شناسه خبر : 38053 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توسعه نفوذ چین؛ تهدید امنیت ناتو

«نتانیاهو» رفت، «بنت» تندروتر آمد

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که در نشست سران پیمان ناتو بر اهمیت همکاری اروپا و آمریکای شمالی برای مقابله با روسیه و چین توافق شد. وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: «روابط بین ناتو و روسیه به پایین‌ترین میزان خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده است.» دبیر کل ناتو اضافه کرد: «چین به سرعت در حال توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای خود با کلاهک‌های هسته‌ای پیشرفته است.» استولتنبرگ افزود: «توسعه نفوذ چین، تهدیدی برای امنیت ناتو بوده و سران پیمان بر ضرورت مقابله با این چالش توافق دارند.» دبیر کل ناتو در ادامه گفت: «پیشرفت فناوری را تقویت خواهیم کرد و سران ناتو بر آغاز پروژه دفاعی جدید توافق کردند و در نشست سران توافق شد که توانایی‌های ناتو در عرصه فضای مجازی و فضا نیز تقویت شود.» استولتنبرگ گفت: «سران ناتو بر ضرورت حمایت از افغانستان از طریق آموزش و حمایت مالی نیروهای دولتی توافق دارند و باید از ادامه فعالیت فرودگاه کابل اطمینان یابیم و ترکیه نقش اساسی در این زمینه ایفا می‌کند.» دبیر کل پیمان ناتو در ادامه بار دیگر به موضوع چین پرداخت و گفت: چین در زمینه فضای سایبری در حال نزدیک شدن به ما بوده و در حال توسعه نفوذ خود در آفریقا و اقیانوس آرام است. وی تاکید کرد: «باید در این جهانی که در آن رقابت وجود دارد همانند هم‌پیمانان متحد بایستیم. به دنبال ایجاد ائتلافی قدرتمند بوده و از آن برای امنیتمان حفاظت کنیم.» استولتنبرگ گفت: «موضع واحد و آشکاری در قبال چین داریم و این نشان‌دهنده مسیر طولانی است که طی ماه‌های گذشته طی کردیم.» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد: «به دنبال مشخص کردن خطوط قرمز نیستیم اما بودجه دفاعی چین امکان دارد که به جایگاه دوم جهانی برسد.» وی اضافه کرد: «ناتو همبستگی خود با اوکراین را ابراز می‌دارد و حمایت سیاسی و عملیاتی در این زمینه را در اختیار اوکراین قرار دادیم. درهای ما برای کمک به اوکراین و گرجستان باز بوده و تلاش‌هایمان را در این زمینه افزایش می‌دهیم.» استولتنبرگ افزود: «از سیطره چین بر زیرساخت‌های پیشرفته نگران بوده و این ناشی از تمایل ما برای مقابله با تهدیدات است.» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت: «چین به زودی به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و این بر ضرورت وجود هم‌پیمانانی برای آمریکا تاکید دارد.» سران ناتو در بخش‌های مختلف بیانیه پایانی نشست خود در بروکسل بلژیک نیز به تهدیدات روسیه و چین اشاره کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «اقدامات خصمانه روسیه تهدیدی برای امنیت کشورهای ناتو به‌شمار می‌آید. تروریسم در تمامی شکل‌های خود نیز همچنان تهدیدی برای همه ماست. بازیگران دولتی و غیردولتی نظم بین‌المللی را به چالش کشانده و به دنبال تضعیف دموکراسی در سرتاسر جهان هستند. بی‌ثباتی آن سوی مرزهای ما نیز باعث ایجاد مهاجرت‌های بی‌قاعده و قاچاق انسان شده است. نفوذ فزاینده چین و سیاست‌های بین‌المللی نیز می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند که نیازمند پرداختن به آن به عنوان یک اتحاد هستیم.» در این بیانیه تاکید شده است: «ما با چین از دیدگاه دفاع از منافع امنیتی پیمان ناتو تعامل می‌کنیم. ما نیز به‌طور فزاینده با تهدیدات سایبری، دوگانه و ترکیبی از جمله اطلاعات گمراه‌کننده و سوءاستفاده از فناوری‌های پیشرفته و در حال ظهور مواجه هستیم.»

 

«نتانیاهو» رفت، «بنت» تندروتر آمد

نتیجه دوئل میان «بنیامین نتانیاهو» و «نفتالی بنت» بالاخره با نخست‌وزیر شدن بنت در سرزمین‌های اشغالی به پایان رسید و دوران سیاه و شرارت‌بار ۱۲ساله «بی‌بی» در حالی خاتمه یافت که نتانیاهو خسارت‌های بی‌شماری به مردم منطقه و فلسطین وارد کرد؛ هرچند یک جنایتکار دیگر جای او را گرفته است. نفتالی بنت که سال‌ها یکی از افراد بسیار نزدیک به نتانیاهو و شاگرد او در حزب «لیکود» بود، در نهایت یک سال پیش، از رهبر این حزب فاصله گرفت و به فردی بانفوذ در انتخابات ماه مارس ۲۰۲۱ در سرزمین‌های اشغالی و در نهایت به دشمن نتانیاهو و پایان‌دهنده دوران او تبدیل شد. بنت در حالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد که توانست آرای ۶۰ نماینده «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) از ۱۱۹ نماینده حاضر در جلسه را کسب کند و نتانیاهو نیز ۵۹ رای را به خود اختصاص داد، یعنی بنت فقط با یک رای اضافه سیزدهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس سی و ششمین کابینه این رژیم شد، رژیمی که ۷۳ سال از عمر نامشروع آن می‌گذرد. در رای‌گیری کنست، همچنین «میکی لوی» از حزب «یش عتید» نیز به عنوان ریاست کنست انتخاب شد؛ تا پیش از این، «یاریو لوین» از حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو ریاست پارلمان رژیم صهیونیستی را در دست داشت. شرایط پارلمان رژیم صهیونیستی همانند اوضاع سرزمین‌های اشغالی بود و در زمان برگزاری نشست کنست، هرج‌ومرج و درگیری در جلسه رای‌گیری حاکم بود و در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شده، میان شماری از نمایندگان موافق و مخالف در هنگام سخنرانی نفتالی بنت درگیری به وجود آمد و دو طرف فریاد می‌زدند و یکدیگر را متهم به تقلب و دروغگویی می‌کردند. در یکی از این فیلم‌ها که منتشر شده، نمایندگان وابسته به نتانیاهو خطاب به بنت فریاد می‌زنند که تو «زشت، حیله‌گر و دروغگو» هستی. از حاشیه‌های مهم انتخاب نفتالی بنت به عنوان سیزدهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تماس تلفنی فوری «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با وی بود، اقدامی که در زمان انتخاب بایدن با تاخیر یک‌ماهه از سوی بنیامین نتانیاهو انجام شد. بنت یکی از شخصیت‌های سیاسی اسرائیلی است که بیشترین پایبندی را در سطح سیاسی به روایت توراتی در زمینه شهرک‌سازی دارد، در عین حال وی یکی از مهم‌ترین نمادهای مذهبی به‌شمار می‌رود که تلاش می‌کند شهرک‌نشینان متدین را در آنچه «مینستریم - بخش محبوب و گسترده» نامیده می‌شود تجمیع و ادغام کند. این دوگانگی در واقع رویکرد سیاسی بنت را تشکیل می‌دهد.

 

اتحاد دوباره غول‌های هواپیماسازی

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا توافق کردند تا پس از سال‌ها به اختلاف میان دو غول هواپیماسازی دو سوی اقیانوس اطلس، بوئینگ و ایرباس پایان دهند. به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا توافق کردند تا پس از سال‌ها به اختلاف میان دو غول هواپیماسازی دو سوی اقیانوس اطلس، بوئینگ و ایرباس پایان دهند. بر اساس این توافق دو طرف پذیرفته‌اند که به مدت پنج سال تعرفه‌های گمرکی تنبیهی علیه طرف مقابل در چارچوب ۱۷ سال اختلاف را کنار بگذارند. دو طرف در ماه مارس برای نخستین‌بار همین توافق را برای چهار ماه پذیرفته بودند. این توافق در جریان نشست میان رهبران اتحادیه اروپا با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در بروکسل حاصل شد. «اورزولا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در این باره گفت: «جلسه ما با گفت‌وگو درباره هواپیماها شروع شد... به‌طور مشترک تصمیم گرفته بودیم که این اختلاف را حل کنیم. امروز به وعده‌مان وفا کردیم. این توافق فصل تازه‌ای در روابط ما باز می‌کند؛ پس از ۱۷ سال اختلاف از شکایت در صنایع هوایی به مشارکت در این زمینه رسیدیم.» «کاترینا تای» نماینده هیات اقتصادی ایالات متحده با تمجید از این توافق به خبرنگاران گفت: «به جای جنگیدن با یکی از نزدیک‌ترین متحدانمان، سرانجام در برابر یک تهدید با یکدیگر متحد شدیم. این نمونه خوبی برای مشکل‌های دیگر مانند چالش چین است.» اتحادیه اروپا و ایالات متحده از سال ۲۰۰۴ و به دلیل کمک‌های مالی «غیرقانونی» دولتی هر دو طرف به بوئینگ و ایرباس، پرونده‌ای گشوده در سازمان تجارت جهانی دارند. در دوران چهارساله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به‌ویژه بر سر افزایش شدید تعرفه‌های آمریکایی بر کالاها و خدمات اروپایی، روابط میان دو سوی اقیانوس اطلس به شدت آسیب دید.

 

بحران اقلیمی، عامل اختلال در زنجیره غذایی اروپا

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه گاردین، افزایش خشکسالی در کشورهای تولیدکننده این محصولات همچنین واردات روغن پالم و سویا را بسیار آسیب‌پذیر خواهد کرد. این تحقیق بر آسیب‌پذیری بالای واردات روغن پالم که در بسیاری از تولیدات داخلی و غذا استفاده می‌شود و نیز دانه‌های سویا که خوراک اصلی دام و مرغ در اتحادیه اروپاست تاکید دارد. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند خشکسالی به‌طور کلی خطر بزرگی برای واردات کشاورزی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. در ۲۵ سال گذشته میزان آسیب‌پذیری واردات کشاورزی اروپا تنها هفت درصد بود اما این خطر در ۲۵ سال آینده به ۳۷ درصد افزایش خواهد یافت حتی اگر انتشار گاز دی‌اکسید کربن کاهش شدیدی داشته باشد. دانشمندان می‌گویند کمبود در عرضه می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد. در این تحقیق فقط مساله خشکسالی مورد توجه بوده است و دیگر تاثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی مانند سیل و افزایش حشرات موذی می‌تواند این وضعیت را وخیم‌تر کند. اما در برخی از مناطق ممکن است در آینده خطر خشکسالی کمتر باشد و تا حدی محصولات ازدست‌رفته در دیگر مناطق را جبران کند. این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی و تجاری در سطح جهان به هم مرتبط است و در خارج از مرزهای هر کشوری می‌تواند زندگی ساکنان آن کشور را نیز به‌طورمستقیم تحت تاثیر قرار دهد و جامعه و اقتصاد را درگیر کند. تحقیق اخیر که در مجله نیچر منتشر شده است نتیجه می‌گیرد که در آینده عرضه برخی از محصولات خاص در اتحادیه اروپا ممکن است در اثر افزایش خشکسالی در دیگر مناطق جهان مختل شود. قهوه، کاکائو، نیشکر، روغن نخل و سویا بیشترین محصولات وارداتی هستند که در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیر هستند.

 

مخالفت تمام و کمال اوکراین با نورد استریم2

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور اوکراین از تداوم مخالفت با پروژه گازی «نورد استریم2» خبر داد. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در این زمینه گفت که کی‌یف به نبرد با پروژه گازی نورد استریم۲ جدای از مواضع اروپا ادامه می‌دهد. پروژه نورد استریم۲ با وجود فشارها و تحریم‌های آمریکا تا ۹۵ درصد تکمیل شده و هم‌اینک در حال آزمایش است. این پروژه گاز طبیعی روسیه را از زیر دریای سیاه و با گذر از قلمرو آبی سوئد، دانمارک، و سوئد به آلمان انتقال می‌دهد. این پروژه با مخالفت آمریکا، لهستان، اوکراین و برخی کشورهای حوزه بالتیک مواجه است که مدعی هستند این موضوع استقلال انرژی اروپا را با خطر مواجه می‌کند. روسیه، آلمان و برخی کشورهای اروپا با رد اتهام‌زنی آمریکا گفته‌اند که این پروژه انتقال گاز به نفع اروپا و روسیه است. «گیزا آندریاس ون گیر» سفیر آلمان در روسیه تحریم‌های آمریکا علیه پروژه «نورد استریم ۲» را مغایر قوانین بین‌المللی دانست. آندریاس گفت، آلمان موضع خود را در قبال این پروژه انتقال گاز تغییر نخواهد داد. سفیر آلمان در روسیه افزود:‌ «در این لحظه، مذاکرات مهمی میان آمریکایی‌ها و دولت آلمان در جریان است که مساله نورد استریم ۲ را دربر می‌گیرد، اما موضع در این خصوص روشن است و تغییر نخواهد کرد. اعتقاد داریم که مساله امنیت تامین انرژی اروپا همانند سیاست‌های تامین انرژی اروپا باید فقط از سوی اروپایی‌ها و نه کشورهای خارجی تعیین شود. در خصوص تحریم‌ها موضع ما این است که چنین ابزارهایی -تحریم‌های خارجی- مناسب نبوده و مغایر قوانین بین‌المللی است.» ماه گذشته میلادی، واشنگتن 13 کشتی و سه شرکت روس را در ارتباط با پروژه نورد استریم ۲ به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. پیش از آن نیز آمریکایی‌ها یک شرکت سوئیسی کاشت لوله گاز را مورد تحریم قرار داده بودند که موجب تاخیر در پیشرفت این پروژه شد.

♦♦♦

ایلنا: کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از آماده شدن این سازمان برای احتمال آوارگی بیشتر مردم افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکا از این کشور خبر داد.

ایرنا: شرکت هواپیمایی امارات، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی در خاورمیانه در بیش از سه دهه گذشته، با صدور بیانه‌ای اعلام کرد که در نتیجه ادامه محدودیت در پروازها و مسافرت‌ها به دلیل کرونا، 5 /5 میلیارد دلار خسارت دیده است.

مهر: دولت چین با یادآوری خطوط قرمز خود، درباره هرگونه تبانی جریان‌های جدایی‌طلب تایوان با کشورهای بیگانه هشدار داد.

ایسنا: چهار حزب اپوزیسیون ژاپن از جمله حزب دموکراتیک قانون اساسی، پیشنهاد رای عدم اعتماد به دلیل شکست در سیاست مقابله با کرونا را علیه کابینه نخست‌وزیر مطرح کرده‌اند.

فارس: دولت ارمنستان با محکوم کردن حضور روسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، این‌گونه اقدامات را تحریک‌آمیز و با هدف تضعیف صلح و امنیت منطقه توصیف کرد.

ایسنا: تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد که حملات مکرر ارتش ترکیه علیه نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در ارتفاعات و روستاهای بخش کردنشین عراق به دلیل آوارگی ساکنان، انهدام منازل، سوزاندن زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها حدود شش میلیارد دلار به این کشور خسارت زده است.

ایرنا: رسانه‌های مستقر در کره جنوبی در گزارشی مدعی شدند که کره‌شمالی با هدف جلوگیری از ورود کرونا به داخل کشور، به ساخت دیوارهای بتونی و سیم‌های ولتاژ بالا در کل مرز چین و کره شمالی ادامه می‌دهد.

ایسنا: نیروی دریایی آمریکا از ورود یک ناوگروه آمریکایی به همراه ناو رونالد ریگان به عنوان بخشی از یک ماموریت «معمول» به دریای چین جنوبی خبر داد.

ایرنا: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در پایان نشست ناتو گفت: چین هم رقیب است و هم شریک، در نتیجه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تبادل با چین به تعادل نیاز دارد.

ایسنا: وزیر دفاع و سرپرست وزارت امور خارجه لبنان در نشست مشورتی وزرای خارجه عرب در دوحه گفت: چالش‌هایی که امروز لبنان با آن مواجه است تهدید بی‌سابقه‌ای علیه موجودیت و نظام لبنان است و هیچ‌کسی تضمین نمی‌کند که در صورت فروپاشی کامل چه اتفاقی برای کشور خواهد افتاد.

فارس: در پی تصمیم بیرون رفتن نیروهای آمریکایی از افغانستان، دولت بایدن می‌گوید که از کارکنان خود خواسته است تا روند صدور ویزا برای افغان‌هایی را که برای دولت آمریکا کار می‌کردند و می‌خواهند از انتقام‌جویی طالبان فرار کنند، سرعت ببخشند.

ایلنا: رئیس‌جمهوری ترکیه خطاب به همتای آمریکایی خود تاکید کرد آنکارا دیدگاه خود را درباره سامانه‌های اس- ۴۰۰ روس تغییر نداده است.

♦♦♦

افغانستان و طلوع دوباره امارت اسلامی

اعتماد نوشت: طالبان همزمان با سرعت گرفتن خروج نظامیان خارجی از افغانستان به پیشروی خود در نقاط مختلف این کشور ادامه می‌دهد و در ولایت‌های سرپل و قندوز چندین شهر سقوط کرده‌اند؛ پیشروی‌هایی که با توقف تمامی مذاکرات صلح میان دولت افغانستان در دوحه و بی‌نتیجه ماندن برگزاری مذاکرات تحت حمایت آمریکا در استانبول، به نظر می‌رسد شرایطی برای طالبان پیش آمده است که با سرعتی بیشتر از هر زمان دیگر، پروژه خود برای احیای امارت اسلامی بعد از ۲۰ سال را اجرایی کند. به‌رغم استمرار شدید خشونت‌های طالبان و حملات این کشور به ولایات مختلف، سران نظامی کشورهای عضو ناتو و ایالات متحده آمریکا بار دیگر بر عزم قطعی خود برای خروج همه نظامیان از خاک افغانستان تا شهریورماه سال جاری تاکید کردند.

 

سرانجام بایدن و پوتین به هم رسیدند

شرق نوشت: پس از ماه‌ها تیرگی روابط میان دو کشور، امروز برای نخستین‌بار بایدن در جایگاه ریاست‌جمهوری با پوتین دیدار می‌کند؛ مذاکراتی که رئیس‌جمهور آمریکا چند هفته پیش هم از موضعی تقابلی گفته بود «در این دیدار برای پوتین روشن خواهم کرد که او اجازه نقض حقوق بشر را ندارد»؛ اگرچه بایدن پس از پایان نشست گروه هفت (G7) تاکید کرد که رویکردی تقابلی با روسیه را جست‌وجو نمی‌کند. صحبت‌های پوتین نیز نشان می‌دهد روسیه به دنبال آن است که برنامه منظمی برای تماس‌های شخصی و گفت‌وگوی مستقیم میان روسای‌جمهور دو کشور ایجاد کند و درصدد است مکانیسم‌های عملیاتی و مشخصی برای بسترهایی که منافع مشترک میان مسکو و واشنگتن وجود دارد، شکل بگیرد.

 

رقابت امارات و عربستان برای اشغال جزایر استراتژیک یمن

ایرنا نوشت: پس از غصب جزیره «سقطری» در جنوب یمن توسط اماراتی‌ها با کمک صهیونیست‌ها، این بار ابوظبی و ریاض رقابت شدیدی را برای تصرف جزیره استراتژیک «میّون» در دهانه تنگه «باب‌المندب» به راه انداخته‌اند. صرف نظر از اهمیت راهبردی تنگه «باب‌المندب» و جزیره «میّون» که سیطره بر آن یکی از مهم‌ترین اهداف تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی علیه یمن به‌شمار می‌آید، به تازگی عربستان در رقابتی شدید با امارات، خیز بلندی را برای تصرف این جزیره که در یکی از مهم‌ترین نقاط در تنگه باب‌المندب یعنی ورودی آن به دریای سرخ است، برداشته‌اند، جزیره‌ای که از آن به «ثروت نهفته در تنگه باب‌المندب» یاد می‌شود.

 

ورود الازهر به بحران آب و سدسازی

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: شیخ الازهر از جامعه جهانی، جهان عرب، اسلام و کشورهای آفریقایی خواست در سایه ادامه بحران سد النهضه، به مصر و سودان در حفاظت از حقوق آبی خود کمک کنند. به نقل از روسیا الیوم، احمد الطیب، شیخ الازهر در بیانیه‌ای از جوامع مذکور خواست، مسوولیت خود را بر عهده گرفته، به مصر و سودان در حفاظت از حقوق آبی خود کمک کنند و با ادعای برخی در مورد مالکیت رود نیل و رفتار مستبدانه در خصوص آب این رودخانه مقابله کنند. وی تاکید کرد، همه ادیان توافق دارند که مالکیت منابع حیاتی برای زندگی انسان مثل رودخانه‌ها عمومی است و به هیچ وجه تحت مالکیت فردی یا افرادی یا کشوری قرار نمی‌گیرد.