شناسه خبر : 40463 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روش ترامپ برای امحای مدارک

CIA دست به جمع‌آوری اطلاعات از شهروندان آمریکایی زده است

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از توانمندسازی صنعت انرژی هسته‌ای در این کشور خبر داد. مکرون که از یک کارخانه مهم و استراتژیک توربین‌سازی در بلفورت در شمال شرقی این کشور بازدید می‌کرد گفت: «امروز زمان مناسبی برای ساختن است. این یک رنسانس در صنعت هسته‌ای فرانسه است.» طبق طرح امانوئل مکرون که خود را برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری هم آماده می‌کند قرار است شش رآکتور نسل جدید ساخته و تا سال ۲۰۵۰ وارد خط تولید شوند. همزمان مطالعه برای ساخت هشت رآکتور دیگر هم در دستور کار قرار خواهد گرفت. نخستین رآکتورها قرار است در نهایت تا سال ۲۰۳۵ آماده بهره‌برداری شوند. ساخت رآکتورهای جدید توسط شرکت دولتی اداف (EDF) در حال انجام است، پروژه‌ای بلندپروازانه که رئیس‌جمهور فرانسه آن را نماد انتخاب «پیشرفت» و «اعتماد به علم» کشورش ارزیابی کرد. در حال حاضر ۱۰۳ رآکتور هسته‌ای در ۱۳ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا فعال است. این رآکتورها حدود یک‌چهارم (25 درصد) برق تولیدشده در کل اتحادیه اروپا را عرضه می‌کنند. بیش از نیمی از برق هسته‌ای اتحادیه اروپا با اتکا به ۵۶ رآکتور هسته‌ای در فرانسه تولید می‌شود. طرح رآکتورهای جدید اروپایی (EPR) با مجموعه‌ای از رآکتورهای کوچک مدولار (SMRs) تکمیل می‌شود. طبق برنامه قرار است ظرفیت تولید برق این رآکتورهای هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ به ۲۵ گیگاوات برسد. این رآکتورها زباله هسته‌ای کمتری نسبت به رآکتورهای نسل فعلی تولید خواهند کرد.

 

افشای جاسوسی سیا از شهروندان آمریکایی

دو تن از سناتورهای دموکرات کنگره در نامه‌ای فاش کردند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در برنامه‌ای سر‌ی دست به جمع‌آوری اطلاعات از شهروندان آمریکایی زده است. آسوشیتدپرس نوشت که گرچه سیا و سناتورها جزئیات داده‌های جمع‌آوری‌شده را منتشر نکرده‌اند، با این حال این دو عضو کمیته اطلاعاتی سنا، سازمان جاسوسی مذکور را متهم کرده‌اند که مدت‌هاست جزئیات این برنامه را از مردم و کنگره پنهان نگه داشته است. براساس این گزارش، «ران وایدن» سناتور ایالت اورگون و «مارتین هاینریش» سناتور ایالت نیومکزیکو در نامه‌ای به مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا خواهان افشای جزئیات بیشتری از این برنامه و خارج شدن آن از طبقه‌بندی ‌شده بودند. بخش عمده‌ای از این نامه که اواسط بهار امسال ارسال شده به تازگی از حالت محرمانگی خارج شده است. وایدن سال گذشته نیز خبر داده بود که آژانس اطلاعات دفاعی این کشور در سال‌های اخیر اطلاعات مکانی تلفن‌های هوشمند آمریکا را بدون مجوز جمع‌آوری کرده است. وی سندی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی در دو سال‌و‌نیم گذشته پنج بار در پی خرید اطلاعات مکانی تلفن‌های هوشمند در آمریکا برآمده‌اند.

 

واکنش آلمان به رزمایش روسیه در مرز اوکراین

وزیر امور خارجه آلمان ادعا کرد: افزایش نیروها و رزمایش‌های نظامی روسیه در مرز با اوکراین به منزله تشدید تنش‌ها تلقی می‌شود. به گزارش رویترز، «آنالنا بربوک» که به اردن سفر کرده است، در نشستی خبری در شهر امان پایتخت این کشور اظهار داشت: ما در سمت نظامی، هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها مشاهده نمی‌کنیم بلکه نشانه‌های مخالف آن را می‌بینیم. ارتش روسیه همچنان به ساخت تجهیزات نظامی ادامه می‌دهد و در بلاروس بیش از ۳۰ هزار سرباز در حال انجام تمرینات نظامی هستند و تقریباً در نزدیکی مرز با اوکراین مستقر شده‌اند. او افزود: به همین دلیل است که ما در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود، برای همه سناریوها آماده شده‌ایم. وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: البته خط قرمزی در این رابطه وجود دارد و آن حق حاکمیت اوکراین است. ما با جدیت تمامی اقدامات را مدنظر قرار دادیم اما همزمان بر روی گفت‌وگوها نیز کار می‌کنیم. بربوک گفت: رزمایش‌های نظامی روسیه در دریای سیاه و دریای آزوف نیز منشأ تنش هستند. با وجود اینکه روسیه بارها تاکید کرده که قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارد اما مقامات غربی می‌گویند این کشور قصد حمله و اشغال نظامی اوکراین را دارد. روسیه تاکید دارد که مخالف گسترش ناتو به شرق است و اروپا و آمریکا، دغدغه‌های نظامی و امنیتی آن را نادیده می‌گیرند.

 

بایدن دستور آزادسازی دارایی‌های افغانستان را صادر کرد

خبرنگار رویترز که اخبار کاخ سفید را پوشش می‌دهد، روز جمعه در توئیتی اعلام کرد جوبایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای حکمی، دستور اجرایی آزادسازی 5 /3 میلیارد دلار از مجموع هفت میلیارد دلار وجوه مسدودشده بانک مرکزی افغانستان را صادر کرد. «استیو اولاند» (Steve Holland) خبرنگار بخش کاخ سفید رویترز در توئیتی با انتشار این خبر نوشت: رئیس‌جمهوری بایدن حکم اجرایی را امضا کرد که به موجب آن مبلغ 5 /3میلیارد دلار از وجوه مسدودشده بانک مرکزی افغانستان به شرط دور ماندن آن از دسترس طالبان، آزاد خواهد شد. این فرمان از نهادهای مالی آمریکایی می‌خواهد تا موجبات دسترسی به 5 /3 میلیارد دلار از دارایی‌ها را برای آنچه در این خبر تسکین نیازهای اولیه افغان‌ها خوانده شده، تسهیل سازند. یک مقام ارشد آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشد دراین باره گفت که 5 /3 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های افغانستان نزد آمریکا باقی می‌ماند تا برای تامین مالی پرونده قضایی قربانیان تروریسم آمریکا مورد استفاده قرار گیرد. این گزارش حاکی از آن است که صندوق بین‌المللی افغانستان به حالت تعلیق درآمده و به موجب آن میلیاردها دلار از دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور که بیشتر آنها در آمریکاست، پس از روی کار آمدن طالبان در ماه آگوست گذشته، مسدود شد.

 

وزیردفاع انگلیس: روس‌ها تضمین دادند

ایرنا نوشت: بن والاس وزیر دفاع انگلیس در نشستی مطبوعاتی پس از دیدار با همتای روسی خود به صراحت اعلام کرد که طرف روسی به طور شفاف و صریح به او اطمینان داده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد. بن والاس روز جمعه پس از دیدار با سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه در نشستی مطبوعاتی در سفارت انگلیس در مسکو اعلام کرد که طرف روسی اطمینان داده است که قصد تهاجم به اوکراین را ندارد. وزیر دفاع انگلیس خاطرنشان کرد که با طرف روسی درخصوص مساله اوکراین و توافقنامه مینسک و نیز پیشنهاد روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی گفت‌وگو و مذاکره کرده است. والاس در خصوص مذاکرات خود با شایگو با اشاره به اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که مذاکره با لیز تراس همتای انگلیسی خود را گفت‌وگوی کرولال خوانده بود اظهار کرد: گفت‌وگو با شایگو وضع دیگری داشت و مذاکرات صریح و سازنده‌ای صورت گرفت. او گفت: ما در مورد مسائل مختلف ازجمله وضعیت مرزهای اوکراین و تنش‌های پیرامون این کشور و پیش‌نویس توافقنامه‌ای بین روسیه و پیمان ناتو و جزئیات این موضوع گفت‌وگو کردیم. در مذاکرات مسکو به صراحت گفتم که جنگ در اوکراین پیامدهای بسیار ناگوار ازجمله برای امنیت قاره اروپا به همراه خواهد داشت.

 

آیا عربستان ایران را از بازار انرژی عراق حذف می‌کند؟

رقابت کشورهای منطقه برای گرفتن سهم در بازار عراق نگرانی‌هایی از آینده روابط ایران و عراق در حوزه انرژی به وجود آورده است که مهم‌ترین آن تلاش عربستان و آمریکا برای قطع وابستگی عراق به برق ایران است. به نظر می‌رسد عربستان در حوزه صادرات انرژی سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کرده و علاوه بر صادرات نفت و گاز، سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های پاک و همچنین برق را در دستور کار خود قرار داده است. به گزارش آناتولی حدود دو هفته پیش بود که عربستان و عراق یادداشت تفاهمی برای اتصال شبکه برق امضا کردند که نشان‌دهنده خیز بلند سعودی‌ها برای تامین برق عراق و جایگزینی با ایران است که با استقبال مقام‌های عراقی نیز مواجه شده است. چراکه بغداد به دنبال راهی برای رهایی یافتن از فشارهای آمریکا برای قطع وابستگی انرژی به ایران است. مصر نیز یکی دیگر از کشورهایی است که تصمیم دارد صادرات ۱۰ هزار مگاوات برق از مصر به عراق را با توجه به مشکلات ایجادشده در صادرات برق ایران به عراق کلید بزند. مشکلاتی که باعث چالش‌هایی در مورد پرداخت مطالبات تهران از سوی بغداد به واسطه تحریم‌ها شده است. البته در بازار برق عراق تنها عربستان حضور ندارد، حدود دو ماه پیش بود که بغداد و شرکت انرژی‌های آینده ابوظبی قرارداد ساخت پنج نیروگاه برق خورشیدی در عراق را امضا کردند. به گزارش یورونیوز، این نخستین مرحله از تولید انرژی پاک است که تولید هزار مگاوات‌ساعت برق در آن پیش‌بینی شده است و در حالی به امضا رسیده که پیشتر همین شرکت اماراتی در قراردادی از تولید دو هزار مگاوات برق خورشیدی برای عراق خبر داده بود. به گفته مقامات عراقی، بغداد قصد دارد با امضای چندین قرارداد تا سال ۲۰۲۳، تولید برق خود را به هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات‌ساعت برساند.

 

امحای مدارک به روش ترامپ: توالت کاخ سفید!

براساس کتاب جدیدی که قرار است به زودی منتشر شود، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تلاش کرده بود تا در دوران تصدی‌اش در کاخ سفید برخی از اسناد و مدارک را پاره و آنها را از طریق توالت‌های کاخ سفید امحا کند. براساس کتاب در حال چاپ «مگی هابرمن» تحت عنوان «شیاد: ساختن دونالد ترامپ و فروپاشی آمریکا»، سیفون توالت‌های کاخ سفید همیشه برای یک کار کشیده نمی‌شدند. آنها همچنین از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، برای امحای اسناد و مدارکی که آرشیو ملی تلاش می‌کرد به آنها دسترسی پیدا کند، استفاده می‌شدند. جزئیات جدید مطرح‌شده در این کتاب حاکی از آن است که کارمندان کاخ سفید گه‌گاه تکه‌هایی از کاغدهای پاره‌شده را که راه توالت‌ها را مسدود کرده بودند، پیدا می‌کردند و معتقدند که دونالد ترامپ قصد داشته این مدارک را نابود کند. ضعف در آرشیو اسناد و مدارک یکی از مشکلات دولت ترامپ بود و نگرانی‌هایی را در داخل آمریکا به وجود آورده بود چراکه اگر این اسناد به دست دولت بعدی نمی‌رسید، می‌توانست نگرانی جدی و واقعی به وجود آورد. «لیندزی چروینسکی»، تاریخ‌نگار ریاست‌جمهوری به روزنامه واشنگتن‌پست گفت:‌ قانون ثبت اسناد و مدارک ریاست‌جمهوری وجود دارد چراکه این تنها راهی است که یک رئیس‌جمهور می‌تواند برای مدت طولانی پاسخگو باشد.

