شناسه خبر : 44383 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مزایای خوب اداری

بهبود پس از رکود مزایا

مزایای خوب اداری

وقتی شرکت‌ها کمربندهایشان را محکم می‌کنند اول از همه سراغ مزایای اختیاری می‌روند. شرکت متا سال گذشته خدمات خشکشویی برای کارمندان را حذف کرد. گوگل در ماه ژانویه از حذف مجموعه‌ای از مزایا از جمله 27 مرکز ماساژدرمانی در داخل ادارات خبر داد. بنگاه‌ فناوری سلز فورس (Salesforth) قراردادش با یک شرکت سلامت را قطع کرد. حذف این‌گونه مزایا «رکود مزایا» نامیده شده است. اما درست همان‌گونه که مزایا در دوران بد کاهش می‌یابند در دوره‌های خوب بازمی‌گردند. بنابراین می‌‌توانید انتظار داشته باشید که مقالاتی درباره بهبود مزایا بخوانید. اما چه چیزهایی مزایای خوب را تشکیل می‌دهند؟

پایان‌پذیری بخشی از ویژگی‌هاست. مزایا همانند حقوق یا برنامه مراقبت‌های پزشکی نیستند. اگر نتوان آنها را قطع کرد دیگر جزو مزایا به حساب نمی‌آیند. دیدگاه‌های مربوط به اینکه چه چیز جزو مزایای پایان‌پذیر به شمار می‌رود، در طول زمان تغییر می‌کند. به عنوان مثال، قبل از همه‌گیری امکان استفاده از دورکاری اغلب جزو مزایا محسوب می‌شد اما امروز هرکس آن را مزیت اداری بداند مشخص است که تغییرات شرایط کارمندان اداری را درک نکرده است. به همین ترتیب، بسیاری از مزایایی که اکنون قطع می‌شوند برای دوران قبل از همه‌گیری و زمانی طراحی شده بودند که کارکنان تمام هفته در اداره‌های شلوغ کار می‌کردند. گوگل ماه گذشته اعلام کرد که درباره خدمات کافه تریا تجدیدنظر می‌کند چون کارمندان کمتری به آنجا مراجعه می‌کنند.

تعیین اینکه چه مزایایی برای کارکنان ارزش دارند کاری دشوار است. نظرخواهی از کارمندان همیشه نتیجه خوبی به بار نمی‌آورد. در نظرسنجی سال گذشته شرکت نرم‌افزاری تروزائیک (Trusaic) از کارگران پرسیده شد مایل‌اند چه مزایایی برقرار شود. پاسخ برتر اعطای مرخصی برای «خماری» بود. مزایایی که از جنبه نظری خوب جلوه می‌کنند ممکن است در عمل مناسب نباشند. چندین بنگاه از جمله گلدمن‌ساکس و نت‌فلیکس مرتب جار می‌زنند که به کارکنان تعطیلات بی‌محدودیت ارائه می‌دهند. اما دیگر شرکت‌ها این سیاست را کنار گذاشتند زیرا متوجه شدند نبود مقررات مشخص باعث می‌شود کارمندان ندانند واقعاً چه اندازه مرخصی گرفته‌اند و برخی حتی نسبت به زمانی که میزان مرخصی دقیقاً مشخص است کمتر به مرخصی می‌روند.

مزایا باید تقویت‌کننده یک فرهنگ باشند، نه اینکه به وسیله آن تضعیف شوند. اگر بنگاهی کمتر از دیگر بنگاه‌ها حقوق می‌دهد نباید به کارکنانش درباره رفاه مالی توصیه بدهد. اگر انتظار دارد کارکنان آنقدر کار کنند که از فرط خستگی از پا بیفتند نباید برایشان دوره‌های ذهن‌آگاهی بگذارد. همچنین مزایا باید برای بزرگ‌ترین گروه ممکن انگیزه ایجاد کند. گنجه‌های مواد غذایی سرشار از کالری برای یک گروه بهشت شکر و برای برخی جهنم چاقی تلقی می‌شوند. اگر مزایای شما منبعی مناقشه‌برانگیز باشند احتمالاً مزایای مناسبی نخواهند بود. 

قالب مزایا نیز اهمیت دارد. ریچارد تالر، اقتصاددان رفتاری، از مفهوم حسابداری ذهنی استفاده می‌کند تا توضیح دهد چگونه افراد با توجه به محیط ارزش‌های متفاوتی برای پول قائل می‌شوند. به عنوان مثال، تخفیف برای یک خرید کوچک احساس بسیار بهتری نسبت به همان اندازه تخفیف برای یک کالای گران‌قیمت دارد. همچنین، کمک به افراد برای خرید چیزهایی که حاضر نیستند برایشان پول بدهند بهتر از مهمانی دادن به آنهاست. 

یوری گنیزی (Uri Gneezy) در کتاب انگیزشی «علامت‌های متفاوت» آزمایشی را شرح می‌دهد که او همراه با سه استاد دانشگاه در سنگاپور انجام داد. در آن آزمایش به شرط انجام یک نرمش ورزشی به رانندگان تاکسی پاداش داده  می‌شد. برخی رانندگان 100 دلار نقد می‌گرفتند و به برخی دیگر اعتباری معادل اجاره‌ای که آنها باید به شرکت می‌پرداختند داده می‌شد (قطعاً رانندگان از پرداخت آن اجاره خوششان نمی‌آمد). ثابت شد که اعتبار اجاره خودرو انگیزه بیشتری برای رانندگان ایجاد می‌کند. کمک به کارکنان در پرداخت هزینه بیمه حیوانات خانگی یا وام‌های دانشجویی اثربخشی بالایی دارد.

همچنین مزایا در صورتی بهترین عملکرد را دارند که به چشم بیایند. اگر چیزی بدون تغییر مرتب در دسترس باشد کارکنان به سرعت به آن عادت می‌کنند. شرکت بن و جری هر روز سه ظرف بستنی و ماست یخی به کارمندان می‌دهد. این خطر وجود دارد که این مزایا خیلی زود از چشم بیفتند. مزایای فصلی محدود به زمان پاسخ خوبی برای این مساله خواهند بود. به عنوان مثال، برخی بنگاه‌ها به کارمندان اجازه می‌دهند در تابستان در بعد از ظهر روزهای جمعه کار را زودتر تعطیل کنند. تا زمانی که روزها درازتر و هوا گرم‌تر باشد چنین مزیتی می‌تواند انگیزه‌ای برای حفظ کارکنان خوب باشد. 

هیچ کارفرمایی نباید مزایا را با چیزهایی که واقعاً برای کارکنان اهمیت دارند اشتباه بگیرد. تحقیقات درباره چیزهایی که کارکنان بیش از هر چیز به آنها اهمیت می‌دهند به اولویت‌های مشترکی مانند کار انگیزه‌دهنده، به رسمیت شناخته شدن از سوی مدیران و دستمزد مناسب می‌رسند. وقتی بحث محیط کار پیش می‌آید مواردی اساسی همچون نور طبیعی اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. اما مزایا در حاشیه به افراد کمک می‌کنند. اگر قصد دارید مزایایی در نظر بگیرید توجه داشته باشید که آنها باید هم اختیاری و هم معنادار باشند. 

دراین پرونده بخوانید ...