شناسه خبر : 40831 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چشم‌انداز جنگ اوکراین

سارکوزی از مکرون حمایت کرد

نشریه آمریکایی پولیتیکو در نوشتاری با استناد به برخی شواهد و با وجود تحریم‌های گسترده به رهبری غرب علیه روسیه، این کشور را در حال حرکت روی ریل پیروزی در جنگ اوکراین دانست و دلایلی را برای این موضوع برشمرد. این نشریه نوشت: اگر تصور می‌کنید روسیه پیروز این نبرد نیست، این مساله را در نظر بگیرید که عایدی ماهیانه صادرات گاز مسکو نسبت به سال گذشته سه برابر شده؛ مارین لوپن نامزد حزب راستگرای افراطی «مجمع ملی» فرانسه که به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور راه یافت، یک بلوک سیاسی طرفدار روسیه را رهبری می‌کند و رهبران غربی برای ترغیب ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به حل‌وفصل اختلافات با اوکراین وارد مسکو می‌شوند. کارل نهامر صدراعظم اتریش اولین رهبر غربی بود که از زمان حمله روسیه به اوکراین، شخصاً با پوتین در مسکو دیدار کرد. نهامر با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در کی‌یف دیدار کرده است. صدراعظم اتریش گفت که جنگ روسیه باید متوقف شود. وی همچنین خواستار راه‌اندازی کریدورهای بشردوستانه، برقراری آتش‌بس و تحقیقات کامل در مورد ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین شد. پولیتیکو تاکید کرد که اتریش با برخورداری از روابط تجاری تاریخی با روسیه، طرفی نسبتاً نزدیک به مسکو در نظر گرفته می‌شود. آن‌سوتر، در آمریکا جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند ملاقاتی مجازی داشت که هدف آن پایان دادن به بی‌طرفی دهلی نو در مورد تهاجم روسیه به اوکراین عنوان شد. این نوشتار در ادامه به شرح انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پرداخت و عنوان کرد که مارین لوپن و امانوئل مکرون دو نامزدی که به دور دوم راه یافتند، هر دو خود را به میانه تهاجم روسیه به اوکراین انداختند، اما به شیوه‌هایی متفاوت. مکرون تلاش کرد خود را فردی صلح‌طلب معرفی کند، اما لوپن شرط‌بندی سیاسی قوی‌تری انجام داد و متوجه شد که این تهاجم، فشارهای هزینه‌بر زیادی را به فرانسه تحمیل می‌کند. پولیتیکو در ادامه این نوشتار، پوتین را برنده جنگ اقتصادی دانست و نوشت: تحریم‌ها شروع به لطمه زدن به روسیه کرده است، اما تصویری بسیار درهم از اوضاع وجود دارد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که اقتصاد اوکراین در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵ درصد کوچک‌تر شود که این رقم چهار برابر انقباض ۱۱درصدی روسیه است. بدترین سناریویی که این بانک مدل‌سازی کرده، کاهش ۷۵درصدی تولید ناخالص داخلی اوکراین است. همچنین مقایسه درآمد گازی روسیه نشان می‌دهد که صادرات این کشور رو به افزایش است و قیمت‌ها در مقایسه با سال قبل رشد داشته است. در ژانویه ۲۰۲۲، روسیه 5 /9 میلیارد دلار از خط لوله‌های گازی درآمد کسب کرد که این رقم در سال قبل از آن 4 /3 میلیارد دلار بود، ضمن اینکه 3 /1 میلیارد دلار دیگر نیز از صادرات گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی به دست آورد. برای اولین‌بار، صادرات گاز روسیه به ارزش 8 /10 میلیارد دلار از صادرات نفت این کشور به ارزش 1 /10 میلیارد دلار پیشی گرفته است. اگر این خط لوله‌ها مشمول تحریم انرژی شود، هزینه آن برای خزانه‌داری روسیه 5 /3 میلیارد دلار در ماه خواهد بود.

 

سارکوزی از مکرون حمایت کرد

«نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه از رئیس‌جمهوری فعلی در انتخابات پیش‌رو حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سارکوزی از حزب راستگرای جمهوریخواه اعلام کرد در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به «امانوئل مکرون» رای خواهد داد. وی در توئیتی با اعلام حمایت از مکرون او را «تنها کسی» خواند که «در وضعیت کنونی»، «شرایط اقدام» را دارد. سارکوزی نوشت: به امانوئل مکرون رای می‌دهم چرا که معتقدم او تجربه لازم را در برابر بحران وخیم بین‌المللی که پیچیده‌تر از همیشه است، دارد. چرا که طرح اقتصادی او با ارزش‌گذاری به کار و فعالیت آن را در مرکز اولویت‌ها قرار می‌دهد. چرا که تعهد او به اتحادیه اروپا روشن و بی‌ابهام است. سارکوزی در جریان رقابت‌های دور نخست انتخابات از نامزد حزب سیاسی خود که «والری پکرس» بود حمایت نکرده بود. وی نوشت: اهمیت تصمیم‌گیری برای آینده مرا وامی‌دارد که هزینه اعلام رای خود را به شکل صریح بپذیرم. دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه برگزار شد و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فعلی با کسب 6 /27 درصد آرا و «مارین لوپن» نامزد حزب راستگرای «مجمع ملی» با ۲۳ درصد به دور دوم انتخابات راه یافتند.

 

آمریکا؛ عامل انتشار سم و بیماری در سراسر جهان

رادیو بین‌المللی چین نوشت: از زمان شروع درگیری روسیه و اوکراین، علاوه بر وضعیت جنگی بین دو طرف، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی که توسط ایالات متحده در اوکراین تاسیس شده نیز در کانون توجه همه طرف‌ها قرار گرفته است. اواسط ماه مارس، وزارت دفاع روسیه با انتشار اسناد به‌دست‌آمده از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین، تحقیقات این آزمایشگاه را روی تسلیحات بیولوژیک ایالات متحده و متحدانش در ناتو در اوکراین افشا کرد. این تحقیقات شامل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H5N1 با نرخ مرگ‌ومیر حدود ۵۰درصدی در میان انسان‌ها و همین‌طور ویروس نیوکاسل هستند. واکنش‌های ضدونقیض مقامات آمریکایی در برابر اتهام روسیه نیز باعث ایجاد شک بیشتر نسبت به این موضوع شد. آنان با عجله نشانه‌های مربوط به این تحقیقات را از بین بردند و به آزمایشگاه‌های اوکراین دستور دادند فوراً این عوامل بیماری‌زای خطرناک را یا از بین ببرند یا به جایی دیگر منتقل کنند.

 

زلنسکی: روسیه، اوکراین را به میدان مین تبدیل کرده است

رئیس‌جمهوری اوکراین با متهم کردن نیروهای روس به کاشت مین حین عقب‌نشینی از اراضی شمال این کشور، خواست که این اقدام به عنوان «جنایت جنگی» در نظر گرفته شود. به گزارش خبرگزاری آناتولی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دوشنبه در پیامی ویدئویی گفت: با توجه به اقدامات ارتش روسیه، خاک ما در حال حاضر یکی از آلوده‌ترین مناطق به مین در جهان است و من معتقدم که این هم باید جنایت جنگی سربازان روسیه تلقی شود. به گفته زلنسکی، کار پاکسازی زمین‌ها از مین در مناطق شمالی اوکراین که به گفته او نیروهای روس از آنجا «اخراج» شده‌اند، ادامه دارد. او گفت: نیروهای روسیه ده‌ها و شاید صدها هزار شی‌ء خطرناک باقی گذاشته‌اند. اینها شامل خمپاره‌های منفجرنشده، مین‌ها و مین‌هایی با سیم تله هستند. دست‌کم چند هزار مورد از آنها هر روز خنثی می‌شود. این اشغالگران همه‌جا مین کاشته‌اند؛ در خانه‌هایی که تصرف کردند، در خیابان‌ها، در مزارع. آنها داخل اموال مردم مین گذاشته‌اند، در داخل خودروها و درها. آنها آگاهانه هر کاری توانسته‌اند انجام داده‌اند تا بازگشت به این مناطق را پس از اشغال‌زدایی تا آنجا که ممکن است، خطرناک کنند. زلنسکی گفت: روس‌ها عامدانه هر کاری کرده‌اند که مردم بسیار بیشتری را کشته یا معلول کنند، حتی با وجود اینکه آنها را مجبور کردیم از زمین‌های ما عقب‌نشینی کنند. بدون دستورات مناسب، آنها دست به چنین اقداماتی نمی‌زدند. او با اشاره به اینکه مقامات روس در صحبت‌هایشان به استفاده احتمالی از «تسلیحات شیمیایی علیه مدافعان در ماریوپل» تهدید کرده‌اند، گفت: ما این مساله را بسیار جدی در نظر می‌گیریم. می‌خواهم به رهبران جهان یادآوری کنم که استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی به دست ارتش روسیه مورد بحث قرار گرفته است. و معنای آن این است که واکنش سخت‌تر و سریع‌تر به تخاصم روسیه ضرورت دارد.

 

واکنش عمران خان به انتخاب نخست‌وزیر جدید پاکستان

در پی انتخاب نخست‌وزیر جدید، عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان خواستار برگزاری فوری انتخابات پارلمانی در این کشور و انتخاب نخست‌وزیر جدید شد. به گزارش روسیا الیوم، عمران خان، نخست‌وزیر تازه برکنارشده پاکستان در توئیتی نوشت: ما خواستار برگزاری انتخابات فوری هستیم زیرا این تنها راه پیش‌رو است و به مردم اجازه می‌دهد از طریق انتخاباتی عادلانه و آزاد تصمیم بگیرند که می‌خواهند چه کسی نخست‌وزیر کشورشان باشد. 

وی افزود: «در پیشاور جلسه خواهم داشت. این اولین جلسه من از زمانی است که به دلیل تغییر رژیم توسط خارجی‌ها برکنار شدم. من می‌خواهم همه مردم ما بیایند، زیرا پاکستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است، نه مترسک و دست‌نشانده قدرت‌های خارجی.» پارلمان پاکستان شهباز شریف را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. از سوی دیگر، کاخ سفید به انتخاب نخست‌وزیر جدید پاکستان واکنش نشان داد. 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، تاکید کرد که ایالات متحده به مشارکت بلندمدت با پاکستان متعهد است که برای واشنگتن اهمیت حیاتی دارد. سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما برای همکاری دیرینه خود با پاکستان ارزش قائل هستیم و همواره اسلام‌آباد شکوفا و دموکراتیک را برای منافع ایالات متحده حیاتی می‌دانیم.» وی خاطرنشان کرد که روابط واشنگتن و اسلام‌آباد تحت رهبری رهبران جدید این کشور ادامه خواهد داشت.

 

ژاپن دختران پوتین و همسر و دختر لاوروف را تحریم کرد

به گفته وزارت خارجه ژاپن، این کشور ۲۸ سازمان و ۳۹۸ شخص دیگر را به فهرست تحریمی‌های روسی اضافه کرد؛ از جمله این افراد می‌توان به دختران ولادیمیر پوتین و همسر و دختر سرگئی لاوروف اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دولت ژاپن دارایی‌های «کاترینا تیخونووا» و «ماریا ورونتسوا»، دختران ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، «یکاترینا وینوکورووا»، دختر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و «ماریا لاوروف»، همسر این وزیر خارجه را مسدود کرد. معاونان مجلس دومای روسیه نیز از طرف دولت ژاپن تحت تحریم‌هایی هستند. وزارت خارجه ژاپن در بیانیه‌ای در خصوص حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کرده است؛ این تحریم‌ها «اسبربانک»، بزرگ‌ترین بانک روسیه و «آلفا بانک»، بزرگ‌ترین بانک خصوصی این کشور را هدف قرار داده است و به موجب این تحریم‌ها، تمامی دارایی‌های آنها مسدود خواهد شد. 

♦♦♦

فارس: کاربران فضای مجازی اظهارات بایدن در یک سخنرانی درباره تورم در آمریکا که مقصر آن را حمله پوتین به اوکراین خواند و همزمانی آن با خرابکاری یک پرنده روی کتش را مورد تمسخر قرار دادند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از آنکه هنگام سخنرانی درباره تورم ظاهراً یک پرونده یا حشره روی کتش خرابکاری کرد، مورد تمسخر کاربران فضای مجازی، رسانه‌ها و شخصیت‌های جمهوریخواه قرار گرفت و از این فیلم برای انتقاد از وضعیت آمریکا تحت ریاست‌جمهوری او استفاده کردند.

ایرنا: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که «ولادیمیر پوتین» همتای روسش به یک «پیروزی نظامی» نیاز دارد و تصمیم گرفته جنگ را متوقف نکند. مکرون در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه «لو پوئن» گفت: پوتین به یک پیروزی نظامی نیاز دارد حتی اگر بداند که اوکراین تسلیم نمی‌شود.

ایلنا: «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرد که در حال ارتکاب نسل‌کشی در اوکراین است. این سخنان را در جریان سخنرانی در آیوا در خصوص تلاش‌ها برای مقابله با افزایش قیمت سوخت به دلیل حمله روسیه به اوکراین مطرح می‌کرد.

ایسنا: همزمان با دستورالعمل جدید اتحادیه اروپا در خصوص مسدود شدن بودجه مجارستان در این اتحادیه، وزیر دادگستری مجارستان به بروکسل گفت که مجارستانی‌ها مجدد ویکتور اوربان را انتخاب کردند و به نگرانی‌های مربوط به حاکمیت قانونی اتحادیه اروپا اهمیتی نمی‌دهند.

ایسنا: آخرین داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات‌متحده نشان می‌دهد که قیمت‌ها در ماه مارس 5 /8 درصد افزایش یافته است. تورم 5 /8 درصد، بالاترین سطح تورم در بیش از چهار دهه گذشته در ایالات‌متحده آمریکاست. افزایش قیمت مواد غذایی، مسکن و انرژی از جمله تولید برق از زغال‌سنگ، گاز و نفت به شدت به مصرف‌کنندگان ضربه می‌زند. به گزارش بیزنس‌نیوز، تورم ایالات‌متحده در ماه مارس نسبت به ماه مشابه سال قبل به بالاترین حد چهار دهه اخیر یعنی 5 /8 درصد رسید که ناشی از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های انرژی و مواد غذایی، محدودیت‌های عرضه و تقاضای مصرف‌کننده قوی است.

ایسنا: بر اساس اسناد بودجه دفاعی آمریکا، انبارهای نظامی انگلیس بهبود و ارتقا یافته‌اند و بنابراین پس از ۱۴ سال مجدداً می‌توانند تسلیحات هسته‌ای آمریکا را ذخیره و نگهداری کنند.

♦♦♦

تحلیل کیهان از حمله به کنسولگری ایران در هرات 

کیهان نوشت: هفته گذشته عده‌ای به سرکنسولگری ایران در هرات حمله‌ور شده و اقدام به سنگ‌پرانی کردند. منابع در هرات می‌گویند پشت صحنه این تعرض گروه‌های غربگرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» هستند که پیش از این توسط غربی‌های حاضر در افغانستان تامین مالی می‌شدند. این اقدام سخیف به علاوه شهادت دو طلبه اهل سنت در گنبد کاووس، شهادت دو روحانی در حرم مطهر رضوی و انتشار کلیپ‌های مشکوک و جعلی به مثابه تکه‌های یک پازل با اهداف پلید امنیتی و اقتصادی از سوی دشمن علیه دو ملت ایران و افغانستان طراحی و چیده شده‌اند.

 

شهردار ماریوپل مدعی کشته شدن ۲۰ هزار غیرنظامی شد

ایرنا نوشت: شهردار شهر ماریوپل در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ادعا کرده که نظامیان روس در این شهر بیش از ۲۰ هزار نفر غیرنظامی را کشته‌اند. به گزارش گاردین، وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل در گفت‌وگویی تلویزیونی ادعا کرده است که در حمله نظامیان روسیه به این شهر بیش از ۲۰ شهروند غیرنظامی اوکراینی کشته شده است. وی گفت:‌ در تلفات خیابانی تعیین دقیق تلفات سخت است. به گفته پاولو کیریلنکو، رئیس اداره نظامی منطقه دونتسک، تعداد کشته‌شدگان در ماریوپل ممکن است به ۲۲ هزار نفر برسد. 

 

تلاش هکرهای روس برای از کار انداختن تاسیسات برق اوکراین

خبرآنلاین نوشت: مقامات دولتی اوکراین می‌گویند در این حمله سایبری تیم وابسته به ارتش روسیه سعی کرد با ارسال کد مخرب، باعث قطعی برق شود اما از نیت مهاجمان آگاهی یافته و مانع از حمله شدند. ویکتور ژورا یک مقام ارشد امنیت سایبری اوکراین به سی‌ ان ان گفت تلاش برای هک تاثیری روی تامین برق نداشته است. جن ایسترلی مدیر CISA در توئیتی نوشت آژانس امنیت سایبری آمریکا از نزدیک با مقامات اوکراینی برای درک حادثه و به‌اشتراک‌گذاری هر دیتایی با هدف محافظت از زیرساخت‌ها همکاری کرده است. 

 

اظهارات اخیر پوتین درباره غرب

خبرگزاری مهر نوشت: ولادیمیر پوتین، با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای شوروی در انزوای جنگ سرد، به غرب هشدار داد که تلاش‌هایش در منزوی کردن مسکو شکست خواهد خورد. با حمله روسیه به اوکراین، غرب تحریم‌های سنگینی علیه مسکو وضع کرد و روسیه می‌گوید که به این دلیل، دیگر هرگز به غرب اتکا نخواهد کرد. 61 سال پس از آنکه یوری گاگارین، فضانورد روسی، برای اولین بار به فضا رفت، ولادیمیر پوتین در پایگاه فضایی وستوچنی گفت: تحریم‌ها کامل و همه‌جانبه بودند، روند منزوی کردن هم تکمیل شده بود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها