شناسه خبر : 36992 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکسن «سوئدی» کرونا در راه ایران

شکست اجرای سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش پرداخته است. به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش» آورده است: سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش با هدف ایجاد تحول در همه ساحت‌ها و ارکان نظام آموزش ‌و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید. بر اساس فصل هشتم این سند، سیاستگذاری کلان و نظارت راهبردی بر اجرای سند بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب سیاست‌های اجرایی بر عهده شورای عالی آموزش‌وپرورش و اجرای سند نیز بر عهده وزارت آموزش‌ و پرورش با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعه بازه زمانی ۹ سال گذشته از تصویب سند تاکنون، نشان می‌دهد که سند تحول در اجرا با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است، نظارت راهبردی بر اجرای سند تقریباً صورت نگرفته، سند در بازه‌های زمانی پنج‌ساله‌ ترمیم و بازنگری نشده، شش زیر‌نظام اجرایی سند در بازه زمانی یک‌ساله مقرر در فصل هشتم سند تصویب نشده و در حوزه قانونگذاری نیز تقریباً هیچ قانونی درخصوص اجرای سند به تصویب نرسید. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید: مهم‌ترین موانع و چالش‌های اجرای سند تحول شامل عدم پیش‌بینی ضمانت اجرایی سند تحول بنیادین، عدم تنقیح قوانین و مقررات آموزش ‌و پرورش متناسب با سند تحول بنیادین، عدم تصویب قوانین پیش‌بینی‌شده در سند تحول بنیادین، کوتاهی دولت در ارائه لوایح لازم در این خصوص به مجلس، عدم ارائه طرح‌های قانونی در راستای سند تحول توسط مجلس شورای اسلامی، عدم تهیه نقشه راه برای همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها، تاخیر هشت‌ساله در تهیه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین، عملیاتی نبودن زیرنظام‌ها و عدم تهیه شاخص‌های عملیاتی کمی ‌و کیفی قابل رصد، سنجش و ارزیابی، هستند.

 

واکسن «سوئدی» کرونا در راه ایران

مسوول ارزیابی واکسن کرونای ایرانی گفت: واکسن سوئدی وارداتی با تکنولوژی Recombinant ساخته شده و مورد تایید است. به گزارش فارس، مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران با اشاره به تزریق واکسن کرونای وارداتی طی روزهای آینده گفت: اولویت تزریق واکسن کرونا با کادر درمان است. اولویت دوم با افراد بالای 70 سال و بیماران دیابتی، قلبی و ریوی و افرادی است که سابقه بیماری زمینه‌ای دارند و بعد گروه‌های دیگر که بیشتر با مردم در ارتباط هستند در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. ولی اولین بخش از واکسن وارداتی بیشتر برای کادر درمان و افراد بیشتر در معرض خطر کووید استفاده می‌شود. او با اعلام این خبر که واکسن مذکور از کشور سوئد وارد می‌شود گفت: این واکسن مدرنا نیست و واکسن کوبایی هم نیست چون واکسن کوبایی هنوز فاز آخر خود را طی نکرده است. این واکسن از سوئد وارد می‌شود و مورد تایید ماست. مسوول ارزیابی واکسن کرونای ایرانی درباره ساخت واکسن در داخل کشور خاطرنشان کرد: واکسنی که 9 دی‌ماه اولین تست خود را انجام داد و مجوز کمیته اخلاق را دریافت کرد تحت نظر من و دو نفر از همکارانم است و در حال طی کردن فاز کارآزمایی بالینی است. هدف ما در کارآزمایی بالینی مرحله اول، بررسی عوارض است که داوطلبانی که تزریق بر روی آنها انجام شده خوشبختانه عوارض مشخصی نداشتند و نوبت دوم واکسن هم برای آنها تزریق شده است. محرز با اشاره به اینکه تا امروز 30 نفر واکسن را دریافت کرده‌اند گفت: این واکسن به تدریج تزریق می‌شود و پس از تایید گروه نظارتی نفرات بعدی مورد تزریق واکسن آزمایشی قرار می‌گیرند. اگر مرحله اول موفقیت‌آمیز باشد مرحله دوم با 300 داوطلب به کار خود ادامه خواهد داد. عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه پس از ساخت واکسن هیچ داروی موثر جدیدی به بازار نیامده است گفت: پس از ساخت واکسن درمان کمرنگ شده است و داروهایی هم که به بازار آمدند موثر نبودند. کرونا درمان قطعی ندارد ولی درمان‌های علامتی بسیار به ما کمک می‌کند. محرز درباره تکنولوژی واکسن سوئدی که قرار است برای کادر درمان استفاده شود خاطرنشان کرد: این واکسن Recombinant بوده و سابقه‌دار است اگرچه خیلی از این تکنولوژی استفاده نمی‌شده است. واکسن ایرانی از ویروس ضعیف‌شده ساخته شده است ولی یکسری از واکسن‌ها از ترکیب یک ویروس با ویروسی دیگر ساخته می‌شوند. این واکسن در اروپا و استرالیا ساخته شده و مورد تایید است.

 

پیش‌بینی خشک‌سالی نگران‌کننده در ایران

رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه کم‌بارشی در ایران نگران‌کننده است، گفت: تاکنون تنها ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تامین آب کشور اتفاق افتاده است. احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه جمع‌بندی ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در حال حاضر بارش‌ها در کل کشور ۲۵ درصد کمتر از نرمال است، اظهارکرد: به‌طورکلی تاکنون در ایران ۶۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم این در حالی است که میزان نرمال بارش در کشور از مهرماه تا اوایل بهمن حدود ۹۱ میلیمتر است. وظیفه با بیان اینکه اکنون به میانه‌های سال آبی رسیده‌ایم و تاکنون فقط ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تامین آب کشور را داشته‌ایم، اظهار کرد: از این‌رو ۷۰ درصد از بارش سالانه تامین نشده و این مساله نگران‌کننده است. وظیفه در ادامه اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که در اسفند و فروردین‌ماه وضعیت بارش‌ها در ایران کمی بهتر شود اما با توجه به کاهش شدید بارش‌ها در دی و بهمن‌ماه، کمبودها در حوزه بارش جبران نمی‌شود. از این‌رو سال آبی با کم‌بارشی مطلق به پایان می‌رسد. وظیفه در پایان با بیان اینکه در حال‌ حاضر در دوره خشک‌سالی هواشناسی هستیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آبی خشک‌سالی در حد متوسط و شدید در کشور باشد بنابراین انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی به‌ویژه وزارت نیرو برای ذخیره آب در کشور و مدیریت بهینه آن برنامه‌ریزی کنند.

 

شناسایی ۳۴۴ نوع بیماری نادر در ایران

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر گفت: ۳۴۴ نوع بیماری نادر در ایران شناسایی شده که اغلب در ازدواج‌های فامیلی رخ می‌دهد اما با مشاوره و غربالگری می‌توان از تولد نوزادانی با چنین بیماری‌ها و یک عمر زجر و هزینه آن جلوگیری کرد. حمیدرضا ادراکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق تعریف‌های جهانی، بیماری نادر، بیماری‌ای است که به ازای هر ۱۰ هزار نفر دو تا پنج نفر در هر جامعه به آن مبتلا هستند. این میزان البته بر اساس آمارهای کشورهای اروپایی است و با توجه به میزان بالاتر ازدواج فامیلی در کشور، برآورد می‌شود که میزان بروز بیماری‌های نادر در ایران بیش از این میزان باشد. او گفت: تاکنون حدود چهار هزار بیمار نادر در کشور شناسایی شده و تحت حمایت بنیاد امور بیماری‌های نادر قرار گرفته‌اند اما تعداد این بیماران در کشور بسیار بیشتر است و بسیاری از این بیماران و خانواده‌های آنها هنوز شناسایی نشده‌اند و امیدواریم بتوانیم تعداد بیشتری از این بیماران را در کشور شناسایی کنیم و تحت پوشش قرار دهیم. ادراکی افزود: برخی بیماری‌های نادر که در ایران شناسایی شده، در کشورهای دیگر دیده نشده و مختص ایران است، به عنوان مثال دو بیمار نادر در استان هرمزگان شناسایی شده که دست‌ها و پاهای آنها به شکل درخت یا سنگ رشد می‌کند.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر افزود: ازدواج‌های فامیلی یکی از مهم‌ترین عوامل تولد بیماران نادر است و با توجه به میزان بالای ازدواج‌های فامیلی در ایران موضوع بسیار مهمی است و باید برای پیشگیری از تولد این بیماران، خانواده‌ها آموزش ببینند تا این نوع بیماری‌ها و تولد این نوزادان در کشور کاهش پیدا کند. ادراکی گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از تولد این بیماران، انجام غربالگری قبل و بعد از بارداری در خانواده‌هایی است که ازدواج فامیلی دارند یا در خانواده آنها سابقه بیماری ژنتیکی وجود دارد. باید تست‌های تشخیص این بیماری‌ها رایگان و ارزان شود تا از تولد نوزادان دارای بیماری نادر پیشگیری شود و مجبور نباشیم بعد برای کمک و حمایت از این بیماران اقدام کنیم. او افزود: خانواده‌هایی که در خطر تولد کودکان دارای بیماری نادر هستند باید آگاهی داشته باشند که چگونه می‌توانند با انجام تست‌های غربالگری، آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های مرتبط تا قبل از چهارماهگی که زمان ولوج روح است از ابتلای جنین به بیماری ژنتیک و نادر مطلع شوند.

 

وام ازدواج ۱۰۰میلیونی و نگرانی از افزایش کودک‌همسری

دبیر کارگروه حقوق کودک کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: ممکن است پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون‌تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال موجب ازدواج زودهنگام شود. البته باید نسبت به اینکه در چه شرایطی و با چه ضوابطی این وام به زوجین تعلق می‌گیرد، توجه کرد. از سوی دیگر با توجه به شرایطی که در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ذکر شده است، به نظر می‌رسد خانواده‌هایی که توان اثبات مصلحت کودک برای ازدواج در دادگاه را ندارند، همچنان ترجیح دهند که ازدواج فرزندشان تا سن قانونی، به شکل عقد موقت و نه عقد رسمی ثبت شود. تینا سادات‌قضاتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به امکان ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال منوط به اذن ولی به شرط رعایت‌ مصلحت با تشخیص دادگاه صالح، اظهار کرد: مفروض اصلی قانونگذاری در ایران، عدم ‌نقض احکام اسلامی است. قطعاً قانونگذاران در طول این سال‌ها با آزمون و خطاها و فرازونشیب‌های بسیاری در این مسیر روبه‌رو بوده و هستند. در این مورد، موضوع «صلاحیت» به اختلافی که بر سر ماهیت «بلوغ جسمی» و «بلوغ فکری» وجود دارد، بازمی‌گردد. این کارشناس حوزه حقوق کودک ادامه داد: به نظر من با توجه به پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی در دوران امروز، بلوغ فکری اکثریت افراد جامعه به احتمال قریب به یقین در ۱۳سالگی رخ نخواهد داد. بهتر است مساله را این‌طور مطرح کنیم که قضات چه مبناهایی را برای احراز صلاحیت کودکان در امر ازدواج در نظر می‌گیرند و آیا فشار عرف و سنت، در تصمیم‌گیری‌شان تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ که در این مقوله باید با قضات به گفت‌وگو و تبادل‌نظر نشست. او همچنین گفت: از متن ماده چنین برمی‌آید که برای ازدواج کودک زیر سن اعلامی در این ماده، علاوه بر اذن ولی با شرط رعایت مصلحت کودک، باید همراه با تشخیص دادگاه صالح باشد، از این‌رو این امر می‌تواند بار اضافی به دادگاه‌ها تحمیل کند اما همواره در مورد سن ۱۳ سال تمام برای دختران و ۱۶ سال تمام برای پسران، بحث بسیار بوده و فرازوفرودهای قانونی زیادی نیز در این راستا داشته است.

♦♦♦

ایلنا: فرزانه مهدی‌زاده سرپرست دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در 9 ‌ماه سال جاری ۱۰ هزار و ۲۳۱ مورد خودزنی (هفت هزار و ۸۸۶ مرد و دو هزار و ۳۴۵ زن) که با ادعای نزاع و با هدف دریافت دیه و خسارت انجام شده بود، در مراکز پزشکی قانونی کشف و به مراجع قضایی اعلام شد.

تسنیم: مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: برگزاری هرگونه جشن پایان سال در مهدهای کودک ممنوع است و هیچ برنامه‌ای در ایام پایان سال در مهدهای کودک برگزار نمی‌شود.

فارس: سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، گفت: تریبون‌ها نه محل طرح و نه محل رفع مسائل اختلافی است بلکه این «جلسات خصوصی مسوولان» است که محل طرح و رفع مسائل اختلافی است.

فارس: مدیرعامل مترو تهران درباره آمار مسافران پایتخت گفت: طی روزهای اخیر آمار مسافران مترو به یک میلیون نفر در طول روز رسیده است که نسبت به ماه قبل بیش از پنج درصد بیشتر شده است.

ایرنا: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از اجرای طرح نسخه الکترونیک در بیش از ۸۰ درصد مطب‌ها، ۸۳ درصد داروخانه‌ها، ۹۰ درصد آزمایشگاه‌ها، ۹۲ درصد مراکز تصویربرداری و ۹۷ درصد مراکز پزشکی هسته‌ای خبر داد.

تسنیم: مدیرکل دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی با اشاره به مکاتبه با رئیس قوه قضائیه و شورای نگهبان برای رفع مشکلات خروج از ثبت آثار ملی گفت: بسیاری از موارد خروج آثار مانند مشکلات ورود بناهای تاریخی به فهرست آثار ملی به تعارضات ناشی از نظریه فقهی مربوط است.

ایلنا: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در حال حاضر ۱۵۰ شهرستان که عمدتاً از مناطق محروم و صعب‌العبورند، با وجود داشتن مرکز قضایی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند و مردم ناچارند برای دریافت خدمات سازمان حداقل ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر را برای رسیدن به اولین مرکز پزشکی قانونی بپیمایند.

ایرنا: مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به روسا و سرپرستان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز، بوشهر، هرمزگان، دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ هشدار داد.

تسنیم: رئیس کانون وکلای قوه قضائیه گفت: قوانین نشان می‌دهد که باید نظارت قوه قضائیه بر حوزه وکالت وجود داشته باشد و از نظر مرکز وکلای قوه قضائیه این نظارت، استقلال وکلا را زیر سوال نمی‌برد؛ باید سطح سواد حقوق عمومی برخی از همکاران ما افزایش یابد.

 

♦♦♦

درخواست شورای شهر تهران برای لغو محدودیت‌های شبانه

خبرگزاری فارس نوشت: رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: محدودیت‌های تردد در شب‌هنگام از ساعت 21 در پایتخت باعث ایجاد ترافیک‌های شدید در برخی از بزرگراه‌ها و معابر شده و با توجه به کاهش آمار کرونا به نظر می‌رسد که دیگر اجرای آن ضروری نیست. ناهید خداکرمی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که در حال حاضر شرایط به لحاظ کرونا قابل کنترل شده است و اگر حفظ پروتکل‌ها توسط شهروندان ادامه یابد همچنان روند بسیار مناسبی در جهت کاهش کرونا خواهیم داشت. خداکرمی خاطرنشان کرد: البته استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، پیشگیری از رفت و آمد در محل‌های شلوغ و رعایت فاصله اجتماعی همچنان باید مدنظر باشد. آمار مرگ‌ومیر کرونا در تهران به کمتر از 20 نفر در روز رسیده ولی هنوز شرایط در پایتخت ویژه است.

 

نرخ باسوادی ایرانیان به 6 /96 درصد رسید

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در چهار دهه اخیر با تلاش‌های صورت‌گرفته و طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ نرخ باسوادی به 7 /94 درصد رسید و در سال ۹۹ با اطمینان می‌توان اعلام کرد که درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به 6 /96 درصد رسیده است.

وی افزود: با این اقدام قصد داریم از رجعت به بی‌سوادی جلوگیری کنیم. تهران، اصفهان، یزد، سمنان و مازندران بالای ۹۸ درصد باسواد دارند و در گروه اول قرار می‌گیرند. در استان‌های میانگین کشوری ۵۰ درصد فعالیت‌ها به باسواد کردن بی‌سوادان و ۵۰ درصد به تعمیق سواد اختصاص دارد.

 

تشکیل کارگروه ویژه اشتغال ایثارگران

ایلنا نوشت: معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران با اشاره به استخدام ایثارگران مشمول برنامه پنجم در ادارات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی از تشکیل کارگروه ویژه اشتغال ایثارگران در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش ایلنا غلامرضا عباس‌پاشا اظهار داشت: کلیه نیروهای قراردادی ایثارگر مشمول برنامه پنجم در کلیه ادارات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به استخدام رسمی درمی‌آیند. وی همچنین ادامه داد: کارگروه ویژه اشتغال مختص ایثارگران در استان تهران به زودی تشکیل می‌شود تا از ظرفیت بخش خصوصی برای اشتغال ایثارگران استفاده شود. معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران سپس تصریح کرد: از ظرفیت‌های مختلف استان تهران در حوزه اشتغال برای به‌کارگیری و اشتغال ایثارگران استفاده می‌شود.

 

خطر جدی تخریب جنگل‌های حرا و بیم کوچ همیشگی پرندگان

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: تالاب خوربردستان دیّر و جنگل‌های حرای آن به دلیل جاده‌کشی و راه‌اندازی سایت پرورش میگو با خطری جدی مواجه هستند. فعالان محیط زیست منطقه می‌گویند که چنین اقدامی مانع رسیدن آب شیرین به جنگل‌های حرا می‌شود و تخریب و نابودی آن را به دنبال دارد. به گزارش ایسنا، سال گذشته بود که تالاب خوربردستان دیّر و جنگل‌های حرای آن در استان بوشهر در فهرست تالاب‌های ثبت ملی کشور قرار گرفت. پس از گذشت یک سال اما بولدوزرها به جان آن افتاده‌اند. یک سرمایه‌گذار محلی توانسته است مجوز راه‌اندازی سایت پرورش میگو را در چهار هکتار از حریم تالاب از کارگروه ماده ۱۱ استانداری -که البته محیط زیست استان نیز از اعضای اصلی آن است- بگیرد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها