شناسه خبر : 40898 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازسازی اوکراین

اروپا برای بازسازی اوکراین چقدر هزینه می‌کند؟

اتحادیه اروپا می‌گوید صدها میلیارد یورو برای بازسازی اوکراین بودجه لازم است که بیشتر آن را پرداخت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، کمیسیون اروپا در گزارشی آورده است که اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای تامین بیشتر بودجه مورد نیاز برای بازسازی اوکراین است. اتحادیه اروپا در حال کار بر روی طرحی است که از اوکراین به صورت درازمدت حمایت می‌کند، زیرا انتظار دارد میزان زیادی از بودجه بازسازی این کشور را خودش تامین کند. با این حال این اتحادیه برای انجام این کار قصد دارد یک صندوق اعتماد همبستگی راه‌اندازی کند. این صندوق پس از اتمام ویروس کرونا در سراسر جهان تاسیس خواهد شد و به سرمایه‌گذاری و اصلاحات اساسی در اوکراین کمک خواهد کرد. از آنجا که عملیات نظامی روسیه در اوکراین همچنان ادامه دارد، اتحادیه اروپا مقدار دقیق پولی را که برای جمع‌آوری این صندوق برنامه‌ریزی کرده، اعلام نکرده است. با این حال، منابع می‌گویند که این رقم طی چند دهه آینده به صدها میلیارد یورو خواهد رسید. اتحادیه اروپا اکنون قصد دارد به طور مشترک با بانک جهانی نیازهای مالی اوکراین را ارزیابی کند. بر اساس برآوردهای کی‌یف، تخریب‌ زیرساخت‌های این کشور در حال حاضر بالغ بر یک تریلیون دلار است. بیشتر پول کمک برای بازسازی زیرساخت‌های اوکراین و حمایت از خدمات عمومی هزینه خواهد شد. به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، دولت او هر ماه به هفت میلیارد دلار صرفاً برای پرداخت حقوق و هزینه‌های اجتماعی نیاز دارد. اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی راه‌هایی برای حمایت از شرکت‌های اوکراینی است، مسوولان اوکراینی می‌گویند حدود یک‌سوم شرکت‌های این کشور در بحبوحه جنگ فعالیت خود را متوقف کرده‌اند، در حالی که حدود ۴۵ درصد آنان نیز مجبور به کاهش تولید شده‌اند.

 

ناتوانی اوپک‌پلاس در پایبندی به تعهدات

تحریم‌های غرب علیه روسیه سبب شد ناتوانی اوپک‌پلاس به پایبندی به تعهدهایش در توافق تعدیل تولید در ماه مارس بیشتر شود. به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) نشان داد کاهش تولید روسیه در پی اعمال تحریم‌های غرب سبب شد عرضه نفت اوپک‌پلاس در ماه مارس یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از اهداف تولید این ائتلاف باشد. بر اساس این گزارش، عرضه نفت روسیه در ماه مارس ۱۰ میلیون و ۱۸ هزار بشکه در روز بود که حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدف تولید این کشور است. سطح پایبندی اوپک‌پلاس به توافق تعدیل عرضه در ماه مارس افزایش یافت و به ۱۵۷ درصد -بالاترین رقم از زمان اجرای محدودیت عرضه تاریخی این ائتلاف در ماه می سال ۲۰۲۰- رسید. این رقم در ماه فوریه ۱۳۲ درصد بود. وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس ماه گذشته میلادی با افزایش تولید به مقدار ۴۳۲ هزار بشکه در روز برای ماه می موافقت کردند و فشار مصرف‌کنندگان بزرگ برای افزایش بیشتر تولید را نادیده گرفتند. در حالی که اوپک‌پلاس سرگرم تسهیل محدودیت عرضه‌ای است که در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ به اجرا گذاشته بود، تولیدکنندگان پرشمار این گروه به‌ویژه کشورهای غرب آفریقا با سرمایه‌گذاری اندک در ظرفیت جدید تولید و مهاجرت شرکت‌های بین‌المللی انرژی کلنجار می‌روند و قادر به افزایش تولید نیستند. در حالی‌که این ائتلاف در حال تعدیل کاهش تولید خود است، چند تولیدکننده از جمله کشورهای آفریقای غربی که با سرمایه‌گذاری ناکافی و خروج شرکت‌های خارجی از این کشورها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نتوانسته‌اند به اندازه سهمیه خود نفت تولید کنند. اوپک‌پلاس در نشست ماه گذشته خود، آژانس بین‌المللی انرژی را از فهرست منابع ثانویه خود کنار گذاشت و شرکت‌های مشاوره‌ای وود مکنزی و ریستاد انرژی را جایگزین کرد.

 

قربانیان حمله پاکستان به افغانستان

مقام‌های رسمی افغانستان اعلام کردند، آمار کشته‌شدگان حمله هوایی پاکستان و ولایت‌های «خوست» و «کنر» واقع در شرق این کشور به ۴۷ نفر افزایش یافت. به گزارش پایگاه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» چین، «شبیر احمد عثمانی» مدیر اطلاعات و فرهنگ ولایت خوست در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت در حمله هوایی نیروهای پاکستانی نزدیک «دوراند» در ولایت خوست ۴۱ نفر کشته و ۲۲ نفر مجروح شدند. دو مقام رسمی دیگر افغان نیز این آمار را تایید کردند. همچنین یک مقام رسمی دیگر افغان نیز اعلام کرد، شش نفر در ولایت کنر کشته شدند. بدین ترتیب آمار کشته‌شدگان در مجموع تاکنون به ۴۷ نفر رسیده است. با افزایش تنش‌ها میان دو کشور همسایه پاکستان و افغانستان پس از حمله هوایی شنبه‌شب پاکستان به افغانستان و احضار سفیر پاکستان در کابل از سوی مقام‌های طالبان در اعتراض به این حمله هوایی، پاکستان از طالبان درخواست کرد تا در برابر ستیزه‌جویان اقدام کند.

 

رقابت تنگاتنگ مکرون و لوپن

مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در فرانسه در حالی برای دومین‌بار در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با امانوئل مکرون رقابت خواهد کرد که مخالفانش برنامه‌های او را برای آینده فرانسه و اتحادیه اروپا «خطرناک» توصیف می‌کنند. رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه در دور اول انتخابات توانست مانند سال ۲۰۱۷ با کسب بیشترین آرا در جایگاه نخست قرار گیرد. امانوئل مکرون با کسب حدود ۲۸ درصد آرا به دور دوم راه یافت. مارین لوپن حدود ۲۳ درصد آرا را به دست آورد و در جایگاه دوم قرار گرفت. نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» تنها ۴۲۱ هزار رای بیشتر از ژان لوک ملانشون، نامزد اصلی چپگرایان به دست آورد. رای بالای ژان لوک ملانشون که فراتر از انتظار تحلیلگران بود باعث شد نقش رای‌دهندگان به او در تعیین سرنوشت دور دوم انتخابات مورد توجه زیادی قرار بگیرد. ژان لوک ملانشون تاکید کرده است که «حتی یک رای» از هواداران او نباید به مارین لوپن تعلق بگیرد. او با این حال با توجه به اختلاف‌نظرهای اساسی و انتقادهایش به سیاست‌های امانوئل مکرون حاضر نیست از هوادارانش بخواهد تا به رئیس‌جمهوری فعلی رای بدهند. نتیجه نظرسنجی‌های انجام‌شده پس از دور اول انتخابات نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم از رای‌دهندگان به ژان لوک ملانشون به مارین لوپن و یک‌سوم هم به امانوئل مکرون رای خواهند داد. حدود یک‌سوم دیگر از رای‌دهندگان به نامزد حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» نیز قصد دارند یا در دور دوم انتخابات شرکت نکنند یا رای سفید به صندوق بیندازند. به این ترتیب طبق نتیجه نظرسنجی‌ها امانوئل مکرون و مارین لوپن رقابت تنگاتنگی در دور دوم انتخابات خواهند داشت هرچند به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری کنونی با اختلاف اندکی از مارین لوپن پیش افتاده است. در هر صورت این شرایط با وضعیت پنج سال پیش که امانوئل مکرون با کسب حدود ۶۶ درصد آرا در دور دوم به کاخ الیزه راه یافت تفاوت زیادی دارد. امری که باعث شده است از نظر بسیاری از تحلیلگران احتمال پیروزی مارین لوپن و شکست امانوئل مکرون منتفی نباشد.

 

عراق در بن‌بست سیاسی؟

 برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، گفت: بن‌بست سیاسی کنونی درباره مسائل قانون اساسی و تشکیل دولت جدید بعد از پنج ماه از برگزاری انتخابات یک مساله نگران‌کننده و غیرقابل قبول است و اگر ادامه یابد احتمالاً باعث کشیده شدن کشور در مسیرهای پیچیده خطرناکی می‌شود. صالح گفت: کسانی هستند که می‌خواهند عراقی‌ها را مشغول نزاع‌های داخلی کنند که قدرت آنها را از بین ببرد و تضعیفشان کند. عراقی‌ها این مساله را هرگز نمی‌پذیرند و از حق خود درباره یک کشور ملی کوتاه نخواهند آمد. عراق یک کشور مستقل دارای حاکمیت است که نماینده عراقی‌ها و پایه و اساس طرح ملی آنهاست. وی گفت: انتخابات زودهنگام که مردم و گروه‌های عراقی آن را راه‌حلی برای ثبات سیاسی و اجتماعی می‌دانند با موانعی روبه‌رو شده است که باید آنها را از سر راه برداشت. می‌توان با وحدت و حفظ منافع ملی در این شرایط در برابر تحولات پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی از این موانع عبور کرد. حمایت از کشور مقابله جدی با اشتباهات و لزوم اصلاحات را می‌طلبد تا عراقی‌ها بتوانند کشوری داشته باشند که دارای حاکمیت کامل باشد.

 

داعش در حال گسترش

یک اندیشکده کانادایی در گزارشی نسبت به «تهدید بزرگ» تغییر تمرکز گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه به سمت کشورهای آسیای میانه و سوءاستفاده از این کشورها به عنوان تامین‌کننده مواد خام و همچنین موقعیت استراتژیک آنها، هشدار داده است. آنگونه که خبرآنلاین گزارش داده است، نویسنده‌ای از اندیشکده کانادایی «مجمع بین‌المللی حقوق و امنیت» در مقاله‌ای با عنوان «خطر تروریسم در آسیای میانه: مشکلی واحد با رویکردهای متفاوت» می‌گوید، اطلاعات جدید نشان می‌دهد که بخش اعظم نیروهای جدید داعش را افرادی از کشورهای آسیای میانه تشکیل می‌دهند. به گفته «الساندرو لوندینی» نویسنده این مطلب، احتمال تقویت این گروه‌های تندرو محسوس است و گرچه «آمار دقیقی در دست نیست، اما تخمین زده می‌شود که هزاران تن از جوانان کشورهای آسیای میانه به داعش یا دیگر گروه‌های تندروی بنیادگرا در سوریه و عراق پیوسته باشند». این تحقیق همچنین به نگرانی «گسترش خلافت به منطقه اوراسیا» اشاره کرده و تصریح می‌کند که «ممکن است با الحاق شبه‌نظامیان بومی این مناطق به ایدئولوژی و استراتژی‌های داعش» صورت پذیرد. این ادعای «بی‌اساسی» نیست و مثال‌های متعددی برای اثبات آن وجود دارد. در ماه آگوست سال گذشته گروه تندرو «حزب حرکت اسلامی ازبکستان» به طرفداران احتمالی خود پیام عهد وفاداری فرستاد. این خطری جدی برای این منطقه است. حضور طالبان در افغانستان از دیگر نگرانی‌های نویسنده این مقاله است که آن را «نماد یک عنصر بالقوه بی‌ثباتی برای کشورهای همسایه مانند ترکمنستان» می‌داند. لوندینی در این مقاله ادعا می‌کند که «روسیه هم -‌که نفع مستقیمی در جلوگیری از گسترش گروه‌های تندرو دارد‌- تبدیل به قلمرو سربازگیری جنبش‌های جهادی تندرو شده است». نویسنده اثرات جانبی آن را در تمامی کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان مشهود می‌داند. این اندیشکده به نقل از مقاله مذکور می‌گوید که صرف‌نظر از نبود همکاری میان ملت‌های این منطقه، برای حل نگرانی فزاینده جذب نیرو توسط «تروریست‌ها» از این کشورها باید سیاستی مشترک اتخاذ شود. 

♦♦♦

ایرنا: خبرها از آنکارا حاکی از آن است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به زودی یک سفر منطقه‌ای را آغاز خواهد کرد؛ ریاض، امان، قاهره، ابوظبی و تل‌آویو مقاصد رجب طیب اردوغان در این سفر خواهند بود. سفری که هدف آن در شرایط کنونی، تحکیم روابط با رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب مهم منطقه است.

ایسنا: شبکه تلویزیونی رسمی اسرائیل «کان» اعلام کرد که تل‌آویو نسبت به بیانیه وزارت خارجه روسیه که در آن اسرائیل را به تلاش برای سرپوش گذاشتن بر ادامه نزاع با مردم فلسطین از طریق انتقاد از سیاست‌های مسکو در اوکراین متهم کرده بود، «ناخرسند نیست».

ایرنا: برخی منابع محلی اعلام کردند که گروه تروریستی-تکفیری داعش در جنایت تازه یک مکان مذهبی و زیارتگاه را در استان دیاله عراق منفجر کرد.

ایسنا: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی بیان داشت که کشورش تلاش زیادی برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین انجام خواهد داد. وی با طرح این سوال که چرا روسای ‌جمهوری دو کشور تنها میانجی‌گری رجب طیب اردوغان را می‌پذیرند، توضیح داد: به دلیل اینکه ما موضع مشخصی داریم و از روابط خوب و متعادل با همگان بهره می‌بریم.

ایرنا: نمایندگان مجلس اردن در اعتراض به تجاوزات رژیم اسرائیل در قدس با امضا کردن نامه‌ای خطاب به دولت خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از این کشور شدند.

ایسنا: عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، ضمن محکوم کردن حملات ترکیه به شمال این کشور گفت: بمباران هوایی و حمله نظامی زمینی نیروهای ترکیه در کردستان عراق اقدامی «غیرقابل‌قبول» است.

ایرنا: گروه تروریستی داعش با انتشار اطلاعیه‌ای از حامیان خود خواست تا با استفاده از فرصت موجود، حملات خود را در اروپا از سر بگیرند.

فارس: دولت امارات،‌ «هایک امیر» سفیر رژیم صهیونیستی را در اعتراض به تحولات اخیر در بیت‌المقدس و مسجدالاقصی احضار کرد. دولت امارات به سفیر رژیم صهیونیستی ابلاغ کرد که اقدامات علیه مسجدالاقصی و قدس باید متوقف شده و حمایت کامل از نمازگزاران انجام شود.

ایرنا: طبق گفته وال‌استریت ژورنال، خطری که اکنون ایالات متحده آمریکا نسبت به عربستان احساس می‌کند، این است که سعودی در صف چین و روسیه قرار گیرد یا دست‌کم دولت ریاض (در قبال مساله اوکراین) بی‌طرف بماند.

♦♦♦

اعتراض سفیر اوکراین در ایران

ایران نوشت: سفیر اوکراین در ایران به اتهام‌زنی روی آورده است. سرگئی بوردیلیاک در مصاحبه‌ای گفته است: «جمهوری اسلامی ایران اکنون در کنار روسیه ایستاده است اما اگر مثلاً فرض کنیم سال آینده مشکلاتی در روابط با روسیه به‌ وجود بیاید و اگر مواضع دولت ایران در مورد عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید مواد غذایی‌تان را از اوکراین تامین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمک‌های بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟» 

 

فرصت برجامی

شرق نوشت: درباره جنگ اوکراین توجه به سه نکته ضروری است. اول باید روابط تهران-مسکو اصلاح و کاهش وابستگی به روسیه و برقراری توازن در سیاست خارجی صورت گیرد. دوم، تضعیف روسیه در مجموع به نفع ایران است. با وجود این روابطی دوستانه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک با همسایه شمالی علاوه بر الزامات همسایگی، در جهت افزایش قدرت چانه‌زنی با غرب و پیشبرد سیاست خارجی متوازن ضروری است. سوم، ایران با استفاده از شرایط کنونی باید در موضوعاتی مانند توافق هسته‌ای، رهایی از تحریم‌ها، حضور در بازار انرژی اروپا، برقراری روابط با اروپا و آمریکا سیاستی کاملاً مستقل از روسیه در پیش گیرد. 

 

لرزش دوباره بر ثبات دو کره

اعتماد نوشت: همزمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور کره‌شمالی برای دیدار با مقام‌های کره‌جنوبی به سئول سفر کرده است. او در این سفر تاکید کرد که باید در مقابل رفتارهای تشدیدکننده تنش از سوی کره‌شمالی واکنش قاطعانه نشان داده شود. اظهارات مقام آمریکایی در حالی بیان می‌شود که دو روز پیش از آن، کره‌شمالی برای نخستین‌بار از موشکی رونمایی کرد که به گفته خبرگزاری رسمی این کشور قابلیت حمل کلاهک تاکتیکی هسته‌ای دارد. 

 

رشد چین به‌‌رغم کرونا

همشهری نوشت: طبق داده‌های منتشرشده اداره ملی آمار چین، این کشور با وجود اثرات قرنطینه‌های کرونایی در برخی از نقاط کشور در ماه مارس، توانسته است در سه ماه نخست سال جاری به رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر از انتظارات دست پیدا کند. به ‌طوری که تولید ناخالص داخلی چین در سه ماه نخست امسال نسبت به سه ماه مشابه سال گذشته ۸/۴ درصد رشد داشته است که فراتر از رشد ۴/۴درصدی مورد انتظار برای این دوره بوده است. بر اساس گزارش خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی، سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت در سه ماه نخست امسال ۳/۹ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها