شناسه خبر : 7390 لینک کوتاه

نگاه چین به خودروهای اروپایی به چشم اختلاف تجاری

چین به دنبال منازعه در مورد خودروهای لوکس وارداتی از اتحادیه اروپاست که در ابتدا باعثبه وجود آمدن اختلافات تجاری در مورد پنل‌های خورشیدی شد و ظاهراً به سایر کالاهای معروفی که ثروتمندان چینی استفاده می‌کنند هم کشیده شده است.

چین به دنبال منازعه در مورد خودروهای لوکس وارداتی از اتحادیه اروپاست که در ابتدا باعث به وجود آمدن اختلافات تجاری در مورد پنل‌های خورشیدی شد و ظاهراً به سایر کالاهای معروفی که ثروتمندان چینی استفاده می‌کنند هم کشیده شده است. به گزارش انجمن صنعت خودرو اروپا (ACEA) در پکن مقامات چینی که در روز چهارشنبه استعلامی تجاری در مورد فروش نوشیدنی‌های اروپا منتشر کرده بودند با انتقادهایی از طرف فرد یا افرادی در مورد یارانه‌های پرداختی به واردات خودرو از اتحادیه اروپا با حجم موتور دو‌لیتری یا بزرگ‌تر مواجه شدند. وزارت تجارت چین بلافاصله به این نظرات پاسخ نداد در حالی که سخنگوی کمیسیون اروپا گفت در مورد شایعات نظری ندارد. منبعی چینی مرتبط با مساله گرچه زیر بار ریسک تحقیقات رسمی و عوارض بیشتر به خودروهای لوکس اتحادیه اروپا نرفت اما اعلام کرد پکن بر روی حل اختلافات در مورد پنل‌های خورشیدی تمرکز داشته است. این منبع که به صورت ناشناس مصاحبه می‌کرد، گفت ما برای یافتن راه حلی منطقی دو ماه فرصت داریم و من نمی‌دانم اگر نتوانیم اختلافات‌مان را طی این دو ماه حل کنیم چه پیش خواهد آمد. هر گونه تحقیقات در مورد واردات خودروهای لوکس اروپایی می‌تواند بیانگر تغییر موضع چین باشد، چرا که استعلامش در مورد واردات نوشیدنی از اتحادیه اروپا بدین معنی است که کشورهای جنوبی اروپا مانند فرانسه و ایتالیا را ملزم به برگرداندن عوارض بر پنل‌های خورشیدی چین می‌کند در حالی که کشور‌های شمال اروپا مانند آلمان با آنها مخالفت می‌کنند. بازار خودروهای لوکس در تسخیر برند‌های پیشتاز آلمانی مانند دایملرز، مرسدس بنز، بی‌ام‌و و فولکس واگن آئودی و پورشه و همین طور مارک‌های ایتالیایی مانند لامبورگینی و فراری است. منبع چینی می‌گوید: همان طور که می‌دانید تولید‌کننده اصلی این خودروها آلمان است. این غیر‌ممکن است که در حال حاضر ما به چنین جایگاهی برسیم. همین طور دو دیپلمات تجاری اتحادیه اروپا معتقدند این اقدام چین در مورد واردات خودروهای لوکس اروپایی فعلاً بعید به نظر می‌رسد. شخص دیگری که او هم به صورت ناشناس مصاحبه می‌کرد، گفت شما عمداً کاری نمی‌کنید که دوستان‌تان را از خود دور کنید.
خودروسازان اروپا در لبه پرتگاه
سخنگوی ACEA با اشاره به تجربه‌شان در سال 2011 که چین تعرفه واردات خودرو را بر مدل‌های ساخته‌شده در آمریکا مانند مرسدس ام‌کلاس و بی‌ام‌و X5 افزایش داد، گفت برخی از اعضای آلمانی این مساله را واقعاً جدی گرفته‌اند. این یک تهدید واقعی است. انجمن صنعت خودرو آلمان VDA اتحادیه اروپا و چین را تشویق به حل اختلافات از طریق مذاکره می‌کند و معتقد است که تعرفه‌های تنبیهی پایانی مرگ‌بار است. آئودی، فراری و بی‌ام‌و از اظهار نظر در این مورد خودداری می‌کنند و فولکس واگن، دایملر، پورشه و لامبورگینی هم برای مصاحبه در دسترس نبودند.
تاکتیک‌های مذاکره
بر اساس اطلاعات منتشره از مرکز مشاوره خودرو (LMC) چین در سال گذشته حدود 572 هزار خودرو مسافری و 10100 خودرو تجاری از اتحادیه اروپا وارد کرده است ولی نتوانسته مدل‌ها و تولیدکنندگان را تفکیک کند. ACEA به بیش از نیم میلیون خودرویی اشاره می‌کند که در صورت هر گونه تغییر عوارض و تعرفه‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان اروپایی خودروهای خود را جهت معافیت از پرداخت تعرفه‌ها و عوارض موجود، در چین تولید می‌کنند باز هم قسمت اصلی را در کشور خودشان تولید می‌کنند. وضع عوارض بیشتر زودگذر است به این خاطر که افزایش سریع تعداد ثروتمندان چینی بازاری کلیدی را برای تولیدکنندگان خودروهای مجلل اروپایی ایجاد کرده است. برای مثال تقریباً نیمی از مرسدس‌های لیموزین اس‌کلاس به مشتریان چینی فروخته شده است. چین به دلیل تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر افزایش میزان عوارض بر پنل‌های خورشیدی‌اش خشمگین شده است. این اتحادیه به چین هشدار داده است که برای تحقیق در مورد شرکت‌های ابزار موبایل تله کام چینی آماده است. روزنامه دیلی پیپل گفت در روز دوشنبه چین کارت‌های زیادی برای رو کردن در مذاکرات بروکسل دارد ولی هر دو طرف باید مشکلات‌شان را از طریق مذاکره حل کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها