شناسه خبر : 42168 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درگیری چین و آمریکا

اخباری از جنایات جنگی امارات و عربستان در یمن

به نقل از عربی ۲۱، سازمان «حقوق و آزادی‌ها» (سام) مستقر در ژنو در گزارشی به مناسبت روز جهانی ناپدیدشدگان اجباری (۳۰ آگوست) اعلام کرد که ناپدیدشدگان اجباری در یمن سال‌ها با نقض غیرقابل قبول از محدودیت آزادی بدون توجیه قانونی گرفته تا فاش نکردن محل بازداشت، دلایل بازداشت آنها و محاکمه‌های مخفیانه مواجه بوده‌اند. این سازمان اعلام کرد که طرف‌های مختلف درگیر در یمن در این پرونده مرتکب نقض‌هایی شده‌اند. این سازمان همچنین از جامعه بین‌الملل و مجمع عمومی سازمان ملل خواست که به مسوولیت‌های خود در رابطه با انجام تحقیقات درباره شبکه‌های زندان‌های مخفی ایجادشده توسط طرف‌هایی از جمله امارات و همچنین ثبت تخلفات رخ‌داده در این زندان‌ها عمل کنند. طبق این گزارش، دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان سعودی مسوول ۲۸۲ مورد بازداشت خودسرانه یا توهین‌آمیز، ۹۰ مورد ناپدید شدن اجباری و ۶۵ مورد شکنجه، از جمله ۱۴ مورد مرگ در بازداشت است. سام همچنین اعلام کرد: نیروهای امارات و گروه‌های مسلح تحت امر آن در یمن نیز مسوول ۴۱۹ مورد بازداشت خودسرانه، ۳۲۷ مورد ناپدید شدن اجباری و ۱۴۱ مورد شکنجه از جمله ۲۵ مورد مرگ در محل بازداشت هستند. امارات با غیرنظامیان ناپدیدشده یمن به گونه‌ای برخورد می‌کند که انگار یک گروه غیرقانونی هستند و بدون توجه به ارزش‌های انسانی، قوانین بین‌المللی یا حاکمیت یمن اقدام به آدم‌ربایی می‌کنند. در این گزارش آمده است که ۱۸ زندان مخفی توسط امارات در «حضرموت» و «عدن» در شرق و جنوب یمن و همچنین چند زندان مشابه در تاسیسات گازی «بلحاف» در استان «شبوه» در شرق این کشور ایجاد شده است که به بهانه مقابله با تروریسم غیرنظامیان مخالف خود را به زور در آنها پنهان کرده است. سام همچنین به اطلاعاتی دست یافته است که حاکی از دست داشتن ده‌ها مقام سعودی در ربودن شهروندان یمنی از جمله «عمار یاسر ادریس» ۲۶ساله در ماه اکتبر و در جریان حضورش در شهر «سیئون»، دومین شهر استان حضرموت است. این سازمان در گزارش خود اسامی برخی از عاملان این اقدامات غیرقانونی از جمله چند فرمانده و مقام نظامی وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن تحت امر امارات و دولت مستعفی را منتشر کرده است. اطلاعات سام نشان می‌دهد که طرف‌های درگیر در یمن برای دستگیری افراد و انتقال آنها به زندان با مطرح کردن اتهامات خاص علیه آنها، مراحل قانونی را رعایت نکرده‌اند. این سازمان در ادامه از همه طرف‌های درگیر در یمن خواست تا فهرست کاملی از زندان‌های مخفی و ناپدیدشدگان اجباری منتشر کرده و برای آزادی بدون قید و شرط آنها تلاش کنند.

 

پکن: آمریکا به بهانه تایوان درصدد مهار چین است

به نقل از سایت وزارت خارجه چین، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت: این نیروهای جدایی‌طلب آمریکا و تایوان و نه چین هستند که به دنبال تغییر وضعیت موجود در سراسر تنگه تایوان هستند. تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخشی از چین است. دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده کل چین است. وی تاکید کرد: تلاش نیروهای «استقلال تایوان» برای جلب حمایت خارجی از جمله از سوی ایالات متحده برای پیشبرد برنامه خود، منشأ تنش‌های فعلی در تنگه تایوان است. آمریکا به بهانه ثبات در غرب اقیانوس آرام، آشکارا سعی می‌کند تایوان را مهار کند. چطور این مساله به چین یا روابط چین و آمریکا مربوط نیست؟ اگر آمریکا واقعاً می‌خواهد وضعیت را به سمت ثبات بیشتر هدایت کند، باید فوراً به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا بازگردد و از ارسال هرگونه سیگنال اشتباه بیشتر به نیروهای جدایی‌طلب «استقلال تایوان» خودداری کند. وی همچنین درباره گزارش‌ها از فعالیت‌های غیرقانونی نظامی آمریکا، گروه‌های تروریستی و مخالفان تحت حمایت آمریکا در سوریه گفت: من گزارش‌های مربوطه را یادداشت کرده‌ام. دیدن گستردگی غارت‌های آمریکا در سوریه، که در حالی ادامه دارد که این کشور تلاش می‌کند از بحرانی که بیش از یک دهه به طول انجامیده و یک بحران انسانی شدید که مردمش با آن مواجه هستند، بیرون بیاید، وحشتناک است. هیچ بی‌عدالتی بزرگ‌تر از این نیست که ثروتمندترین کشور جهان یکی از فقیرترین‌ها را غارت کند. وی افزود: ایالات متحده در بحران سوریه مداخله کرد و سعی کرد «انقلاب رنگی» را آغاز کند. مداخلات نظامی مکرر این کشور در سوریه باعث تلفات غیرنظامی بزرگ و خسارات اقتصادی غیرقابل تخمینی شده و بیش از ۱۲ میلیون نفر را آواره کرده است. هفته گذشته، ارتش آمریکا دور دیگری از حملات هوایی را در شرق سوریه در یک رشته نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه انجام داد. سخنگوی وزارت خارجه چین درباره اقدامات ژاپن در جهت افزایش بودجه دفاعی گفت: ژاپن در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر هزینه‌های دفاعی، توسعه قوی ضدموشکی، فضایی، تسلیحات مافوق صوت و سایر فناوری‌های نظامی، تقویت همکاری نظامی با ایالات متحده و تلاش برای توسعه بیشتر در مسیر توسعه نظامی پیش رفته است. توسعه به اصطلاح «قابلیت‌های ضدحمله». برخی در ژاپن حتی برای به اشتراک گذاشتن فناوری هسته‌ای با ایالات متحده فریاد می‌زنند که با قانون اساسی صلح‌طلبانه و سیاست منحصراً دفاع‌محور آن مغایرت دارد و تهدیدی جدی برای صلح، امنیت و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. طرف ژاپنی باید از تاریخ درس بگیرد، به مسیر توسعه مسالمت‌آمیز متعهد بماند، به نگرانی‌های امنیتی همسایگان آسیایی خود احترام جدی بگذارد و در زمینه امنیت نظامی با احتیاط عمل کند تا اعتماد کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی را جلب کند.

 

۴۰۰ بالگرد چینوک آمریکا زمین‌گیر شدند

به گزارش ایسنا، مقام‌های آمریکایی به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفتند که «برای احتیاط بیشتر» حدود ۴۰۰ بالگرد سی‌اچ-۴۷ چینوک (CH-47 Chinook) پس از آنکه مواردی از آتش گرفتن موتور در این بالگردها گزارش شد، زمین‌گیر شدند. به گفته این مقام‌ها، آتش‌سوزی موتور این تجهیزات زخمی یا کشته نداشته است. این بالگردها که از دهه ۶۰ میلادی بخش اصلی ارتش آمریکا بوده‌اند، اساساً برای اهداف لجستیک مورد استفاده قرار داشتند. یک سخنگوی ارتش آمریکا به وال‌استریت ژورنال گفت که گام‌هایی برای رفع این مساله در دست انجام است. بوئینگ و هانی‌ول، سازنده موتور این بالگردها به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده‌اند. چینوک، یک بالگرد سنگین با پروانه‌های پشت سر هم است که یکی از سنگین‌ترین هلی‌کوپترهای غربی به‌شمار می‌رود. نام چینوک از مردم بومی چینوک آمریکا در ایالت‌های اورگان و واشنگتن گرفته شده است.

 

هانیبال قذافی آزاد نشد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خالد الزایدی، وکیل سیف الاسلام قذافی تاکید کرد، آنچه مجله فرانسوی «جان افریک» در خصوص انجام مذاکرات محرمانه برای آزادی هانیبال قذافی پسر معمر قذافی، رئیس‌جمهور پیشین لیبی منتشر کرده است، صحت ندارد. این مجله فرانسوی پیشتر به نقل از یک زن عراقی به نام سهی البدری که وی را به عنوان مشاور سیف‌الاسلام معرفی کرده، نوشت، آزادی هانیبال که در لبنان بازداشت است پس از پرداخت ۱۵۰ هزار دلار وثیقه به مقامات لبنانی نزدیک است. الزایدی خاطرنشان کرد، آنچه این روزنامه فرانسوی منتشر کرده، عاری از صحت است و سهی البدری در تیم کاری سیف الاسلام نیست در نتیجه سهی مشاور وی نیست و سمت دیگری نیز ندارد. وی در ادامه افزود، هیچ‌گونه تفاهم یا معامله‌ای برای آزادی هانیبال القذافی وجود ندارد. الزایدی تاکید کرد، هانیبال همچنان در بازداشت مرگباری به سر می‌برد و هیچ نشانه‌ای از آزادی یا ارجاع وی به دستگاه قضایی وجود ندارد. هانیبال قذافی از سال ۲۰۱۵ به دلیل دست داشتن در ناپدید شدن امام موسی صدر، رهبر جنبش امل و رهبر معنوی، سیاسی و فرهنگی شیعیان در سال ۱۹۷۸، در لبنان زندانی است که البته هرگز کامل در این مورد تحقیق نشد. صدر و همراهانش به دعوت معمر قذافی به طرابلس آمدند و از آن زمان به بعد مفقود شدند و محل آنها نیز مشخص نیست. جامعه شیعیان لبنان قذافی را متهم به ربودن صدر کردند.

 

تعرض سعودی‌ها به یتیم‌ها

به گزارش ایرنا، اخیراً تصاویر و ویدئوهایی از یک یتیم‌خانه در خمیس مشیط عربستان منتشر شده که نشان می‌دهد ماموران امنیتی سعودی چند دختربچه این یتیم‌خانه را به طرز وحشیانه و بی‌رحمانه مورد ضرب‌و‌شتم قرار می‌دهند و آنها را بر زمین می‌کشند که این اقدامات جامعه سعودی و جهان را در شوک فرو برد. خشونت این اقدام، خشم مردم عربستان و جهان اسلام را به همراه داشت تا جایی که هشتگ #ایتام-خمیس-مشیط در توئیتر ترند شد. این ویدئو نشان می‌دهد که چند مامور امنیتی سعودی که بر روی صورتشان نقاب زده‌اند وارد یتیم‌خانه می‌شوند و با بستن دست‌های چند دختربچه یتیم آنها را مورد ضرب‌و‌شتم وحشیانه قرار می‌دهند. در گزارش‌ها آمده است که این اقدام ماموران امنیتی سعودی در پی این است که این دخترها مطالباتی داشتند، اما مطالبات آنها از سوی یتیم‌خانه برآورده نشده و آنها دست به اعتصاب می‌زنند و مسوولان یتیم‌خانه به کمک ماموران امنیتی سعودی به آنها تعرض می‌کنند.

 

هشداری به اروپا

به گزارش شبکه خبری «فرانس ۲۴»، شرکت گاز روسیه در حالی از تعلیق سه‌روزه در انتقال گاز از خط لوله نورد استریم خبر داده که دلیل آن، عملیات تعمیر و نگهداری ضروری در یک ایستگاه کمپرسور لوله عنوان می‌شود. این کمپرسور مستقیماً میادین گازی سیبری را به شمال آلمان متصل می‌کند و گاز از این کشور به سایر کشورهای اروپایی منتقل می‌شود. شرکت گازپروم اعلام کرده این تعمیرات در هر هزار ساعت، ضروری است. این در حالی است که تنش‌ها میان کشورهای اروپایی و روسیه تحت تاثیر جنگ اوکراین، گاز را در مرکز مناقشه دو طرف قرار داده و اروپا مسکو را متهم می‌کند که از گاز به عنوان «سلاح» استفاده می‌کند. این گزارش با اشاره به اینکه تحویل گاز از پروژه نورد استریم در ماه‌های اخیر ۸۰ درصد کاهش یافته است، به نقل از کلاوس مولر رئیس آژانس شبکه آلمان، نوشت: کاری که در حال آغاز است از منظر فنی قابل درک نیست. وی افزود: تجربه نشان می‌دهد که روسیه پس از هر به اصطلاح عملیات «تعمیر و نگهداری» تصمیمی سیاسی می‌گیرد و فشار را بر متحدان اوکراین افزایش می‌دهد. 

♦♦♦

ایسنا: میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سه‌شنبه‌شب در سن ۹۱سالگی در روسیه پس از مدت‌ها مبارزه با یک بیماری جدی، درگذشت. گورباچف که در سال ۱۹۸۵ به قدرت رسید، موجی از اصلاحات سیاسی و اقتصادی را با هدف مدرن‌سازی اتحاد جماهیر شوروی که از بحران‌های شدید رنج می‌برد، به راه انداخت.

ایلنا: کمیته مستقل تحقیقات درباره حادثه ریزش پل در مراسم یهودیان افراطی در سال ۲۰۲۱ در کوه «الجرمق» (مرون) واقع در غرب شهر «صفد» در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، یکی از مسوولان این حادثه است.

فارس: حزب حاکم کمونیست چین در تدارک برای برگزاری کنگره پنج سال یک‌بار خود در ۱۶ اکتبر است و انتظار می‌رود شی جین‌پینگ در اتفاقی تاریخی طی برگزاری این کنگره، برای سومین دور به ریاست‌جمهوری برسد و جایگاه خودش را به عنوان قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائه تسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین، تحکیم کند.

ایسنا: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی به مناسبت اولین سالگرد خروج نظامیان کشورش از افغانستان اذعان کرد که کار آمریکا در این کشور هنوز «تمام نشده است».

ایرنا: رئیس‌جمهور تونس،‌ قیس سعید، در دیدار با باربارا لئو، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک ناخرسندی خود را از اظهارات تعدادی از مسوولان آمریکایی درباره اوضاع تونس ابراز کرد.

فارس: سرگئی ایوانف، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور حفاظت از محیط زیست و حمل‌ونقل گفت: «وضعیت در کل جهان چندان مثبت نیست... در قرن۲۱ کاملاً انتظار می‌رود که جنگی بر سر آب شیرین در جهان رخ دهد. کمبود آب آشامیدنی حتی امروز نیز قابل مشاهده است.»

ایسنا: آلمان در سفر سپتامبر آتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور خرید سامانه پدافند هوایی «حیتس ۳» از این رژیم را بررسی خواهد کرد.

ایرنا: عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با اومارو سیسوکو امبالو، رئیس‌جمهور گینه‌بیسائو، اظهار کرد: الجزایر قصد دارد سفارت خود را در گینه بیسائو افتتاح کند تا روابط دوجانبه دو کشور به حالت عادی بازگردد.

♦♦♦

آخرین جزئیات از دزدی ترامپ

ایلنا نوشت: وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، اسناد محرمانه به‌دست‌آمده از محل سکونت رئیس‌جمهور سابق این کشور در مارالاگو در فلوریدا را احتمالاً به منظور مانع‌تراشی در تحقیقات فدرال برای کشف این مدارک پنهان کرده بودند. این وزارتخانه اعلام کرده که دولت همچنین شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهند اسناد و مدارک دولتی را احتمالاً مخفی کرده بودند و آنها را از اسنادخانه برداشته بودند و هدف از این کارها احتمالاً مانع‌تراشی در تحقیقات دولت بوده است. برخی از اسناد ضبط‌شده از محل سکونت ترامپ حساس و مهم بودند.

 

استرالیا، فلسطین را به رسمیت بشناسد

ایسنا نوشت: محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با اعضای هیاتی از مجلس سنا و پارلمان استرالیا دیدار کرد. وی در جریان این دیدار اعضای این هیات را در جریان آخرین تحولات سیاسی و نقض‌های بی‌وقفه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین قرار داد. وی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری برای برگزاری کنفرانس صلح بین‌المللی با هدف حمایت از راهکار تشکیل دو کشوری و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی شهر قدس، خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط استرالیا شد. او در این سفر به تشریح جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین پرداخت.

 

افشای تصادفی اسرار هسته‌ای انگلیس

شرق نوشت: نرم‌افزار ورزشی «استراوا» (Strava) که ۹۵ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد به مردم این امکان را می‌دهد تا میزان پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنای آنها را اندازه‌گیری و ثبت کند. افسران نیروی دریایی در پایگاه «فاسلین»، شمال غرب گلاسکو جایی که نیروی بازدارنده هسته‌ای انگلیس تحت عنوان «ترایدنت» در آن مستقر است اطلاعاتی اعم از نام و آدرسشان و زمان حضورشان در این پایگاه را فاش کردند. در بسیاری از موارد، مشخص نیست که آیا کاربران واقعاً خودشان خواستند که نامشان را فاش کنند یا خیر. نیروی دریایی انگلیس نیز در این‌باره واکنش نشان داد و خواستار لغو این نشانه‌گذاری‌ها شد.

 

یونان عامل گلایه اردوغان از آمریکا

تسنیم نوشت: اردوغان گفته است: آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت ناتو، سامانه اس-۴۰۰ را که بارها اعلام کردیم صرفاً برای نیازهای امنیتی خود تامین کرده‌ایم، تهدیدی برای جنگنده‌های خود می‌داند. اکنون مشتاقانه منتظریم که همان آمریکا به فعال‌سازی سامانه‌های اس-۳۰۰ یونان علیه نیروی هوایی ناتو چه پاسخی خواهد داد. آمریکایی که به ما جنگنده‌های F-35  را تحویل نداده و به یونان داد، راه را برای رهگیری و به دام انداختن این هواپیماها با سامانه پدافند هوایی روسیه هموار کرد. یونان که هیچ مرز قانونی، اخلاقی و انسانی نمی‌شناسد، مرتکب این بی‌تدبیری خواهد شد.