شناسه خبر : 23424 لینک کوتاه

چینی‌ها با اطمینان فروختند

افزایش قیمت نفت باعث افزایش قیمت‌ها در بازار پلاستیک شد

هفته اول جولای افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار نفت با انعکاس سریع در بازار محصولات پلاستیکی به ویژه بازار پلی‌اتیلن (PP) و پلی‌پروپیلن (PE) چین همراه بود.

هفته اول جولای افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار نفت با انعکاس سریع در بازار محصولات پلاستیکی به ویژه بازار پلی‌اتیلن (PP) و پلی‌پروپیلن (PE) چین همراه بود. بعد از اینکه در روزهای پایانی ماه گذشته قیمت نفت سبک آمریکا به 77 دلار در هر بشکه سقوط کرده بود، هفته گذشته شاهد افزایش 5 دلاری قیمت‌ها در هر بشکه بودیم. به همین دلیل هر دو این بازارها (PP و PE) بعد از یک دوره روند نزولی که از میانه ماه آوریل داشتند نهایتاً به ثبات رسیدند و بسیاری از فروشندگان در چین توانستند با اطمینان کامل پیشنهادات خود را ارائه کنند. با افزایش قیمت نفت، قیمت بنزین سنگین آسیا (naphtha) در همین بازه زمانی 50 دلار در هر تن افزایش پیدا کرد. بازار اتیلن و پروپیلن چین نیز متاثر از افزایش قیمت نفت بود، به طوری که با بالا رفتن هزینه انرژی هر یک از این محصولات به ترتیب افزایش 70 و 15 دلاری در هر تن را در سه روز اول هفته گذشته تجربه کردند. یک تولیدکننده از اروپای شمالی که محصولات پلی‌پروپیلن و پلی‌استیرن خود را برای تحویل در ماه ژوئیه هر کدام به ترتیب 150 و 120 دلار در هر تن پایین‌تر از قیمت کنونی ارائه کرده بود، اعلام کرد به‌دلیل افزایش قیمت نفت و بنزین سنگین، هفته‌های آینده در پیشنهادات خود تجدید نظر خواهد کرد. در بازار پلی‌پروپیلن اروپا، تولیدکنندگان قیمت‌های پیشنهادی خود را تا 47-‌31 دلار در هر تن افزایش داده‌اند که می‌تواند باعث بالا رفتن هزینه تولید در محصولات سطوح بالاتر زنجیره تولیدی شود. با افزایش قیمت پلی‌پروپیلن در بازارهای جهانی، واردات این محصول به چین نیز با افزایش قیمت همراه بوده است. 

بدین ترتیب، با افزایش قیمت در بازارهای جهانی نفت بسیاری از تولیدکنندگان بر حسب اطمینان به روند صعودی بازار محصولات پلاستیکی قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش دادند. یک تاجر در بورس شانگهای معتقد است بالا رفتن قیمت در بازار انرژی امکان دارد باعث افزایش قیمت پلی پروپیلن برای مدت نسبتاً طولانی شود. با این وجود، به گزارش برخی از تجار بسیاری از خریداران در برابر افزایش قیمت‌های پیشنهادی مقاومت می‌کنند که باعث کندی فروش این محصولات شده است. علاوه بر این، اگر تقاضا برای محصولات تولیدی سطوح پایین‌تر زنجیره تولیدی تنزل پیدا کند ممکن است بازار پروپیلن نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شود.  در بازار پلی اتیلن نیز می‌توان شاهد تغییرات مشابهی بود. هفته گذشته بسیاری از تولیدکنندگان قیمت‌های پیشنهادی خود را به خاطر بهبود وضعیت بازار 30-25 دلار در هر تن افزایش دادند. برخی از تولیدکنندگان حتی بعد از اینکه به افزایش بیشتر قیمت‌ها در روزهای آتی امیدوار شده بودند پیشنهادات خود را پس گرفتند.  در بازار پلی استیرن (PS) هفته اول جولای در چین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اعلام کردند قیمت هر تن پلی‌استیرن 94-47 دلار در هر تن افزایش پیدا کرده است. آنها عامل اصلی افزایش قیمت پلی‌استیرن را بالا رفتن هزینه‌های تولیدی در سطوح پایین‌تر زنجیره تولیدی پلی‌استیرن بیان کردند. قیمت استیرن نیز در کره شمالی با 50 دلار افزایش به 1360 دلار در هر تن رسیده است. برخی از تولیدکنندگان اظهار کرده‌اند مقدار فروش خود را با پیش‌بینی افزایش قیمت در روزهای آتی محدود خواهند کرد. یک تولیدکننده در چین شرقی قیمت پلی استیرن خود را 63-47 دلار در هر تن افزایش داده است و بسیاری از تولیدکنندگان قصد دارند قراردادهای فروش محصولات GPPS و HIPS را به ترتیب هر کدام به قیمت 1452 و 1694 دلار در هر تن بدون مالیات بر ارزش افزوده منعقد کنند. آنها معتقدند به‌دلیل افزایش قیمت استیرن، انتظار دارند قیمت این محصولات در یک دوره کوتامدت افزایش یابد. به همین ترتیب، یک تولیدکننده اروپایی معتقد است با وجود افزایش تقاضا و عرضه محدود HIPS هیچ تولیدکننده‌ای حاضر به فروش محصولات خود در قیمت‌های پایین‌تر نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها