شناسه خبر : 43274 لینک کوتاه

منجیان اقتصاد

آیا کاری از اقتصاددانان برمی‌آید؟

اوضاع اقتصاد ایران مناسب نیست. این روزها شاهد پیشروی تند دلار در کانال 40 هزار تومان هستیم. در حالی که آژیر قرمز درباره تبعات تورمی افزایش قابل توجه قیمت ارز هم به صدا درآمده است. این در حالی است که در سال‌های اخیر نیز همواره تورم دورقمی فزاینده و تضعیف قدرت خرید خانوار برای جامعه ایرانی آزاردهنده بوده است. بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که چرا اقتصاد ایران قادر نیست به مسیر درست برود؟ نقش اقتصاددانان در وضعیت حاضر چیست؟ اخیراً محمد طبیبیان، اقتصاددان توضیح داده که به جز مقاطعی کوتاه اقتصاددانان در سیاستگذاری‌های چهار دهه اخیر نقشی نداشته‌اند. بنابر این سخنان و شواهد موجود سیاسیون ایرانی علاقه چندانی به حرف‌شنوی از اهالی اقتصاد ندارند. این در حالی است که تجربه جهانی نشان می‌دهد گوش سپردن به اقتصاددانان می‌تواند سرنوشت کشورها را تغییر دهد.

خیلی از کشورها شرایط بسیار دشوارتری از وضعیت امروز ایران داشتند با این حال اراده سیاسی آنها منجر به تصمیم‌گیری برای بهبود وضعیت و انتخاب اقتصاددانان و اعتماد به آنها شد که در نهایت موفق شدند اقتصادشان را نجات دهند. ترکیه یکی از این کشورهاست که روی کار آمدن یک اقتصاددان آن هم در مدت زمانی کوتاه منجر به تغییرات اساسی در این کشور شد.

در این پرونده می‌خواهیم ببینیم چرا از مشورت اقتصاددانان بهره گرفته نمی‌شود؟ در مواردی که از سخن اقتصاددانان بهره بردیم، چه نتایجی حاصل شده است؟ و در نهایت اینکه در کشورهای مختلف دنیا اقتصاددانان چگونه در نقش ناجی اقتصادها ظاهر شدند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها