شناسه خبر : 36462 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقتصاددانان بلاگر

کدام اقتصاددانان برای عمومی‌سازی مفاهیم اقتصادی بلاگر شدند؟

اقتصاددانان مسوولیت مشابهی همانند دانشمندان علوم طبیعی دارند. اقتصاددانان به عنوان متخصص، وظیفه دارند اطلاعات پیچیده را به روشی آسان و جذاب به مردم منتقل کنند تا مردم به‌خصوص در موقعیت‌های انتخاباتی، تصمیمات بهتری بگیرند. مسائل اجتماعی و سیاسی اغلب بر اساس تاثیر آنها بر اقتصاد تنظیم می‌شوند و این می‌تواند نتایج انتخابات، همه‌پرسی‌ها و سیاستگذاری‌ها را تعیین کند. در حالی که دانشمندان علوم طبیعی پیام‌های خود را به طرز مطلوبی منتقل می‌کنند، اقتصاددانان این کار را نمی‌کنند. مشکل کجاست؟ اقتصاددانان به دلیل مهارت‌های اجتماعی خود مشهور نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد که آنها به شکل خوبی با دیگران ارتباط برقرار نمی‌کنند. اخیراً یک مطالعه در توئیتر نشان داده است که اقتصاددانان به نسبت دیگران، با احتمال کمی وارد مباحث مختلف با سایرین می‌شوند. آنها بیشتر اوقات با اصطلاحات سرد، سخت و فنی صحبت می‌کنند و جای تعجب ندارد که این برای مردم عادی دلسرد‌کننده باشد. در یک نظرسنجی اخیر توسط گروه «بازاندیشی اقتصاد»، مشخص شد که ۶۰ درصد از بزرگسالان در انگلیس نمی‌توانند تولید ناخالص داخلی را تعریف کنند. همچنین ۷۰ درصد از مردم نمی‌دانند که سیاست پولی انبساطی چیست. بررسی اخیر OECD نشان داده است که تنها ۳۸ درصد از مردم انگلیس مفهوم تورم را به درستی درک می‌کنند. اندی هلدان، اقتصاددان ارشد بانک انگلیس، ادعا می‌کند که در صورت عدم درک موضوع رشته، عموم مردم به یک رشته و نمایندگان آن کمتر اعتماد می‌کنند. این موضوع اخیراً در یک نظرسنجی منعکس شده است که نشان می‌دهد در حالی که 8۲ درصد از مردم به پزشکان اعتماد دارند و این درصد برای دانشمندان علوم طبیعی ۷۱ درصد است، تنها 2۵ درصد از مردم به اقتصاددانان اعتماد دارند. و تنها چهار درصد از مردم انگلستان احساس می‌کنند اطلاعاتی که در اخبار، درباره اقتصاد می‌شنوند «کاملاً قابل اتکا و اعتماد» است. یکی از راه‌های برقرای ارتباط بهتر با مردم و کمک به افزایش دانش عمومی افراد، انتقال مفاهیم پیچیده اقتصادی به زبان ساده و قابل فهم است. تعداد قابل توجهی از اقتصاددانان اهمیت این موضوع را درک کرده‌اند و این ارتباط و انتقال مفاهیم اقتصادی به زبان ساده را در قالب وبلاگ‌نویسی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، آغاز کرده‌اند. از دانشجویان دکترای اقتصاد گرفته تا استادان با‌تجربه و حتی برخی از نوبلیست‌های اقتصاد. به مناسبت این موضوع، به معرفی ۱۰ نفر از معروف‌ترین اقتصاددانانی که در کنار کار آکادمیک، به صورت مستمر وبلاگ‌نویسی نیز انجام می‌دهند، می‌پردازیم و اشاره کوتاهی به وبلاگ‌هایشان هم خواهیم داشت.

80-81-1

وجدان یک لیبرال

پل کروگمن

از سال 2014، پل کروگمن به عنوان محقق برجسته «موسسه استون» پیرامون نابرابری اقتصادی-اجتماعی در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهر نیویورک فعالیت می‌کند. کروگمن لیسانس خود را از دانشگاه ییل و دکترای خود را از ام‌آی‌تی دریافت کرد. وی پیش از ملحق شدن به موسسه استون، استاد دانشگاه‌های ییل، ام‌آی‌تی، استنفورد و پرینستون بوده است. کروگمن نویسنده یا ویراستار 25 کتاب و بیش از 200 مقاله در مجلات حرفه‌ای بوده است. به پاس قدردانی از کارهای وی در سال 1991، انجمن اقتصادی آمریکا مدال جان بیتس کلارک را به وی اعطا کرد. در سال 2008، کروگمن برای کار در تئوری تجارت بین‌الملل، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. به طور همزمان، کروگمن مطالب زیادی را برای مخاطبان عام می‌نویسد. برخی از مقالات اخیر وی در مورد مسائل اقتصادی در مجلاتی نظیر «امور خارجی» و «هاروارد بیزنس ریویو» منتشر شده است. وی همچنین از سال ۱۹۹۹ تاکنون، ستون‌نویس نشریه نیویورک‌تایمز بوده و در این نشریه، وبلاگی با عنوان «وجدان یک لیبرال» دارد و در آن به تحلیل مسائل اقتصادی و سیاسی می‌پردازد.

 

مشاهدات تصادفی برای دانشجویان اقتصاد

گرگوری منکیو

گرگوری منکیو استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد است. وی در دوران دانشجویی در رشته اقتصاد و در دانشگاه‌های پرینستون و ام‌آی‌تی تحصیل کرد. منکیو دروس اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، آمار و اصول اقتصاد را تدریس می‌کند. وی نویسنده‌ای پرکار و شرکت‌کننده همیشگی بحث‌های آکادمیک و سیاستگذاری است. تحقیقات وی شامل کارهایی در زمینه تعدیل قیمت، رفتار مصرف‌کننده، بازارهای مالی، سیاست‌های پولی و مالی و رشد اقتصادی است. او برای عموم مردم و در نشریاتی نظیر نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست و وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد. وی از زمان راه‌اندازی وبلاگ خود به شخصیتی تاثیرگذار در وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری آنلاین تبدیل شده است. او که این وبلاگ را در ابتدا برای کمک به دانشجویان لیسانس اقتصاد خود طراحی کرده بود، مخاطبانی پیدا کرده است که بسیار فراتر و وسیع‌تر از دانشجویان کلاس مبانی اقتصاد است و با عنوان «مشاهدات تصادفی برای دانشجویان اقتصاد» به فعالیت ادامه می‌دهد. مطالب این وبلاگ برای دانشجویان اقتصاد، به خصوص آنهایی که می‌خواهند به طور حرفه‌ای اقتصاددان شوند، بسیار مفید است.

 

 

انقلاب حاشیه‌ای

تایلر کاون

تایلر کاون استاد اقتصاد دانشگاه جرج میسون است. وی به همراه الکس تاباروک، نویسنده وبلاگ «انقلاب حاشیه‌ای» است. تایلر و الکس همچنین وب‌سایت «دانشگاه انقلاب حاشیه‌ای» را راه‌اندازی کردند که هدف آن، گسترش آموزش علم اقتصاد از طریق اینترنت است. وبلاگ انقلاب حاشیه‌ای شامل مقالات، پیوندها، تفسیرها و بحث‌های جذاب درباره پیامدهای اقتصادی مهم موضوعات مختلف در دنیای واقعی است. انقلاب حاشیه‌ای در سال 2003 تاسیس شد و اکنون به یک انتخاب محبوب در میان علاقه‌مندان به اقتصاد تبدیل شده است. کاون همچنین ستون «صحنه اقتصادی» را برای نیویورک‌تایمز می‌نویسد و از جولای 2016، ستون‌نویس بلومبرگ بوده است. او همچنین برای نشریاتی مانند نیو ریپابلیک، وال‌استریت‌ژورنال، فوربس و نیوزویک می‌نویسد. وی به عنوان مدیر‌کل مرکز مرکاتوس دانشگاه جرج میسون نیز فعالیت می‌کند. تایلر در سال 1983 از دانشگاه جرج میسون و در رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. پس از آن در سال 1987، دکترای خود را در رشته اقتصاد و از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

 

فریکنامیکس

استیو لویت

استیو لویت استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو است. لویت در سال 1989 لیسانس خود را از دانشگاه هاروارد و در سال 1994 دکترای خود را از دانشگاه ام‌آی‌تی دریافت کرد. وی از سال 1997 در شیکاگو تدریس می‌کند. در سال 2004، مدال جان بیتس کلارک را از آن خود کرد. در سال 2006، لویت از سوی نشریه تایمز و به عنوان یکی از «صد‌نفری که دنیای ما را شکل می‌دهند»، معرفی شد. استیو لویت به همره استفان دابنر نویسنده کتاب «فریکنامیکس» بود که بیش از دو سال در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز بود و از این کتاب، بیش از چهار میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده است. این دو نویسنده، وبلاگ فریکنامیکس را نیز در سال 2005 تاسیس کردند. یک اقتصاددان و یک روزنامه‌نگار سعی دارند تا موضوعات اغلب سخت و پیچیده اقتصاد را به نوعی ارائه دهند که توسط مخاطبان عام، به راحتی قابل درک باشد. این وبلاگ، یک کاوش سرگرم‌کننده و آموزنده از چگونگی این مساله است که اصول پایه‌ای موضوعات مختلف، به وجودآورنده جزئیات روزمره زندگی است.

 

 

نویسنده پرکار

جوزف استیگلیتز

جوزف استیگلیتز اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه کلمبیاست. استیگلیتز دریافت‌کننده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱ و مدال جان بیتس کلارک در سال ۱۹۷۹ است. او همچنین معاون و اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی و رئیس سابق شورای مشاوران اقتصادی (ریاست جمهوری) است. در سال 2011، استیگلیتز از سوی مجله تایم به عنوان یکی از صد فرد با‌نفوذ در جهان معرفی شد. تحقیقات استیگلیتز که به دلیل کارهای پیشگام خود در زمینه اطلاعات نامتقارن مشهور است، بر توزیع درآمد، ریسک، حاکمیت شرکتی، سیاستگذاری عمومی، اقتصاد کلان و جهانی‌سازی تمرکز دارد. استیگلیتز نویسنده پرکاری است و نوشته‌های وی محدود به مقالات و کتاب‌های آکادمیک نیست بلکه برای مخاطبان عام نیز، در نشریات معتبری نظیر نیویورک‌تایمز، گاردین، پراجکت سیندیکیت، نیو ریپابلیک، بیزینس اینسایدر و وال‌استریت‌ژورنال، پیرامون مسائل اقتصادی و سیاسی مطلب منتشر می‌کند. وی دارای مدرک لیسانس از امرست کالج و دکترای اقتصاد از دانشگاه ام‌آی‌تی است. وی همچنین دارای مدارک دکترای افتخاری از دانشگاه‌های متعددی در سرتاسر جهان است.

 

ایکان تاک

راس رابرتز

راس رابرتز اقتصاددان و محقق در موسسه هوور دانشگاه استنفورد و استاد سابق دانشگاه جرج میسون است. وی مجری پادکست ایکان تاک است و به دلیل توانایی در انتقال مفاهیم اقتصادی به زبان ساده و قابل فهم، شهرت پیدا کرده است. در این پادکست، رابرتز معمولاً گفت‌وگویی یک‌ساعته در زمینه موضوعات مختلف اقتصادی با یکی از اقتصاددانان حرفه‌ای دارد. تا به امروز بیش از ۷۰۰ عنوان از این برنامه در اینترنت و به صورت رایگان منتشر شده است. افرادی نظیر میلتون فریدمن، توماس پیکتی، نسیم طالب، گری بکر و استیگلیتز میهمان این برنامه بوده‌اند.

این پادکست از سال ۲۰۰۶ تا به امروز و به صورت هفته‌ای منتشر شده است. هنگامی که در سال ۲۰۱۵ از رابرتز خواسته شد که جالب‌ترین اپیزود پادکست خود را انتخاب کند، او از دو پادکست نام برد که یکی از آنها، مصاحبه با میلتون فریدمن بود که تقریباً یک دهه قبل از آن انجام شده بود. رابرتز دارای مدرک لیسانس اقتصاد از دانشگاه کارولینای شمالی و دکترای اقتصاد از دانشگاه شیکاگو است.

 

 

ریشه فقر

کریس بلاتمن

وبلاگ کریس بلاتمن تحقیق و مطالعات میدانی در زمینه فقر اقتصادی را پوشش می‌دهد. این وبلاگ به دنبال پاسخ به سوالاتی از این قبیل است که چرا مردم و جوامع، فقیر، خشن و ستمگر هستند؟ یا چگونه می‌توان چنین جوامعی را از فقر بیرون کشید. کتاب او، «چرا می‌جنگیم»، قرار است توسط انتشارات وایکینگ و در سال 2021 منتشر شود. بلاتمن چندین دهه از تجربیات عملی علوم اجتماعی و سیاستگذاران را ترکیب کرده‌ است تا بر خلاف نظر عموم مردم، این ایده را مطرح کند که چرا جنگ سخت است و یافتن صلح از آنچه فکر می‌کنیم آسان‌تر است. کریس در حال حاضر استاد مطالعات تعارض جهانی در مدرسه سیاستگذاری هریس در دانشگاه شیکاگو و موسسه پیرسون است. پیش از ملحق شدن به دانشگاه شیکاگو، او عضو هیات علمی دانشگاه‌های کلمبیا و ییل بوده است.

وی دارای لیسانس اقتصاد از دانشگاه واترلو کانادا، مدرک فوق‌لیسانس مدیریت دولتی و توسعه بین‌الملل از مدرسه کندی دانشگاه هاروارد و دکترای اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیاست.

 

اقتصاددان بدخلق

جان کاکرن

جان کاکرن محقق اقتصادی در موسسه هوور و استاد مدعو دانشکده کسب‌و‌کار در دانشگاه استنفورد است. پیش از ملحق شدن به این موسسه، وی استاد مدرسه کسب‌و‌‌کار دانشگاه شیکاگو بود، جایی که دروسی نظیر سرمایه‌گذاری پیشرفته، قیمت‌گذاری دارایی و اقتصاد پولی را تدریس می‌کرد. تخصص کاکرن در حوزه اقتصاد کلان و اقتصاد مالی بوده و ستون‌نویس وال‌استریت‌ژورنال است. او همچنین در وبلاگ شخصی خود، «اقتصاددان بدخلق»، اخبار، نظرات و گزارش‌های متعددی را از دریچه نگاه اقتصاد بازار منتشر می‌کند. او اشاره می‌کند که بعد از یک بحث طولانی سر میز شام، فرزندانش او را اقتصاددان بدخلق خطاب کردند و این وبلاگ نام خود را از این خاطره گرفته است. در این وبلاگ، وی توضیحات مفصلی را همراه با داده‌ها و استدلال قوی در مورد اخبار اقتصادی، مالی و سیاست‌های جاری ارائه می‌دهد. اخیراً نسخه پادکست نیز به این مجموعه اضافه شده که در آن، کاکرن این توضیحات را به صورت گفتاری ارائه می‌دهد. کاکرن دارای مدرک لیسانس فیزیک از دانشگاه MIT و مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیاست.

 

ساده‌نویس

رابرت رایش

رابرت رایش استاد سیاستگذاری عمومی در دانشکده سیاستگذاری عمومی دانشگاه برکلی کالیفرنیا و وزیر سابق کار در دولت بیل کلینتون است. رایش در سه دولت ملی فعالیت داشته است. وی 12 کتاب نوشته است، از جمله «کار ملل»، که به 22 زبان ترجمه شده و کتاب پرفروش «آینده موفقیت و حبس‌شده در کابینه و ابر‌سرمایه». وبلاگ هفتگی او باعث درک و بینش عالی نسبت به اقتصاد عمومی می‌شود. سبک وبلاگ‌نویسی رابرت به راحتی قابل درک، تحریک‌کننده تفکر و مستقیم است. در این وبلاگ، رایش بیشتر به موضوعات پیرامون اقتصاد سیاسی می‌پردازد. از طرف مجله تایمز، وزیر کار سابق دولت کلینتون، به عنوان یکی از 10 وزیر موثر کابینه قرن بیستم معرفی شد. رایش مدیرمسوول مجله «چشم‌انداز آمریکا» است. تفسیرهای وی را می‌توان به صورت هفتگی از رادیو ملی «بازار» شنید. وی مدرک لیسانس خود را از کالج دارتموث و مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد. پس از آن به دانشکده حقوق دانشگاه ییل رفت و در آنجا مدرک دکترای حقوق خود را کسب کرد.

 

منتخب پولیتیکو

دنی رادریک

دنی رادریک استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل دانشگاه هاروارد است. وی عضو چندین سازمان تحقیقاتی از جمله دفتر ملی تحقیقات اقتصادی و مرکز تحقیقات سیاست اقتصادی (لندن) است. تحقیقات رادریک بر جهانی‌سازی، رشد و توسعه اقتصادی و اقتصاد سیاسی متمرکز است. وی دریافت‌کننده جوایز بی‌شماری از جمله جایزه افتتاحیه آلبرت هیرشمن شورای تحقیقات علوم اجتماعی است. رادریک در فهرست 50 متفکر برتر جهان مجله پراسپکت (۲۰۱۹) و همچنین فهرست ۵۰‌نفره مجله پولیتیکو (۲۰۱۷) قرار گرفته است. کارهای او برای مخاطبان عمومی در مجله هاروارد، امور مالی و توسعه، مجله مدرسه کندی هاروارد، تاریخچه تحصیلات عالی و نیویورک‌تایمز ارائه شده است. او در وبلاگ شخصی خود پیرامون موضوعات مختلف اقتصادی نظیر اقتصاد سیاسی و اقتصاد بین‌الملل می‌نویسد. وی همچنین به طور منظم و ماهانه، در پراجکت سیندیکیت مطلب منتشر می‌کند. رادریک دارای مدرک لیسانس از دانشگاه هاروارد و مدرک فوق‌لیسانس مدیریت دولتی و دکترای اقتصاد از دانشگاه پرینستون است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها