شناسه خبر : 44843 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اسلام و رمزارزها

عدم توافق علما

اسماعیل بن‌موسی منک عالم مسلمان اهل زیمبابوه که ویدئوهای آنلاینش در سطح بین‌الملل دیده می‌شوند می‌گوید، «می‌دانید چرا نامش را بیت‌کوین گذاشته‌اند؟ چون همه ما را گاز (bit) گرفته است. شما می‌دانید که من را هم گاز گرفت». کاربران رسانه‌های اجتماعی گمانه‌زنی می‌کنند که او نیز گرفتار رمزارزها شده باشد. 

اگر این‌گونه باشد برخی از همتایانش نوچ‌نوچ خواهند کرد. شوقی علام مفتی اعظم مصر یکی از مخالفان است. او در سال 2018 بر ممنوعیت دولت بر معامله بیت‌کوین مهر تایید گذاشت و با صدور یک فتوا رمزارزها را حرام اعلام کرد. اما دیگر علما مطمئن نیستند. آنها باید علاوه بر بررسی متون اسلامی از ورودی‌ها و خروجی‌های رمزارزها اطلاع یابند تا بتوانند تصمیم بگیرند که آنها را بپذیرند یا رد کنند. تاکنون دیدگاه‌ها با یکدیگر متفاوت بوده‌اند. برخی رمزارزهای اصلی را تایید کرده‌اند و می‌گویند آنها مجاز هستند. بخشی به این دلیل که این رمزارزها ربا که امری حرام است ایجاد نمی‌کنند. اما مفتی‌های مخالف چنین استدلال می‌کنند که مسلمانان باید از هر چیزی که شامل سفته‌بازی می‌شود بپرهیزند. این عدم اجماع نتوانسته‌ است جلوی معاملات رمزارزها را در کشورهای مسلمان بگیرد. طبق گزارش بنگاه داده‌های چین آنالیسیز مستقر در نیویورک سال گذشته سریع‌ترین رشد بازار رمزارزهای جهان در خاورمیانه و شمال آفریقا به ویژه مراکش رخ داد. مصری‌ها با وجود حکم مفتی اعظم و به خاطر فشارهای تورمی و کاهش ارزش پول ملی بیشترین متقاضیان رمزارزها بودند.

برخی از دولت‌های خاورمیانه قصد دارند مبادلات رمزارز را تنظیم‌گری و کنترل کنند. بحرین از دیگران جلوتر است. بانک مرکزی این کشور در سال 2019 مجوزی مقرراتی را برای رمزارز رین (Rain) صادر و آن را منطبق با شریعت اعلام کرد. امارات متحده عربی به مرکز رمزارزها در منطقه تبدیل شده است. سکه اسلامی که رمزارز مورد حمایت چندین خانواده حاکم است به‌طور عمومی مبادله خواهد شد. بنیانگذاران آن می‌گویند این سکه اولین رمزارز 100 درصد حلال در جهان است و 10 درصد از هر مقدار صادرشده آن به امور خیریه مسلمین تعلق می‌گیرد. آنها همچنین از یک فتوا نام می‌برند که ادعایشان را تایید می‌کند. اما از آنجا که رهبران دینی تعداد زیادی از پول‌های متعارف را تایید کرده‌اند مسلمانان متعصب اما طرفدار فناوری از خود می‌پرسند که آیا سکه جدیدی که یک فتوا تایید می‌کنند در پیشگاه خداوند هم معتبر است؟

دراین پرونده بخوانید ...