شناسه خبر : 41130 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ماجرای ترامپ و جمهوریخواهان

آیا به اقتصاد چین بعد از کرونا اعتمادی هست؟ 

خیز سویه اومیکرونِ ویروس کرونا فشار رو به کاهشی را به اقتصاد چین اعمال کرده است. با به کارگیری مجموعه‌ای از سیاست‌های حامی رشد به منظور ایجاد تاثیرات هدفمند،‌ خطر اپیدمی قابل مدیریت است و بنیان‌های خوب دومین اقتصاد بزرگ جهان در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تغییری نخواهد کرد. چین به منظور فائق آمدن بر پاندمی یک سیاست سختگیرانه با نام کووید صفر پویا را اجرا کرده است. با توجه به اینکه هنوز پاندمی کرونا در سراسر جهان شیوع دارد و کووید 19 مدام در حال جهش است، حجم زیادی از نااطمینانی و نگرانی درباره اینکه اوضاع چگونه خواهد شد، وجود دارد. بر همین اساس چین علیه هر‌گونه سستی در تلاش‌های مربوط به کنترل ویروس هشدار داده است. موضع چین قاطعانه و روشن بوده است؛‌ پایبندی تزلزل‌ناپذیر به سیاست کووید صفر و در عین حال تقویت اقتصاد و تضمین حفظ جان مردم آسیب‌دیده از کرونا تا سر حد ممکن. پرداختن دقیق و مناسب به تمام این زوایا و ابعاد یک وظیفه دشوار است. اجرای مجدانه این سیاست یک آزمون بزرگ برای تمام مناطق و ادارات چین محسوب می‌شود. مجموعه‌ای از سیاست‌های حامی رشد در دستور کار دولت چین قرار دارد. چین در حال حاضر تدابیر مالی چندجانبه در حوزه مالیات و کاهش هزینه‌ها، مخارج بودجه عمومی و صدور اوراق قرضه را به کار گرفته تا اقتصاد باثبات باقی بماند و رفاه مردم تضمین شود. علاوه بر این، دولت چین راه‌اندازی بازار داخلی منسجم و ایجاد زیرساخت تقویت‌یافته فراگیر را تسریع کرده و سیاست‌های اصلاح و گشایش را در سراسر کشور تعمیق بخشیده است. شورای دولتی و ادارات مرتبط نیز در حال اجرای سیاست‌ها و تدابیر دقیق به منظور کمک به صنایع، کسب‌و‌کارهای انفرادی و بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسطِ آسیب‌دیده از پاندمی و با‌ثبات کردن شرکت‌های بازارمحور هستند. مقام‌های چینی فضای فراوان و ابزارهای گوناگون برای سیاست‌های مالی،‌ پولی و دیگر رویکردها در نظر گرفته‌اند. آنها تجربه‌ای غنی در نحوه واکنش به فشار بر اقتصاد دارند و کنترل‌های تنظیمی را بیش از پیش تقویت خواهند کرد و به این کار آنقدر ادامه خواهند داد تا شرایط ایده‌آل شود. اقتصاد چین امسال با تولید ناخالص داخلی 8 /4درصدی در سه ماه ابتدایی شروع پایداری را تجربه کرد. به‌رغم فشار رو به کاهش، بنیان‌های اقتصاد چین مانند انعطاف‌پذیری بالای آن، ظرفیت عظیم، فضای گسترده برای مانور و پایداری طولانی‌مدت، همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

 

نظری درباره حمله به تایوان

دیوید ساکس پژوهشگر عرصه بین‌الملل نوشته است: آمریکا و تایوان باید دیدگاه‌های چین در مورد مناقشه را درک کنند و بر آن تاثیر بگذارند. فراتر از اروپا، تاثیر تهاجم روسیه به اوکراین به‌شدت در پنج هزار مایل دورتر، در جزیره تایوان احساس می‌شود. بسیاری از تایوانی‌ها نگران هستند که ممکن است نفر بعدی باشند که از تهاجم یک همسایه قدرتمندتر رنج می‌برند. این ترس‌ها بی‌دلیل نیستند. درحالی‌که اوکراین و تایوان از بسیاری جهات با هم تفاوت دارند، زیرا دموکراسی‌های نسبتاً جوان در کنار همسایگان خودکامه بزرگ‌تر با طرح‌های قدیمی در قلمرو خود زندگی می‌کنند، این دو با مشکلات استراتژیک بسیار مشابهی روبه‌رو هستند. همان‌طور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بازگرداندن «وحدت تاریخی» بین روسیه و اوکراین را نوعی ماموریت معنوی توصیف کرده است، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، معتقد است که اتحاد مجدد سرزمین اصلی چین با استان از‌دست‌رفته‌اش تایوان به تثبیت جایگاه او در این کشور کمک خواهد کرد. شی از تایوان صحبت می‌کند تقریباً به همان روشی که پوتین در مورد اوکراین صحبت می‌کند و پیوندهای خونی را برجسته می‌کند و استدلال می‌کند که چین و تایوان یک خانواده هستند. در حالی‌که پوتین اخیراً درک سنتی حاکمیت دولت را به چالش کشیده است، تا بگوید که اوکراین سزاوار آن نیست، شی (مانند اسلاف خود) به طور کلی حاکمیت تایوان را انکار می‌کند. به‌رغم این شباهت‌ها، تصور اینکه حمله روسیه به اوکراین به هر طریقی تمایل چین برای دستیابی به اتحاد با تایوان را تسریع خواهد کرد، اشتباه است. اساساً، محاسبات رهبران چین در مورد استفاده از زور علیه تایوان تصمیمات سیاسی است که اقدامات مسکو بر آنها تاثیری نخواهد داشت. علاوه بر این، مقامات چینی به خوبی می‌دانند که حمله به تایوان در حال حاضر به احتمال زیاد به ترس غرب مبنی بر تشکیل یک محور اقتدارگرایانه و شروع همکاری مشترک پکن و مسکو دامن می‌زند و در نتیجه احتمال مداخله مستقیم ایالات متحده و متحدانش را افزایش می‌دهد.

 

درباره خلیفه سابق امارات

با مرگ شیخ خلیفه بن‌زاید و جانشینی محمد بن‌زاید برادر کوچک‌تر او به نظر می‌رسد که امارات به سمت گسترش فعالیت‌های دیپلماتیک و نظامی حرکت کند. زندگی شیخ خلیفه آل ‌نهیان در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت‌ماه به پایان رسید و او در مراسمی نسبتاً ساده در گورستان البطین ابوظبی به خاک سپرده شد. شیخ خلیفه دومین حاکم کشور امارات از زمان تاسیسش در سال ۱۹۷۱ میلادی بود که در سال ۱۹۴۸ به‌دنیا آمد و در سال ۲۰۰۴ وقتی ۵۶ سال داشت به قدرت رسید. او جانشین پدرش زاید بن‌سلطان آل نهیان بود. شیخ خلیفه آل نهیان در سال‌هایی به دنیا آمد که ابوظبی جزیره‌ای استعماری در جنوب خلیج فارس به حساب می‌آمد که اهمیت زیادی در مناسبات منطقه نداشت. اما کشف نفت در دهه ۵۰ میلادی سرنوشت ابوظبی و هفت جزیره دیگری را که بعدها امارات را تشکیل دادند، به همراه شیخ خلیفه زاید عوض کرد. از همان سال‌ها عموی شیخ خلیفه در ابوظبی قدرت گرفت اما بعد شیخ زاید در سال ۱۹۶۶ در یک کودتای بدون خونریزی برادرش را از قدرت کنار گذاشت تا قدرت از آن پس به‌دست خانواده آل نهیان بیفتد.

 

اختلافات اخیر مقتدی صدر

رهبر جریان صدر خطاب به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی شیعیان) در پارلمان عراق گفت که حاضر به ائتلاف با این گروه نیست. مقتدی الصدر رهبر جریان صدر، طی سخنانی ضمن حمله به دستگاه قضایی عراق، این نهاد را به همگامی با اقدامات «شرم‌آور» یک‌سوم تعیین‌کننده در پارلمان، متهم کرد. وی با بیان اینکه رویکرد مخالفانش از گروه‌های پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، او را مجبور به ائتلاف با آنها نخواهد کرد، گفت: ما عراق را به میدان سهمیه‌بندی و فساد برنمی‌گردانیم. به نوشته وبگاه «السومریه»، رهبر جریان صدر خطاب به یک‌سوم تعیین‌کننده در پارلمان عراق تاکید کرد که این جریان برای تشکیل دولت با آن، ائتلاف نخواهد کرد. وی افزود: مردم از فقر رنج می‌برند، بنابراین نه دولت اکثریت جدیدی وجود دارد که بتواند به آنها منفعت برساند، و نه دولت فعلی می‌تواند به آنها خدمت کند و نفعی به آنها برساند. مقتدی‌الصدر تصریح کرد: آنها مردم را هدف قرار می‌دهند و به زانو درآمدن این مردم را می‌خواهند. عجیب‌تر این است که قبایل دانسته یا نادانسته، با اقدامات «شرم‌آور» یک‌سوم مسدود‌کننده، همگام می‌شوند. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) با بهره‌مندی از تفسیر حقوقی دادگاه عالی فدرال این کشور، اخیراً فعالیت‌های خود را برای فعال‌سازی گزینه «یک‌سوم معطل» آغاز کرده‌اند. دادگاه فدرال عراق چند ماه پیش با صدور حکمی در خصوص دو جلسه انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر اعلام کرد که حد نصاب این جلسه تنها با حضور اکثریت دو‌سوم مجموع نمایندگان پارلمان یعنی ۲۲۰ نماینده از ۳۲۹ نماینده تکمیل می‌شود. این حکم دادگاه فدرال، دستاورد بزرگی برای چارچوب هماهنگی محسوب می‌شود که می‌تواند با استفاده از آن، نیروهای سیاسی را وادار به رایزنی برای برون‌رفت از بحران جاری کند.

 

حمایت از ترامپ

ترامپ تا حد زیادی به عنوان یک شخصیت سیاسی قطبی، حتی در درون حزب خود تلقی شده است. به اصطلاح «هرگز ترامپ‌ها» به عقب‌نشینی از نفوذ و کنترل او بر حزب جمهوریخواه ادامه می‌دهند. این در حالی است که با ادامه انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در سال جاری، نامزدهای مورد نظر ترامپ غالب شده‌اند و تقریباً در تمام رقابت‌های خود تا‌کنون پیروز شده‌اند. در همین حال، یک نظرسنجی منتشرشده توسط NBC News /Hart Research Associates /Public Opinion Strategies نشان داد که بخش قابل توجهی از رای‌دهندگان اولیه جمهوریخواه در واقع ترجیح می‌دهند که شخص دیگری سکان رهبری حزب آنها را به دست بگیرد. این نظرسنجی نشان داد که یک‌سوم (۳۳ درصد) رای‌دهندگان مقدماتی جمهوریخواه معتقدند که ترامپ رئیس‌جمهور خوبی بود، اما زمان آن فرا رسیده است که رهبران جدید باشند.

 

سفر امیر قطر به امارات بعد از پنج سال

امیر قطر برای شرکت در مراسم ختم رئیس امارات به این کشور حاشیه خلیج فارس سفر کرد، سفری که پس از پنج سال سردی روابط صورت می‌گیرد. شیخ «تمیم بن‌حمد آل ‌ثانی» امیر قطر به دنبال فوت شیخ خلیفه بن‌زاید آل نهیان رئیس امارات، پس از پنج سال به این کشور سفر کرد. دیوان امیری قطر اعلام کرد که امیر قطر در جریان سفرش به ابوظبی، فوت شیخ خلیفه را به محمد بن‌زاید رئیس جدید امارات متحده تسلیت گفت. این اولین سفر امیر قطر به امارات پس از قطع روبط دو کشور از سال ۲۰۱۷ به دلیل بحران شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود. در پی نشست العلا (۱۳۹۹)، عربستان، امارات، بحرین و مصر توافق آشتی با قطر امضا کردند و به دنبال آن تاکنون عربستان و امارات از بازگشایی گذرگاه‌های مرزی و پروازها با قطر خبر داده‌اند. چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از اینکه امیر قطر در یک مراسم صبحگاه نظامی در سال ۲۰۱۷ از ایران به عنوان هژمونی منطقه (قدرت برتر) و از دو جنبش حزب‌الله و حماس به عنوان مقاومت اسلامی ضد‌صهیونیستی یاد کرد، انتقاد کردند. 

♦♦♦

فارس: پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و برای اینکه یک فراکسیون اکثریت را به دست بگیرد باید بیش از ۶۴ کرسی داشته باشد. بر اساس آمار منتشرشده از آخرین انتخابات این کشور، نه حزب‌الله و متحدانش و نه طرف مقابل یعنی حزب القوات‌اللبنانیه و متحدان نتوانسته‌اند اکثریت پارلمان را کسب کنند.

ایرنا: «مارین لو پن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه گفت: پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به نفع صلح نیست. این فعال حزب راستگرای تندرو «مجمع ملی» در گفت‌وگو با رادیو «فرانس انتر» گفت: به نظر من امروز اخباری مبنی بر گسترش ناتو و حتی گسترش اتحادیه اروپا چیزی نیست که امکان یافتن راه‌حلی برای صلح را فراهم آورد.

ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ما همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست. وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تاسیسات هسته‌ای نطنز گفت: من نمی‌خواهم در خصوص ارزیابی‌هایمان از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت عمومی صحبت کنم.

ایرنا: رسانه‌های غربی و آمریکایی نوشتند روسیه در واکنش به درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، اقدام به انتقال تسلیحات هسته‌ای از جمله موشک اسکندر به مرز با فنلاند کرده است. تارنمای خبری آمریکایی «نیویورک پست» با انتشار این خبر افزود: با توجه به خطر بالای اخیر پیوستن فنلاند به ناتو، گزارش می‌شود روسیه موشک‌هایی را که توانایی شلیک (حمل) کلاهک هسته‌ای دارند به مرز با فنلاند منتقل کرد.

ایسنا: وزیر خارجه روسیه در دیدار با عضو کمیته مرکزی جنبش «فتح» فلسطین ضمن تسلیت شهادت خبرنگار فلسطینی، «شیرین ابو عاقله» بر لزوم انجام تحقیقات جامع و واقع‌بینانه در خصوص حادثه کشته شدن وی تاکید کرد.

ایلنا: رهبر کره‌شمالی به صراحت اعلام کرد سهل‌انگاری و تنبلی مقامات دولتی منجر به شیوع بیشتر کووید شده است. کشور مجهز به سلاح هسته‌ای اولین موارد ابتلا به کرونا [در این کشور به آن تب می‌گویند] را هفته پیش اعلام کرد که به گفته کارشناسان کرونای اومیکرون است. این بدان معناست که قرنطینه دوساله شمالی‌ها برای محدود کردن کرونا با شکست مواجه شده است.

♦♦♦

زلنسکی در کن سخنرانی کرد

خبر آنلاین نوشت: رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی مجازی در افتتاحیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ارتباط فیلم با واقعیت و نقش سینما در دوران دیکتاتوری آدولف هیتلر صحبت کرد. زلنسکی با اشاره به فیلم دیکتاتور بزرگ چارلی چاپلین گفت این فیلم در زمان خود دیکتاتور را نابود نکرد اما به لطف سینما و این فیلم، صدای پیروزی آزادی در آینده شد. وی افزود امروز نیز مانند آن زمان یک دیکتاتور [پوتین] وجود دارد و بار دیگر جنگ برای آزادی در جریان بوده و بار دیگر، مانند گذشته، سینما نباید سکوت کند. متقاعد شده‌ام که دیکتاتور شکست خواهد خورد و ما در این جنگ پیروز خواهیم شد.

 

دستور طالبان به کارمندان زن سازمان ملل

ایرنا نوشت: وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان از کارمندان زن سازمان ملل متحد در کابل خواسته است که حجاب را رعایت کنند. طبق اعلامیه‌ای که از سوی وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر منتشر شده از کارمندان زن سازمان ملل خواسته شده که حین گزارش‌دهی وظایف خود، حجاب داشته باشند. ماموران وزارت امربه‌معروف حتی خواسته‌اند که به محل کار کارمندان سازمان ملل دسترسی داشته باشند تا ببینند حجاب مراعات می‌شود یا خیر. در اعلامیه همچنان آمده است که ماموران وزارت امربه‌معروف گفته‌اند حجاب کارمندان را بررسی می‌کنند.

 

نظر لاوروف درباره اقدامات واشنگتن و لندن

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه گفت که واشنگتن و لندن گروه مذاکره‌کننده اوکراینی را هدایت می‌کنند و افزود که روسیه اطلاعات مربوطه را از کانال‌های مختلف دریافت می‌کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست آموزشی «افق‌های جدید» گفت: واشنگتن و به ویژه لندن، مذاکره‌کنندگان اوکراینی را هدایت می‌کنند و آزادی مانور آنها را تنظیم می‌کنند. وی همچنین گفت مسکو تصمیمات سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو را تنها یک اقدام ژئوپولیتیک برای مهار روسیه می‌داند. ما هیچ نیازی نمی‌بینیم که فنلاند و سوئد نگران امنیت خود باشند.

 

موضع جدید اردوغان درباره ناتو

ایرنا نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در نشست مطبوعاتی مشترک با عبدالمجید تبون همتای الجزایری‌اش که دوشنبه‌شب انجام گرفت، در ارتباط با درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در سازمان ناتو گفت: کشورهایی که در حال حاضر علیه ترکیه تحریم وضع می‌کنند، به عضویتشان در ناتو که یک سازمان امنیتی است، رضایت نمی‌دهیم. هر دو کشور علیه گروه‌های تروریستی موضع روشن اتخاذ نکرده‌اند. هر چند در برخی اظهارات با این گروه‌ها اعلام مخالفت کرده‌اند، اما برخی از تروریست‌هایی را که باید تحویل می‌دادند، ندادند. هر چند بگویند تحویل خواهند داد، ما به این موضوع باور داریم که یک مسلمان دو بار از یک ناحیه گزیده نمی‌شود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها