شناسه خبر : 33569 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از زبان مرکل

صدراعظم آلمان در داووس چه گفت؟

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پنجاهمین دوره مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «وقتی به 50 سال گذشته نگاه می‌کنیم، دنیا قطعاً به جای بهتری برای زندگی بدل شده است.» مرکل با اینکه توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی را دارد، اما ترجیح داد در طی سخنرانی‌اش به زبان آلمانی صحبت کند و حرف‌هایش ترجمه می‌شد. او گفت: «50 سال پیش ما در میانه جنگ سرد بودیم، آلمان به دو نیم تقسیم شده بود. اما حالا جنگ سرد به پایان رسیده و آلمان متحد شده است.»

از زبان مرکل

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پنجاهمین دوره مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «وقتی به 50 سال گذشته نگاه می‌کنیم، دنیا قطعاً به جای بهتری برای زندگی بدل شده است.» مرکل با اینکه توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی را دارد، اما ترجیح داد در طی سخنرانی‌اش به زبان آلمانی صحبت کند و حرف‌هایش ترجمه می‌شد. او گفت: «50 سال پیش ما در میانه جنگ سرد بودیم، آلمان به دو نیم تقسیم شده بود. اما حالا جنگ سرد به پایان رسیده و آلمان متحد شده است.»

«درآمد سرانه از دهه 1970 تاکنون بیشتر از دو برابر شده و مردمی که در فقر شدید زندگی می‌کردند، حالا به‌طور قابل توجهی کاهش یافته‌اند اگرچه ما هنوز هم فقر زیادی را در جهان شاهد هستیم. همه اینها بدون همکاری کشورها و داشتن مسوولیت بین‌المللی ممکن نمی‌شد. این کاری است که کشورها آن را انجام دادند. آنها در سطح بین‌المللی با یکدیگر همکاری کردند و از نظر من این نوع از همکاری میان کشورها بسیار مهم است. اگرچه ما در حال حاضر هنوز مشکلاتی داریم و هرساله با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌شویم که باید با آنها مقابله کنیم. ما می‌توانیم ببینیم که جهان چگونه تغییر می‌کند. ممکن است گفته شود که دنیا به عنوان یک کل، قادر نیست کار زیادی انجام دهد و همکاری‌های کشورها به نتیجه نمی‌رسد، اما ما پیش از این اهداف توسعه پایدار را اتخاذ کرده‌ایم و قادر بودیم کاری کنیم که کشورهای زیادی این اهداف را اتخاذ کنند و برای رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی کنند.»

او افزود: «ما برای این دهه جدید مسیر داریم؛ یک مسیر خیلی شفاف که باید در آن به سمت جلو حرکت کنیم. چراکه ما می‌خواهیم به آن اهداف توسعه پایدار دست یابیم. ما می‌خواهیم آن اهداف را به واقعیت تبدیل کنیم. در ماه سپتامبر من در نشستی حضور یافتم که در آن مشخص شد که هنوز کارهای زیادی هست که می‌توانیم انجام دهیم و انجام نداده‌ایم. اگر مانند قبل عمل کنیم و به مسیری که قرار بوده در آن پیش برویم وارد نشویم، قادر نخواهیم بود در زمان مورد نظر به اهداف توسعه پایدار دست یابیم.»

صدراعظم آلمان در یک سخنرانی که به موضوعات بسیار متنوع می‌پرداخت اقرار کرد که آلمان، طی بحران پناهندگان در سال 2015، اشتباه کرد. البته او گفت که این اشتباه، پذیرفتن پناهندگان و کسانی که به دنبال سرپناهی برای زندگی بودند نبود، بلکه اشتباه آلمان این بود که خودش را آماده رسیدن آنها نکرده بود. او گفت زمانی که شورش‌ها و جنگ در خاورمیانه و شمال آفریقا شروع شد، آلمان باید خودش را آماده می‌کرد که در زمان آمدن پناهندگان مشکلات کمتری به وجود آید. او در جمع حاضرانی که در جریان سخنرانی‌اش حضور داشتند این هشدار را داد که این اشتباه نباید مجدداً در مورد لیبی تکرار شود. لیبی کشوری است که در حال حاضر منازعات میان نیروهای سازمان ملل و خلیفه حفتر رفته‌رفته دارد کشورهای دیگر همچون مالی و نیجر را نیز بی‌ثبات می‌کند. مرکل گفت: «ما باید هر کاری را که می‌توانیم انجام دهیم که در نتیجه بتوانیم فرآیند صلح در لیبی را تضمین کنیم.» مرکل افزود که انجام چنین کاری، برای جلوگیری از یک بحران بشری دیگر و جلوگیری از به وجود آمدن پناهندگان بیشتر، ضروری است.

صدراعظم آلمان همچنین گفت که بخشی از دلیل بی‌ثباتی در لیبی، تغییر در آداب و رسوم جهانی است؛ تغییراتی که منجر شده نااطمینانی و ناامنی بیشتر شود. او به رهبران مختلف در سراسر دنیا پیشنهاد کرد که از کنج خلوت خود بیرون آیند و بیشتر به ارتباط با هم بپردازند. او گفت: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که فقدان گفت‌وگو در آن، بیشتر از زمان جنگ سرد است.» صدراعظم آلمان همچنین افزود که او به شدت در مورد تعداد گفت‌وگوهایی که با رهبران کشورها داشته، نگران است؛ رهبرانی که با یکدیگر به ندرت صحبت می‌کنند. ما در حال حاضر در جهانی زندگی می‌کنیم که به‌رغم رشد بسیار سریع جهانی‌سازی و جهانی شدن، رهبران کشورها بیشتر از قبل به داخل کشورشان نگاه می‌کنند و ارتباطشان با دنیا را کم می‌کنند.

مرکل در سخنرانی خود، به مساله تغییرات اقلیمی نیز اشاره کرد. او گفت کشورهای صنعتی یک «اجبار تکنولوژیک» دارند. این اجبار تکنولوژیک این است که کشورهای صنعتی باید نگرانی‌های زیست‌محیطی‌شان را افزایش دهند و این کار باید هم در حوزه صنعت و هم در حوزه سیاستگذاری انجام شود. مرکل با اشاره به اینکه آلمان، یکی از قطب‌های خودروسازی است گفت، این وظیفه ویژه کشور اوست که خودروهایی تولید کند که کربن کمتری در جو منتشر می‌کنند. او همچنین گفت که آلمان به عنوان یک کشور ثروتمند، وظیفه دارد که از توسعه پایدار در دیگر کشورهای جهان حمایت کند.

صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل همچنین گفت که رسیدن به هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای، می‌تواند برای اروپا مساله بقا باشد و همچنین اذعان داشت که فشارهای فعالان محیط زیست جوان باید جدی گرفته شود. او گفت: «سوال دستیابی به اهداف توافق‌نامه پاریس می‌تواند برای کل قاره، مساله بقا باشد و به خاطر بقاست که چنین فشاری برای انجام دادن مفاد معاهده وجود دارد. ما باید به عنوان اعضای مسن‌تر جامعه مراقب باشیم که با بی‌صبری جوانان، در مسیری مثبت و سازنده برخورد کنیم.» رهبر آلمان گفت که نگران منازعات میان طرفداران سیاره پاک‌تر و کسانی که اعتقادی به گرمایش جهانی ندارند بوده است. او این‌گونه ادامه داد که شواهد علمی واضح هستند و احساسات نباید با واقعیات اشتباه گرفته شوند. مرکل همچنین حمایتش را از رویکرد اقتصادی مبتنی بر بازار به منظور حل مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی بیان کرد و گفت: «ما فکر می‌کنیم که تا جایی که ممکن است باید اجازه دهیم نیروهای بازار نقش خودشان را بازی کنند.»

مرکل همچنین گفت که نگرانی‌های زیست‌محیطی طی چند سال گذشته در صدر گفت‌وگوها قرار گرفته‌اند اما گفت اینکه نگرانی‌های زیست‌محیطی به این جایگاه رسیده‌اند، برای حل مشکل کافی نیست و فقط با صحبت در مورد مشکلات زیست‌محیطی و پرداختن به مساله تغییرات اقلیمی، دردی دوا نخواهد شد.‌ او گفت ناامیدکننده است که همه کشورها در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند و به حل مشکل گرمایش جهانی کمک نمی‌کنند. او برای مثال به ایالات متحده که از معاهده پاریس بیرون آمده اشاره کرد. آنگلا مرکل همچنین اذعان داشت که اروپا تلاش خواهد کرد تا سال 2050، به اثری که روی گرم شدن زمین می‌گذارد و اثری که باعث تغییرات اقلیمی می‌شود پایان دهد اما متذکر شد که انجام چنین کاری، نیازمند یک تغییر بزرگ و یک تغییر در مقیاس تاریخ است.

منبع:
1- https: / /www.weforum.org /events /world-economic-forum-annual-meeting-2020 /sessions /special-address-by-angela-merkel-chancellor-of-the-federal-republic-of-germany

دراین پرونده بخوانید ...