شناسه خبر : 38773 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زمزمه‌های ظهور «داعش خراسان»

ثبت رکورد جدید یوآن چین در مبادلات بین‌المللی

 

انجمن بانکداری چین در گزارشی اعلام کرد، سهم یوآن یا «رنمینبی» به عنوان ارز چین در پرداخت‌های برون‌مرزی در سال ۲۰۲۰ میلادی با ثبت رکورد جدیدی به بالاترین حد خود رسیده است. به گزارش ایرنا از گلوبال‌‌تایمز، استفاده برون‌مرزی از یوآن چین در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) رشد 3 /44‌درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ تجربه کرد و معادل 38 /28 تریلیون یوآن (حدود 37 /4 تریلیون دلار آمریکا) برآورد شد که شامل وصولی‌های برون‌مرزی معادل 1 /14 تریلیون یوآن و پرداخت‌های برون مرزی معادل 28 /14 تریلیون یوآن بود. داده‌های لحاظ‌شده در این گزارش نشان می‌دهند که تسویه حساب‌های برون‌مرزی مبتنی بر یوآن 4 /47 درصد از کل تسویه‌حساب‌های ارزی داخلی و خارجی چین را تشکیل داده که این رقم یک رکورد جدید محسوب می‌شود و 28 /9 درصد بالاتر از رقم ثبت‌شده در سال ۲۰۱۹ است. این گزارش با اشاره به اینکه نرخ بهره یوآن در بحبوحه بلاتکلیفی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا تقریباً پایدار باقی‌ مانده است به این ترتیب ارز چین به یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاران و سرمایه‌های جهانی تبدیل شده است، می‌افزاید: همزمان با تسریع اجرای گشایش دوطرفه بازار مالی در چین، کانال‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های یوآن فراهم و ایجاد شده است. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران جهان نیز نگرش «انتظار و تماشا» خود را تغییر داده و به طرح‌های سرمایه‌گذاری بلند‌مدت و قاعده‌مند در بازار اوراق قرضه چین روی آورده‌اند. در ادامه این گزارش آمده است که چین نهادهای بازاری را به سمت استفاده از یوآن در پرداخت‌های برون‌مرزی، سرمایه‌گذاری و تامین مالی، تقویت تنوعات آتی کالاهای فله‌ای، گشایش بازار آتی کالاهای داخلی و ارتقای پرداخت‌های برون‌مرزی با یوآن در صنعت انرژی جدید در طول چهاردهمین دوره پنج‌ساله توسعه این کشور هدایت می‌کند.

 

حمله نظامی ترکیه به عمق خاک عراق

در تحولی تازه، ارتش ترکیه برای نخستین بار منطقه مرزی «پنجوین» از توابع استان سلیمانیه عراق را بمباران کرد. به گزارش ایرنا، رسانه‌های عراقی گزارش دادند که ترکیه طی حملات مختلف هوایی عمق ۲۰۰کیلومتری خاک عراق را در منطقه پنجوین هم‌مرز با جمهوری اسلامی ایران بمباران کرد. کانال خبری «صابرین‌نیوز» با ارائه نقشه جغرافیایی از محل حملات گفته است که حمله هوایی ترکیه، تحول جدیدی است زیرا ارتش ترکیه دایره حملات هوایی خود را تا عمق مناطق نزدیک به مرکز عراق توسعه داده اما بغداد و اربیل همچنان در برابر آن سکوت کرده‌اند. پایگاه خبری ویژه حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که مقر آن در سلیمانیه است با استناد به بیانیه وزارت دفاع ترکیه گفته است که جنگنده‌های ترکیه مواضع حزب «پ‌ک‌ک» را در منطقه «آسوس» هدف قرار داده و مواضع فرماندهی و پناهگاه‌ها و انبارهای سلاح این حزب را ویران کردند. این گزارش حاکی است که ارتش ترکیه ۲۰ حمله هوایی در منطقه انجام داده است. پایگاه خبری حزب «پ‌ک‌ک» عراق در ادامه آورده است که حملات هوایی ترکیه باعث نگرانی اهالی منطقه شده زیرا در مزارع خود سرگرم کار بودند که حملات اتفاق افتاده و خسارات زیادی به مزارع زده است. این منبع خبری کردزبان عراق گفته است که عناصر حزب «پ‌ک‌ک» هیچ حضوری در منطقه ندارند؛ روستاهای منطقه همگی از اهالی بومی هستند و نیروی مسلحی در منطقه نیست. خبرگزاری «روداو» نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق نیز گفته است که حملات هواپیماهای اف ۱۶ ترکیه که با هماهنگی سازمان اطلاعات ترکیه (میت) انجام گرفته است، ۲۸ هدف را در منطقه «شاربازیر» در سلسله ارتفاعات «آسوس» بمباران کردند. این خبرگزاری تاکید کرده است که حملات هوایی ارتش ترکیه در عمق ۲۰۰کیلومتری خاک عراق اتفاق افتاده و بخشی از این حملات هوایی با پهپاد صورت گرفته است. روداو به نقل از وزارت دفاع ترکیه آورده است که حملات هوایی همچنان ادامه خواهد یافت. این منبع خبری تصریح کرده است که برای نخستین بار است که ارتش ترکیه منطقه شاربازیر را با ۲۰ فروند هواپیما هدف قرار می‌دهد. براساس گزارش‌ها، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به طور مستقیم بر این دور جدید از حملات نظامی ترکیه در شمال عراق نظارت دارد. ارتش ترکیه هفته گذشته نیز برای نخستین بار با توسعه حملات هوایی خود در شمال عراق، منطقه «سنجار» از توابع استان نینوا را بمباران کرد که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

 

اهتزاز پرچم روسیه در مناطق راهبردی

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور روسیه به مقام‌های این کشور دستور داد توان نیروی دریایی روسیه را افزایش دهند. به گزارش خبرگزاری «تاس» «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت: «ما به افزایش توان بالقوه نیروی دریایی روسیه، تکمیل زیرساخت‌های نیروی دریایی، نصب پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات در کشتی‌ها و سفرهای طولانی‌مدت و همچنین نمایش پرچم روسیه در مناطق مهم راهبردی در اقیانوس‌های جهان ادامه خواهیم داد.» پوتین ادامه داد که چنین وظایف مهمی موقعیت ژئوپولیتیک روسیه و نقش آن در امور جهانی را نشان می‌دهد. ولادیمیر پوتین در همین زمینه دستور داد شش فروند کشتی جنگی برای نیروی دریایی روسیه در سه کارخانه کشتی‌سازی ساخته شود. از این شش فروند کشتی جنگی، دو رزمناو اتمی خواهند بود. رئیس‌جمهور روسیه چندی قبل نیز در مراسم رژه دریایی به مناسبت سالگرد تاسیس ناوگان دریایی این کشور در سن‌پترزبورگ تاکید کرد که مسکو دائماً و به طور موفق تسلیحات و تجهیزات دریایی خود را توسعه داده و قادر است هر دشمنی را شناسایی کند و در صورت لزوم یک حمله اجتناب‌‌ناپذیر به آن صورت دهد. رئیس جمهور روسیه همچنین به سیستم‌های پدافند ساحلی و سلاح‌های نقطه‌‌زن فوق فراصوت ارتش این کشور اشاره و بر توسعه و تقویت هرچه بیشتر آن تاکید کرد. ولادیمیر پوتین با تمجید از توان دریایی روسیه اضافه کرد، امروز نیروی دریایی روسیه از همه پتانسیل لازم برای حفاظت از سرزمین مادری و منافع ملی روسیه برخوردار است.

 

زمزمه‌های ظهور «داعش خراسان»

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک سخنرانی گفت که همچنان مصمم به تکمیل روند خروج از افغانستان تا پایان ماه جاری میلادی است. به گزارش ایلنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک سخنرانی گفت که همچنان مصمم به تکمیل روند خروج از افغانستان تا پایان ماه جاری میلادی است. بایدن هشدار داد هر روزی که نیروهای آمریکا بیشتر در افغانستان بمانند، با تهدید بیشتری از سوی گروه تروریستی «داعش خراسان» روبه‌رو خواهند شد. وی با اشاره به دیدار خود با سران گروه هفت، سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه اروپا، گفت: از همکاری آنها برای مقابله با وضعیت کم‌سابقه در مقیاس جهانی تقدیر کرده و آنها را در جریان روند کاری که طی ۱۰ روز گذشته صورت گرفته است، قرار دادم. همچنین توافق کردیم که موضعی متحد در قبال تحولات افغانستان داشته باشیم. ما متعهد هستیم که در برابر خطر تروریسم که در جهان در حال گسترش است، هوشیار و آگاه باشیم. بایدن افزود که ما بر سر این مساله به اتفاق‌نظر رسیدیم که در قبال طالبان تنها به حرف‌های آنها بسنده نکرده و اعمال آنها را ملاک عمل قرار دهیم. به رسمیت شناختن طالبان و مشروع دانستن این گروه در آینده، بستگی به اقدام‌های آنها دارد. ما همچنین متعهد به حمایت از پناهجویانی هستیم که در حال ترک افغانستان هستند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که از ۱۴ آگوست تا بعدازظهر سه‌شنبه، ۷۰ هزار و ۷۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده‌ایم. ۷۵ هزار و ۹۰۰ نفر از آخر جولای تاکنون خارج شده‌اند. وی درباره دیدار خود با سران گروه هفت، گفت که در این دیدار توافق کردیم تلاش و همکاری برای خروج هدفمند و امن از افغانستان را ادامه دهیم. برنامه زمانی فعلی همچنان ۳۱ آگوست است و هر چه زودتر بتوانیم تمام کنیم، بهتر است. هر روز بیشتر از ماموریت، خطر را برای نیروهای ما بالا می‌برد ولی خروج در تاریخ ۳۱ آگوست، به شرایط طالبان، ادامه همکاری آنها برای اجازه دسترسی به فرودگاه و عدم ایجاد اختلال در فعالیت‌های ما بستگی دارد. در همین حال ابرهارت تسورن، رئیس ستاد مشترک ارتش آلمان، ضمن تاکید بر وخیم‌تر شدن وضعیت کابل گفت: «ما پیام‌هایی را از منابع آمریکایی و همچنین ارزیابی‌های خودمان به دست آورده‌ایم که نشان می‌دهند شمار رو به ازدیادی از مهاجمان انتحاری دولت اسلامی (داعش) تلاش می‌کنند وارد کابل شوند.» او نفوذ جنگجویان داعش به کابل را یکی از بزرگ‌ترین خطرات وضعیت فعلی قلمداد کرد.

 

دیدار محرمانه رئیس سیا با معاون سیاسی طالبان

روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد که ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در سفری محرمانه به کابل با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبری طالبان و بالاترین مقام این گروه در پایتخت افغانستان دیدار کرده است. این روزنامه آمریکایی از این دیدار به عنوان بالاترین سطح ملاقات دیپلماتیک میان‌مقامی از کابینه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با رهبری طالبان از زمان تسلط این گروه شبه‌نظامی بر کابل یاد کرد. گزارش این دیدار محرمانه در حالی منتشر شده است که تلاش‌های دیپلماتیک و نظامی برای خروج شهروندان کشورهای غربی و همچنین برخی پناهجویان افغان از فرودگاه کابل همچنان ادامه دارد. واشنگتن پست در گزارش خود احتمال داده است که تلاش واشنگتن برای خارج کردن کارکنان افغان خود از کابل با توجه به مهلت تعیین‌شده برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، موضوع دیدار رئیس سازمان سیا با عبدالغنی برادر بوده باشد. سازمان سیا و کاخ سفید هنوز درباره این گزارش واشنگتن‌پست اظهار نظر نکرده‌اند. ملا عبدالغنی برادر که از بنیانگذاران گروه طالبان است، ۱۱ سال پیش توسط سازمان سیا بازداشت شد و هشت سال در زندان به سر برد. پیشتر شبه‌نظامیان طالبان اعلام کرده بودند که مهلت تعیین‌شده برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا ۳۱ آگوست را تمدید نمی‌کنند.

♦♦♦

مهر: همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان و گمانه‌زنی‌ها درباره نظام سیاسی آینده این کشور، بانک جهانی در بیانیه‌ای از توقف اختصاص کمک‌های مالی به افغانستان خبر داد.

ایسنا: روسلان قزاق بایف، وزیر امور خارجه قرقیزستان، گفت: القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی که به تبلیغات ایدئولوژی خود علاقه‌مند هستند، احتمالاً گروه‌های مخفی در کشورهای آسیای مرکزی دارند.

فارس: عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به اشغالگری امارات در دهانه تنگه راهبردی باب‌المندب خطاب به این کشور گفت: اگر دست از اشغالگری در این جزیره برندارید، همانند دیگر مناطق یمن به متجاوزان درس عبرت داده می‌شود.

ایلنا: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در نشست حزب «روسیه واحد» گفت: این خطر وجود دارد که تروریست‌های گروهک‌های مختلف که به افغانستان پناه برده‌اند، از هرج و مرجی که همکاران غربی ما بعد از خود باقی گذاشته‌اند، استفاده کنند و سعی کنند تشدید مستقیم را در کشورهای همسایه آغاز کنند و این تهدیدی مستقیم برای کشور ماست.

ایسنا: «یو مینگهویی»، مدیر کمیته ترغیب تجاری و اقتصادی چین-کشورهای عربی گفته که تجار چینی یک توافق بزرگ با افغان‌ها از جمله طالبان به دست آورده‌اند و این گروه قول داده که از سرمایه‌گذارهای چینی حفاظت کند.

ایرنا: رجب طیب اردوغان رئیس‌‌جمهوری ترکیه در خصوص احتمال به وجود آمدن موج جدید مهاجرت از افغانستان گفت که کشورش نمی‌تواند بار موج جدید مهاجران را به دوش بکشد.

ایسنا: وزارت منابع آبی عراق از توافق آنکارا، بغداد و دمشق برای برگزاری یک نشست سه‌جانبه میان آنها در زمینه آب خبر داد.

ایلنا: «دامنیک راب»، وزیر خارجه بریتانیا، گفت: «بریتانیا ناگزیر خواهد بود از کشورهای دارای نفوذ نسبی بر گروه طالبان مانند چین و روسیه کمک بگیرد، هرچند که این موضوع خوشایند نیست.»

ایرنا: «نوری المالکی»، نخست‌وزیر پیشین عراق، اعلام کرد که اگر انتخابات پارلمانی این کشور به تعویق بیفتد، دیگر برگزار نخواهد شد.

ایلنا: «آلکساندر میخیف»، رئیس شرکت دولتی صادرکننده تسلیحات «روس اوبورون اکسپورت» روسیه، گفت که مسکو و آنکارا در آینده نزدیک قرارداد جدیدی بر سر تحویل اقلام سیستم‌های دفاع هوایی روسی اس-۴۰۰ تریامف امضا خواهند کرد.

ایرنا: گروه بین‌المللی اکسیوس متشکل از ۳۹ دانشمند در زمینه آب‌و‌هوا اعلام کرد تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی تا به امروز میزان بارندگی‌های شدید مسبب سیل‌های ویرانگر را بین 2 /1 تا ۹ برابر بیشتر کرده است.

♦♦♦

«خط قرمز»؛ رفتار طالبان با زنان

ایرنا نوشت: میشل باشله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد افغانستان هشدار داد که رفتار طالبان با زنان «خط قرمز» خواهد بود و در مورد افغانستان اعلام کرد: نحوه برخورد طالبان با زنان و دختران و احترام به حقوق و آزادی‌های بنیادین آنها از جمله آزادی تردد، حق بر آموزش و اشتغال مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، «خط قرمز» خواهد بود. وی افزود: در این لحظه حساس، مردم افغانستان برای دفاع و محافظت از حقوق خود چشم به شورای حقوق بشر دارند. در هفته‌های اخیر، دفتر من گزارش‌های هولناک و موثقی در مورد تاثیر نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه بر غیرنظامیان دریافت کرده است.

 

کابوس کابل بر سر بغداد

شرق نوشت: عراقی‌ها نگران هستند که دولت بایدن در صورت توقف حملات شبه‌نظامیان علیه منافع آمریکا، با جدیت بیشتری خاک این کشور را ترک کند و دولت بغداد را تنها در برابر شبه‌نظامیان قرار دهد. براساس آنچه تاکنون توافق شده، نظامیان آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی عراق را ترک خواهند کرد. ابتدا این دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بود که پس از افزایش حملات شبه‌نظامیان به نیروهای نظامی و مراکز دیپلماتیک آمریکا تهدید کرد که سفارت آمریکا در بغداد را تعطیل می‌کند. علاوه‌براین، تغییرات گسترده سیاسی و ارجحیت‌ها در واشنگتن دوستان و شرکای آمریکا در عراق را گیج کرده و بسیاری از آنها به دنبال حمایت‌های خارجی جایگزین به‌ویژه در آنکارا و ابوظبی برای مقابله با نفوذ تهران هستند.

 

فرار از لبنان در بحران

ایران نوشت: در هفته‌های اخیر اوضاع در بیمارستان‌ها به قدری بغرنج شده است که علاوه بر کمبود داروهای ضروری، حتی سرم نیز وجود ندارد و بیماران بدحال مجبور به تامین داروهایشان در بازار آزاد هستند. این در حالی است که سقوط پول ملی لبنان، ارزش دستمزد پزشکان را که این روزها مجبور به کار حداکثری هستند تا 90 درصد کاهش داده و همین امر بسیاری از نخبگان کادر درمان را فراری داده است. در عین حال به‌رغم اینکه با شیوع کرونا ظرفیت پذیرش بیمارستان 15 درصد افزایش داشته اما برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تهویه‌ها همچنان خاموش می‌شوند. بنا بر آمارها دست‌کم دو هزار و 500 پزشک و پرستار در سال جاری لبنان را ترک کرده‌اند.

 

چه‌کسی جای آمریکا را در افغانستان می‌گیرد؟

همشهری نوشت: همچون روسیه، چین دیگر قدرت منطقه هم بعد از خروج آمریکا، جایگاه متفاوتی در افغانستان خواهد داشت. پکن در دو دهه گذشته، حضور بی‌سر‌و‌صدایی در افغانستان داشته، اما به بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شده است. برای طالبان که امیدوار است وجهه خوبی از خود نشان بدهد، حضور چین در این کشور بسیار مهم است و آنها مدت‌ها پیش از تسلط بر کابل بر اهمیت برقراری روابط دیپلماتیک با چین تاکید کرده بودند. پاکستان هم در این شرایط، اهداف و البته چالش‌های خاص خود را دارد. اسلام‌آباد یکی از حامیان همیشگی طالبان بوده است، اما به قدرت رسیدن طالبان، به‌معنای باز شدن تمامی درهای افغانستان به روی پاکستان نیست. با این حال، پاکستانی‌ها قطعاً جایگاه بهتری نسبت به هند، همسایه رقیب خود خواهند داشت.