شناسه خبر : 41936 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بار الکل

محل زندگی در مصرف الکل چه اثری دارد؟

 

المیرا آقازاده / نویسنده نشریه 

78نوشیدنی‌های الکلی یکی از اصلی‌ترین عناصر مرگ‌ومیر در میان مواد مخدر به شمار می‌روند. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2016، الکل عامل 3 /5 درصد از کل مرگ‌ها و 2 /7 درصد از کل مرگ‌های زودرس (در میان افراد 69 سال و کمتر) در سراسر جهان بوده است. اما فراتر از پیامدهای مستقیم بر روی سلامتی، مصرف بیش از حد الکل باعث ایجاد بار منفی اجتماعی و اقتصادی می‌شود.

 

علت مصرف الکل

مشخص است که عوامل مختلفی بر میزان مصرف الکل تاثیر می‌گذارد، مانند میزان مالیات و سایر مقررات در این حوزه، روابط همسالان و هنجارهای اجتماعی. در این راستا محققان برای شناسایی تاثیر مستقیم هر عامل از تغییرات در مقررات و تاثیر تصادفی همسالان و همکلاسی‌ها مطالعات زیادی داشته‌اند. درست است که این مطالعات میانگینِ اثر مورد پژوهش در کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد؛ اما در درازمدت مشخص شده که نهادها و هنجارهای فرهنگی رابطه متقابلی باهم دارند که اثر مستقیم هر عامل را بزرگ‌نمایی یا حتی کم می‌کنند. برای مثال، در پژوهشی اعلام شد همسالانی که الکل مصرف نمی‌کنند، می‌توانند به مقررات سخت‌گیرانه‌تر در مورد مصرف الکل رای دهند. علاوه بر اینکه از این موضوع در نمونه آماری استقبال شد. این پژوهش نشان داد مقررات سختگیرانه الکل می‌تواند به مصرف کمتر الکل منجر شود و بر نحوه رشد کودکانی که شاهد مصرف الکل هستند نیز تاثیر بگذارد. از سوی دیگر مشخص شد تعیین کمیتِ تاثیر کلیِ محیط زیسته افراد نیز در این میان مهم است، زیرا به ما می‌گوید که مصرف الکل تا چه حد از محیط تاثیر می‌پذیرد. این اطلاعات در واقع مشخص می‌کنند که چقدر فضای خالی برای سیاستگذاری‌های مربوط به الکل وجود دارد. اما اندازه‌گیری موضوع مورد اشاره، چالش‌برانگیز است و معمولاً نیازمند نگاه به افق زمانی طولانی‌تری است. زیرا در درازمدت، شرایط اقتصادی تغییر می‌کند و این تغییر بر مصرف الکل نیز تاثیر می‌گذارد.

 

نمونه اصلی آزمایش

در پژوهش یادشده نمونه اصلی مهاجران به ایالت‌های آمریکا هستند؛ یعنی کسانی که حتی یک‌بار محل سکونت آنها تغییر کند هم در این میان جای می‌گیرند. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که محدود کردن بیشتر نمونه به افراد مهاجر با ویژگی‌های جمعیتی ثابت (وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، اندازه خانوار، تعداد اعضای 21ساله و بالاتر، درآمد و شغل) به‌طور قابل ملاحظه‌ای نمی‌تواند برآوردهای اصلی را تغییر دهد. همچنین مجموعه داده‌ها دارای اطلاعات جابه‌جایی هستند، اما این حرکت زمان دقیق و مشخصی ندارد. از سوی دیگر مشخص شد که موقعیت جغرافیایی فروشگاه‌هایی که مهاجران در آن خرید می‌کنند این فرضیه را تایید می‌کند که آنها در واقع مکان خرید را در طول سالِ نقل مکان، تغییر می‌دهند. زمان‌بندی در این اتفاق ناهمگون است یعنی برخی از مهاجران در ابتدای سال جابه‌جایی، شروع به خرید در مقصد خود می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر دیرتر دچار این تغییر می‌شوند. در این گزارش سال جابه‌جایی را از نمونه اصلی خود حذف می‌کنیم تا از اندازه‌گیری نادرست ناشی از عدم اطلاع از زمان دقیق حرکت جلوگیری کنیم (حذف سال حرکت برای نتایج ما حیاتی نیست).

 

گزارشی از آزمایش‌های مقاله

معیار اصلی ما خرید سه‌ماهه الکل در سطح خانوار برای هر بزرگسال است. همچنین مخارج الکل را با استفاده از شاخص قیمت مصرف‌کننده به دلار سال 2015 حساب می‌کنیم. لازم به یادآوری‌ است که اندازه‌گیری حاشیه سود را بر اساس یک سال کامل به جای یک سه‌ماهه ایجاد می‌کنیم؛ زیرا ممکن است فرد الکل را ذخیره کرده و بعداً مصرف کند. بنابراین یک دوره خرید نکردن الکل دلیل کافی برای عدم مصرف الکل نیست چراکه نمونه‌های آزمایش می‌توانند چیزی را که ذخیره کرده‌اند مصرف کنند. در قدم بعدی خانوارهایی که وضعیت سکونتشان در یک ایالت تغییر نمی‌کند، مورد محاسبه قرار می‌گیرند. هنگام محاسبه این میانگین‌ها، ابتدا در هر دوره زمانی (سه‌ماهه تقویمی) و در هر ایالت با استفاده از وزن‌های نمونه (و اطلاعات مربوط به تعداد بزرگسالان) میانگین‌گیری می‌کنیم و سپس میانگین‌ها را در دوره‌های زمانی می‌گیریم. برای محاسبه میانگین‌های سطح ایالت، از کل دوره 2004 تا 2017 استفاده می‌کنیم. که در نتیجه نشان می‌دهد خرید الکل در سطح ایالت در طول زمان نسبتاً ثابت مانده است. برای بررسی بیشتر و رسیدن به نتیجه‌ای مستحکم‌تر، این تجزیه و تحلیل با استفاده از آمارهای خریدهای سطح ایالت در کشور مبدأ (دو سال قبل از سال مهاجرت) و در ایالت مقصد (دو سال پس از سال مهاجرت) دوباره اجرا شده است.

 

خلاصه آمار

 بر اساس آمار به‌دست‌آمده مهاجران در مقایسه با غیرمهاجران احتمال بیشتری دارد که درآمد بالاتری داشته باشند. همچنین احتمال بالاتری برای تحصیلات دانشگاهی داشته و زنان در این جمعیت آماری، کمتر شاغل هستند. همچنین آنها احتمالاً الکل بیشتری هم مصرف می‌کنند. جابه‌جایی‌ها تقریباً متقارن هستند؛ یعنی حرکت به ایالت‌هایی با میانگین خرید الکل بیشتر به اندازه احتمال حرکت به ایالت‌هایی با میانگین خرید الکل کمتر است. از سوی دیگر باید توجه داشت جابه‌جایی‌ها بین همه مناطق انجام می‌شود. جابه‌جایی‌هایی که به ایالت‌هایی با میانگین خرید الکل بیشتر نقل مکان می‌کنند، خریدهای الکل قبل از نقل مکان نسبت بیشتری نسبت به کسانی که به ایالت‌هایی با میانگین خریدهای کوچک‌تر نقل مکان می‌کنند، دارند.

 

استراتژی تجربی

استراتژی تجربی، تغییر در خرید الکل را به محیط فعلی در مقابل عوامل فردی تجزیه و تحلیل می‌کند. چرا افراد مهاجرت می‌کنند؟ بر اساس آمار منتشرشده به‌طور کلی دلایل جابه‌جایی برای کسانی که مصرف الکل کم یا زیاد دارند مشابه است. بنابراین، بعید است که یافته‌های این مقاله ناشی از دلایل متفاوت مهاجرت بین افراد پرمصرف و کم‌مصرف باشد. علاوه بر این، شواهدی ارائه شده که نشان می‌دهد وقتی خانواده‌هایی را که درآمد، وضعیت تاهل، شغل، اندازه خانوار یا تعداد اعضای بالای 21 سال دارند، تغییر داده یا حذف می‌کنیم، باز به نتایج مشابهی دست می‌یابیم.

 

اندازه‌گیری میزان سازگاری مهاجران

 نتایج مطالعه بر روی این رویداد جهش قابل توجهی را در مقدار اتانول خریداری‌شده در زمان جابه‌جایی نشان می‌دهد. روشن است که محیط کنونی نقش قابل توجهی در تاثیرگذاری بر خرید الکل ایفا می‌کند. مطالعه اثرات طولانی‌مدت (حتی از دو سال پس از سال جابه‌جایی) نیز جالب است. برآوردهای مطالعه این پژوهش بر اساس نمونه خانوارهایی که به مدت پنج سال به‌طور مستمر بررسی شدند به دست آمده است (دو سال قبل و دو سال بعد از سال جابه‌جایی). تعداد کمی از خانوارها به اندازه کافی و طولانی در این جامعه آماری هستند که به خوبی اثرات طولانی‌مدت توسط حضور آنها مشاهده می‌شود. این نکته اطمینان‌بخش وجود دارد که برآوردها در سال سوم و چهارم پس از سال جابه‌جایی نیز همگرایی قابل توجهی را نشان می‌دهند (این موضوع اهمیت محیط فعلی را مشخص می‌کند). 

در این میان سوال پیش می‌آید که آیا تغییر در خرید مشروبات الکلی ناشی از تمرکز افراد یا غیرمتمرکز بودن آنها در یک مکان است؟ بر اساس نظرسنجی ملی ایالات متحده آمریکا در مورد مصرف مواد مخدر و سلامت در سال 2017، 34 درصد از بزرگسالان ایالات متحده این کار را نکردند.

 

ناهمگونی شرایط خرده‌فروشی

یک نگرانی بالقوه این است که آیا برآوردهای ما ناشی از تغییرات در رفتار سکنه، به عامل حرکت وابسته است یا خیر. اگر خانوارها تمایل بیشتری به گزارش خریدهای انجام‌شده در خواربارفروشی‌ها نسبت به مشروب‌فروشی‌ها داشته باشند، نقل مکان به یا از ایالتی که الکل در فروشگاه‌های مواد غذایی می‌فروشد، می‌تواند به تغییر بزرگی در خریدهای گزارش‌شده منجر شود. برای بررسی اعتبار این نگرانی، نمونه‌ها را به جابه‌جایی بین ایالت‌ها با شرایط خرده‌فروشی مشابه محدود می‌کنیم.

 

ناهمگونی با ویژگی‌های جمعیتی

 آیا تاثیر این حرکت بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و تغییرات در ویژگی‌ها متفاوت است؟ تخمین‌ها نشان می‌دهد که نمونه‌ها بر اساس تحصیلات، درآمد، سن، تعداد بزرگسالان خانوار و تغییرات در درآمد، شغل (شغل سابق و شغل فعلی) و تعداد بزرگسالان تقسیم می‌شوند که نشان‌دهنده همگرایی در همه گروه‌هاست.

 

خرید خارج از محل در مقابل خرید الکل در محل

 مصرف الکل در کافه‌ها یک عادت اجتماعی است که احتمالاً هنگام تغییر با سطح همسالان جدید سازگار می‌شود. تعدیل در خریدهای خارج از محل، تعجب‌آورتر است. در همین راستا تغییرات در خرید مواد غذایی بررسی می‌شود. با فرض اینکه خرید الکل در محل مربوط به مصرف مواد غذایی در خارج از خانه است، انتظار داریم تغییرات در مصرف الکل در محل خرید مواد غذایی منعکس شود. محصولات غذایی صبحانه معمولی را از خرید مواد غذایی مستثنی می‌کنیم زیرا الکل بیشتر در زمان ناهار یا شام مصرف می‌شود. آمارها نشان می‌دهد تعدیل در خرید مواد غذایی به‌طور قابل توجهی کمتر از الکل است.

 

خرید سیگار

برای رسیدن به این توضیح، همگرایی در خرید سیگار را هم در این تحلیل بررسی می‌کنیم. برخی از خصوصیات تنباکو با الکل مشترک است. البته برخی دیگر از خصوصیاتشان متفاوت است. مقررات تنباکو همان‌طور که در مورد الکل هم چنین است به‌طور قابل توجهی در ایالت‌های مختلف متفاوت است. این موضوع ممکن است به تغییرات زیادی پس از انتقال ساکنان منجر شود؛ اما مصرف تنباکو احتمالاً نسبت به الکل تا حدودی کمتر و اعتیادآورتر است. یعنی اگر موارد سوءمصرف الکل را کنار بگذاریم، برای یک مصرف‌کننده معمولی، اعتیاد دلیل اصلی مصرف الکل نیست.

 

کدام ویژگی در محیط‌های پرمصرف الکل مشترک است؟

با استفاده از داده‌های مربوط به مهاجران و غیرمهاجران، خریدهای الکل را بر روی تاثیرات ثابت خانگی، ایالتی و زمانی حفظ می‌کنیم تا نقش محیط را در توضیح تغییر در خرید الکل تعیین کنیم. سپس، اندازه‌گیری می‌کنیم که کدام ویژگی‌ها در محیط‌های پرمصرف الکل مشترک هستند؟ بر اساس داده‌ها دریافت شد که در محیط‌های پرمصرف الکل به احتمال زیاد الکل در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است و قیمت پایین‌تری هم دارد. همبستگی لزوماً اثرات منطقی را توصیف نمی‌کند و در عوض می‌تواند پاسخ‌های درون‌زا را به تصویر بکشد. بر اساس آزمایش اولیه (جوانانی که الکل مصرف نمی‌کنند، می‌توانند به قوانین ضدالکل رای دهند) ترجیحات رای‌دهندگان و مصرف‌کنندگان می‌تواند هم در سراسر ایالت‌ها و هم در زمان‌های مختلفی صورت بگیرد. به عنوان مثال، در دوران رکود اقتصادی، دولت‌ها تمایل به افزایش مالیات بر الکل دارند (زیرا سایر منابع درآمد کاهش یافته است)، و مصرف الکل نیز در طول رکود اقتصادی تمایل به افزایش دارد. این همبستگی مثبت بین مالیات و مصرف به این معنی نیست که مالیات‌های بالاتر به نوشیدن بیشتر منجر می‌شود. به‌طور مقطعی، در ایالت‌های با تقاضای بالا، رای‌دهندگان ممکن است از مالیات‌های کمتر و محدودیت‌های کمتر دردسترس بودن الکل حمایت کنند.

 

محدودیت‌ها

آیا خرید الکل می‌تواند برای یک شخص دیگر (به عنوان هدیه یا برای مهمانی) به جای مصرف شخصی باشد؟ از آنجا که ما فقط خرید را به جای مصرف مشاهده می‌کنیم، نمی‌توانیم بدانیم چه کسی آن را مصرف کرده است. خانوارهایی را فرض کنید که پس از نقل مکان به مناطقی که مصرف الکل در آن زیاد است، اغلب الکل به عنوان هدیه به یک مهمانی شام می‌برند. در حالی که کسانی که به مناطقی می‌روند که مصرف الکل کم است، کمتر الکل را به عنوان هدیه برای مهمانی انتخاب می‌کنند. اگر الکل به مهمانی آورده شود، به احتمال زیاد، خود خانواده در مهمانی مشروب مصرف می‌کنند. به این ترتیب، هدایا ممکن است منعکس‌کننده مصرف خود خانوار باشد. همچنین ممکن است نگرانی این باشد که خانواده‌ها مهمانی‌های بیشتری را در مناطقی که میانگین مصرف الکل زیاد است و مهمانی‌های کمتری در مناطقی با میانگین مصرف الکل پایین برگزار می‌کنند.

 

نتیجه‌گیری

با تجزیه و تحلیل خرید خانوارهایی که در سراسر ایالت‌ها حرکت می‌کنند، شواهد محکمی پیدا می‌کنیم که خرید الکل به شدت تحت تاثیر محیط زندگی فعلی افراد است. حدود دوسوم تغییرات جغرافیایی در خرید الکل به دلیل محیط فعلی به جای ویژگی‌های فردی است. این یافته نشان می‌دهد که سیاست‌ها و مقررات دولتی که محیط آشامیدنی را هدف قرار می‌دهند (مثلاً در دسترس بودن الکل) می‌توانند به میزان قابل توجهی بر میزان مصرف الکل تاثیر بگذارند. در حالی که ما اهمیت کلی محیط را به صورت کمیت نشان می‌دهیم، تجزیه و تحلیل ما عوامل محیطی اصلی را که مصرف الکل را افزایش می‌دهد، تعیین نمی‌کند. این گزارش شواهدی را ارائه می‌دهد که محیط‌های پرمصرف الکل نتیجه در دسترس بودن بیشتر الکل در فروشگاه‌های مواد غذایی و قیمت‌های پایین‌تر هستند. 

دراین پرونده بخوانید ...