمداران کنونی اوکراین با نازی‌ها در جنگ دوم جهانی که تلاش می‌کردند خیانت‌ها و جنایت‌هایشان را علیه شهروندانشان، پنهان کنند، تلاش‌ها برای بیان نادرست تاریخ را بخشی از کارزار آلوده غرب علیه روسیه با هدف ایجاد بهانه‌ای برای تهاجم به این کشور خواند.

سرمایه‌گذاری دردسرساز سعودی

سیاستمداران و تحلیلگران آمریکایی نسبت به سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توئیتر و تیک‌تاک ابراز نگرانی کرده و درباره بهره‌برداری ریاض از آن برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا و ساکت کردن منتقدان آل‌سعود و راه‌اندازی کمپین‌های گمراه‌کننده هشدار می‌دهند. نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به بررسی سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و پیامدهای آن پرداخت و نوشت: شاهزاده ولید بن طلال رئیس شرکت (Kingdom Holding)  گفت که مالکیت سهام خود در توئیتر را که در حال حاضر 89 /1 میلیارد دلار ارزش دارد، حفظ خواهد کرد و  این شرکت به دومین سرمایه‌گذار بزرگ در توئیتر تبدیل شده است. کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی نسبت به اینکه عربستان از طریق این شرکت هلدینگ، سهم بزرگی از پلت‌فرم رسانه‌های اجتماعی را به کنترل خود درآورد، ابراز نگرانی کرده است. مورفی در گفت‌وگو با مجله پولیتیکو فاش کرد که اگر کمیته مشترک دولتی مایل به انجام تحقیق در این خصوص نیست از کنگره خواهد خواست تا در این خصوص به تحقیق بپردازد. مورفی معتقد است که حکومت سعودی یکی از سرکوبگرترین رژیم‌های جهان است. از سوی دیگر، لیبرال‌های آمریکا نیز با توجه به تنش فزاینده به‌وجودآمده در روابط آمریکا و عربستان پس از تصمیم سازمان اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، نسبت به حاکمیت یافتن سعودی‌ها بر شبکه اجتماعی توئیتر ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی از تحلیلگران معتقدند این اقدام سعودی‌ها (حمایت از کاهش تولید نفت) در واقع یک نوع کمک غیرمستقیم به روسیه در جنگ اوکراین به‌شمار می‌رود و نشان‌دهنده تمایل ریاض در خصوص تضعیف رئیس‌جمهور آمریکا و فراهم آوردن زمینه راهیابی مجدد دونالد ترامپ به کاخ سفید است. رابرت مالی یکی دیگر از سناتورهای آمریکایی نیز معتقد است که سعودی‌ها به وضوح تمایل دارند در سیاست آمریکا تاثیر بگذارند و بر همین اساس با تسلط یافتن بر دو پلت‌فرم تیک‌تاک و توئیتر به عنوان دو شبکه اجتماعی پرکاربرد در میان آمریکایی‌ها ممکن است رویکرد خطرناکی نسبت به امنیت ملی آمریکا در پیش بگیرند. دادگاه سعودی در ابتدای اکتبر گذشته داود العلی یک فعال اجتماعی را به ۲۵ سال زندان محکوم کرد و این حکم تنها به دلیل توئیت‌های وی علیه روند عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی صادر شد. مهدیه مرزوقی پزشک تونسی مقیم عربستان نیز به دلیل انتشار توئیت‌هایی در حساب کاربری خود از سوی دادگاه به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. 

♦♦♦

 ایرنا: گیتاناس ناوسدا رئیس‌جمهوری لیتوانی اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید به سرعت پدافندهای هوایی بیشتری را در امتداد مرز لهستان-اوکراین و سایر جناح شرقی این ائتلاف مستقر کند.

ایسنا: ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس با تکرار مواضع لندن در خصوص جنگ اوکراین و ادعای حمله موشکی روسیه در لهستان، اقدامات ولادیمیر پوتین را تهدیدی دائمی برای امنیت و اقتصاد جهان خواند.

برنا: خبرگزاری رویترز ضمن انتشار خبر محکومیت حملات از سوی رهبر کاتولیک‌های جهان نوشت: پاپ فرانسیس همزمان با تحقیقات کشورهای متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره گزارش‌های تاییدنشده در مورد حملات موشکی در مرز روسیه این اظهارات را مطرح کرد و از خدا خواست هر چه زودتر به پایان یافتن این درگیری کمک کند.

تسنیم: امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در نشست سران گروه ۲۰ اعلام کرد که اکثر اعضای این گروه جنگ اوکراین را محکوم می‌کنند. مکرون با اعلام این موضوع در این نشست که در بالی اندونزی برگزار می‌شود، افزود که فرانسه به دنبال تنش‌زدایی در جنگ اوکراین است.

ایرنا: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در ناتو خبر داد که جو بایدن به کشورهای عضو این سازمان نظامی و گروه ۷ اطلاع داده که حادثه موشکی لهستان ناشی از اصابت موشک پدافند هوایی اوکراین بوده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سه مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشته بود که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد موشک پدافند هوایی اوکراین در خاک لهستان سقوط کرد.

فارس:  آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای با اشاره به اعمال دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که از اوایل سال میلادی جدید آغاز می‌شود، نسبت به تشدید بحران انرژی در اروپا و افزایش نرخ تورم هشدار داد.

ایلنا: پایگاه خبری العهد در گزارشی به روابط چندین‌ساله آمریکا و امارات پرداخت و نوشت: امارات همواره به عنوان هم‌پیمان در منطقه در کنار آمریکا بوده است اما این هم‌پیمانی باعث نشده تا آمریکایی‌ها به آنها خیانت نکرده و ماهیت حکومت ابوظبی را برملا و رسوا نکنند.

تسنیم: مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به برخی اخبار مرتبط با اصابت موشک به مناطق مرزی لهستان در نزدیکی اوکراین، تمامی طرف‌ها را دعوت به آرامش و خویشتنداری کرد تا از هرگونه تشدید بحران جلوگیری شود. 

♦♦♦

موشک‌پرانی اون

شرق نوشت: کارشناسان نگران‌اند آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی پیش‌زمینه هفتمین آزمایش هسته‌ای باشد. کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره شمالی هفته گذشته به این نتیجه رسید که وقتش شده دنیا دوباره به او توجه کند. کره شمالی برای نشان دادن خشمش از رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی بیش از 30 موشک را پرتاب و 100 گلوله توپ را شلیک کرده است. برای کسانی که اخبار تعداد موشک‌های پرتاب‌شده را دنبال می‌کنند، این به آن معنی است که تعداد موشک‌های پرتاب‌شده از طرف کره شمالی در عرض یک روز از کل تعداد موشک‌های شلیک‌شده در سال 2017 بیشتر بوده است.

 

فاصله زیاد تا شکست داعش

ایسنا نوشت: پس از دیدار قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق با الینا رومانوسکی سفیر آمریکا، اعلام شد در ادامه همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و پایان یافتن پرونده اردوگاه الهول سوریه و لزوم انحلال این اردوگاه جهت جلوگیری از ایجاد نسل جدیدی از داعش اقداماتی صورت می‌گیرد. الاعرجی گفت: این امر که جامعه بین‌الملل علیه تروریسم باید منسجم باشد اهمیت دارد. انفجار اخیر در استانبول یک اقدام تروریستی بود و باید در مقابل تروریسم ایستاد تا آن را از بین برد. سفیر آمریکا گفت: در مقابل جامعه بین‌الملل مسافت بسیاری برای شکست داعش وجود دارد.

 

چالش گرما و انرژی‌های تجدیدپذیر

هم‌میهن نوشت: از زمان حمله روسیه به اوکراین، تولید برق از گاز طبیعی در اروپا به‌ویژه در کشورهایی که از روسیه گاز بیشتری وارد می‌کنند، به‌شدت کاهش پیدا کرده است. بازگشت به دوران استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق می‌تواند برای مدت کوتاهی پاسخگو باشد، اما با راهبردهای فعلی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو در مورد تغییر اقلیم سازگار نیست. از نظر استقلال و امنیت انرژی به نفع اروپاست که برای مقابله با جهش قیمت انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین راه‌های تسریع روند گذار به انرژی‌های پاک‌تر را پیدا کند.

 

سیستم جهانی پساامپراتوری

اعتماد نوشت: جان ایکنبری، تئوریسین روابط بین‌الملل، یادآوری کرد: سیستم جهانی پساامپراتوری اخیراً به واکنش جهانی در حمله روسیه به اوکراین خود را نشان داد. چالش میان آمریکا و رقبایش -چین و روسیه- رقابتی است میان دو گزینه منطقی نظم جهانی. آمریکا از نظم جهانی دفاع می‌کند که سه‌چهارم قرن آن را رهبری کرده است. نظمی که آزاد و چندجانبه است و براساس پیمان‌های امنیتی و همکاری با دیگر کشورهای دموکراتیک-لیبرال است. چین و روسیه به دنبال نظم جهانی‌ای هستند که ارزش‌های لیبرال غربی را کنار می‌زند؛ نظمی که برای کشورهای منطقه و دایره نفوذ استبدادشان مطلوب‌تر است.