شناسه خبر : 35350 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (بین‌الملل)

اتحادیه اروپا، بلاروس را تحریم می‌کند

ایسنا نوشت: نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مسائل خارجی و راهبرد امنیتی در بیانیه‌ای که مورد موافقت وزرای امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت، اظهار کرد، اتحادیه اروپا باور ندارد انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بلاروس آزاد یا عادلانه بوده و حالا به دنبال راه‌هایی برای اعمال تحریم علیه افرادی است که مسوول خشونت پلیس بعد از پایان رای‌گیری هستند. انتخابات در بلاروس، نه آزاد و نه عادلانه بوده است. مقامات دولتی خشونت نامتناسب و غیرقابل قبولی ایجاد کردند که دست‌کم یک مرگ و تعداد بسیاری زخمی به جا گذاشته است. هزاران نفر بازداشت شدند و سخت‌گیری نسبت به آزادی تجمعات، رسانه و ابراز عقیده تشدید شد. از مقامات بلاروس می‌خواهیم تمام بازداشت‌شدگان را فوراً آزاد کنند.

مانعی در برابر آغاز مذاکرات با طالبان وجود ندارد

خبرگزاری فارس نوشت: رئیس‌جمهور افغانستان با تاکید بر آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی گفت که دیگر هیچ مانعی در این باره وجود ندارد. «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار اعضای هیات مذاکره‌کننده تاکید کرد گفت‌وگوهای صلح باید در اولین فرصت آغاز شود. بر اساس اعلام ارگ افغانستان، غنی در این دیدار گفت که پس از امضای فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان، هیچ بهانه و مانعی در برابر آغاز مذاکرات میان دولت و طالبان وجود ندارد. غنی فرمان آزادی 400 زندانی خطرناک طالبان را روز دوشنبه گذشته بعد از موافقت لویه جرگه امضا کرد. عزیزالله فضلی، مشاور ارشد وزارت دولت در امور صلح افغانستان گفت هیات مذاکره‌کننده صلح حکومت افغانستان در ۱۸ ماه جاری میلادی به قطر خواهند رفت.

انتقاد چین از پروازهای جاسوسی آمریکا

ایرنا نوشت: چین هشدار داد پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای جنوبی می‌تواند مخاطرات جدی برای هواپیماهای مسافربری داشته باشد. روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گزارش کرد: پیش از این نیز پروازهای جاسوسی موجب شده است برخی از هواپیماهای مسافربری به صورت اشتباهی هدف قرار گیرند. منابع نظامی در چین تاکید کرده‌اند پروازهای جاسوسی آمریکا یک خطر بزرگ برای هواپیماهای مسافربری است. برخی از هواپیماهای جاسوسی با الگوی هواپیماهای مسافربری ساخته شده‌اند تا تحت همین پوشش عملیات جاسوسی و شناسایی انجام دهند. ساوت چاینا از قول مقامات ارتش چین آورده است برخی از این هواپیماهای جاسوسی به همین سبب ممکن است هواپیمای مسافربری تلقی شود و به اشتباه هدف قرار گرفته و سقوط کند.

تیراندازی در کاخ سفید، کنفرانس ترامپ را نیمه‌کاره کرد

ایلنا نوشت: تیراندازی نیروهای سرویس مخفی آمریکا به یک فرد مظنون در محوطه خارجی کاخ سفید، کنفرانس خبری رئیس‌جمهوری این کشور را به هم زد. ترامپ دقایقی بعد در کنفرانس خبری حاضر شد و گفت که نیروهای امنیتی به سمت یک فرد مظنون شلیک کردند که در حال حاضر به بیمارستان منتقل شده است. رئیس‌جمهوری افزود که این تیراندازی خارج از حصارهای کاخ سفید صورت گرفت و وی طی این مدت به دفتر بیضی منتقل شده بود. شاید این تیراندازی اصلاً به من ارتباطی نداشت. شاید اصلاً موضوع چیز دیگری بود. ترامپ افزود که سایر اطلاعات از سوی سرویس مخفی منتشر می‌شود. دو منبع آگاه اعلام کردند که این تیراندازی در نزدیکی خیابان هفدهم و خیابان پنسیلوانیا صورت گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...