شناسه خبر : 37774 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آتش و خون زیر بارش موشک

جولان روس‌ها در پایگاه دریایی طرطوس سوریه

وزارت دفاع روسیه برای گسترش پایگاه دریایی خود در بندر طرطوس تلاش می‌کند و اقدامات لجستیک را در این زمینه اتخاذ کرده است. منابع می‌گویند هدف تقویت حضور روسیه از شرق مدیترانه تا خلیج‌فارس است. به گزارش ایسنا، سایت المانیتور در گزارشی نوشت: توسعه پایگاه دریایی طرطوس روسیه که اخیراً خبرگزاری تاس به آن اشاره کرده بود تکمیل‌کننده گسترش پایگاه حمیمیم در حومه لاذقیه است. خبرگزاری تاس روسیه اخیراً به نقل از منبعی که با ارتش روسیه در ارتباط است، اعلام کرده بود، کارگاه تعمیر کشتی‌ها در تاسیسات دریایی روسیه در طرطوس در سال ۲۰۲۲ اسکله شناوری خواهد داشت. این خبرگزاری اعلام کرد، ارتش روسیه برای افزایش توانایی‌های فنی پایگاه دریایی در بندر طرطوس برای تسهیل تعمیر کشتی‌ها و زیردریایی‌ها تلاش می‌کند. تعمیر کشتی‌ها در حال حاضر از طریق یک کارگاه شناور که از دریای سیاه یا بالتیک آورده می‌شود، صورت می‌گیرد. برخی از کشتی‌هایی که به تعمیر نیاز دارند گاهی به بنادر روسیه فرستاده می‌شوند. این پایگاه نظامی اعلام کرد: تمدید به این پایگاه اجازه عملیات استقرار بیشتر جنگنده‌ها و حتی بمب‌افکن‌ها را خواهد داد. المانیتور به نقل از محمد فایز الاسمر، سرهنگ جداشده از نظام سوریه، نوشت: روسیه برای توافق‌های طولانی‌مدت به خاطر حضور دائمی و تقویت توانایی‌های نظامی آن در خاورمیانه تلاش می‌کند. اسکله شناور یکی از این پروژه‌هاست که باعث می‌شود پایگاه‌های روسیه در سوریه سکویی برای فعالیت‌های روسیه در خاورمیانه و خلیج‌فارس باشند. این اسکله مساحت و فضای بیشتری را برای کشتی‌های تجاری و دیگر کشتی‌هایی که با سرعت بیشتر و هزینه کمتری از دریای مدیترانه عبور می‌کنند فراهم می‌کند. روسیه ترجیح داده به جای لنگرگاه دائمی یک اسکله شناور ایجاد کند چراکه هم سریع‌تر ساخته می‌شود هم هزینه کمتری دارد و می‌توان بعداً آن را به جای مناسب‌تری در آینده منتقل کرد.

 

تل‌آویو-غزه؛ آتش و خون زیر بارش موشک

تبادل آتش و رویارویی نظامی میان فلسطینیان و ارتش اسرائیل در دو سوی نوار غزه روز سه‌شنبه پس از حملات راکتی و هوایی و نیز در پی درگیری‌های یک هفته اخیر در بیت‌المقدس با شدت بیشتر ادامه یافت. به گزارش یورونیوز، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس سه‌شنبه‌شب اعلام کرد در واکنش به حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان ده‌طبقه در غزه که دفاتر چندین شخصیت برجسته این جنبش در آن قرار داشت حدود ۱۳۰ راکت به سوی تل‌آویو شلیک کرده است. به گزارش فارس، «کتائب عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفته برای نخستین‌بار از موشک A20 برای حمله به مواضع رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی استفاده کرده است. گردان‌های القسام گفته این موشک‌ها حاوی کلاهک‌های منفجره با قدرت تخریبی بالا هستند و برد آنها ۱۲۰ کیلومتر است. به گفته این گروه، این موشک‌ها برای نخستین بار در عملیات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در پی این حمله‌ها گفته می‌شود که ترافیک هوایی در فرودگاه کلانشهر اسرائیل مختل شده است. از سوی دیگر منابع پلیس اسرائیل نیز اعلام کردند که بر اثر اصابت یکی از راکت‌های شلیک‌شده توسط حماس یک نفر در نزدیکی تل‌آویو کشته شده است. واشنگتن هم در تازه‌ترین واکنش به این درگیری‌ها خواستار پرهیز از هدف گرفتن اهداف غیرنظامی و مراقبت از جان غیرنظامیان شد. جنبش حماس پس از راکت‌باران کلانشهر تل‌آویو و شهرهای اطراف آن اعلام کرد که برای رویارویی شدیدتر با ارتش اسرائیل آمادگی کامل دارد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، سه‌شنبه‌شب در جریان یک نطق تلویزیونی تاکید کرد: حماس آماده است تا با حملات هوایی گسترده‌تر و شدیدتر ارتش اسرائیل به غزه مقابله کند. رهبر حماس بار دیگر ضمن فراخواندن نیروهای اسرائیلی به عقب‌نشینی از محوطه مسجدالاقصی در بیت‌المقدس تصریح کرد: اگر اسرائیل خواهان تشدید نبرد است، مقاومت هم آماده است و اگر آنها خواهان توقف مناقشه هستند،‌ باز هم ما آماده‌ایم. اسرائیل روز یازدهم ماه می موج جدیدی از حملات هوایی به مواضع حماس در غزه را از سر گرفت که طی آن جدا از چند عضو شاخه نظامی حماس شماری از غیرنظامیان نیز جان خود را از دست دادند. حملات هوایی اسرائیل همانند روز دوشنبه پس از راکت‌باران مناطق آن سوی نوار غزه توسط فلسطینیان که به کشته شدن دو اسرائیلی منجر شد با شدت و وسعت بیشتر انجام گرفت. به گزارش منابع خبری دست‌کم ۲۸ نفر در جریان حملات هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه جان باختند و بیش از ۱۲۵ نفر دیگر زخمی شدند. وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی در غزه نیز با تایید این آمار تاکید کرده که در میان ۲۸ قربانی حملات جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای ارتش اسرائیل ۱۰ کودک نیز قرار دارند. از سوی دیگر جهاد اسلامی، دومین گروه اسلامگرای مسلح در نوار غزه اعلام کرد دو تن از فرماندهان آنها در میان کشته‌شدگان حملات هوایی تازه ارتش اسرائیل هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی با اشاره به حملات راکتی حماس به شهرهای اشدود و اشکلون بار دیگر گروه‌های فلسطینی مستقر در غزه را به حملاتی غیرقابل تصور تهدید کرد و گفت «حماس به زودی متحمل ضربه‌ای خواهد شد که انتظارش را ندارد». آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تازه‌ترین سخنان خود در مورد بحران جاری در نوار غزه از کلیه طرف‌ها خواست تا از تنش بکاهند و تدابیری در جهت آرام شدن اوضاع در پیش گیرند.

 

حمله تروریستی مرگبار به دختران افغانستانی

پایتخت افغانستان روز ۱۸ اردیبهشت بار دیگر شاهد یک فاجعه بود. بر اثر انفجار یک خودرو بمبگذاری‌شده در نزدیکی مدرسه «سیدالشهدا» در غرب کابل و سپس دو انفجار دیگر بیش از ۸۵ دانش‌آموز دختر که بیشترشان زیر ۱۶ سال بودند، جان خود را از دست دادند. این منطقه به اقلیت هَزاره و شیعه افغانستان تعلق دارد که بارها توسط داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مورد حمله قرار گرفته است. دست‌کم 147 نفر دیگر زخمی شدند. این اتفاق هنگامی رخ داده که مدرسه تعطیل شده و دانش‌آموزان راهی خانه شده بودند. به گزارش دویچه‌وله، حمله به مدرسه دخترانه یادشده به فاصله کوتاهی از یک اقدام تروریستی دیگر در ولایت لوگر در جنوب کابل در تاریخ ۳۰ آوریل انجام شد که در آن حمله نیز دست‌کم ۲۴ نفر کشته و بیش از ۱۱۰ تن زخمی شدند. قربانیان و زخمی‌ها دانشجویان و غیرنظامیان بودند. دولت افغانستان در هر دو مورد طالبان را مسوول می‌داند، اما طالبان هرگونه دست داشتن در این حملات را رد می‌کند. به گزارش ایلنا، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان با اشاره به انفجار مرگبار در کابل، گروه تروریستی داعش را مسوول آن معرفی کرد. وی در حساب توئیتری خود نوشت: «انفجارهای امروز در منطقه دشت برچی کابل را که علیه غیرنظامیان انجام شد و متاسفانه تلفات زیادی بر جای گذاشت محکوم می‌کنیم. این اعمال شوم، کار حلقه‌های منحوسی است که تحت حمایت اطلاعاتی کابل تحت عنوان داعش فعالیت دارند.» محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در یک پیام ویدئویی حمله به یک مدرسه در کابل را «تروریستی» و «مصداق بارز جنایت بشری و ضد ارزش‌های اسلامی» خواند. او به احترام قربانیان حمله به دانشجویان در لوگر و دانش‌آموزان دختر در کابل روز سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت) را «ماتم ملی» اعلام کرد. او افزود: «گروه‌های جهل و تاریکی گاهی تحت نام طالب و گاهی تحت عنوان داعش با این‌گونه حملات وحشیانه می‌خواهند فرزندان ما را از کاروان علم و ترقی عقب نگه دارند و باور مردم ما را به آینده روشن تضعیف کنند.» او همچنین از گروه طالبان خواست که به کشتار افراد بی‌گناه پایان بدهد. مقامات دولتی مدعی‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد که این انفجار با استفاده از یک خودرو بمبگذاری‌شده نوع تویوتا (کرولا) سرمه‌ای‌رنگ انجام شده است. بعد از انفجار خودرو و خارج شدن دانش آموزان از مدرسه، دو مین کارگذاری‌شده نیز منفجر شده است. با آغاز خروج رسمی نیروهای آمریکایی و ناتو از اول ماه می از افغانستان، طالبان حملات را در چندین ولایت این کشور تشدید کردند. ناظران نسبت به وخامت اوضاع امنیتی پس از خروج آمریکا و نیروهای ناتو هشدار داده بودند.

 

نورد استریم ۲؛ تداوم اختلاف واشنگتن- برلین

پروژه خط انتقال گاز طبیعی موسوم به نورد استریم ۲ با وجود تکمیل بیش از ۹۵ درصد از پروژه بزرگ انرژی، همچنان درباره ساخت این خط لوله اختلاف دارند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: انتظار می‌رفت ساخت این پروژه تا سال ۲۰۲۰ میلادی پایان یابد اما تهدیدهای یک‌جانبه آمریکا درباره تحریم‌های «مخرب» و «بالقوه مرگبار» علیه پیمانکار اصلی ساخت این پروژه، آن را به‌طور موقت متوقف کرد. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: کشورش «همکاری نزدیکی» با آمریکا در همه مسائل کلیدی دارد اما مواضع این دو کشور درباره نورد استریم ۲ متفاوت بوده و این اختلاف همچنان ادامه دارد. به تازگی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور «مخالفت شدید» دولت جو بایدن با این پروژه را در گفت‌وگو با ماس در حاشیه نشست وزیران امور خارجه گروه هفت مطرح کرده است. این نشست ۳ تا ۵ ماه می (۱۵-۱۳ اردیبهشت) در لندن برگزار شد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت اروپا و شرکای ترانس آتلانتیک این کشور «ارزیابی مشترکی» درباره نورد استریم ۲ ندارند. یک روز قبل از آن یک مسوول تنظیم مقررات در آلمان به اسپوتنیک گفته بود که با توجه به حل شدن شکایت یک گروه محیط زیست محلی، ساخت این شبکه خط لوله می‌تواند تا پایان ماه می از سر گرفته شود. نورد استریم ۲ پروژه مشترک بین شرکت گازپروم روسیه و پنج شرکت انرژی اروپای غربی است که حدود ۱۲۱ کیلومتر از این خط لوله یک هزار و ۲۳۰کیلومتری از اعماق دریای بالتیک باید تکمیل شود. پس از تکمیل دو خط لوله نورد استریم ۲ ظرفیت انتقال شبکه کنونی نورد استریم از ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ۱۱۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.

 

سفر «حامی اصلی طالبان» به افغانستان

ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان که مدیریت سیاست خارجی این کشور در قبال افغانستان را به عهده دارد، در سفری اعلام‌نشده وارد کابل شد و با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، دیدار کرد. این دیدار در حضور ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش انگلیس، که در انجام سفر ژنرال باجوا نقش داشت، برگزار شد. به گزارش ایسنا، مدتی است که تلاش‌هایی با میانجی‌گری انگلیس در جریان است تا این نشست در ارگ انجام شود و ژنرال باجوا که مهم‌ترین چهره تاثیرگذار پاکستانی در جنگ افغانستان است، مسائل خود را با اشرف غنی، به صورت رودررو، حل‌وفصل کند. پیش از این، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، هم به کمک همین ژنرال نیک کارتر با ژنرال باجوا در بحرین دیدار و گفت‌وگو داشت تا زمینه این نشست را در کابل فراهم کند. مسائل مورد اختلاف جدی و عمیقی که دو همسایه تاکنون نتوانسته‌اند از پس حل آنها برآیند، عبارت‌اند از تروریسم،‌ اختلافات مرزی، روند صلح و آینده سیاسی افغانستان. به نوشته ایندیپندنت، ژنرال باجوا که به عنوان بزرگ‌ترین حامی نظامی، سیاسی و مالی طالبان قلمداد می‌شود، در روزهایی به کابل سفر می‌کند که این شهر در ماتم قتل‌عام ۸۵ دانش‌آموز کودک فرو رفته و خشونت‌ها پس از آن، به شدت بالا گرفته است و دولت آمریکا هم جدول زمانی خروج بی‌قید وشرط نیروهایش را اعلام کرده است. اشرف غنی که طرف اصلی جنگ خونین در کشورش را اسلام‌آباد می‌داند و طالبان را چیزی فراتر از یک گروه نیابتی وابسته نمی‌شمارد، در انتقاد از حمایت پاکستان از طالبان شهره است. در کمتر نشست خارجی و داخلی‌ای دیده شده است که او پاکستان را به دلیل حمایت از طالبان به باد انتقاد نگیرد. کاهش نفوذ هند، گسترش روابط تجاری و همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی از خواسته‌های پاکستان است. اما شاید خواسته مهم‌تر پاکستان از دولت کنونی افغانستان، امضای قرارداد همکاری‌های استراتژیک باشد.

♦♦♦

ایلنا: «الکساندر موراخوفسکی» پزشکی که «الکسی ناوالنی» منتقد سرسخت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را پس از مسمومیت معاینه کرده بود، مفقود شده است.

میزان: ۴۴ دادستان آمریکایی از «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل فیس‌بوک، خواستند از طرح ایجاد نسخه اینستاگرام کودکان به دلیل اینکه «استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای سلامتی و رفاه کودکان که توانایی پشت سر گذاشتن چالش‌های داشتن حساب کاربری در شبکه اجتماعی را ندارند، مضر باشد» صرف‌نظر کند.

فارس: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه وجود این کشور در اتحادیه اروپا را برای بازگشت قدرت به این قاره لازم دانسته و خواستار تغییر ساختار این اتحادیه شد.

 ایسنا: وزیر دفاع ژاپن گفت، یک مانور نظامی زمینی بزرگ میان نیروهای مسلح ژاپن، فرانسه و آمریکا در جنوب غرب ژاپن آغاز شده است.

مهر: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه ضمن تاکید بر اینکه مقدمات عضویت مسکو در جنبش عدم تعهد به عنوان عضو ناظر انجام شده، گفت که عضویت رسمی مسکو در این جنبش به زودی اعلام خواهد شد.

ایسنا: کره شمالی به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که طی ماه آوریل، از ۲۵ هزار و ۹۸۶ نفر تست کرونا گرفته اما هنوز هیچ مورد آلوده‌ای مشاهده نشده است.

ایسنا: «خت تای»، شاعر میانماری که علیه کودتای نظامیان می‌نوشت، در بازداشت فوت کرد و جنازه‌اش در حالی که اعضا و جوارحش جدا شده بود به خانواده‌اش برگردانده شد.

مهر: سخنگوی طالبان اعلام کرد که هنوز در مورد «اهداف بزرگ» توافقی حاصل نشده و پیشرفتی نیز در گفت‌وگوها ایجاد نشده است، از این‌رو مایل به تمدید آتش‌بس با دولت افغانستان پس از عید فطر نیست.

ایرنا: وزیر خارجه چین در واکنش به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: نیروهای خارجی مستقر در افغانستان باید به گونه‌ای منظم و مسوولانه از این کشور خارج شوند تا از تاثیرات منفی و وارد شدن آسیب جدی بر روند صلح و آشتی داخلی افغانستان ناشی از اقدامات شتاب‌زده جلوگیری شود.

ایسنا: وزیر کشور عراق تاکید کرد کرکوک، به منزله عراقی کوچک است و مورد توجه و حمایت دولت بوده و امنیت آن خط قرمز است.

ایرنا: «خوآن گوایدو» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا  پیشنهاد یک روند مذاکره با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا با مشارکت قدرت‌های بین‌المللی برای دستیابی به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و متوقف کردن بحران سیاسی در این کشور را داد.

ایلنا: «سیروان بارزانی» از فرماندهان نیروهای پیشمرگه در محور مخمور-الکویر در عراق نسبت به آمادگی گروه تروریستی داعش برای انجام عملیات جدید هشدار داد.

♦♦♦

گام بلند به سوی آشتی کامل؟

اعتماد نوشت: امیر قطر برای اولین‌بار پس از نشست العلا تصمیم دارد راهی عربستان سعودی شود تا با پادشاه عربستان به گفت‌وگو بپردازد؛ اتفاقی مهم در روابط دو کشوری که با رفتن ترامپ گام در مسیر آشتی گذاشتند. خبرگزاری روسیا الیوم به نقل از یک منبع دیپلماتیک در ریاض ضمن تایید زمزمه‌هایی که در خصوص سفر امیر قطر به عربستان سعودی به گوش می‌رسید، نوشت که قرار است طرف‌های سعودی و قطری اجلاس دوجانبه‌ای برگزار کرده و طی آن اوضاع منطقه خلیج‌فارس را با توجه به تحولات مذاکرات بین‌المللی با تهران درباره پرونده هسته‌ای ایران و نیز تلاش‌های دو طرف برای مقابله با تجاوزات رژیم اسرائیل به فلسطینیان در مسجدالاقصی و منطقه «باب‌العامود» و محله شیخ جراح مورد بررسی قرار دهند.

 

ورود دیرهنگام اروپا به صحنه دیپلماسی واکسن

همشهری نوشت: کشورهای اروپایی بعد از اینکه ذخایر واکسن کرونای مورد نیاز خود را تامین کردند، وارد رقابت سیاسی توزیع واکسن در جهان می‌شوند. بعد از ماه‌ها، میزان عرضه از تقاضا جلو زد و حالا دست این قاره باز است تا فرآیند ارسال واکسن به کشورهای فقیر را آغاز کند. در این میان، کشورهای اروپایی در راستای توسعه دیپلماسی واکسیناسیون، قصد دارند واکسن‌های مازاد خود را به مناطقی بفرستند که از نظر استراتژیک برایشان سودمند باشد. برخی از کشورهای اروپایی همکاری با برنامه کوواکس را با هدف توزیع عادلانه واکسن در کشورهای جهان کافی می‌دانند، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند که اروپا کانال مستقلی برای اهدای واکسن ایجاد کند تا اهداف ژئوپولیتیک این اتحادیه نیز برآورده شود.

 

بحران فاجعه‌بار آب شدن یخ‌های قطبی

تسنیم نوشت:‌ پژوهش جدیدی که در مجله علمی «نیچر» منتشر شده است هشدار می‌دهد که اگر کشورهای جهان نتوانند گرمایش زمین را زیر دو درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی حفظ کنند ذوب شدن لایه‌های یخبندان قطب جنوب باعث بالا آمدن «فاجعه‌بار» سطح آب دریاها خواهد شد. این پژوهش پیش‌بینی می‌کند که اگر گرمایش زمین از حد نصاب تعیین‌شده در معاهده اقلیمی پاریس فراتر برود روند ذوب شدن لایه‌های یخبندان قطب جنوب شتاب بیشتری خواهد گرفت. تهیه‌کنندگان این پژوهش هشدار می‌دهند که در صورت تداوم روش‌های فعلی مصرف انرژی، میزان گرمایش زمین ممکن است به سه درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی برسد و از سال ۲۰۶۰ به بعد سطح آب دریاهای جهان هر سال حدود نیم سانتی‌متر افزایش خواهد یافت.

 

قهر عراقی‌ها با صندوق رای

شرق نوشت: کمیسیون عالی انتخابات عراق (IHEC) اعلام کرده است که بیش از سه‌ هزار و 500 نفر برای شرکت در انتخابات مجلس پارلمان این کشور که دارای ۳۲۹ کرسی است، ثبت‌نام کرده‌اند اما موانعی بر سر راه انتخابات پاییز امسال قرار دارد. اول از همه و مهم‌ترین آن این است که شواهد از بی‌رمقی انتخابات و رای‌دهندگان حکایت می‌کند. در حالی که پنج ماه به انتخابات مانده است، تعداد افرادی که نامزد شده‌اند، نصف تعداد نامزدهای انتخابات مجلس ماه می ۲۰۱۸ است. به‌علاوه، با توجه به اینکه در آن انتخابات، تنها کمی بیشتر از ۴۴ درصد از ۲۵ میلیون رای‌دهنده واجد شرایط شرکت کردند، بسیاری از ناظران بر این باورند که میزان مشارکت در انتخابات پاییز ممکن است حتی کمتر باشد.