 

حال بایدن وخیم است

گزارش‌ها درباره وخامت قوای ذهنی بایدن نه‌تنها برای مردم آمریکا بلکه برای کشورهای خارجی هم که امینت ملی‌شان در گرو تصمیم‌های واشنگتن است، نگران‌کننده شده است. بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا حین بررسی بحران افغانستان و تصمیم دولتش درباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در آگوست ۲۰۲۱ به صورت موقت رشته کلام را از دست داد و ضمن اعلام این موضوع که خروج از افغانستان هوشمندانه‌ترین کاری بود که می‌شد انجام داد، گفت: ببینید، زمان خوبی برای خروج نبود اما اگر ما این کار را انجام نمی‌دادیم، ژنرال‌ها اذعان می‌کردند که ما باید سربازان بیشتری را به آنجا می‌فرستادیم. بایدن همچنین در مصاحبه خود با شبکه خبری NBC ادامه داد: هیچ راهی برای متحد کردن اوکراین وجود ندارد- منظورم عراق-افغانستان است. این تغییر واژگانی از سوی بایدن آن هم ظرف چند ثانیه در این مصاحبه به سرعت در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و این گمانه‌زنی پیش آمد که رئیس‌جمهوری آمریکا از نظر ذهنی و ادراکی دچار تنزل شده است.

♦♦♦

ایسنا: در محتوای یک کتاب جدید، استدلال شده است که نخبگان آمریکا از روابط با چین برای افزایش ثروتشان سوءاستفاده کرده‌اند و با این کارشان به قدرتمندتر شدن پکن کمک کرده‌اند. پایگاه آکسیوس گزارش داد، مهار نفوذ سیاسی حزب کمونیست چین در آمریکا و خارج از آن مستلزم بررسی دقیق‌تر نحوه رفتار نخبگان در کشورهای دموکراتیک است.

ایرنا: بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت که نشانه‌هایی از گشایش دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین وجود دارد، اما از طرف دیگر سیگنال‌هایی متفاوت از سوی روسیه نیز وجود دارد.

ایلنا: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه ‌خواهان جنگ (در اروپا و اوکراین) نیست. او در نشست مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتز صدراعظم آلمان در کاخ کرملین، گفت که روسیه ‌خواهان جنگ نیست و به همین دلیل ایده تضمین‌های امنیتی را مطرح کرده است.

ایسنا: نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی خواهان تظاهرات گسترده علیه نخست‌وزیر کنونی شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در توئیتی از شهروندان اسرائیلی خواست فردا پنجشنبه در تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه نفتالی بنت، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل به دلیل دست داشتن پلیس در عملیات جاسوسی علیه شهروندان شرکت کنند.

ایسنا: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در منامه نشست‌هایی را برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف برگزار کرده و با ولیعهد، وزرای امور خارجه، صنعت و حمل‌ونقل بحرین دیدار کرده است. دفتر بنت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخست‌وزیر از توافق تحقیق و توسعه که دیروز بین اسرائیل و بحرین منعقد شد، استقبال کرد.»

تسنیم: برج خلیفه با پرچم ترکیه نورافشانی شد، اما از یاد نبریم که اینجا خاورمیانه است با روابط لغزنده و بی‌ثبات. همین برج قبلاً با پرچم قبرس روم‌نشین نورافشانی شده بود. ترکیه برای عادی‌سازی روابط خود عجله دارد. سیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه و شمال آفریقا در یک سال گذشته، تغییر کرده است.

ایرنا: رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که حمله روسیه به کی‌یف صورت می‌گیرد. یو در بیانیه‌ای در فیسبوک مدعی شد به او اطلاع داده شده که روسیه روز چهارشنبه به اوکراین حمله خواهد کرد. او اشاره‌ای به منبع این اطلاعات نکرد و روز چهارشنبه را «روز وحدت» اعلام کرده است.

فارس: وزارت خارجه آمریکا خبر داد که سفارت خود در کی‌یف، پایتخت اوکراین را تعطیل کرده و تمامی فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت به شهر «لویو» در غرب اوکراین منتقل می‌شود.

♦♦♦

اسرائیل پهپاد خود را ساقط کرد!

ایسنا نوشت: رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نیروی هوایی یک فروند پهپاد را ساقط کرده که تصور می‌کرده لبنانی است و از خاک لبنان آمده بود؛ اما کاشف به عمل آمد که در تشخیص هویت این پهپاد اشتباه کرده بود. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از سخنگوی ارتش گزارش داد، پهپاد به صورت اشتباهی ساقط شده و درصدد تحقیق فوری در این‌باره است. رسانه رژیم صهیونیستی تاکید کرد، سربازان اشغالگر به اشتباه به این پهپاد متعلق به ارتش در مرزهای مشترک با لبنان تیراندازی و آن را ساقط کردند. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی تصور کرده بودند که این پهپاد متعلق به حزب‌الله لبنان است؛ اما کاشف به عمل آمد که متعلق به ارتش این رژیم است.

 

معضل میان‌دوره‌ای برای دموکرات‌ها با کاهش رتبه بایدن

خبرآنلاین نوشت: دموکرات‌ها در حال حاضر با یک فضای سیاسی تنبیهی مواجه هستند که از اکثریت باریک خود در مجلس و سنا دفاع می‌کنند. حزب رئیس‌جمهور معمولاً کرسی‌های خود را در طول انتخابات میان‌دوره‌ای از دست می‌دهد و محبوبیت رئیس‌جمهور یک متغیر کلیدی در تعیین میزان این ضررهاست. نارضایتی گسترده اقتصادی و ناامیدی در مورد همه‌گیری، محبوبیت بایدن را تحت تاثیر قرار داده است. بایدن با تاکید بر چالش‌های عمیق پیش‌روی ریاست‌جمهوری خود، ساعاتی پس از انتشار یک گزارش اقتصادی تلخ دیگر وارد کالپپر، ویرجینیا شد که نشان می‌دهد تورم در سال گذشته 5 /7 درصد افزایش یافته است که بالاترین سطح آن در ۴۰ سال گذشته است.

 

لابی‌گری شرودر با پوتین آلمانی‌ها را خشمگین کرد

ایرنا نوشت: خبرگزاری فرانسه در نوشتاری به دوستی نزدیک گرهارد شرودر صدراعظم اسبق آلمان با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و معاملات تجاری سودآور او با مسکو پرداخت، امری که در داخل آلمان با اکراه تحمل شده است.  حال که ابرهای جنگ بر فراز اوکراین تجمع کرده و متحدان عزم آلمان را زیر سوال می‌برند، شرودر به طور فزاینده‌ای یک کاستی بالقوه برای اولاف شولتس صدراعظم جدید آلمان تلقی می‌شود. شرودر باری بر سیاست خارجی آلمان و حزب خودش است. او اهداف آشکاری دارد، اما نه برای کشورش بلکه برای خودش. وی پس از ترغیب و تشویق آمریکا و متحدان دیگر به تازگی موضعش را در مورد تحریم روسیه تغییر داده است.

 

بایدن به پوتین: آماده تمام سناریوها هستیم

خبرگزاری فارس نوشت: کاخ سفید در بیانیه‌ای عنوان کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه گفت که واشنگتن آماده تمام سناریوها مقابل مسکو است. کاخ سفید به انتشار بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پرداخت. براساس بیانیه کاخ سفید، «رئیس‌جمهور بایدن شفاف اعلام کرد در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند،‌ آمریکا به همراه متحدان و شرکا قاطعانه پاسخ خواهند داد و هزینه سریع و شدیدی به روسیه تحمیل خواهد کرد. رئیس‌جمهور بایدن تکرار کرد که حمله روسیه به اوکراین باعث ایجاد رنج گسترده بشری و تنزل جایگاه روسیه خواهد شد».

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها