شناسه خبر : 33570 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از زبان مایکروسافت

چرا توسعه طراحی و استفاده از هوش مصنوعی نیازمند مقررات است؟

«اگر مصرف‌کننده بتواند به اندازه کسانی که تبلیغ می‌کنند، از داده‌هایی که به او مربوط است استفاده کند چه؟ باید کار بیشتری در مورد منزلتی که داده‌ها دارند انجام شود و در دهه 2020 به مدل‌های کسب‌وکار جدید نیاز داریم.» این را مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت می‌گوید. یکی از نشست‌های مهم داووس 2020، با حضور ساتیا نادلا، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت برگزار شد. کلاوس شواب وظیفه مصاحبه با نادلا را بر عهده داشت.

از زبان مایکروسافت

«اگر مصرف‌کننده بتواند به اندازه کسانی که تبلیغ می‌کنند، از داده‌هایی که به او مربوط است استفاده کند چه؟ باید کار بیشتری در مورد منزلتی که داده‌ها دارند انجام شود و در دهه 2020 به مدل‌های کسب‌وکار جدید نیاز داریم.» این را مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت می‌گوید. یکی از نشست‌های مهم داووس 2020، با حضور ساتیا نادلا، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت برگزار شد. کلاوس شواب وظیفه مصاحبه با نادلا را بر عهده داشت. ساتیا نادلا در دوران کارشناسی در دانشگاه منگالور (دانشگاهی در شهر منگالور هند) مهندسی برق خوانده است. او سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه ویسکانسین گرفت. او همچنین دارای مدرک MBA از دانشگاه شیکاگو است. نادلا از سال 1992 به مایکروسافت پیوست و پس از مدتی به عنوان رهبری شناخته شد که می‌تواند مایکروسافت را در مسیر ترقی و رشد بیشتر قرار دهد. نادلای 52ساله از سال 2014، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت است. در ادامه خلاصه‌ای از صحبت‌های او در داووس 2020 را با یکدیگر می‌خوانیم.

ساتیا نادلا، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت به چند نکته اساسی در جریان صحبت‌هایش اشاره کرد. او اذعان داشت که چین به اندازه ایالات متحده به اخلاق هوش مصنوعی (AL ethics) اهمیت می‌دهد و عمیقاً این موضوع برایش مهم است. او همچنین اذعان داشت که قواعد جهانی در مورد استفاده از هوش مصنوعی باید تنظیم شوند. او برای مثال به استفاده از سیستم تشخیص چهره اشاره کرد. مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت همچنین به مساله شرکت‌های چینی پرداخت که در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفته‌اند. ایالات متحده به خاطر مسائل امنیتی (که شاید فقط بهانه باشد) تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی شامل هوآوی را در لیست سیاه خود قرار داده است. همان‌طور که گفتیم این مدیر هندی‌الاصل که در حیدرآباد هند به دنیا آمده است، در جریان صحبت‌هایش به ضرورت به وجود آمدن قواعد جهانی در مورد تکنولوژی‌های جدید اشاره کرد. او گفت که مایکروسافت که سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را روی هوش مصنوعی کرده است، بخشی از مجموعه شرکت‌های در حال افزایشی است که در حوزه توسعه تکنولوژی فعالیت می‌کنند و خواستار به وجود آمدن یکسری قواعد جهانی در مورد تکنولوژی هستند. او گفت: «من فکر می‌کنم که همان‌قدر که ایالات متحده به اخلاق هوش مصنوعی اهمیت می‌دهد، چین هم برای اخلاق هوش مصنوعی اهمیت قائل است. چینی‌ها و دولت چین نیز مانند مردم و دولت ایالات متحده، نگران تبدیل شدن هوش مصنوعی به یک مشکل نیستند.»

نادلا افزود: «بنابراین من فکر می‌کنم هم ایالات متحده و هم چین و هم اتحادیه اروپا، قواعدی را طرح‌ریزی خواهند کرد که به موجب آنها، تکنولوژی هوش مصنوعی مدیریت شود. قواعدی که تعیین کنند هوش مصنوعی در جامعه ما چه کاربردی می‌تواند داشته باشد.» او همچنین به این موضوع پرداخت که ایالات متحده اخیراً به خاطر افزایش امنیت، شرکت‌های چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی را در لیست سیاهش قرار داده است. به‌طوری که بعضی از شرکت‌های چینی که روی هوش مصنوعی کار می‌کنند به نقض حقوق بشر متهم شده‌اند. اتهام بعضی از این شرکت‌ها نقض حقوق مسلمانانی است که در شمال غرب چین زندگی می‌کنند. مسلمانان شمال غرب چین، یک گروه اقلیت در این کشور به شمار می‌روند. در همین حال، شرکت‌های چینی در حال توسعه هستند. چین برنامه دارد که در سال 2030 رهبر هوش مصنوعی در دنیا شود. نادلا گفت که واقعاً جای خالی مقررات در حوزه هوش مصنوعی حس می‌شود به ویژه مقررات در زمان استفاده از هوش مصنوعی (مانند تشخیص چهره). او گفت: «من فکر می‌کنم ما باید بسیار سخت‌تر در مورد مقررات هوش مصنوعی در زمان استفاده از آن فکر کنیم. چراکه تشخیص چهره یا تشخیص اشیا به خودی خود چیز خوب یا بدی نیست؛ بلکه فقط یک تکنولوژی است. آنچه خوب یا بد بودن را تعیین می‌کند، مورد استفاده است. بنابراین ما باید قادر باشیم که هم در زمان طراحی و هم در زمان استفاده از هوش مصنوعی در مورد مقررات آن فکر کنیم.»

به عنوان بخشی از این مقررات، چین تا همین الان قواعدی را در حوزه هوش مصنوعی منتشر کرده است. آکادمی دولتی پکن در حوزه هوش مصنوعی، سال گذشته تعدادی راهنما در حوزه تحقیق و توسعه و همچنین استفاده و مدیریت هوش مصنوعی منتشر کرده است. نادلا در حالی در داووس 2020 از نیاز داشتن دنیا به مقررات در مورد هوش مصنوعی سخن گفت که چند روز قبل از او، مدیر ارشد اجرایی شرکت «آلفابت» چنین تقاضایی را کرده بود. مدیر ارشد اجرایی این شرکت یعنی ساندار پیچای در فایننشال تایمز نوشته بود: «اکنون در ذهن من در مورد اینکه برای هوش مصنوعی باید مقررات وجود داشته باشد یا نه، هیچ‌گونه سوالی باقی نمانده است. تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که چه رویکردی باید در مورد این قوانین داشته باشیم.» مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت همچنین به حریم شخصی اشاره کرد. او گفت که باید به حریم شخصی به عنوان یکی از حقوق انسانی نگریست؛ حقی که باید از آن محافظت کرد و باید شفافیت کامل داشته باشد. او همچنین گفت باید تضمین شود که استفاده از داده‌های انبوه، برای خیز بشر است.

نادلا در طول صحبتش با موسس مجمع جهانی اقتصاد (WEF) و رئیس اجرایی آن، کلاوس شواب، گفت که طرفدار این است که در مورد دستمزد مدیران ارشد اجرایی و همچنین مسائل دیگر مانند عایدی سرمایه بحث و گفت‌وگو شود. وقتی کلاوس شواب از نادلا پرسید که رمز و راز او در موفقیت‌هایش چیست و چگونه می‌تواند به عنوان مدیر ارشد اجرایی باارزش‌ترین شرکت دنیا این‌گونه عمل کند گفت: «همه اینها به طراحی هسته کسب‌وکار ربط دارد. وقتی شما درست عمل کنید، دنیای اطراف شما نیز درست عمل خواهد کرد.» (این گفته ساتیا نادلا به این معناست که علت موفقیتش به عنوان مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت، سیستمی است که مایکروسافت دارد.)

 او ادامه داد: «مردم و نهادها همگی بخشی از جامعه ما هستند. پس اگر شما به سیستم وسیع‌تر فکر نمی‌کنید، جامعه پایدار نخواهد بود.» این مدیر موفق هندی با اشاره به کتاب دالان تنگ (The Narrow Corridor) نوشته دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون گفت که شما باید چیزی را که جواب می‌دهد، پیدا کنید. او تاکید کرد که این منفعت بلندمدت سهامداران است که ما کار درست را انجام دهیم. او گفت که چهار مولفه (مولفه‌هایی که با یکدیگر در ارتباط هستند) وجود دارد که جهان برای رسیدن به خواسته‌هایش در دهه‌ای که پیش رو داریم به آنها نیاز دارد. اول رشد اقتصادی از طریق تکنولوژی. دوم اینکه تضمین شود این رشد اقتصادی فراگیر است. سوم اینکه به استفاده از تکنولوژی اعتماد کنیم. چهارم اینکه به آینده پایدار متعهد باشیم.

منبع:
https: / /www.weforum.org /events /world-economic-forum-annual-meeting-2020 /sessions /an-insight-an-idea-with-satya-nadella-3b3176e965

دراین پرونده بخوانید ...