شناسه خبر : 41516 لینک کوتاه

تور منطقه‌ای بن‌سلمان

مفهوم استراتژیک جدید اروپا چیست؟

واکنش حزب‌الله عراق به ادعای پمپئو

گردان‌های حزب‌الله عراق به اظهارات اخیر وزیر خارجه پیشین آمریکا در خصوص جنایت فرودگاه بغداد و ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس واکنش نشان داد. به نقل از المعلومه، گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، اعلام کرد: حقایق جنایت بزرگی که دولت شر یعنی آمریکا علیه فرماندهان پیروزی «شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس» در فرودگاه بغداد مرتکب شد، هر روز روشن‌تر می‌شود و حلقه‌های خیانت و توطئه برخی عناصر کرد و همچنین برخی شخصیت‌های امنیتی عراق را که در راستای منافع آمریکا در داخل فرودگاه مشغول فعالیت هستند و در جنایت‌های این کشور علیه ملت عراق نیز دست داشته‌اند، برملا می‌کند. در این بیانیه آمده است: اطلاعاتی که مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین و جنایتکار آمریکا در خصوص جنایت ترور فاش کرد، بیانیه‌ها و مواضع سابق گردان‌های حزب‌الله را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که متهم کردن مدیر و برخی عناصر سازمان اطلاعات عراق به دست داشتن در این جنایت از سوی این گردان‌ها درست بوده است. این رسوایی، دستگاه قضایی شجاع عراق و نمایندگان آزاده مجلس این کشور را در برابر یک مسوولیت مهم قرار می‌دهد تا در این راستا تحقیقات فراگیر انجام دهند و حلقه‌های این جنایت و شرکت‌کنندگان در آن و نقش مزدوران سفارت آمریکا در مدیریت عملیات ترور و جاسوسی علیه ملت قهرمان عراق را شناسایی کنند و همه این امور نقض قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌رود. این جنبش عراقی همچنین خواستار تحویل جنایتکاران به دادگاه‌های ویژه به اتهام خیانت بزرگ و نقش مستقیم در اجرای جنایت شد. بر اساس این گزارش، ائتلاف الفتح عراق نیز از گشایش بزرگ‌ترین پرونده تحقیقاتی در پارلمان عراق در خصوص جنایت فرودگاه بغداد (ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) خبر داد و اعلام کرد که اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، شوکه‌کننده بود و نشان می‌دهد که برخی شخصیت‌های عراقی در این حادثه دست داشته‌اند. رفیق الصالحی، نماینده ائتلاف فتح، در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه گفت: پمپئو جزئیات مخفیانه و سری را در خصوص نفوذ آمریکا در عراق و میزان دخالت در امور داخلی برملا کرد و ائتلاف الفتح اقدام به گشایش بزرگ‌ترین پرونده تحقیقاتی پارلمانی از طریق کمیته‌های متخصص کرده است تا تمام کسانی که در این جنایت دست داشته‌اند و با سفارت آمریکا در ارتباط بودند به دادگاه ارجاع داده شده و مجازات شوند. این تحقیقات احضار فرماندهان ارشد امنیتی عراقی را شامل می‌شود تا ابهامات در این خصوص برطرف شود و به‌طور کامل روشن شود که چه اتفاقی رخ داد و میزان نفوذ آمریکا در دستگاه‌های امنیتی عراق و همچنین میزان همکاری با آنها در این جنایت چقدر است. همچنین صفا الاعسم، مشاور نظامی عراقی، در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت: اظهارات مایک پمپئو در مورد جنایت ترور فرماندهان پیروزی یک «دلیل قاطع» برای دست داشتن افرادی از داخل عراق در این عملیات ترور است و این اظهارات برای مجازات فوری تمامی کسانی که در این جنایت دست داشته‌اند کافی است.

 

مفهوم استراتژیک جدید

رهبران ناتو از ۲۹ تا ۳۰ ژوئن در مادرید با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. در میان سایر مسائل، آنها متعهد شده‌اند که بر سر یک «مفهوم استراتژیک جدید» به توافق برسند تا جایگزین مفهومی شود که به‌طور کلی از سال ۲۰۱۰ این ائتلاف را هدایت کرده است. به گزارش پایگاه خبری هیل، این مفهوم استراتژیک تنها سندی برای راهنمایی و هدایت این ائتلاف نیست بلکه لحن و جهت این ائتلاف را برای سال‌های آینده تعیین می‌کند. احتمالاً رویارویی با روسیه چنین رویه‌ای را دشوار خواهد کرد و رهبران این مفهوم جدید را تا سال ۲۰۲۳ به تعویق خواهند انداخت اما تمامی متحدان این ائتلاف دریافته‌اند که رویه ۲۰۱۰ ناتو در خصوص روسیه منسوخ شده است. این ائتلاف با یک دوره ناپایدار به سبک جنگ سرد و مساله بالقوه هسته‌ای مواجه است. دفاع قوی برای این ائتلاف ضروری خواهد بود. مفهوم جدید به درستی منعکس‌کننده اقداماتی از جمله افزایش هزینه‌های دفاعی، انعطاف‌پذیری ملی بیشتر و افزایش رایزنی و انسجام این ائتلاف که از پیشتر هم در حال انجام هستند، خواهد بود. همچنین استقرار نیروها و افزایش فعالیت‌ها در امتداد مرزهای ناتو-روسیه از جمله برنامه‌های دیگر این مفهوم جدید خواهد بود. گرچه دفاع قوی برای بازدارندگی ضروری است اما تضمینی را ارائه نمی‌دهد. برای دفاعی موثر و کارآمد در این برهه ناپایدار، مفهوم استراتژیک ۲۰۲۲ باید بازدارندگی مدرن و مناسبی برای دهه آینده ارائه دهد. در این مفهوم جدید چهار عامل وجود دارد که می‌تواند بازدارندگی ناتو را موثرتر کند و همچنین خطر و هزینه را هم کاهش دهد؛ انعطاف‌پذیری، ارتباط، بازدارنگی از طریق دیپلماسی و به‌روزرسانی برای دهه آتی. انعطاف‌پذیری اولین مورد از طیف بازدارندگی است که می‌تواند مانع آسیب‌های دشمن شود. متحدان این ائتلاف در حال حاضر به شدت بر روی مواردی از جمله دفاع در برابر حملات سایبری متمرکز شده‌اند. ارتباط، دومین مورد از طیف بازدارندگی است و مفهوم جدید ناتو در این راستا می‌گوید که چگونه این ائتلاف کانال‌های ارتباط دیپلماتیک و نظامی خود را تقویت و از پتانسیل کامل کانال‌های موجود خود برای ایجاد بازدارندگی، کاهش خطر و کاهش تنش استفاده می‌کند. سومین مورد بازدارندگی از طریق دیپلماسی خواهد بود. ناتو به دنبال ثبات بین‌المللی است. همچنین مفهوم و رویکرد ۲۰۱۰ هیچ توضیحی در خصوص کنترل تسلیحات و دیپلماسی به عنوان بخشی از بازدارندگی ارائه نمی‌دهد اما مفهوم جدید باید به کنترل تسلیحات و قرار دادن مسکو در حالت تدافعی دیپلماتیک توجه کند. چهارمین مورد به‌روزرسانی برای دهه آتی است. مفهوم جدید ناتو نباید صرفاً متحدان را از لحاظ فناوری تقویت کند بلکه باید تهدیدات و چالش‌ها را هم شناسایی کند.

 

طالبان: در پی روابط خوب با جهانیم

معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان افغانستان گفت که کابل خواستار روابط خوب با کشورهای همسایه و جهان است و این مساله برای ثبات افغانستان مهم است. به گزارش شبکه خبری طلوع، «شیر محمد عباس ستانکزی» معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان افغانستان همچنین در گردهمایی «آینده روابط افغانستان با کشورهای همسایه» که توسط مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل افغانستان برگزار شد، گفت: طالبان افغانستان به داشتن روابط سیاسی فعال و مثبت با همسایگانش، کشورهای منطقه و تمامی جهان متعهد است. وی همچنین تاکید کرد، اگر همسایگان افغانستان همکاری نکنند، چالش‌هایی که با آن در حال حاضر روبه‌رو هستیم، افزایش می‌یابد. افغانستان و همسایه‌ها باید برای ایجاد یک سیستم منطقه‌ای مانند اروپا همکاری کنند. چرا آن کاری را که اروپایی‌ها انجام می‌دهند، ما نمی‌توانیم انجام دهیم؟ این مقام طالبان افغانستان همچنین تاکید کرد که کابل تهدیدی برای جهان محسوب نمی‌شود. شاهرخ روفی، مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای و استراتژیک به طالبان تاکید کرد که در روابطش با همسایه‌ها بازبینی کند و افزود: منطقه باید این حقیقت را بپذیرد که افغانستان وارد یک دوره جدید شده و به دنبال روابط و تبادلات با همسایه‌هاست و همسایه‌ها هم باید برخی از این تغییرات را بپذیرند. محمد اقبال خلیل، رئیس موسسه مطالعات منطقه‌ای در پیشاور، نیز گفت: این کشورها باید دارایی‌های مسدودشده افغانستان را آزاد کنند.

 

روسیه اقدام لیتوانی را محکوم کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در گفت‌وگو با خبرنگاران اقدام دولت لیتوانی در ممنوعیت تزانزیت کالاها به کالینینگراد را محکوم کرد و گفت مسکو به زودی پاسخ مناسب می‌دهد. کاخ کرملین طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تصمیم لیتوانی در ممنوعیت ترانزیت کالاها به کالینینگراد این اقدام را بی‌سابقه خواند و اعلام کرد مسکو به زودی این اقدام را تلافی خواهد کرد. مقامات لیتوانی ترانزیت کالاهایی را که توسط اتحادیه اروپا تحریم شده است از طریق خاک این کشور که شامل تنها مسیر ریلی بین خاک روسیه و منطقه کالینینگراد است، ممنوع کردند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: این تصمیم دولت لیتوانی بی‌سابقه و نقض همه تعهدات دوجانبه است. وی افزود: دولت روسیه این اقدام را غیرقانونی می‌داند و به زودی بعد از تحلیل‌های کافی پاسخ مناسبی برای آن در نظر خواهد گرفت. مقامات لیتوانی اعلام کردند که ممنوعیت ترانزیت کالاهایی که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپاست از طریق خاک آنها به کالینینگراد روسیه از روز شنبه اعمال می‌شود. خبر این ممنوعیت از طریق ویدئویی منتشر شد که توسط آنتون علیخانوف فرماندار کالینینگراد منتشر شد. علیخانوف تخمین زد که این ممنوعیت می‌تواند بر نیمی از کالاهایی که از طریق راه‌آهن به منطقه آورده می‌شود تاثیر بگذارد. فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا به ویژه شامل زغال‌سنگ، فلزات، مصالح ساختمانی و فناوری پیشرفته است.

 

آغاز تور منطقه‌ای بن‌سلمان از قاهره

ولیعهد عربستان در آغاز تور منطقه‌ای خود که شامل اردن و ترکیه نیز می‌شود، وارد مصر شد. به گزارش العربیه، قاهره نخستین مقصد سفر منطقه‌ای محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان است که شامل سه کشور از جمله دو کشور عربی و ترکیه می‌شود. طبق اعلام منابع مصری، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، در فرودگاه قاهره از بن‌سلمان استقبال کرد. این سفر به دستور ملک‌سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و با هدف تحکیم و تقویت روابط بین عربستان و کشورهای منطقه در همه زمینه‌ها انجام می‌شود. دفتر پادشاهی عربستان هم اعلام کرد که این سفرها در پاسخ به دعوت سران این کشورها صورت می‌گیرد. بسام راضی، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر، نیز گفت: این سفر شامل گفت‌وگوهای دوجانبه با رئیس‌جمهور سیسی در مورد روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن، مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی است. قرار است در این سفرها، ولیعهد عربستان با رهبران این کشورها دیدار و درباره روابط دوجانبه و راه‌های ارتقای آن در زمینه‌های مختلف و موضوعات مهم گفت‌وگو کند. 

♦♦♦

ایسنا: سازمان ملل معافیت عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان و سیداحمد شهیدخیل، کفیل وزارت معارف آن گروه از تحریم‌های این سازمان را به دلیل نقش آنها در ممنوعیت کار زنان و تحصیل دختران لغو کرد و به این ترتیب، آنها از این پس حق سفر به خارج از کشور را ندارند و دارایی‌هایشان ضبط می‌شود.

ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ضمن اعلام استفاده ارتش روسیه از موشک «سارمات» به عنوان جدیدترین موشک بالستیک قاره‌پیمای این کشور در اواخر سال ۲۰۲۲ گفت، ارتش در مرحله استقرار سامانه دفاع موشکی اس-۵۰۰ (پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی در روسیه) است. پوتین در نشستی با فارغ‌التحصیلان موسسات آموزش عالی نظامی گفت: آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک قاره‌پیمای سنگین سارمات انجام شده است.

ایلنا: عبدالملک العجری، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن در توئیتی گفت: جامعه جهانی باید ساختار آنچه دولت «مشروع» می‌نامد را به عنوان گامی برای صلح اصلاح کند و عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و حزب اصلاح را به عنوان کسانی که بیشترین مانع را بر سر راه صلح ایجاد می‌کنند، برکنار کند.

تسنیم: در دور نهایی انتخابات که روز یکشنبه، ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) برگزار شد جناح میانه‌رو به رهبری امانوئل مکرون از مجموع ۵۷۷ کرسی به ۲۱۰ تا ۲۵۰ کرسی می‌رسد. برای کسب اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی لازم است. در پارلمان آتی فرانسه ائتلاف چپ جدید به رهبری ژان لوک ملانشون، ۱۵۰ تا ۱۸۰ نماینده خواهد داشت و راست افراطی به رهبری مارین لوپن ۸۰ تا ۱۰۰ کرسی را کسب خواهد کرد.

فارس: وزارت دفاع بریتانیا مدعی شد، هزاران میلیونر روسی ممکن است در حال آماده شدن برای ترک کشور خود باشند، زیرا جنگ با اوکراین ادامه دارد. به نقل از نشریه فوربس، در همین راستا ادعا می‌شود که حدود 15 هزار میلیونر روسی درخواست مهاجرت داده‌اند و ممکن است در حال حاضر برای ترک کشور آماده شوند.

ایسنا: یک منبع در جریان صدر اعلام کرد: تصمیم استعفای نمایندگان فراکسیون صدر از عضویت پارلمان و کناره‌گیری جریان صدر از روند سیاسی ثابت است. هیات سیاسی جریان صدر و دفتر ویژه مقتدی صدر در دوره اخیر درخواست‌هایی را از رهبران و روسای فراکسیون‌های سیاسی برای دیدار با صدر دریافت کرد اما صدر در حال حاضر از سیاست کناره‌گیری کرده و با هیچ شخصیت سیاسی دیدار نمی‌کند.

♦♦♦

گنبد آهنین اوکراین

ایسنا نوشت: یک شرکت حوزه فناوری در آمریکا در حال همکاری با اوکراین و کمک به این کشور به منظور ساخت یک سامانه دفاع موشکی الگوبرداری‌شده از روی سامانه اسرائیلی «گنبد آهنین» به منظور سرنگون کردن موشک‌های روسی است. چندی پیش سفیر اوکراین در سرزمین‌های اشغالی صحبت از علاقه کی‌یف برای خرید سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل کرد. ماه فوریه رسانه‌های اسرائیلی گزارش کردند تل‌آویو در سال ۲۰۲۱ از ترس واکنش روسیه جلوی فروش این سامانه به کی‌یف را گرفته است. 

 

خاورمیانه، مقصد ۴۳ درصد از صادرات تسلیحاتی آمریکا

ایلنا نوشت: موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم گزارش داد، خاورمیانه دومین مقصد تسلیحات جهان است و ۳۲ درصد از واردات سلاح‌های جهان را به خود اختصاص داده است. در گزارش سالانه این موسسه سوئدی آمده است، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، عربستان سعودی، مصر، قطر و امارات متحده عربی در میان ۱۰ کشور واردکننده اصلی تسلیحات قرار داشتند. در این گزارش آمده است: کشورهای خاورمیانه در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ شاهد افزایش 8 /2درصدی در واردات تسلیحات بودند.

 

ادعای تازه درباره ثروت مخفی پوتین

تسنیم نوشت: بر اساس گزارش‌ها، گفته می‌شود که کاخ‌ها، کشتی‌های تفریحی و تاکستان‌هایی که توسط دوستان و الیگارش‌ها در اختیار ولادیمیر پوتین قرار گرفته‌اند، در حال حاضر احتمالاً می‌توانند به «شبکه‌ای غیررسمی» مرتبط شوند که دارایی‌هایی به ارزش بیش از 5 /4 میلیارد دلار دارد. روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، ظاهراً یکسری مدرک دیجیتال نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از ویلاها و سایر دارایی‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که طبق سوابق موجود متعلق به افراد، شرکت‌ها و موسسات خیریه جداگانه بوده، به یک شبکه غیررسمی (LLCInvest.ru) مرتبط می‌شوند. 

 

ترکیه برای اف-۱۶ جایگزین پیدا کرد

خبرگزاری فارس نوشت: یک فرمانده نیروی هوایی ترکیه ماه گذشته میلادی به انگلیس رفت و جنگنده‌های «یورو فایتر تایفون» را مورد بررسی قرار داد؛ اقدامی که در دولت ترکیه بحثی داخلی بر سر خرید این جنگنده‌ها به راه انداخته است. منابع آگاه به «میدل‌ایست آی» گفتند که اگر درخواست ترکیه از آمریکا برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ به سرانجام نرسد، ممکن است آنکارا به خرید جنگنده‌های یورو فایتر تایفون متمایل شود. حسن کوچوکاکویوز، فرمانده نیروی هوایی ترکیه ماه گذشته میلادی به انگلیس -تولیدکننده اصلی کنسرسیوم یوروفایتر- سفر کرده و با مایکل وینگستون، همتای انگلیسی خود دیدار کرد.