شناسه خبر : 41959 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دردسر جدید ترامپ

با درگیری چین و تایوان آیا جنگ جدیدی در راه است؟

رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید عمارت او در فلوریدا، تحت محاصره، یورش و اشغال گروه بزرگی از ماموران اف‌بی‌آی قرار گرفته و آنها حتی گاوصندوق وی را نیز تفتیش کردند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از یورش گسترده نیروهای «اف‌بی‌آی» به عمارت خود موسوم به «مار-ئه-لاگو» واقع در ایالت فلوریدا خبر داد. ترامپ با صدور بیانیه‌ای گفت نیروهای اف‌بی‌آی در تعداد بسیار زیاد عمارت وی را محاصره کرده، به داخل آن هجوم آورده و مشغول تفتیش هستند. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در این بیانیه اظهار داشت: «این روزها برای ملت ما تاریک است، زیرا خانه زیبای من، مار-ئه-لاگو در پالم بیچ ایالت فلوریدا، در حال حاضر تحت محاصره، یورش و اشغال گروه بزرگی از ماموران اف‌بی‌آی است. هرگز چنین چیزی برای یک رئیس‌جمهور [سابق] ایالات متحده اتفاق نیفتاده است.» رئیس‌جمهور سابق آمریکا توضیح داد: «پس از همکاری من با ارگان‌های دولتی ذی‌ربط، این یورش بدون اعلام قبلی به منزل من ضروری و مناسب نبود. این رفتار نادرست دادستانی، استفاده از سیستم عدالت به عنوان یک سلاح و حمله دموکرات‌های چپ رادیکال است که به شدت نمی‌خواهند من برای ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ نامزد شوم، به ویژه بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، و به همین ترتیب هر کاری برای متوقف کردن جمهوریخواهان و محافظه‌کاران در انتخابات میان‌دوره آتی کنگره انجام خواهند داد.» ترامپ با بیان اینکه آمریکا به یک کشور ورشکسته جهان‌سومی تبدیل شده، تصریح کرد: «چنین حمله‌ای فقط در کشورهای ورشکسته و جهان‌سومی می‌تواند رخ دهد. متاسفانه، آمریکا اکنون به یکی از آن کشورها تبدیل شده است که در سطحی که قبلاً دیده نشده بود، فاسد شده است. آنها حتی داخل گاوصندوق من هم نفوذ کردند! تفاوت بین این اقدام و واترگیت چیست، جایی که اجیرشده‌ها به کمیته ملی دموکرات‌ها نفوذ کردند؟ در اینجا، برعکس، دموکرات‌ها وارد خانه چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده شدند.» وی در تلاش برای مظلوم‌نمایی خود مدعی شد: «آزار و شکنجه سیاسی رئیس‌جمهور دونالد جی. ترامپ سال‌هاست که ادامه دارد، با کلاهبرداری روسیه، کلاهبرداری استیضاح شماره یک، دروغ استیضاح شماره دو و موارد دیگر، که هرگز پایان نمی‌یابد. هدف‌گذاری سیاسی در بالاترین سطح است.» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اشاره تلویحی به دلیل انجام ‌شدن این تفتیش، گفت: «هیلاری کلینتون اجازه داشت ۳۳ هزار ای‌میل را پس از احضار کنگره، حذف و اسیدشویی کند. مطلقاً هیچ اتفاقی نیفتاده است که او را پاسخگو کند. او حتی اثاثیه عتیقه و وسایل دیگر را از کاخ سفید برد.» ترامپ در پایان افزود: «من در مقابل فساد اداری آمریکا ایستادم، قدرت را به مردم بازگرداندم و واقعاً برای کشورمان خدمت کردم، چنان‌که قبلاً هرگز ندیده بودیم. سازمان (هیات حاکمه) از آن متنفر بود. اکنون، در حالی که آنها شاهد پیروزی‌های بزرگ نامزدهای مورد تایید من هستند و تسلط من را در همه نظرسنجی‌ها می‌بینند، سعی می‌کنند یک‌بار دیگر من و حزب جمهوریخواه را متوقف کنند. بی‌قانونی، آزار و اذیت سیاسی، و شکار جادوگر باید افشا شود و متوقف شود. من به مبارزه برای مردم بزرگ آمریکا ادامه خواهم داد!» روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «صندوق‌هایی که ترامپ پس از خروج از کاخ سفید به مار-ئه-لاگو منتقل کرد، حاوی اسناد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده بود. ترامپ در بازگرداندن ۱۵ جعبه حاوی محتویات درخواست‌شده توسط مقامات آرشیو ملی، ماه‌ها تاخیر داشت.»

 

روایت شرمن از اولویت‌های اصلی بایدن

وندی شرمن در جزایر سلیمان اعلام کرد که جو بایدن داشتن «روابط محکم» با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام را یک اولویت می‌داند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده طی رویدادی در هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان به مناسبت یادبود نبردهای جنگ جهانی دوم، دولت‌هایی را که به دنبال برهم زدن نظم جهانی هستند، به باد انتقاد گرفت. وی اشاره دقیقی به نام این کشورها نکرد اما خاطرنشان کرد که تنش‌ها در منطقه میان متحدان آمریکا و چین در حال افزایش است. جزایر سلیمان امسال با امضای یک قرارداد امنیتی جدید با پکن، واشنگتن و همسایه نزدیک خود استرالیا را غافلگیر کرد. شرمن طی این رویداد که دیپلمات‌های ارشد استرالیا و نیوزیلند در آن شرکت داشتند، گفت: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از ابتدای ریاستش، با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام احساس همبستگی کرده و این امر یک اولویت برای او است.» وی افزود: ما روابط بادوام و عمیقی با یکدیگر ساخته‌ایم، درست مثل یک خانواده پاسیفیک. او از رهبرانی که معتقدند اگر دیگر کشورها به پاخیزند باید نابود شوند یا آن دسته از رهبرانی که با زور، اجبار، فشار و خشونت می‌خواهند از مجازات مصون بمانند، انتقاد کرد. وی بدون ذکر نام خاصی افزود: آن دسته از رهبران اصول و قوانینی را که پس از جنگ‌جهانی دوم تنظیم شد، نادیده می‌گیرند و آنها را تضعیف و نابود می‌کنند. سفر شرمن به جزایر سلیمان با هدف یادبود نبردهای مهم جنگ جهانی دوم صورت گرفت اما همزمان با افزایش رقابت ژئواستراتژیک، چندین تن از مقامات ارشد آمریکایی سال جاری میلادی به این منطقه سفر کردند. همچنین پس از اینکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در ماه می به «ساموآ» و «تونگا» سفر کرد، وزیر خارجه استرالیا نیز اوایل ماه ژوئن به این منطقه سفر کرد. همچنین ایالات متحده گفته است که خواستار گشایش سفارت‌هایی در جزایر سلیمان، کریباتی و تونگاست.

 

طالبان و عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل

فاکس‌نیوز به نقل از دیده‌بان سازمان ملل گزارش داده که یک گروه ناظر سازمان ملل بر این احتمال تاکید کرده که افغانستان تحت کنترل طالبان شاید بتواند در ماه اکتبر کرسی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را کسب کند. هیلل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل، گفته است که طالبان در یک‌قدمی دسترسی به کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار دارند. هیلل نویر افزوده است: «دولت سابق افغانستان هنوز کنترل نمایندگی دائمی سازمان ملل را به دست دارد؛ اما اگر کمیته اعتبارنامه این سازمان، سهیل شاهین، فرد معرفی‌شده از سوی طالبان را به عنوان سفیر افغانستان در سازمان ملل بپذیرد، افغانستان تحت سلطه طالبان برای دسترسی به کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل نزدیک‌تر می‌شود.» سازمان ملل هنوز سهیل شاهین را به عنوان سفیر افغانستان در این سازمان نپذیرفته و نصیراحمد فائق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل است. افغانستان در زمان حکومت پیشین از حوزه آسیا-اقیانوسیه برای این کرسی نامزد شده بود. هفت کشور از این حوزه برای کسب سه کرسی با هم رقابت می‌کنند. فاکس نیوز گفته است که در ماه اکتبر امسال قرار است ۱۸ کشور برای کسب ۱۴ کرسی در یک دوره سه‌ساله شورای حقوق بشر سازمان ملل بین هم رقابت کنند. از حوزه آسیا-اقیانوسیه کشورهای کره‌جنوبی، ویتنام، بنگلادش، بحرین، قرقیزستان، افغانستان و مالدیو باهم برای سه کرسی رقابت می‌کنند.

 

فرمانده ارشد طالبان کشته شد

روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان در گزارشی نوشت، یک فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان در ولایت پکتیکا افغانستان کشته شده است. روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان به نقل از منابع افغان گزارش داد که یک خودرو حامل فرماندهان ارشد طالبان پاکستان که عمرخالد خوراسانی با نام مستعار عبدالولی مهمند، مفتی حسن و حافظ دولت خان بر آن سوار بودند، در روستای شرکی ولسوالی برمل پکتیکا هدف یک انفجار قرار گرفته است. این روزنامه افزود: همه سرنشینان این خودرو کشته شده‌اند. به گفته منابع افغان، رهبران طالبان پاکستانی برای مشورت در حال سفر به ولسوالی برمل پکتیکا بودند که خودرو آنها با مین کنار جاده برخورد کرد. گفته می‌شود که عمرخالدخوراسانی رئیس جماعت‌الاحرار (JuA)، شاخه تحریک طالبان پاکستان بود که از سوی سازمان ملل و ایالات متحده به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است. سازمان ملل برای اطلاعاتی که به دستگیری یا مرگ وی منجر می‌شد، سه میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. اکسپرس‌تریبیون افزود: حافظ دولت نیز از منطقه قبایلی اوراکزی و از اعضای مهم این گروه و همچنان از معتمدین نزدیک خوراسانی به‌شمار می‌رفت.

این روزنامه نوشت: مفتی حسن هم از لشکر «ملاکند» و یکی از رهبران تحریک طالبان پاکستان بود که با ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین داعش، بیعت کرده بود. گفته می‌شود که دولت و حسن در زمان تاسیس شاخه خوراسان گروه داعش به این گروه پیوسته بودند، اما سپس به گروه تحریک طالبان پاکستان بازگردانده شدند. طالبان پاکستان هنوز کشته شدن فرماندهان ارشد خود را تایید نکرده‌اند. طالبان افغانستان هم تاکنون در این زمینه موضعی نگرفته‌اند. این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح میان طالبان پاکستان و افغانستان به میزبانی سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان در کابل جریان دارد.

 

تنگه تایوان صحنه رویارویی پکن و تایپه شد

یک منبع مطلع اعلام کرد که تقریباً ۲۰ قایق نیروی دریایی چین و تایوان صبح روز سه‌شنبه به خط میانی (فرضی) تنگه تایوان نزدیک شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، این منبع تاکید کرد که برخی از قایق‌های نظامی چینی تلاش کردند به حائل غیررسمی فشار وارد کنند، در حالی که نیروی دریایی تایوان این تحرکات را در ادامه مانور مشابهی در نزدیکی خط میانی چین و تایوان زیر نظر داشت. این منبع همچنین یادآور شد که چند قایق نیروی دریایی چین روز سه‌شنبه در نزدیکی سواحل شرقی تایوان ماموریت‌هایی را انجام دادند. در این میان، «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان امروز سه‌شنبه با اشاره به رزمایش‌های گسترده چین اطراف این جزیره، مدعی شد پکن از رزمایش نظامی خود که در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آغاز کرده، به عنوان بخشی از یک بازی استفاده کرده است و خود را آماده حمله به تایوان می‌کند. وی گفت: تایوان مرعوب نمی‌شود، حتی اگر رزمایش‌ها ادامه یابد. چین اغلب خط میانی (فرضی) غیررسمی در تنگه تایوان را نقض می‌کند. وزیر خارجه تایوان خواستار حمایت بیشتر جامعه بین‌المللی برای توقف کنترل چین بر تنگه تایوان شد. اظهارات وزیر خارجه تایوان همزمان با تنش‌ها در روابط دو طرف به دنبال برپایی رزمایش چهارروزه در اطراف تایوان مطرح شده است. روز دوشنبه وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: چین تمرینات نظامی عادی خود را در «آب‌های متعلق به ما» به شیوه‌ای باز، شفاف و حرفه‌ای انجام می‌دهد و تایوان بخشی از چین است. 

♦♦♦

ایلنا: با افزایش موج گرما در سراسر اروپا، یک بمب ۴۵۰کیلوگرمی متعلق به جنگ جهانی دوم در بستر خشک‌شده یک رودخانه در ایتالیا کشف شد. به گزارش گاردین، کارشناسان نظامی بمب ۴۵۰کیلوگرمی (هزارپوندی) را که در ۲۵ جولای در نزدیکی روستای شمالی بورگو ویرجیلیو در نزدیکی شهر مانتوآ در شمال کشور کشف شد، خنثی و منفجر کردند. مقامات محلی اعلام کردند که این بمب توسط ماهیگیران در ساحل رودخانه پو به دلیل کاهش سطح آب ناشی از خشکسالی کشف شده است.

ایرنا: وزیر امور خارجه تایوان با اشاره به رزمایش‌های گسترده چین در اطراف این جزیره، مدعی شد پکن از رزمایش نظامی خود که در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آغاز کرده، به عنوان بخشی از یک بازی استفاده کرده و خود را آماده حمله به تایوان می‌کند.

فارس: دیوید پترائوس فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان با بیان اینکه واشنگتن توان کنترل وضعیت این کشور و جلوگیری از سقوط دولت اشرف غنی را داشت، توافق دوحه را بدترین توافقنامه در تاریخ ایالات ‌متحده دانست.

ایسنا: رئیس‌جمهوری پیشین روسیه با بیان اینکه غرب برای نابودی این کشور تلاش نکند، تاکید کرد که مسکو به اهداف خود در نبرد اوکراین دست پیدا می‌کند.

ایرنا: خبرگزاری شینهوا گزارش داد دِنگ لی (Deng Li‌) معاون وزیر خارجه چین، نمایندگان دیپلماتیک کشورهای اتحادیه اروپا را به منظور ابلاغ پیام نارضایتی پکن به دلیل بیانیه منفی این اتحادیه و گروه هفت در حمایت از تایوان فراخواند.

تسنیم: دبیر کل سازمان ملل متحد در هفتاد و هفتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما که توسط ایالات متحده آمریکا انجام شد، ضمن انتقاد شدید از افزایش سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان بر ضرورت نابودی سریع و کامل سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد.

ایسنا: روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هایوم» به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت رژیم صهیونیستی برای سفر به مراکش پیش از برگزاری انتخابات کنست (پارلمان این رژیم) آماده می‌شود. طبق گفته این منابع، این سفر در راستای برگزاری کنفرانسی با حضور لاپید و سران کشورهایی است که سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه عادی‌سازی روابط با دولت تل‌آویو امضا کردند.

♦♦♦

جاسوسی کارمند سابق توئیتر برای عربستان

ایرنا نوشت: یک کارمند سابق توئیتر به جرم جاسوسی برای مقامات سعودی برای شناسایی منتقدان دولت ریاض مجرم شناخته شد. بر اساس حکم صادره، «احمد ابوامو» به اتهامات جنایی از جمله پولشویی، کلاهبرداری و عامل غیرقانونی یک دولت خارجی مجرم شناخته شد. دادستان‌های دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو همچنین به هیات منصفه اعلام کردند که ابوامو حدود هفت سال پیش اطلاعات کاربران توئیتر را در قبال پول نقد و یک ساعت گران‌قیمت فروخته است. دادستان آمریکا گفت: شواهد نشان می‌دهد که متهم موقعیت خود را به یکی از افراد خودی ولیعهد عربستان فروخته است.

 

سیاست‌های جدید مقتدی صدر

تسنیم نوشت: یک منبع سیاسی از جزئیات ابتکار عمل پیشنهادی رهبر جریان صدر برای خروج از بن‌بست سیاسی چندماهه در عراق پرده برداشت. یک منبع سیاسی مطلع در گفت‌وگو با شفق‌نیوز فاش کرد مقتدی صدر، رهبر جریان صدر ابتکار عمل جدیدی را برای خروج از بحران سیاسی در عراق پیشنهاد کرده است. این منبع درباره جزئیات پیشنهاد مقتدی صدر تصریح کرد: صدر در پیام‌هایی به اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان طرح جدیدی را برای پایان دادن به بحران سیاسی عراق با تشکیل دولت جدید به آنها پیشنهاد داده است.

 

طالبان به متکدیان حقوق پرداخت می‌کند

فارس نوشت: دفتر معاون اول طالبان از طرح ساماندهی متکدیان در کابل خبر داده است. دفتر ملابرادر، معاون اول نخست‌وزیر طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد براساس حکم «هبت‌الله آخندزاده» رهبر طالبان، جمع‌آوری متکدیان در کابل با همکاری نهادهای مختلف آغاز خواهد شد. بر اساس این بیانیه، متکدیان شناسایی و ثبت شده و برای افرادی که قادر به کار نباشند حقوق تعیین می‌شود. از طرف دیگر، خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل نیز در توئیتی نوشت: پلیس به زودی متکدیان را از سطح شهر کابل جمع‌آوری خواهد کرد و برای افرادی که قادر به انجام کار نباشند، به صورت ماهانه حقوق پرداخت می‌شود.

 

زلنسکی: کریمه را به اوکراین برمی‌گردانیم

ایسنا نوشت: به گزارش وب‌سایت پولیتیکو، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در یک پیام ویدئویی در تلگرامش عنوان داشت: «امروز، توجه زیادی به موضوع کریمه می‌شود. و از آنجا که کریمه متعلق به اوکراین است، ما هرگز آن را از دست نخواهیم داد.» وی افزود: «جنگ روسیه علیه اوکراین و علیه تمام اروپای آزاد با مساله کریمه شروع شد و با آزادی این منطقه هم باید تمام شود. امروز غیرممکن است که بگوییم این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد. اما ما دائماً مسائلی را در راستای آزادی کریمه بررسی می‌کنیم. من می‌دانم که ما به کریمه اوکراینی بازخواهیم گشت.»