شناسه خبر : 32333 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

امتیاز دولت عراق به معترضان

هشدار کردها به ترکیه درباره «فاجعه انسانی قریب‌الوقوع» در سوریه

امتیاز دولت عراق به معترضان

در حالی که عصر چهارشنبه،حمله نظامی ترکیه به مناطق مرزی شمال سوریه آغاز شد، نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) اعلام کردند، مناطق شمال شرق سوریه در آستانه یک «فاجعه انسانی قریب‌الوقوع احتمالی» است. نیروهای سوریه دموکراتیک در بیانیه خود که پیش از آغاز این حملات صادر شده بود آوردند: تمام شواهد و داده‌های میدانی و لشکرکشی طرف ترکیه‌ای در مرزها دال بر این هستند که مناطق مرزی ما در معرض حمله ترکیه با همکاری مخالفان مسلح مزدور ترکیه قرار خواهند گرفت. بر اساس این بیانیه، این حمله به دلیل اینکه مناطق مرزی مملو از جمعیت هستند منجر به خونریزی در بین هزاران غیرنظامی بی‌گناه خواهد شد. بر اساس این بیانیه، نیروهای کرد سوریه از جامعه جهانی و تمام کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی ضدداعش خواستند به مسوولیت خود عمل کنند و مانع از بحران انسانی قریب‌الوقوع احتمالی شوند زیرا این نیروها با آنها و در کنار یکدیگر علیه داعش جنگیده‌اند و همکاری داشته‌اند. در این راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، بار دیگر با توجه به تحولات میدانی شمال شرق سوریه به‌خصوص در معرض خطر قرار گرفتن غیرنظامیان در هرگونه عملیات نظامی احتمالی از تمام طرف‌ها خواست نهایت خویشتنداری را به خرج دهند. گوترش بار دیگر بر لزوم حمایت از جان غیرنظامیان،‌ زیرساخت‌های مدنی در تمام شرایط و تضمین انتقال کمک‌های انسانی به طور مداوم و بدون هیچ‌گونه مانع‌تراشی به غیرنظامیان نیازمند تاکید کرد تا تلاش‌های سازمان ملل و شرکایش در زمینه انسانی متوقف نشوند. دبیرکل سازمان ملل همچنین بارها تاکید کرد، هیچ راه‌حل نظامی برای درگیری‌ها در سوریه وجود ندارد و تنها راه‌حل مستدام در این کشور تلاش از طریق روند سیاسی طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است.

رایزنی آمریکا و ترکیه درباره سوریه

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، دونالد ترامپ طی روزهای گذشته با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش درباره حمله احتمالی ترکیه به سوریه رایزنی کرده است. جاناتان هوفمان، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به رایزنی‌های چندروزه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور درباره عملیات احتمالی ترکیه گفت: متاسفانه ترکیه اقدامی یک‌جانبه را اختیار کرده است و این باعث شده ما نیروهای آمریکایی خود را در شمال سوریه از روند عملیات احتمالی دور کنیم تا جان آنها تضمین شود. وی اشاره کرد: ما تغییراتی در خصوص حضور نیروهایمان در سوریه نداده‌ایم. همچنین مجری فاکس نیوز که روابط نزدیکی با ترامپ دارد، دستور رئیس‌جمهوری آمریکا برای پایان دادن به حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در خاک سوریه را ستود و گفت کار ما مدت‌هاست در سوریه تمام شده است و دلیلی برای ماندن در آنجا نداریم. «تاکر کارلسون» در برنامه خود در تلویزیون فاکس نیوز گفت: بالاخره یک‌بار تصمیم گرفته شد که به جای استقرار مداوم سربازان ما در خاورمیانه، آنها را به خانه برگردانند. وی خاطرنشان کرد: ما که نه دیگر می‌خواهیم اسد را سرنگون کنیم و نه داعشی هست که با آن بجنگیم، چه دلیلی دارد که در سوریه بمانیم. رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز قبل در توئیتی با اعلام عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از شمال سوریه نوشت: وقت آن رسیده که آمریکا از سوریه خارج شود.

روسیه: واشنگتن درباره خروج از شمال سوریه به ما اطلاع نداد

سخنگوی کرملین گفت که آمریکا مسکو را در جریان برنامه‌اش مبنی بر خروج نیروهایش از شمال شرقی سوریه نگذاشته بود. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، گفت واشنگتن در این‌باره هشداری به مسکو نداده بود. وی در جمع خبرنگاران گفت: «نه، کسی در این رابطه ما را در جریان نگذاشت.» سخنگوی کرملین افزود هنوز مشخص نیست چه تعداد از نیروهای آمریکایی در عمل از این منطقه خارج می‌شوند. وی اشاره کرد که بخشی از اظهارات آمریکا درباره خروج نیروهایش در عمل نتیجه‌ای در پی نداشته است. پسکوف همچنین گفت: «از نزدیک موقعیت را در نظر داریم.» وی همچنین ایده میانجیگری آمریکا میان دولت اوکراین و جدایی‌طلبان شرق این کشور را مردود شمرد. پسکوف گفت که به هیچ روی ایده واشنگتن مبنی بر پیوستن به گفت‌وگوهای نورماندی را نمی‌پذیرد. روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه در این مذاکرات شرکت دارند. وی در ادامه عنوان کرد که آمریکا می‌تواند از نفوذش بر اوکراین برای پیشبرد مذاکرات بهره ببرد. این مقام روس در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «این دیدگاه که آمریکا به گفت‌وگوهای نورماندی بپیوندد خریداری ندارد. با این حال، آمریکا می‌تواند از نفوذش بر کی‌یف استفاده کند تا اوکراین به تعهداتش در قالب توافق مینسک عمل کند.»

عراق برای تحقق خواست معترضان مصوباتی تصویب کرد

تظاهرات و اعتراض خیابانی در بغداد و برخی شهرهای دیگر عراق طی هفته گذشته به مدت چند روز ادامه یافت. خواسته اصلی معترضان رفع مشکلات اقتصادی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی بود. بر اساس گزارش وزارت کشور عراق، در جریان این تظاهرات دست‌کم 104 تن کشته و بیش از شش هزار تن دیگر زخمی شده‌اند. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، دولت مصوب کرد لایحه بودجه ۲۰۲۰ شامل توقف اجرای قوانین و دستورات مربوط به اعطای امتیازات، سنوات و پاداش به یک فرد باشد و تنها به یکی از این موارد اکتفا شود. دولت همچنین مصوب کرد وزارت برق سامانه‌های تولید انرژی خورشیدی را برای پوشش سه هزار خانواده فقیر به طور رایگان توزیع کند و در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای جوانان گام برداشته و تدابیر اجرای پروژه‌ها و راه‌اندازی شرکت‌های کوچک را تسهیل کند و به آنها امکان دستیابی به قراردادهای دولتی را بدهد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده دولت، وزارت برق موظف است جوانان بیکار ۱۸ تا ۳۸ساله را به عنوان ماموران اداره برق بر اساس تعداد جمعیت مناطق به کار بگیرد. بر اساس مصوبه‌های جدید دولت عراق، زمین‌های کشاورزی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و آکادمی‌های کشاورزی توزیع شده و به آنها وامی برای اجرای پروژه‌های کوچک و متوسط اعطا می‌شود. وزارت صنعت و معدن نیز موظف به آموزش جوانان بیکار فارغ‌التحصیل و... می‌شود که تمایل به راه‌اندازی پروژه‌های صنعتی و تولیدات محلی دارند و این پروژه‌ها را از طریق صندوق پروژه‌های سودآور یا ابتکار عمل جذب جوانان بانک مرکزی تامین اعتبار می‌کند. دولت گفت، هیات سرمایه‌گذاران در نخست‌وزیری کاهش سن بازنشستگی کارمندان را بررسی کرده و نظرات خود را ظرف دو هفته به کابینه ارائه می‌کند تا جوانان بیکار جایگزین آنها شوند. دولت همچنین زمینه انتصاب‌ در دانشگاه‌های دولتی را فراهم کرده و دانشگاه‌های دولتی را ملزم به جذب تعداد مناسب افراد با مدرک تحصیلی بالا می‌کند. دولت متعهد به اجرای پروژه‌هایی در سراسر عراق برای عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی کارخانه‌های تفکیک زباله با شیوه‌های جدید می‌شود. دولت نیز اولین بسته از مصوبه‌های خود را ارائه کرد که بر تخصیص بودجه برای کمک به فقرا، بیکاران و توقف تخریب منازل ساخته‌شده بدون مجوز و بازگرداندن افراد اخراج‌شده از خدمت ارتش و پلیس متمرکز بود. بغداد و برخی استان‌های عراق از ابتدای اکتبر شاهد تظاهرات در اعتراض به وضعیت بد خدمات عمومی، فساد و بیکاری است.

مقاومت وکیل شخصی ترامپ در برابر کنگره آمریکا

وکیل شخصی دونالد ترامپ، اعلام کرد قصد ارائه شهادت و اطلاعات مرتبط با پیشبرد استیضاح رئیس‌جمهور را ندارد. رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ و شهردار سابق نیویورک، طی اظهارات خود گفته است: «تا زمانی که کنگره [به استیضاح ترامپ] رای ندهد و آدام شف برکنار نشود، در این کمیته شهادت نخواهم داد.» سناتور لیندسی گراهام، رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا، پیشتر از جولیانی دعوت کرد به ارائه شهادت در کمیته مجلس نمایندگان بپردازد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به تازگی پس از تماس تلفنی‌اش با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، هدف حمله از سوی دموکرات‌های آمریکا قرار گرفت و روند رسمی استیضاح او آغاز شد. او در مکالمه مذکور، زلنسکی را تحت فشار گذاشته بود تا در خصوص پیشینه جو بایدن (نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا) و پسرش تحقیق کند. جولیانی، از سوی ترامپ مسوول پیگیری تحقیقات دولت اوکراین در خصوص جو بایدن شده است.

پلوسی نامه کاخ سفید را تلاش برای اختفای خیانت ترامپ دانست

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را به خیانت به دموکراسی متهم کرد و گفت رئیس‌جمهوری بالاتر از قانون نیست و پاسخگو خواهد شد. نانسی پلوسی در پاسخ به نامه کاخ سفید مبنی بر عدم مشارکت و همکاری در فرآیند تحقیق استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: برای مدتی، رئیس‌جمهوری تلاش کرده است تا بی‌قانونی را عادی جلوه دهد. اکنون او می‌کوشد تا از بی‌قانونی، یک فضلیت بسازد. وی افزود: مردم آمریکا پیش از این از زبان خود رئیس‌جمهوری شنیده‌اند «مساعدت کنید». نامه کاخ سفید تنها آخرین تلاش برای پنهان کردن خیانت وی به دموکراسی ماست و اصرار بر اینکه رئیس‌جمهور فراتر از قانون است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: این نامه آشکارا اشتباه است و به سادگی اقدام غیرقانونی دیگر برای پنهان کردن حقایق اقدامات گستاخانه دولت ترامپ در تحت فشار قرار دادن قدرت‌های خارجی برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ است. پلوسی اضافه کرد: با وجود سرسختی کاخ سفید، ما شاهد رشد مدارک موجود هستیم که نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری ترامپ از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و سوگند خود را برای «محافظت، نگهداری و دفاع از قانون اساسی» نقض کرده است. همچنین وکیل سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده به او دستور داده در جلسه شهادت درباره تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری شرکت نکند.

چین بر دفاع از منافع خود در مقابل تحریم‌های آمریکا تاکید کرد

سخنگوی وزارت بازرگانی چین ضمن انتقاد از آمریکا به خاطر تحریم 28 نهاد، فرد و شرکت فناوری این کشور به اتهام نادرست اذیت و آزار مسلمانان سین کیانگ تاکید کرد که چین با در پیش گرفتن تدابیر لازم از منافع خود دفاع خواهد کرد. گائو فنگ افزود: آمریکا که بر اساس قوانین داخلی خود، نهادهای چینی را هدف تحریم‌های یک‌جانبه قرار می‌دهد این‌بار نیز به بهانه حقوق بشر، 28 نهاد محلی و شرکت چینی را در فهرست کنترل صادرات و هدف تحریم قرار داده است. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد ۲۸ سازمان و شرکت امنیتی دولتی چین از جمله شرکت تجسسی ویدئویی «هیک‌ویژن» به دلیل نقض حقوق بشر از سوی پکن در استان سین‌کیانگ وارد فهرست سیاه تجاری واشنگتن شده‌اند. بر اساس این گزارش، اداره امنیت عمومی حکومت خلق اویغور منطقه خودمختار سین‌کیانگ، ۱۹ نهاد وابسته به حکومت محلی این منطقه و هشت شرکت دیگر در این فهرست قرار گرفته‌اند. نام برخی از شرکت‌های مشهور هوش مصنوعی چین از جمله گروه «سنس‌تایم» (SenseTime)، «مگوی‌تکنولوژی» و «ژجیانگ‌داهو» نیز در این فهرست دیده می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها