شناسه خبر : 42768 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دردسرهای بایدن بودن

چرا ژاپن موشک‌هایش را بازسازی می‌کند؟

منابع امنیتی لبنانی از خنثی‌سازی نقشه یک هسته گروه تروریستی داعش برای اجرای حملات تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت و شهر طرابلس در شمال این کشور همزمان با برگزاری جام جهانی خبر دادند. به گزارش ایرنا، یک منبع لبنانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: واحد اطلاعات ارتش لبنان یک هسته خطرناک گروه تروریستی داعش را خنثی کرد که برای اجرای عملیات تروریستی در دو منطقه جبل محسن در شهر طرابلس در شمال و ناحیه ضاحیه در جنوب بیروت همزمان با آغاز پخش مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ میلادی برنامه‌ریزی می‌کردند. این منبع که اسپوتنیک به نام وی اشاره‌ای نکرد، افزود: سرکرده این هسته تروریستی فردی با نام مخفف «الف.خ» است که از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷ میلادی در زندان «رومیه شرقی» در بیروت زندانی بود و اخیراً بین سوریه و ترکیه رفت‌وآمد داشت و با سرکردگانی از داعش دیدار کرد و سپس توانست به لبنان نفوذ کرده و عناصر افراطی را جذب کند. هنوز ارتش و نهادهای امنیتی لبنان به طور رسمی درباره این خبر اظهارنظر نکرده‌اند. جام جهانی فوتبال در قطر از ۲۰ ماه نوامبر جاری تا ۱۸ دسامبر آینده برگزار می‌شود.

بایدن و دموکرات‌ها در محاصره چالش بزرگ بین‌المللی

دموکرات‌ها در آستانه انتخابات کنگره با تنش‌ها و چالش‌های متعدد خارجی مواجه‌اند که به کاهش محبوبیت آنها منجر شده است؛ چالش‌هایی از قبیل خروج غیرمسوولانه از افغانستان، ناکامی در احیای توافق با ایران، تقویت محور شرقی، تنش‌افروزی در تایوان و اوکراین و همچنین شکست راهبرد خاورمیانه‌ای. به گزارش ایسنا از ژانویه ۲۰۲۱ که «جو بایدن» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا وارد کاخ سفید شد تا هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان) که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آغاز شده، این دولت با چالش‌های مهمی در حوزه سیاست خارجی مواجه بوده؛ چالش‌هایی که از شخص بایدن رئیس‌جمهوری نامحبوب و سردرگم ساخته و احتمال شکست حزب حاکم را در این انتخابات افزایش داده است. در ادامه شماری از اقدامات تنش‌زای کاخ سفید مطرح می‌شود. 

1- بایدن سال گذشته دستور خروج سراسیمه نیروهای کشورش از افغانستان را صادر کرد. اگرچه با این دستور، پایان ۲۰ سال اشغالگری ایالات‌متحده بر افغانستان رقم خورد اما این اقدام چنان غیرمسوولانه و دارای تبعات فراوان بود که بسیاری آن را تاریک‌ترین برگ از کارنامه دولت بایدن می‌دانند. 2- یکی از مهم‌ترین شعارهای بایدن در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰، احیای توافق با ایران بود که ترامپ به صورت یک‌جانبه از آن خارج شد. دولت بایدن برخلاف انتظارات، در این زمینه موفقیتی به دست نیاورد و در عمل نشان داد که در مواجهه با ایران در همان مسیری قدم گذاشته که پیشتر ترامپ پیموده بود؛ مسیر تهدید و تحریم. 3- با وجود برگزاری چند دور نشست اما به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف غربی به‌ویژه آمریکا، مذاکرات از مدت‌ها پیش متوقف مانده است؛ موضوعی که باعث شده نوک پیکان اتهام به سمت کاخ سفید نشانه رود و بسیاری وی را به سردرگمی متهم کنند. 4- سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان از طیف دموکرات به تایوان و متعاقب آن، دیدار دیگر اعضای حزب مزبور در کنگره از این جزیره، آمریکا و چین را تا چندقدمی رویارویی نظامی پیش برد تا جایی که برخی آن را آغاز جنگ جهانی سوم قلمداد می‌کردند. بنابراین مداخله‌گری دموکرات‌ها در جریان اختلاف چین و تایوان به طور فزاینده‌ای از محبوبیت این طیف سیاسی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره کاست. 5- آمریکا و متحدان اروپایی آن با تحریک و حمایت سیاسی، مالی و نظامی بستر را برای آغاز بحران اوکراین هموار کردند؛ بحرانی که انتظار داشتند به تضعیف رقیب یعنی روسیه منجر شود اما تحریم‌های آنها نتیجه عکس داد و خود گرفتار دام انرژی شدند. از نگاه ناظران، در بحران اوکراین هیچ پیروزی یا نتیجه خاصی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به دست نخواهد آمد. ایالات‌متحده و متحدان آن در یک‌طرف و همچنین روس‌ها در حال آماده‌سازی خود برای جنگی طولانی هستند؛ استقامت و تعهد نتیجه این جنگ را تعیین می‌کند.

بازسازی موشک‌های زمین به هوا در ژاپن

به گزارش پایگاه خبری آنی هند،‌ ژاپن به‌تازگی یک توافقنامه امنیتی با استرالیا به امضا رسانده است که بر اساس آن دو طرف می‌کوشند برای ارتقای توان نظامی دوجانبه بکوشند. بر اساس این گزارش، ژاپن تصمیم دارد ظرف مدت پنج سال آینده از نفوذ چین در شرق آسیا جلوگیری به عمل آورد. به استناد گزارش‌های خبری، فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن و آنتونی آلبانیز همتای استرالیایی وی ۳۰ مهرماه سال جاری در دیداری دوجانبه متعهد شدند که همکاری دفاعی عملی بین دو کشور خود را در بحبوحه قدرت‌نمایی رو به رشد چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت کنند. پس از گفت‌وگو در شهر پرث در استرالیا، کیشیدا و آلبانیز بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن دو دولت توافق کردند روابط امنیتی سه‌جانبه با آمریکا را تعمیق و علیه کشورهایی که قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کنند، اقدام کنند. به نوشته خبرگزاری کیودو ژاپن، این توافق در حالی صورت گرفت که نگرانی‌ها درباره امکان افزایش تحریکات نظامی چین علیه تایوان، پس‌از اینکه رئیس‌جمهور شی‌جین‌پینگ برای سومین دوره رهبری حزب کمونیست چین را به دست آورد، شدت گرفته است. ژاپن تصمیم دارد موشک‌های زمین به هوای خود را با هدف رهگیری سلاح‌های مافوق‌صوت بازسازی کند.

رابطه فوتبالی چین و قطر

چین اگرچه نتوانست تیم ملی خود را راهی بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کند، اما سهمش در اجرای زیرساخت‌ها و همکاری با قطری‌ها برای برگزاری یک تورنمنت ایده‌آل به حدی چشمگیر است که نمی‌توان استادیوم بی‌نظیر «لوسیل» ساخت دست چینی‌ها را در دوحه و روی اسکناس قطری‌ها دید و نقش این کشور را نادیده گرفت. به گزارش ایلنا، جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر کمتر از یک ماه دیگر در دوحه قطر آغاز می‌شود. این نخستین جام جهانی فوتبال در آسیا از ۲۰ سال گذشته است که با میزبانی ژاپن و کره جنوبی برگزار شده بود و پس از برگزاری المپیک ۲۰۲۲ پکن دومین رویداد بین‌المللی ورزشی سال جاری میلادی در آسیا خواهد بود. این رویداد مهم در تاریخ به‌عنوان نشانه‌ای از توسعه همکاری و اعتماد میان چین و قطر نیز قلمداد می‌شود. شرکت‌های چینی مسوول ساختن استادیوم ۸۰ هزارنفری با‌شکوه، طلایی‌رنگ و خیره‌کننده لوسیل، بزرگ‌ترین مکان برای جام جهانی بودند. به‌علاوه طرفداران فوتبال بسیاری از چین هم از طریق رسانه‌ها و هم از نزدیک این رویداد ورزشی را دنبال خواهند کرد. رنگ طلایی و زیبایی خیره‌کننده این استادیوم باعث شده تا از آن به‌عنوان جواهر جام جهانی قطر نام ببرند. قطری‌ها هزینه‌های هنگفتی را صرف ساخت این سازه‌های عظیم و زیبا و دیگر زیرساخت‌های لازم کرده‌اند؛ هزینه‌هایی ارزشمند که باید آن را نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده اقتصاد و ورزش قطر دانست. رسانه چینی گلوبال‌تایمز در مصاحبه اختصاصی با «محمد بن عبدالله آل دهیمی» سفیر قطر در چین، به انتشار جزئیاتی درباره آمادگی برای آغاز این رویداد ورزشی در کنار بسط روابط استراتژیک و مشترک چین و قطر پرداخت.

چرخش ناگهانی مکرون

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در تغییری آشکار نسبت به مواضع قبلی خود در قبال دولت ونزوئلا و به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان این کشور، خواستار گفت‌وگو و تقویت روابط دوجانبه با دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا شد. به گزارش تارنمای اسپوتنیک موندو، به دنبال پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۹، دولت فرانسه از جمله دولت‌های غربی بود که به تبعیت از آمریکا، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا و رئیس وقت مجلس ملی این کشور را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت به رسمیت شناخت. اکنون با گذشت سال‌ها تلاش بی‌ثمر غرب برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا، شکست برنامه‌های براندازانه از یک‌سو و شرایط جهانی ناشی از جنگ اوکراین و بحران انرژی به اندازه‌ای دامن‌گیر اروپا شده است که امانوئل مکرون در دیدار با همتای ونزوئلایی خود در حاشیه کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی در مصر، خواستار گفت‌وگوی بیشتر و بهبود روابط دوجانبه شد. رئیس‌جمهوری فرانسه به مادورو گفت اگر آنها بتوانند کمی بیشتر صحبت کنند، خوشحال می‌شود و می‌توانند همکاری دوجانبه‌ای را آغاز کنند که برای دو کشور و منطقه مفید است. وزارت امور خارجه فرانسه «در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۹» اعلام کرد که فرانسه به همراه اسپانیا، بریتانیا، هلند و پرتغال از نیکلاس مادورو خواستند انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام و دموکراتیک برگزار کند. به دنبال امتناع و بی‌توجهی مادورو به موضع‌گیری سران اروپایی، فرانسه و ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا در تاریخ چهارم فوریه ۲۰۱۹، خوان گوایدو رئیس وقت مجلس ملی و مخالف دولت ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناختند. مکرون در جریان دیدار با مادورو در مصر گفت که «قاره آمریکا در حال متحد شدن است» و از وی خواست تا گفت‌وگوها برای آغاز همکاری‌های دوجانبه را گسترش دهند. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین قول داد پس از پایان کنفرانس کاپ ۲۷ که آخرین روز آن ۱۷ نوامبر است، با مادورو تماس خواهد گرفت. استقبال مکرون از «متحد شدن قاره آمریکا» را می‌توان احتمالاً ابتدایی‌ترین تلاش دولت فرانسه برای تقویت روابط با گستره آمریکای لاتین در راستای خیزش چپگرایان در این منطقه دانست.

نکته حائز اهمیت اینکه شرایط ناشی از جنگ اوکراین و بحران نفت و انرژی در اروپا به اندازه‌ای جدی است که امانوئل مکرون که تا چندی پیش با طرح اتهام‌ها علیه ونزوئلا و زیر سوال بردن دموکراسی در این کشور، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کاراکاس بود، اکنون به‌منظور بهره‌مندی از نفت این کشور، خواستار نزدیکی روابط است.  فرانسه که روزی با زیر سوال بردن حکومت قانونی ونزوئلا، مسیر دوری از این کشور را برای خود برگزید، اکنون مجدد به دلیل منافعی دیگر، راه نزدیکی به این کشور تحت تحریم را در پیش گرفته است. منافعی که سبب می‌شود تحریم‌ها نزد غرب، در برهه‌ای خاص علیه کشوری با منابع استراتژیک رنگ ببازد و علیه جزیره‌ای با اقتصادی کوچک همچون کوبا، ۶۰ سال به طول بینجامد. طولانی‌ترین تحریم‌هایی که امانوئل مکرون ۴۴‌ساله، در زمان آغاز آن، متولد نشده بود. به‌این‌ترتیب، اصرار و پافشاری به تحریم‌ها در مقابل عقب‌نشینی از تحریم‌ها، واقعیتی است که مهر تاییدی بر استاندارد دوگانه غرب است. 

♦♦♦

ایسنا: پاتریک رایدر،‌ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره صحت گزارش‌هایی که در آنها ادعا شده است روسیه به دنبال دریافت موشک‌های بالستیک از ایران است، گفت که پنتاگون اطلاعات جدیدی برای اثبات این ادعا ندارد.

ایسنا: جان کری، نماینده دولت بایدن در امور تغییرات اقلیمی، با نیکولاس مادورو، رهبر ونزوئلا دست داد؛ مردی که وزارت دادگستری آمریکا جایزه ۱۵میلیون‌دلاری برای سرش گذاشته است.

ایرنا: ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هشدار داد که پکن با هرگونه تلاشی از سوی تایوان برای همدستی و تبانی با عوامل خارجی و دنبال کردن مبحث استقلال به هر شیوه‌ای، به‌شدت مخالفت می‌کند.

ایسنا: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، در جریان دیدار با همتای هندی‌اش در مسکو درباره تولید مشترک تسلیحات مدرن صحبت کردند.

مهر: مقامات آمریکا و ناتو در تلاش هستند با کمک به بازپس‌گیری خرسون، اوکراین را در موضع قدرت در مذاکره با روسیه قرار دهند.

مهر: نشریه بلومبرگ مدعی شد دولت آمریکا به ‌صورت محرمانه از برخی بانک‌های اصلی این کشور خواسته به ‌منظور کاهش تاثیرات تحریم‌ها، با برخی شرکت‌های روسیه همکاری داشته باشند.

 ایرنا: گفت‌وگو و خوش‌وبش نخست‌وزیر تونس با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی هنگام گرفتن عکس دسته‌جمعی در جریان کنفرانس تغییرات آب‌و‌هوایی در شرم‌الشیخ مصر، خشم کاربران تونسی و عرب را برانگیخت و آنها این اقدام سازشکارانه را محکوم و خواهان پاسخگویی دولت تونس شدند.

تسنیم: «فیل بیولر» هنرمندی است که همه دروغ‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده آمریکا را روی یک بنر بزرگ به نمایش گذاشته است. این بنر که 15 متر طول دارد، دیوار «دروغگوها و انکارکنندگان» نام گرفته و متشکل از ده‌ها هزار دروغی است که دونالد ترامپ از زمان انتخاب شدنش به‌ عنوان رئیس‌جمهور ایالت متحده آمریکا تا پایان دوران حضورش در این مسند ابراز کرده است.

♦♦♦

زمزمه غیبت پوتین در اجلاس گروه 20

ایلنا نوشت: رئیس‌جمهور اندونزی که کشورش قرار است به‌زودی میزبان اجلاس سران گروه ۲۰ در جزیره بالی باشد، در گفت‌وگویی اعلام کرد به‌احتمال ‌زیاد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در این اجلاس حضور نخواهد یافت. اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی قرار است روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه جاری برگزار شود. ویدودو، میزبان اجلاس، در مصاحبه‌ای با فایننشال‌تایمز گفت: روسیه از این اجلاس استقبال می‌کند و ابراز نگرانی کرد که این نشست ممکن است تحت‌الشعاع افزایش بسیار نگران‌کننده تنش‌های بین‌المللی قرار گیرد. 

 

سفر پرخرج بن‌سلمان

اعتماد آنلاین نوشت: منابع دیپلماتیک از نهایی شدن برنامه سفر بن‌سلمان به‌عنوان حاکم واقعی عربستان به پاکستان خبر دادند. تیم امنیتی ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد سفر کرده و اهتمام میزبان از جمله تمهیدات امنیتی در طول اقامت بن‌سلمان در پاکستان را بررسی کردند. سفر ولیعهد سعودی قطعاً برای دولت میزبان هزینه برداشته است. گفته شده در سفر آتی ولیعهد سعودی یک بسته مالی 2 /4 میلیارددلاری با هدف حمایت عربستان از پاکستان نهایی شده و علاوه بر آن توافق ساخت یک پالایشگاه نفت در بندر گوادر با بودجه ۱۰ میلیارد‌دلاری عربستان به امضا خواهد رسید. گفته می‌شود در این طرح چین نیز مشارکت خواهد کرد.

 

دخالت روسی در انتخابات آمریکایی

ایرنا نوشت: وگنی پریگوژین الیگارش از چهره‌های نزدیک به «ولادیمیر پوتین» و از چهره‌های نزدیک به کرملین در گفت‌وگویی خبری به دخالت در انتخابات آمریکا اعتراف کرد و گفت در آینده هم این کار متوقف نمی‌شود. وی گفت که «در انتخابات آمریکا مداخله کرده و در آینده هم این کار را ادامه می‌دهد». این نخستین بار است که یک شخصیت خارجی به تلاش برای دخالت و تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا اعتراف می‌کند.  ما در طول عملیات دقیق خود، کلیه‌ها و کبد را به یکباره خارج می‌کنیم. اما توضیح بیشتری در مورد این اظهارنظرهای مرموز نداد.

 

نگاه غرب به شرق

ایسنا نوشت: بر اساس گزارش یک روزنامه هنگ‌کنگی، چین ماه‌های گذشته از سران چند کشور مطرح اروپایی دعوت کرده است تا بعد از برگزاری نشست بیستمین کنگره حزب کمونیست که حدود ۱۰ روز قبل برگزار شد، به پکن سفر کنند. صدراعظم آلمان اولین مقام عالی اروپایی بود که سفرش به چین در روزهای اخیر انجام شد و رسانه‌های چین این سفر را در راستای تحکیم و تقویت «روابط راهبردی» دو کشور توصیف کردند. ازآنجاکه آلمان قدرت اقتصادی اول اروپا شناخته می‌شود، سفر اولاف شولتس صدراعظم این کشور به چین می‌تواند معنا و مفهوم مهمی داشته باشد.