شناسه خبر : 23427 لینک کوتاه

بهای گاز روند نزولی گرفت

موج هوای گرم و افزایش ذخایر، بهای‌گاز را کاهش داد

به طور کلی در هفته اول جولای پس از آنکه قیمت گاز در بازار نیویورک به بیشترین میزان خود از ماه ژانویه رسید دوباره بهای گاز طبیعی سقوط کرد.

 به طور کلی در هفته اول جولای پس از آنکه قیمت گاز در بازار نیویورک به بیشترین میزان خود از ماه ژانویه رسید دوباره  بهای گاز طبیعی سقوط کرد. یکی از دلایل این امر گرم شدن  بود و البته نباید افزایش ذخایر این ماده را نادیده گرفت.  قرارداد تحویل آینده نیز از این کاهش قیمت در امان نبود. در دوم جولای قرارداد گاز تحویل ماه آگوست 4 /3 سنت کاهش یافته  و به 790 /2 دلار رسید. به علت گرم شدن هوا در آسیا این کاهش قیمت در بازار توکیو  بیشتر بود به طوری‌که بهای قرارداد گاز طبیعی به 802 /2 دلار به ازای هر واحد دمایی انگلیسی رسید. یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت گاز طبیعی انتشار آمار سازمان جهانی انرژی بود. به نوشته مارکت واچ  این گزارش نشان می‌داد ذخایر این ماده بیشتر از میزانی بود که تحلیلگران تخمین می‌زدند. تیم اوانز یکی از تحلیلگران موسسه سیتی فیوچر  در گزارش می نویسد:  میزان تزریق خالص ذخیره گاز طبیعی بیش از مقدار تعیین شده بود و این امر سبب می‌شود توازن عرضه و تقاضا در بازار کالا از بین برود. براساس گزارش سازمان جهانی انرژی  در هفته منتهی به 22 ژوئن ذخایر گاز طبیعی  به 57 میلیارد فوت مکعب افزایش یافت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند  ذخایر به 52 میلیارد فوت مکعب برسد.  در حال حاضر  75 مخزن گاز طبیعی پر است درحالی‌که به طور معمول در اواخر آگوست  میزان ذخایر به این حد می‌رسد. کایل کوپر  یکی از شرکای شرکت مشاوره IAF می‌گوید:  وقتی در شرایطی قرار داریم که احتمال  تکمیل ذخیره وجود دارد،  افزایش روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طی ماه تغییرات بزرگی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که  شاهد عکس‌العمل‌هایی شدید به تغییراتی چنین کوچک هستیم. اما در روزهای بعد تغییرات کوچکی در بخش قراردادهای آتی تحویل گاز طبیعی اتفاق افتاد. درپنجم جولای  قرارداد گاز طبیعی  تحویل ماه آگوست در نایمکس 9 /0 سنت افزایش یافته و به  908 /2 دلار به ازای هر واحد دمایی انگلیسی رسید.  این قرارداد که شبانه 8 /5 سنت به قیمت آن افزوده شد، حجم زیادی داشت و دلیل آن‌هم تقاضای بنیادین در این فصل و همچنین تزریق کم به ذخایر(طی هفته‌) بود.

تیم اوانز  همچنان  معتقد است موج هوای گرم در آمریکا قیمت‌ها را پایین نگه خواهد داشت و این افزایش قیمت قرارداد  گذرا خواهد بود و دوباره روند نزولی بازار در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت. او می‌گوید: در این خصوص فقط می‌توان درباره میزان استخراج و افزایش ذخیره در بلند‌مدت اظهار نظر کرد زیرا در کوتاه‌مدت بازار گاز طبیعی کنونی  بازاری است که به طور سنتی با تغییرات هوا عوض می شود.

پیش بینی‌هفته آینده

 حداکثر قیمت گاز طبیعی در هفته گذشته 3 دلار بود. این سطح میزانی است که بازار در برابر آن مقاومت می‌کند و به نظر می‌رسد  پیش‌بینی‌های گذشته صحیح باشد. در هفته آینده بهای گاز طبیعی  با کاهش بیشتری هم روبه‌رو خواهد شد.  احتمال اینکه قیمت کالا به 201 /2 دلار برسد بسیار زیاد است.  به همین دلیل به نظر نمی‌رسد روند عرضه و تقاضا در بازار تغییر چشمگیری داشته باشد.

تجارت-فردا-77

تجارت-فردا-77-2

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها