شناسه خبر : 38371 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقتصاددان یا مصلح اجتماعی

گوژن چگونه پایتخت روشنایی دنیا شد؟

در کافه اقتصاد این شماره اقتصاددانی را به شما معرفی می‌کنیم که تمام عمرش را به پای اصلاح جامعه و نظام اقتصادی آن گذاشت. گوستا فون اشمولر آلمانی بر این باور بود که روند مدرن شدن جوامع چنان با سرعت پیش می‌رود که نمی‌توان همچنان به اصول و نظریه‌های مکاتب قدیمی تکیه کرد. از این‌رو باید اصلاحاتی انجام داد. به همین دلیل او از نخستین مخالفان مکاتب اقتصادی کلاسیک به شمار می‌آمد و در روند این اصلاحات تا آنجا پیش رفت که رهبری شاخه جدیدی از مکتب تاریخی اقتصاد را بر عهده گرفت. رویکرد اشمولر در مواجهه با چالش‌هایی که در روند سریع صنعتی شدن و شهرسازی‌های مدرن ایجاد شد او را متوجه اقتصاد و سیاستگذاری اجتماعی کرد که اشمولر را در جایگاه یک مصلح اجتماعی نشاند.

در مطلبی دیگر در کافه اقتصاد شما را به شهر روشنایی جهان می‌بریم؛ گوژن، شهری در جنوب شرق چین. این شهر که قبلاً روستایی مهجور و فقیر بود امروز به مکانی تبدیل شده که هزاران کارخانه فعال در حوزه لامپ و روشنایی در آن مشغول تولید هستند. پس از 30 سال توسعه شهر کوچک گوژن به بزرگ‌ترین مرکز خرید و تولید‌کننده لامپ دنیا تبدیل شده است. امروزه با بهبود قوانین حمایت از مالکیت ذهنی، اکثر شرکت‌های روشنایی گوژن به جای کپی کردن از دیگران، حالا طراحی و برند خودشان را دارند و این شرکت‌های خارجی هستند که از محصولات چینی کپی‌برداری می‌کنند.

«بنیان‌‌های خرد اقتصاد کلان» کتاب معرفی‌شده این شماره است. استیون هورویتز این کتاب را به شیوه‌ای به نگارش درآورده است که دانشجویان اقتصاد می‌توانند بسیاری از برهمکنش‌ها و ارتباطات متقابل تئوری‌های تاریخ عقاید اقتصادی از کلاسیک‌ها تا نئوکینزین را مطالعه کنند.

دراین پرونده بخوانید ...