شناسه خبر : 35293 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیدار تجاری آمریکا و چین

نظرسنجی‌ها از کاهش اعتبار ترامپ در انتخابات آمریکا حکایت دارد

دیدار تجاری آمریکا و چین

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده در ایالت کالیفرنیا درباره انتخابات 2020 آمریکا، نامزد دموکرات‌ها حدود 40 درصد از رئیس‌جمهور کنونی آمریکا جلوتر است. به گزارش فارس، بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انجام‌شده در ایالت کالیفرنیا،‌ «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، حدود 40 درصد از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر است. روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» گزارش داد که بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات دولتی موسسه برکلی، بایدن از حمایت 67درصدی سوال‌شوندگان در ایالت کالیفرنیا برخوردار بوده این در حالی است که این آمار درباره ترامپ تنها 28 درصد است. حمایت مردم کالیفرنیا از بایدن باعث شگفتی نیست اما شکاف وسیع میان طرفداران بایدن و ترامپ در این ایالت نکته قابل توجهی به‌شمار می‌آید. در نظرسنجی‌های سال 2016 در کالیفرنیا، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در آن انتخابات، حدود 30 درصد از ترامپ جلوتر بود. بر اساس گزارش لس‌آنجلس‌‌تایمز، نرخ مقبولیت ترامپ در کالیفرنیا به 29 درصد رسیده است. نرخ مقبولیت ترامپ در این ایالت از ابتدای آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش تاکنون، همواره زیر 30 درصد بوده است. حمایت از ترامپ در میان رای‌دهندگانی که خود را محافظه‌کاران میانه‌رو می‌دانند نیز از ماه ژانویه تاکنون کاهشی 11درصدی را نشان می‌دهد و از 76 درصد به 65 درصد رسیده است.

مدیریت ضعیف ترامپ برای مقابله با کرونا

بر اساس یک نظرسنجی جدید، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند مدیریت آمریکا در مبارزه با پاندمی کرونا ضعیف‌تر یا بدتر از دیگر کشورهاست. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نظرسنجی جدید رادیو ان‌پی‌آر و پایگاه ایپسوس نشان داد ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند مدیریت آمریکا در مبارزه با پاندمی ویروس کرونا تا حدودی یا خیلی بدتر از دیگر کشورهاست. تنها ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که مدیریت آمریکا در مبارزه با کووید۱۹ خیلی یا تا حدودی بهتر از دیگر کشورهاست و ۹ درصد گفتند نمی‌دانند نحوه مدیریت آمریکا در مبارزه با این پاندمی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان چقدر خوب بوده است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۸۵ درصد از دموکرات‌ها و ۴۴ درصد از جمهوریخواهان معتقدند مدیریت آمریکا در این زمینه تا حدودی یا خیلی بدتر و ضعیف‌تر از دیگر کشورهاست. ۶۶ درصد از افراد مستقل نیز همین نظر را داشتند. بر اساس این نظرسنجی، بیش از ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان قوانین دولتی را که مردم را به استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی در تمامی زمان‌ها ملزم می‌سازد، تایید می‌کنند و ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که از تمدید دوهفته‌ای دستور ماندن در خانه حمایت می‌کنند. به علاوه، ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که استفاده از بودجه دولتی برای گسترش انجام تست کرونا و رایگان انجام دادن آن را تایید می‌کنند، در حالی که ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند بودجه فدرال باید برای ساخت تجهیزات حفاظتی و در دسترس قرار دادن واکسن کووید ۱۹ برای تمامی آمریکایی‌ها استفاده شود.

سایه فعالیت‌های تجاری ترامپ بر انتخابات ریاست‌جمهوری

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شرکت‌های تجاری خود را هنوز نفروخته است. کارشناسان معتقدند فعالیت‌های تجاری ترامپ او را در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو آسیب‌پذیر می‌کند. روابط تجاری گذشته ترامپ می‌تواند مساله‌ساز شود. مخالفان سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا هر بار که به خیابان‌های واشنگتن می‌آیند، تنها مقابل کاخ سفید تجمع نمی‌کنند. هتل ترامپ در خیابان پنسیلوانیا نیز یکی از مکان‌های تجمع آنهاست. خبرنگار شبکه اول تلویزیون آلمان (ARD) در واشنگتن می‌گوید این تنها نشانه اعتراض به سیاست‌های ترامپ نیست. این هتل بخشی از یک پرونده حقوقی است که سال ۲۰۱۷ میلادی گشوده شد. دادستان‌های این پرونده از واشنگتن و ایالت مریلند در پی پاسخ به این پرسش هستند که آیا دونالد ترامپ از سمت خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سود تجاری برده و به این ترتیب قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است یا خیر. مقامات دولتی و شرکت‌های خارجی اغلب در هتل پنج‌ستاره ترامپ نزدیک کاخ سفید اقامت دارند. این هتل سال ۲۰۱۶ پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری افتتاح شد. به گزارش دویچه‌وله، ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، مدیریت فعالیت‌های تجاری خود را به پسرانش اریک و دونالد جونیور واگذار کرد. او برخلاف روسای جمهور پیشین آمریکا شرکت‌های تجاری خود را نه به فروش رساند و نه به مدیرانی خارج از دایره خانواده خود واگذار کرد.

ساوت چاینا: خطر ترامپ برای آمریکا بیش از چین و کروناست

«ساوت چاینا مورنینگ پست» چین نوشت خطری که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای این کشور دارد به مراتب تهدیدی بالاتر از کرونا و چین است. به گزارش ایرنا ساوت چاینا نوشت: ترامپ توئیت‌هایی را درباره منتسب کردن کرونا به چین منتشر و ادعاهای بی‌مدرک و سندی مطرح کرده است، او خطری بزرگ‌تر برای آمریکا محسوب می‌شود. این گزارش افزوده است: ترامپ بیش از آنکه به مسائلی چون کرونا و تحولات اخیر در آمریکا توجه داشته باشد روی انتخابات ریاست‌جمهوری متمرکز شده است و هر برنامه و طرحی را در همین راستا دنبال می‌کند تا اینکه به هر هزینه‌ای که شده است در این انتخابات پیروز شود. ساوت چاینا انحراف کاخ سفید از توجه به واقعیت شیوع کرونا، گسترش همه‌گیری و سوء اطلاع‌رسانی در این زمینه را به سیاست‌های نادرست و مخرب ترامپ مربوط دانسته و افزوده است که چنین برخوردهایی امروز باعث مرگ ۱۵۰ هزار نفر بر اثر کرونا در آمریکا شده است. این گزارش به شدت از سیاست‌های ترامپ به‌خصوص در زمینه مقابله با کرونا انتقاد کرده و برنامه‌های نادرستی چون انجام شدن دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک نزدن در برخی از دوره‌ها در شیوع کرونا و بی‌توجهی رئیس‌جمهوری و برخی از اطرافیان به ماسک را دستمایه وضع امروز همه‌گیری در آمریکا معرفی می‌کند.

مقام‌های تجاری آمریکا و چین ۱۵ آگوست دیدار می‌کنند

رسانه‌ها از قول منابع آگاه اعلام کردند، مقام‌های تجاری چین و آمریکا قرار است نشستی را در سطح بلندپایه در ۱۵ آگوست به منظور ارزیابی مرحله نخست توافق تجاری بین دو کشور داشته باشند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا و لئو هه، معاون نخست‌وزیر چین قرار است درباره تعهد و پایبندی پکن به این توافق گفت‌وگو کنند. روزنامه وال‌استریت ژورنال از قول منابع آگاه نوشت که این دیدار ۱۵ آگوست برگزار می‌شود. پیش‌تر، کویی تیانکای، سفیر چین در آمریکا در جریان نشست مجازی امنیت آسپن به بیان این مساله پرداخته بود که دو طرف احتمالاً نمی‌توانند نشست رودررو داشته باشند و این نشست به صورت آنلاین برگزار می‌شود و علت آن پاندمی ویروس کروناست. سفیر چین در آمریکا همچنین گفته بود که چنین نشستی می‌تواند بسیار مثبت باشد. اواسط ژانویه سال جاری میلادی، آمریکا و چین مرحله نخست توافق تجاری را امضا کردند. پکن توافق کرد تا خرید کالاها و خدمات آمریکایی را تا ۲۰۰ میلیارد دلار در دو سال آتی افزایش دهد. ۱۴ فوریه چین تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای آمریکایی را ۵۰ درصد کاهش داد.

کرونا و کسری بودجه انگلیس، تداعی بحران جنگ جهانی دوم

بیشتر داده‌های آماری و گزارش‌های منتشرشده پس از بحران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در انگلیس نشان می‌دهد که رکود اقتصادی در تاریخ معاصر این کشور بی‌سابقه و کسری بودجه مشابه دوره جنگ جهانی دوم خواهد بود. به گزارش ایرنا، اقتصاد انگلیس در دوره بحران کرونا به شدت سقوط کرده است. این در حالی است که دولت محافظه‌کار 10 سال گذشته را صرف به حداقل رساندن کسری بودجه و بدهی دولت کرده و در آغاز سال و اولین روزهای نخست‌وزیری بوریس جانسون کشور کمترین میزان بیکاری از سال ۱۹۷۱ را داشت. کووید ۱۹ تمام برنامه‌های دولت انگلیس را به هم ریخت. از بین همه بخش‌های اقتصاد، هنر، ورزش و تفریحات و خدمات مسافرتی بیشترین صدمه را دیده‌اند. اکنون ۴۷ درصد از نیروی کار این صنایع مستمری‌بگیر دولت شده‌اند. هتل‌ها و رستوران‌ها با ۴۳ درصد در مقام دوم هستند. ریشی سوناک، وزیر دارایی انگلیس به تازگی و در ابتکاری برای نجات دادن رستوران‌ها مقرر کرده است که از ۳ تا ۳۱ آگوست مردم می‌توانند از رستوران‌ها ۵۰ درصد تخفیف بگیرند. هزینه این تخفیف را دولت به رستوران‌ها نقداً پرداخت خواهد کرد. این تخفیف فقط روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه قابل استفاده است. برخی کارشناسان عقیده دارند این ابتکار برای نجات دادن کسب‌وکارها کافی نیست. شرکت‌های هوایی و مسافرتی نیز از بزرگ‌ترین بازندگان این بحران بوده‌اند.

خط و نشان روسیه برای بلاروس

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، دستگیری 33 تبعه خود در بلاروس را خیمه‌شب‌بازی خواند و اعلام کرد: روسیه اجازه نمی‌دهد مینسک به آزار شهروندان ما ادامه دهد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در فیس‌بوک خود نوشت: از من می‌خواهند در مورد اظهارات رئیس‌جمهوری بلاروس واکنش نشان دهم؛ آنچه رسانه‌ها در این باره گفتند را منعکس می‌کنم. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: آلکساندر لوکاشنکو سیاستمدار باتجربه‌ای است و این اولین‌بار نیست که در انتخابات شرکت می‌کند. وی در این واقعیت که گفته «روابط برادرانه بین دو ملت با منافع زودگذر از جمله انتخابات ضربه نمی‌خورد» حق دارد. زاخارووا گفت: پایه و ارکان این روابط بر زیربنای محکم و نزدیکی تاریخی و همکاری‌های واقع‌بینانه قرار گرفته است. هفته‌های گذشته ۳۳ تبعه روسیه در حومه مینسک دستگیر شدند که گفته می‌شود عضو شرکت خصوصی امنیتی واگنر روسیه هستند که برای پول در هر کشوری دست به عملیات نظامی می‌زنند. رئیس‌جمهوری بلاروس بار دیگر کرملین را به مداخله در امور داخلی کشورش متهم کرد و خواستار توقف اقدامات مسکو علیه مینسک شد.

نیویورکر: سخنان ضدچین به منافع بلندمدت آمریکا آسیب می‌زند

به نوشته نیویورکر سخنان پمپئو به منافع بلندمدت ایالات متحده آسیب می‌زند و سیاست دولت کنونی آمریکا نسبت به چین مانند سیاست‌های خارجی دیگر کاخ سفید شکست خورده است. به گزارش تسنیم به نقل از رادیو بین‌المللی چین، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً سخنانی ضد چین در کتابخانه نیکسون ایراد کرد. پایگاه اینترنتی هفته‌نامه نیویورکر درباره این سخنرانی نوشت سخنان پمپئو به منافع بلندمدت ایالات متحده آسیب می‌زند و سیاست دولت کنونی آمریکا نسبت به چین مانند سیاست‌های خارجی دیگر شکست خورده است. نیویورکر به نقل از جی استیپلتون روی که در دهه نهم قرن گذشته به عنوان سفیر ایالات متحده در چین خدمت کرده بود، نوشت: «حمله به چین بدون تفکر، کج‌فهمی اوضاع چین و شرق آسیاست.» او گفته است که حجم تجارت دوجانبه بسیاری از متحدان آمریکا با چین عظیم است و کشورهای آسیای شرقی تمایلی به درافتادن با چین ندارند. چین با سرعت بی‌سابقه‌ای پیشرفت کرده و مردمش زندگی خوبی دارند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها