شناسه خبر : 36374 لینک کوتاه

بایدن تیم خود را معرفی کرد

نقشه راه نخست‌وزیر ارمنستان برای اصلاحات در نیروهای مسلح و نظام انتخاباتی

جو بایدن ۹ تن از افراد ارشد کابینه آینده خود، از جمله افسران نیروهای مسلح، رایزن‌ها و مشاوران ارشد را معرفی کرده است. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه ایندیپندنت، بایدن در دو فقره از سمت‌های کلیدی کاخ سفید، مدیر ستاد انتخاباتی‌اش، جن اومالی را به عنوان معاون رئیس دفتر معرفی کرد که با ران کلین، که پیشتر او را رئیس دفتر خود اعلام کرد، همکاری می‌کند. به علاوه، استیو ریچتی، رئیس و لابی‌گر انتخاباتی، در سمت مشاور رئیس‌جمهور به کابینه خواهد پیوست. نماینده کنگره لوئیزیانا، سدریک ریچموند، معاون رئیس ستاد انتخاباتی، به عنوان مشاور ارشدی که مدیریت روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری را نیز برعهده خواهد داشت، معرفی شد. مدیر استراتژی ستاد، مایک دانیلون، عنوان مشاور ارشد را گرفته و دانا رموس، رایزن عمومی ستاد بایدن، مشاور رئیس‌جمهور خواهد شد. آنی تاماسینی، رئیس سفرهای بایدن در زمان مبارزات انتخاباتی، مدیر عملیاتی دفتر رئیس‌جمهور خواهد شد. جولی رودریگرز، یکی از معاون‌های ستاد انتخاباتی، در سمت مدیر کاخ سفید در روابط بین نهادهای حکومتی، انجام وظیفه خواهد کرد. ران کلین، رئیس دفتر آینده ریاست‌جمهوری، برنامه‌های فوری بایدن و خانم هریس را اعلام کرد.

 

گذار قدرت در گرو شکست شکایات ترامپ

مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد، گذار قدرت را به شکل حرفه‌ای تضمین خواهد کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا امروز تاکید کرد: تضمین می‌کنم که گذار قدرت به تیمی که جو بایدن هدایت آن را بر عهده دارد در صورتی که بایدن پیروز انتخابات ۲۰۲۰ اعلام شود، صورت بگیرد. روشن است که امور به این سمت پیش می‌رود. او در سمینار امنیت جهانی گفت، در حالی که امیدوار بود دونالد ترامپ برای دور دوم پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری باشد اما با دولت جدید به ریاست بایدن و معاونش کامالا هریس نیز همکاری خواهد کرد. اوبراین تصریح کرد: اگر دولت جدیدی وجود داشته باشد خب آنها باید زمانی داشته باشند تا بیایند و سیاست‌هایشان را اجرایی کنند. البته اگر کارت بایدن و هریس ببرد، به نظر می‌رسد امور در حال حاضر به این سمت پیش می‌رود. ما انتقال قدرت را به شکل کاملاً حرفه‌ای از شورای امنیت ملی انجام خواهیم داد و شکی در آن نیست. در صورتی که دعاوی و شکایات ترامپ شکست بخورند در آن صورت می‌توان انتقال قدرت را شروع کرد.

 

خودداری از پذیرش نتیجه انتخابات آبروی آمریکا را می‌برد

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که طبق برآورد رسانه‌ها رئیس‌جمهور بعدی این کشور خواهد بود از دونالد ترامپ انتقاد کرد. به گزارش فارس، «جو بایدن» که طبق پیش‌بینی رسانه‌های آمریکا در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری توانسته «دونالد ترامپ» را شکست دهد از رفتارهای او انتقاد کرد. بایدن که در جمع مدیران شرکت‌ها و رهبران اتحادیه‌های کارگری صحبت می‌کرد، به شدت از رفتارهای دونالد ترامپ بابت عدم پذیرش نتیجه انتخابات و متوقف کردن روند انتقال قدرت انتقاد کرد. بایدن تصریح کرد چنانچه این روند ادامه پیدا کند انسان‌های بیشتری فوت خواهند کرد. وی گفت: «اگر ما همکاری نکنیم، آدم‌های بیشتری خواهند مرد... چطور می‌خواهیم بیش از ۳۰۰ میلیون آمریکایی را واکسینه کنیم؟» وی اضافه کرد: «اگر مجبور باشیم تا ۲۰ ژانویه [روز مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید] برای آغاز برنامه‌ریزی صبر کنیم عقب می‌افتیم. بنابراین، مهم است که این کار [انتقال قدرت] انجام شود و همین الان هماهنگی‌ها وجود داشته باشند.» دست‌کم ۲۶۴ هزار نفر بر اثر کووید-۱۹ در آمریکا جانشان را از دست داده‌اند. در روزهای گذشته، در بسیاری از ایالت‌های آمریکا افزایش شمار مبتلایان و بستری بیماران گزارش شده است. در بحبوحه این بیماری، تیم ترامپ اصرار می‌کند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری پیروز شده و روند انتقال قدرت به تیم جو بایدن را آغاز نخواهد کرد.

 

اوباما: ترامپ جان وین نیست، ریچی ریچ است!

باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، از اینکه دونالد ترامپ توانست در سیاست آمریکا توجهات را جلب کند، شگفت‌زده نشده است. اما در عین حال اوباما اذعان کرد که او شوکه شده که ترامپ به سمبل پوپولیسم جناح راستگرا تبدیل شد. باراک اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک گفت: از اینکه شخصی مثل ترامپ توانست در زندگی سیاسی ما توجهات را به خود جلب کند، متعجب و شگفت‌زده نشدم. او یک نشانه است اما یک شتاب‌دهنده نیز هست. اما اگر قرار است ما یک پوپولیست جناح راستگرا در این کشور داشته باشیم، انتظار شخصی را داشتم که جذاب‌تر باشد. او افزود: اگر شما درباره پوپولیست‌هایی که در گذشته بودند فکر کنید، کسی مثل هوی لانگ، او از جناح راست نبود. او یک پوپولیست کلاسیک بود، او از زندگی مردمی که اطرافش بودند، خبر داشت، او آنها را درک می‌کرد. انتظار نداشتم شخصی که اصلاً احترامی برای مردم عادی قائل نیست بتواند توجهی جلب کند و بعد، آن مردم او را دنبال کنند. این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت، او تمایل بسیاری از آمریکایی‌ها را برای داشتن یک «قهرمان مرد کلاسیک» از دوران کودکی درک می‌کند.

 

توصیه کیسینجر درباره خطر درگیری نظامی با چین

نخست‌وزیر سال‌های دور آمریکا به «جو بایدن» نامزد دموکرات این کشور هشدار داد در پی بهبود روابط با چین باشد. به گزارش فارس، نخست‌وزیر دهه 70 میلادی آمریکا در مراسم افتتاحیه یک مجمع اقتصادی به نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که بر اساس گزارش رسانه‌ها برنده شده، توصیه‌هایی کرد. «هنری کیسینجر» نخست‌وزیر اسبق آمریکا به «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که بر اساس برآورد رسانه‌ها پیروز شده توصیه کرد که باید به سرعت در پی احیای روابط با چین باشد. کیسینجر در پیام خود به بایدن هشدار داده که در صورت عدم احیای روابط با چین، خطر درگیری نظامی بین آمریکا و چین وجود دارد. کیسینجر همچنین افزود، در صورت نبود برخی اقدامات مشترک، جهان با یک فاجعه قابل قیاس با جنگ جهانی اول مواجه خواهد شد. این سیاستمدار سرشناس آمریکایی پیشتر نیز گفته بود شکل‌گیری جنگ سرد جدید میان آمریکا و چین او را به‌طور فزاینده‌ای نگران کرده و پیشرفت‌های فناوری را که موجب تغییر چشم‌انداز ژئوپولتیک شده‌اند با آن مرتبط دانست.

 

ترامپ دنبال حل بحران شورای همکاری خلیج‌فارس؟

مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی گفت که دونالد ترامپ تمایل دارد پیش از ترک کاخ سفید بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس را حل‌وفصل کند. در همین حال، وزیر خارجه قطر نیز تاکید کرد که دوحه از گفت‌وگو بر پایه احترام به حاکمیت کشورها استقبال می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی که توسط انجمن امنیت جهانی منتشر شد، با اشاره به بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، اظهار کرد: تمایل داریم که اگر نتیجه انتخابات به نفع جو بایدن باشد، پیش از ترک کاخ سفید هواپیماهای قطر بتوانند بر فراز عربستان و بحرین پرواز کنند. وی افزود: درصدد حل‌وفصل بحران شورای همکاری خلیج‌فارس هستیم و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تماس‌های زیادی را در این راستا انجام داده است. همزمان با اظهارات اوبراین، محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر نیز در گفت‌وگو با انجمن امنیت جهانی تاکید کرد که کشورش هیچ اقدام خصمانه‌ای علیه کشورهای همسایه انجام نداده است و اتهاماتی که منجر به تحریم این کشور شده است نادرست هستند. وی افزود: ما از همان ابتدا از گفت‌وگوی مبتنی بر احترام متقابل و احترام به حاکمیت تمامی کشورها استقبال کرده‌ایم. بحران شورای همکاری خلیج‌فارس هیچ برنده‌ای ندارد و نتیجه آن بی‌ثباتی بیشتر در منطقه است.

 

اعلام نقشه راه اولویت‌های دولت نخست‌وزیر ارمنستان

نخست‌وزیر ارمنستان نقشه راه اولویت‌های دولتش بعد از بحران قره‌باغ و در ضمن تداوم وضعیت سیاسی متشنج داخلی مرتبط با این بحران را ارائه کرد. به گزارش اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان استراتژی‌ای را ارائه کرده که اصلاحات در نیروهای مسلح و نظام انتخاباتی را در نظر گرفته است. پاشینیان در بیانیه‌ای ضمن شرح بندهای کلیدی این نقشه راه گفت: من مسوول غلبه بر این وضعیت و اطمینان پیدا کردن از ثبات و امنیت هستم. چندی پیش سران ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه بیانیه مشترکی را در ارتباط با آتش‌بس در قره‌باغ از 10 نوامبر مورد پذیرش قرار دادند. بر اساس بندهای این توافق، جمهوری آذربایجان کنترل مناطقی را که در طول جنگ اخیر به دست آورده، حفظ می‌کند، در حالی که روسیه نیروهای صلحبانی را در طول خط تماس میان طرف‌های درگیر و همچنین کریدور لاچین که مرتبط‌کننده قره‌باغ با ارمنستان است، مستقر می‌کند. ارمنستان هم از چندین منطقه عقب‌نشینی می‌کند.

 

همکاری عراق با چین؛ حمایت مردم و مخالفت آمریکا

بعد از ماه‌ها مطالبات نمایندگان پارلمان، جریان‌های سیاسی، صاحب‌نظران و حتی افکار عمومی عراق برای اجرایی کردن توافق‌نامه همکاری با چین، سفیر این کشور در بغداد، در روزهای اخیر و بعد از یک وقفه یک‌ساله برای به جریان انداختن این توافق‌نامه تحرکات خود را به‌طور محسوسی آغاز کرده است. به گزارش ایرنا، تحرکات دیپلماتیک «شان تاو» در دیدار با رهبران سیاسی و دولتمردان عراقی همزمان با توافق‌نامه بزرگی شده است که چین به‌رغم تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن پکن با ۱۴ کشور آسیایی-اقیانوسیه‌ای در چارچوب «آسه‌آن» امضا کرد. از توافق‌نامه‌ای که در راستای طرح بزرگ اقتصادی «راه ابریشم» روز یکشنبه امضا شد، به عنوان بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان یاد شده که یک‌سوم تولید ناخالص ملی کل جهان را شامل می‌شود. به دلیل موقعیت راهبردی عراق در طرح اقتصادی راه ابریشم چین و توافق‌نامه‌ای که دو کشور در دوره دولت سابق «عادل عبدالمهدی» در نیمه سال گذشته (مهرماه ۹۸) امضا کردند، سفیر چین در بغداد در همین راستا، تحرکات دیپلماتیک خود را جهت اجرایی کردن توافق‌نامه مزبور آغاز کرده است.

 

تعرض جنسی به فعالان زن سعودی در زندان‌ها

روزنامه دیلی‌میل فاش کرد که فعالان زن سعودی که در بازداشت هستند مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرند. به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی‌میل نوشت، هلنا کندی، وکیل حقوق بشر، گزارشی ۴۰صفحه‌ای درباره تعرضات جنسی علیه فعالان زن سعودی در زندان‌ها ارائه کرده است. در این گزارش فاش شده که زندانیان زن مجبور به دیدن فیلم‌های مستهجن شده و تهدید به تجاوز شده‌اند. همچنین آنها را از سقف آویزان کرده و کتک زده‌اند و به آنها شوک الکتریکی وارد کرده‌اند. در این گزارش آمده است: از زندانیان زن خواسته شده اقدامات غیراخلاقی خواسته‌شده توسط بازپرسان را انجام دهند و در معرض آزار و اذیت‌های جنسی قرار گرفته‌اند. یک منبع اعلام کرد عائده الغامدی، فعال زن سعودی را مجبور به دیدن فیلم‌های مستهجن کرده‌اند. همچنین لجین الهذلول و ایمان النجفان را مجبور به اقدامات غیراخلاقی کرده‌اند. در این گزارش آمده است: بازجویی‌ها تحت نظارت سعود القحطانی، متهم پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی انجام شده است. وی الهذلول را تهدید کرده و گفته بود: هر کاری بخواهم می‌کنم و بعد از آن تو را ذوب می‌کنم. همچنین در این گزارش آمده است: خالد بن‌سلمان، پسر ملک سلمان بن‌‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان، نیز نظارت بر برخی جلسات شکنجه را بر عهده داشته است. وی در مقابل زنان زندانی با افتخار گفته بود: آیا می‌دانید من کی هستم؟ من خالد بن‌سلمان، سفیر عربستان در آمریکا هستم و هر کاری بخواهم می‌توانم بکنم.

♦♦♦

بـا خـبـرگـزاری‌ها

ایسنا: یک مقام ارشد نهاد تنظیم اوراق بهادار چین اظهار امیدواری کرد در دولت جو بایدن روابط کشورش با آمریکا تا حد زیادی بهبود یابد. در دولت دونالد ترامپ، روابط چین با آمریکا در یکی از بدترین سطوح خود در چند دهه گذشته از جمله از بابت مناقشه‌ها در حوزه‌های مختلف همچون تکنولوژی و تجارت تا هنگ‌کنگ و ویروس کرونا قرار دارد.

فارس: به دنبال اعتراضات گسترده در ارمنستان در پی توافق با جمهوری آذربایجان، رئیس‌جمهور این کشور خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

ایسنا: رئیس‌جمهوری آذربایجان گفته که ارمنستان باید مسوولیت خرابی‌های به بارآمده در زیرساخت‌های مناطق مورد مناقشه قره‌باغ را بپذیرد. الهام علی‌اف گفت: دشمن تمامی زیرساخت‌های قره‌باغ را از بین برده است. آنها باید پاسخگوی این خرابکاری در یک دادگاه بین‌المللی باشند.

ایرنا: «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن در دیدار «ریاض المالکی» همتای فلسطینی خود گفت که مساله فلسطین، مساله اصلی و محوری و اساس نزاع با رژیم صهیونیستی است. الصفدی افزود: کلید صلح دائم و عادلانه در منطقه و حل نزاع با اسرائیل باید بر اساس راهکار تشکیل دو کشور مستقل و تضمین حقوق مشروع ملت فلسطین باشد.

ایلنا: رئیس‌جمهوری بلاروس اعلام کرد که احتمالاً ۷۰ تا ۸۰ درصد اختیارات رئیس دولت به پارلمان و دولت منتقل می‌شود.

فارس: فعالان معارض سعودی در خارج با انتشار بیانیه‌ای، نظام سعودی را نظامی غیرقابل اصلاح یا تجدید خواندند و خواستار سرنگونی آن شدند.

ایرنا: سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر از اعدام ۸۰۷ نفر در دوره حکمرانی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و پسرش محمد در عربستان خبر داد. عربستان از سال ۲۰۱۵ تاکنون در دوره حکمرانی ملک سلمان و پسرش، ۸۰۷ نفر را اعدام کرده است که از این تعداد ۴۱۲ نفر به اتهام اقداماتی بی‌اهمیت اعدام شده‌اند.

ایرنا: مایک پمپئو با اشاره به حمایت اخیر ترکیه از جمهوری آذربایجان در مناقشه قره‌باغ و همچنین اقدامات نظامی آنکارا در لیبی و منطقه مدیترانه خاطرنشان کرد: امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و من بر این مساله توافق داریم که اقدامات اخیر ترکیه بسیار ستیزه‌جویانه بوده‌اند.

فارس: «براد رافنسپرگر» می‌گوید رهبران جمهوریخواه از جمله «لیندسی گراهام» برای حذف آرای قانونی به او فشار آوردند تا رئیس‌جمهور آمریکا برنده انتخابات در این ایالت اعلام شود.

تابناک: خبرگزاری رسمی سوریه بامداد دوشنبه گذشته به نقل از وزارت امور خارجه این کشور خبر وفات ولید المعلم 79ساله را اعلام کرد. وی از سال ۲۰۰۶ تصدی وزارت امور خارجه سوریه را بر عهده داشت.

♦♦♦

هشدار قطر به رابطه اعراب و اسرائیل

ایسنا نوشت: وزیر خارجه قطر گفت که دوحه مناسباتی با اسرائیل دارد، هرچند که این مناسبات در مسائل مربوط به فلسطینی‌هاست. محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، تصریح کرد که دوحه مناسباتی با رژیم صهیونیستی دارد که این روابط در مسائل مربوط به فلسطینیان همچون نیازهای انسانی یا پروژه‌های توسعه‌محور است. کشورهای عربی که مناسباتی را با اسرائیل برقرار کرده‌اند تلاش‌ها برای تشکیل یک کشور فلسطینی را از بین می‌برند گرچه این کشورها حق حاکمیتی برای برقراری روابط با اسرائیل دارند. وزیر خارجه قطر خاطرنشان کرد بر این باور است که بهتر است یک جبهه عربی یکپارچه برای اولویت دادن به منافع فلسطینی‌ها جهت پایان دادن به «اشغالگری» اسرائیل تشکیل شود.

 

نظامیان آمریکا به‌طور کامل از افغانستان نمی‌روند

خبرگزاری فارس نوشت: پس از جنجال‌هایی که به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن تمامی نظامیان آمریکایی از افغانستان تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (اول بهمن‌ماه) به وجود آمد، کریستوفر میلر سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ترامپ تمامی نیروهای نظامی آمریکا را از افغانستان خارج نمی‌کند. ایالات متحده سطح نیروهای نظامی خود را تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی‌ماه) در هر دو کشور افغانستان و عراق به دو هزار و ۵۰۰ نیرو کاهش خواهد داد. ایالات متحده در حال حاضر حدود چهار هزار و ۵۰۰ نظامی در افغانستان دارد و گرچه وعده پیشین ترامپ برای خروج کامل نظامیان از افغانستان را محقق نمی‌کند اما در هر حال کاهش چشمگیری محسوب می‌شود.

 

افشای نامه محرمانه اسپر به کاخ سفید

ایرنا نوشت: شبکه سی‌ان‌ان نامه محرمانه‌ای از وزیر دفاع پیشین آمریکا منتشر کرد که وی در مورد خروج بیشتر نیروهای آمریکا از افغانستان هشدار می‌دهد. طبق سند افشاشده اسپر در اوایل این ماه در نامه طبقه‌بندی‌شده به کاخ سفید اعلام کرده است که فرماندهان نظامی متفق‌القول هستند که آمریکا تا زمان تحقق شرایط دیگر حضور نیروهای خود را در افغانستان کاهش نخواهد داد. در این نامه که علاوه بر اسپر، اسامی افرادی مانند ژنرال کنت فرانک فرماندهی مرکزی ایالات متحده، مارک میلی رئیس ستاد مشترک آمریکا و ژنرال آستین میلر فرمانده ماموریت ناتو در افغانستان نیز در آن قید شده، آمده است که شرایط لازم برای کاهش نیروها هنوز فراهم نشده است.

 

نگرانم ترامپ به‌آرامی کنار نرود

ایلنا نوشت: مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا نسبت به آسیب‌های احتمالی رئیس‌جمهوری این کشور برای امنیت ملی و عدم خروج آرام وی از کاخ سفید ابراز نگرانی کرد. جان بولتون پیش‌بینی کرد ترامپ پس از شکست در انتخابات به‌آرامی از قدرت کناره‌گیری نکند. بولتون گفت: «بسیاری از مردم معتقد هستند یا دست‌کم امیدوارند که ترامپ شکست خود را بپذیرد و با آرامش از کاخ سفید خارج خواهد شد، اما نگرانم که واکنش وی کاملاً عکس این باشد. وی افزود: من به عنوان یک جمهوریخواه معتقد هستم که راه مهار خسارت نه‌تنها برای کشور بلکه برای حزب این است که رهبران جمهوریخواه مانند دیگران واقعیت را بپذیرند و درک کنند که جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها