شناسه خبر : 43580 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تشدید چرخه مرگ در خاورمیانه

آیا چین از ائتلاف ژاپن و ناتو عصبانی است؟

 

مهدی کلثومی / نویسنده نشریه

اظهارات تحریک‌آمیز سران ژاپن و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره نگاه چین به جنگ اوکراین و تلاش برای الگوبرداری از آن درباره منطقه شرق آسیا با واکنش تند پکن مواجه شد. به گزارش فارس، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که ائتلاف نظامی ناتو و ژاپن باید از اغراق درباره تهدید پکن برای منطقه شرق آسیا و جهان دست بردارند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مائو طی نشست خبری در پکن توضیح داد: «چین همواره محافظ صلح و ثبات منطقه و جهان بوده و این برای همگان آشکار است. امیدوارم که طرف‌های مورد نظر نیز درباره تهدید چین اغراق نکنند و به تقابل در منطقه دامن نزنند.» وی در ادامه اظهار داشت که سوگیری‌های نظامی و امنیتی ژاپن همواره توجه دقیق همسایگان آسیایی و جامعه جهانی را به خود جلب کرده است. این دیپلمات چینی در این‌باره تصریح کرد: «ژاپن باید به‌دقت از تاریخ درس بگیرد، کاملاً به مسیر توسعه مسالمت‌آمیز پایبند باشد و از اقداماتی که باعث تضعیف اعتماد دوجانبه بین کشورهای منطقه و آسیب به صلح و ثبات منطقه‌ای می‌شود، اجتناب کند.» به نوشته اسپوتنیک، مائو ضمن تاکید بر اینکه منطقه آسیا-اقیانوسیه عرصه رقابت ژئوپولتیک نیست، افزود: «امیدواریم هند و ژاپن هم به دستیابی به ثبات در منطقه متعهد باشند.» پیش از این نیز «ژی فنگ» معاون وزیر خارجه چین با بیان اینکه آمریکا و ژاپن در بیان تهدید اتمی پکن مبالغه می‌کنند، گفته بود تقابل واشنگتن با این کشور به تمام جهان صدمه می‌زند.

آمریکا به وعده‌اش عمل نکرد

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت، آمریکا بهای خلف وعده خود از بابت تحویل ندادن جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۳۵ به آنکارا را پرداخت خواهد کرد. به گزارش ایسنا، رجب‌طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع جوانان این کشور گفت، آمریکا به تعهدات و وعده‌هایش درباره جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۳۵ عمل نکرد و بهای آن را پرداخت خواهد کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «آنکارا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت کرد و واشنگتن جنگنده‌های اف-۳۵ را نداد.» واشنگتن یادداشت تفاهم مشترک در زمینه اف-۳۵ با ترکیه را ملغی کرد؛ اما با هفت شریک باقی‌مانده در قالب طرح اف-۳۵ یعنی انگلیس، ایتالیا، استرالیا، هلند، دانمارک، کانادا و نروژ این قرارداد را امضا کرد. اردوغان بعد از آن پیشنهاد ارائه‌شده از سوی آمریکا به ترکیه در زمینه خرید جنگنده‌های دیگر را اعلام کرد که شامل جنگنده‌های نسل پنجم نبودند و فقط شامل نسل چهارم اف-۱۶ می‌شد. وزارت خارجه آمریکا تلاش می‌کند کنگره را به تکمیل قرارداد ترغیب کند و می‌گوید این به نفع منافع واشنگتن است.

نیاز به تسلیحات بیشتر

رئیس‌جمهور اوکراین گفت، این کشور به تحویل سریع‌تر تسلیحات جدید نیاز دارد تا بتواند با حملات بسیار سخت و مداوم نیروهای روسی در شرق منطقه دونتسک مقابله کند. به گزارش ایرنا؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در ویدئوی شبانه خود عنوان داشت: «وضعیت در باخموت، ووهلدار و سایر بخش‌های دونتسک بسیار سخت است. روسیه دائماً حملاتی را انجام می‌دهد. تلاش‌های مداومی انجام می‌شود تا دفاع ما را در هم بشکنند.» وی افزود: «روسیه می‌خواهد این جنگ را طولانی و نیروهای ما را خسته کند، بنابراین ما باید از تسلیحات خود استفاده کنیم و به اقداماتمان سرعت ببخشیم. همچنین باید در زمان سریع‌تری تسلیحات جدیدی را دریافت کنیم.» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه مدعی شد که نیروهای کشورش از حمله روسیه در نزدیکی بلاهودانته واقع در قسمت شرقی منطقه دونتسک جلوگیری کردند، اما این در حالی است که گروه واگنر روسیه اعلام کرد که کنترل این روستا را به دست گرفته است.

احتمال نقش روسیه در حادثه استکهلم

وزیر امور خارجه فنلاند مدعی شد، روسیه احتمالاً در اقدام اهانت‌آمیز  سوزاندن قرآن در استکهلم، پایتخت سوئد، که هفته پیش رخ داد، دست داشته است. به گزارش اسپوتنیک، پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند گفت، این اقدام احتمالاً با هدف خدشه‌دار کردن روند پیوستن سوئد به ناتو انجام شده است. راسموس پالودان، راستگرای افراطی سوئدی-دانمارکی و رهبر حزب راست افراطی «استرام کرس» 21 ژانویه سال جاری میلادی به قرآن، کتاب مقدس مسلمانان در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم اهانت کرده و آن را به آتش کشید. آنکارا قویاً به این اقدام اعتراض کرد و رجب‌طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تاکید کرد که سوئد دیگر نمی‌تواند به حمایت ترکیه از پیوستنش به ناتو تکیه کند. پالودان روز جمعه هم نسخه‌هایی از قرآن را در مقابل یک مسجد، سفارت ترکیه و کنسولگری روسیه در کپنهاگ، پایتخت دانمارک به آتش کشید. وزیر امور خارجه فنلاند گفت: «روسیه ممکن است با این اقدام ارتباط داشته باشد.»

 بمب‌گذاری مسجد پیشاور؛ دست امنیتی‌ها در کار است؟

شمار کشته‌های انفجار انتحاری مسجد پیشاور پاکستان به بیش از ۶۰ نفر رسیده است. بیش از ۲۰۰ نفر هم در این حمله تروریستی زخمی و مجروح شده‌اند. مسوولیت این حمله مرگبار را طالبان به عهده گرفته‌اند. به گزارش ایلنا،‌ پلیس و کارشناسان در واکنش به این حمله می‌گویند وقتی مسجد و محل وقوع انفجار یکی از امنیتی‌ترین مناطق پیشاور است، یعنی منطقه سرخ، پس حتماً نقض امنیتی آشکار رخ داده است. حتی شاید بمب‌گذار موفق شده به حلقه امنیتی برخی نیروهای حاضر در منطقه نفوذ کند و از طریق آنها وارد شده باشد. در منطقه سرخ پیشاور انواع و اقسام ایستگاه‌های بازرسی و کیوسک‌های پلیس مبارزه با تروریسم وجود دارد که کار را برای هرگونه اقدام تروریستی و انتحاری سخت می‌کند. اما بمب‌گذار مسجد پیشاور موفق شده خودش را به صف نمازگزاران برساند و ماموریت خود را انجام دهد. رئیس پلیس پیشاور می‌گوید درون مسجد بیش از ۴۰۰ نفر حضور داشته‌اند. اغلب قربانیان بمب‌گذاری از میان افسران پلیس بوده‌اند.

ماه می، ماه پایان فوریت‌های کووید ۱۹ در آمریکا

ایالات متحده قصد دارد در ماه می پایان فوریت‌های عمومی و سراسری کووید ۱۹ را اعلام کند. این تصمیم مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین تغییرات قانونی و سیستماتیک را در سراسر ایالات متحده به همراه خواهد داشت. به گزارش شرق،‌ مقامات دولتی در آمریکا برای کنترل پاندمی کووید ۱۹ چه در دوران اوج آن و چه بعد از فروکش کردن آن تغییراتی در قوانین سراسری و ایالتی خود ایجاد کردند. حالا پس از گذر از این وضعیت، شرایط اضطراری عمومی بهداشتی را لغو می‌کند و به سمت عادی شدن اوضاع پیش می‌رود. پیش‌بینی‌های مقامات کاخ سفید این است که ماه می ماه پایان شرایط اضطراری باشد. در واقع پس از پایان شرایط اضطراری دیگر خدمات کووید ۱۹ مثل واکسیناسیون و درمان و آزمایش رایگان نخواهد بود و پیروی از دستورالعمل‌های جدید صورت خواهد گرفت. این تصمیم در حالی اتخاذ خواهد شد که میانگین مرگ‌ومیر روزانه در سراسر ایالات متحده در اثر کووید ۱۹، ۵۰۰ نفر است. این عدد دو برابر میانگین مرگ روزانه در اوج آنفلوآنزاست.

گفت‌وگو بی‌معنی است

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفته است که ازسرگیری گفت‌وگوهای سه‌جانبه با سوئد و فنلاند برای عضویت آنها در ناتو پس از اعتراضات ماه جاری میلادی در استکهلم بی‌معناست. به گزارش اعتماد آنلاین چاووش‌اوغلو گفته است، هیچ پیشنهادی برای ارزیابی عضویت سوئد و فنلاند به‌صورت جداگانه در ناتو وجود ندارد. اولف کریسترسن، نخست‌وزیر سوئد، گفته که پس از تعلیق نامحدود مذاکرات سه‌جانبه با سوئد و فنلاند بابت عضویت این دو کشور در ناتو، حالا استکهلم می‌خواهد مذاکرات را با ترکیه از سر بگیرد.

چرخه مرگ در خاورمیانه

پاپ فرانسیس طی سخنانی در میدان سنت پیتر واتیکان اعلام کرد که خشونت بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها که از آن به عنوان «چرخه مرگ» در خاورمیانه یاد می‌کند، هر روز تشدید می‌شود و مانعی برای دستیابی به صلح بین دو طرف است. به گزارش ایسنا، رهبر کاتولیک‌های جهان تصریح کرد: چرخه مرگ در خاورمیانه که روزبه‌روز در حال سرعت گرفتن است، تنها بارقه‌های اعتماد میان دو ملت را خاموش می‌کند. پاپ فرانسیس در ادامه به حمله ارتش رژیم اسرائیل به اردوگاه جنین که به شهادت ۱۰ فلسطینی منجر شد و پس از آن عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها که موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها شهرک‌نشین در نزدیکی کنیسه‌ای در قدس اشغالی شده است، اشاره کرد و گفت: از هر دو طرف می‌خواهیم تا برای آتش‌بس و صلح «صادقانه» تلاش کنند. تنش‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر مجدداً بالا گرفته است. ۲۶ ژانویه نیروهای اسرائیلی به اردوگاه جنین یورش بردند که در جریان این حمله بیش از ۱۰ فلسطینی شهید شدند. جمعه نیز یک جوان فلسطینی در عملیاتی شهادت‌طلبانه به شهرک‌نشینان در قدس تیراندازی کرد که به کشته شدن ۹ تن از آنها منجر شد. پاپ فرانسیس ۸۶ساله در سخنرانی خود به کشته شدن ۱۰ فلسطینی از جمله یک زن در حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان در کرانه باختری و حمله یک مرد مسلح فلسطینی در روز جمعه که به کشته شدن ۹ اسرائیلی در بیرون یک کنیسه در قدس شرقی منجر شد، اشاره کرد. وی در توضیح این رویدادها گفت: با اندوه فراوان، از خبرهایی که از سرزمین مقدس رسیده، مطلع شدم.

ثبت اشتباهات وزیر خارجه آلمان

دفتر شولتس در حال ثبت اشتباهات وزیر خارجه آلمان است. روزنامه بیلد به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد، صدراعظم آلمان به شدت از وزیر امور خارجه کشورش ناراضی شده است. یک منبع دولتی آگاه گفت: در دفتر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، اشتباهات آنالنا بربوک، وزیر خارجه این کشور با دقت یادداشت می‌شوند. تازه‌ترین اظهارات انتقاد برانگیز بربوک هفته گذشته در مجمع پارلمانی شورای اروپا مطرح شد که در آنجا گفته بود، آلمان در جنگ با روسیه است. این اظهارات بربوک در تضاد با موضع آلمان است که تاکید دارد به‌‌رغم تامین تسلیحات سنگین برای اوکراین، برلین یکی از طرفین این جنگ نیست. این اظهارات بربوک در روسیه محکوم شد و اپوزیسیون آلمان نیز از این اظهارات به عنوان سخنانی خطرناک و بی‌ملاحظه انتقاد کرد. 

♦♦♦

ایسنا: پایگاه خبری انگلیسی «نیو اینترنشنالیست» گزارش داد که ترکیه دسترسی مناطق شمالی سوریه به آب رود فرات را به شدت کاهش داده و بقا را برای مردم این مناطق که شغل اصلی‌شان کشاورزی است، دشوار کرده است.

اعتماد‌آنلاین: مواضع سیاسی در لبنان نشان می‌دهد که نام فرمانده ارتش لبنان «جوزف عون» برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری این کشور از باقی نامزدها پیشی گرفته است.

ایرنا: دولت‌های فرانسه و امارات توافق کرده‌اند از فرصت‌های تجاری برای توسعه انرژی پاک بهره ببرند. کمپانی مصدر ابوظبی در مقام نماینده دولت امارات پای توافق با فرانسوی‌ها را امضا کرده است. 

تسنیم: «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه بار دیگر به ارسال تانک و موشک‌های دوربرد توسط آمریکا و دیگر کشورهای غربی به اوکراین واکنش نشان داد. وی طی نشست خبری در کرملین گفت تانک‌هایی که غرب به اوکراین می‌فرستد، در آتش خواهند سوخت و برخی کسب‌وکارها در روسیه نیز برای انهدام تانک‌های غربی پاداش در نظر گرفته‌اند.

فارس: «پی‌یر دوکین»، فرستاده ویژه فرانسه در امور حمایت بین‌المللی، گفت که مصر همچنان منتظر اعلام معافیت از تحریم‌های وضع‌شده علیه سوریه به موجب قانون قیصر است تا بتواند صادرات گاز خود را به لبنان که از سوریه عبور می‌کند آغاز کند.

ایرنا: «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق گفت: «ما به شهروندان اطمینان می‌دهیم که دلار نخرند؛ چرا که دینار قوی‌تر است. دلار به زودی به نرخ رسمی خود بازمی‌گردد؛ ما نیاز دلار در بازار را تامین می‌کنیم و بازرگانان را به تجارت قانونی بازمی‌گردانیم.» در پی اقدامات بانک فدرال آمریکا در قبال بانک‌های عراقی، نرخ دلار جهش در این کشور را شاهد بوده است.

ایسنا: بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده پس از سفر به تل‌آویو در دومین مقصد به رام‌الله در کرانه باختری رفت و با عباس رئیس تشکیلات خودگردان و رهبر فلسطینی‌ها دیدار کرد. او در این دیدار برای فلسطینی‌هایی که جان خود را در حملات اخیر اسرائیلی‌ها در اردوگاه جنین از دست داده‌اند، ابراز تاسف کرد.

فارس: «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه تلویحاً همکاری ریاض و پکن برای ساخت موشک بالستیک را تایید کرد.

♦♦♦

امارات و قطر دارای کمترین فساد 

شرق نوشت: شاخص فساد در سال 2022 حاکی از آن است که امارات و قطر در صدر کشورهای عضو شورای همکاری هستند که کمترین فساد را دارند. گزارش شاخص فساد سال 2022 از سوی سازمان شفافیت بین‌المللی تحت شعار «فساد، درگیری و امنیت»، 180 کشور جهان را از لحاظ میزان فساد در بخش عمومی در این کشور رتبه‌بندی کرد. بر اساس این رتبه‌بندی و از لحاظ فساد، امارات با 67 امتیاز در سطح کشورهای عضو شورای همکاری دارای کمترین فساد است. به ترتیب قطر با 58 امتیاز، عربستان با 51 امتیاز، بحرین با 44 امتیاز، عمان با 44 امتیاز و کویت با 42 امتیاز قرار دارند.

 

ولادیمیر پوتین سالم است

اعتماد آنلاین نوشت: بوریس بریل که از پزشکان موفق روس در اسرائیل است، در مصاحبه با رادیو ان‌وی گفت که شایعاتی مبنی بر اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه از بیماری‌های لاعلاج رنج می‌برد، باور ندارد. این پزشک که در مرکز درمانی موشه ایچیلوف سوارسکی در تل‌آویو مشغول به کار بود، گفت: تقریباً ۹۹ درصد اطمینان دارم که این صحبت‌ها صحت ندارند. با قاطعیت ۹۹درصدی می‌گویم که این شایعات صحت ندارند. هم به تشخیص بیماری لاعلاج و کشنده شک دارم و هم به هر نوع بیماری دیگری. البته به‌جز بیماری‌های معمولی که از کهولت سن ناشی می‌شوند.

 

پیش‌بینی جنگ جهانی سوم 

هم‌میهن نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، طی سخنرانی گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است. وی ادامه داد: با ضعف و بی‌کفایتی، جو بایدن ما را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است. اگر کسی نمی‌داند (باید بگویم) ما در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داریم. به عنوان رئیس‌جمهور، من صلح را از طریق قدرت باز خواهم گرداند، صلح از طریق قدرت. چیزی که هرگز رخ نداده است. برای محافظت از مردم آمریکا در مقابل تهدید موشک‌های مافوق صوت و سلاح‌های هسته‌ای، من حفاظ‌های دفاعی مدرن و نسل جدید را ایجاد خواهم کرد.

 

نیکی هیلی در انتخابات 2024 

ایلنا نوشت: نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی قرار است در تاریخ ۱۵ فوریه در «چارلستون» کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کند. به نقل از سی‌ان‌ان، هیلی اولین کاندیدای جمهوریخواه خواهد بود که در سال جاری میلادی وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌شود و تنها با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق که سال گذشته نامزدی خود را آغاز کرد، روبه‌رو می‌شود. به گفته منابع آگاه، انتظار می‌رود که هیلی در روزهای آینده دعوت‌نامه‌ای برای حامیانش بفرستد تا این رویداد را اعلام کند. سخنگوی هیلی هنوز جزئیاتی در مورد این برنامه‌ها ارائه نکرده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها