شناسه خبر : 12662 لینک کوتاه

جان کمپبل کیست و به خاطر کدام نظریه‌ها معروف شده است؟

استاد نظریه و تمرین

جان یانگ کمپبل، روز ۱۷ می سال ۱۹۵۸ میلادی در انگلستان متولد شد. او که یک اقتصاددان برجسته انگلیسی - آمریکایی است در فاصله سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۰۹ ریاست دپارتمان اقتصادی دانشگاه هاروارد را بر عهده داشت.

مونا مشهدی‌رجبی
جان یانگ کمپبل، روز 17 می سال 1958 میلادی در انگلستان متولد شد. او که یک اقتصاددان برجسته انگلیسی - آمریکایی است در فاصله سال‌های 2012-2009 ریاست دپارتمان اقتصادی دانشگاه هاروارد را بر عهده داشت. کمپبل تحصیلاتش را از دانشگاه آکسفورد آغاز و در سال 1979 میلادی مدرک لیسانس رشته اقتصاد را دریافت کرد. سپس برای تکمیل تحصیلاتش به دانشگاه ییل رفت و در سال 1984 میلادی موفق شد با اخذ مدرک دکترای رشته اقتصاد، به جرگه استادان برجسته دانشگاه‌های آمریکا بپیوندد. اولین شغل او استادیاری دانشگاه پرینستون بود که از سال 1984 میلادی آغاز شد. کمپبل تا سال 1994 میلادی به عنوان هیات علمی در این دانشگاه باقی ماند و سپس به دانشگاه هاروارد آمد و تدریس در این دانشگاه را آغاز کرد. در ماه می سال 2006 میلادی، به عنوان استاد تمام دانشگاه هاروارد معرفی شد و سپس به دلیل سال‌ها فعالیت در عرصه علمی و مطالعات جامع و گسترده، تقدیرنامه‌ها و جوایز زیادی دریافت کرد. در سال 2009 میلادی، کمپبل به عنوان رئیس دپارتمان اقتصادی دانشگاه هاروارد انتخاب شد و تا انتهای سال 2012 میلادی در همین سمت باقی ماند. به علاوه او به عنوان هیات رئیسه شرکت مدیریت هاروارد نیز کار کرده است و دوره فعالیت وی در این سمت را می‌توان از سال 2004 میلادی تا انتهای سال 2011 میلادی دانست. او در سال 2004 میلادی به عنوان رئیس اتحادیه مالی آمریکا کار کرد و سپس در سال 2009 میلادی ریاست جامعه بین‌المللی اقتصاد را بر عهده گرفت. هم‌اکنون کمپبل، پژوهشگر ارشد برنامه قیمت‌گذاری دارایی در مرکز مطالعات اقتصادی آمریکاست و به عضویت جامعه اقتصادسنجی علوم آمریکا درآمده است. جان کمپبل، به دلیل مطالعات جامعی که در زمینه اقتصاد مالی و اقتصاد کلان انجام داده است، در جهان شناخته‌شده است و البته وی یکی از دانشمندان خبره علم اقتصادسنجی هم محسوب می‌شود و در این عرصه تلاش‌های زیادی کرده است. تمرکز اصلی او در این سال‌ها، روی قیمت‌گذاری سرمایه، انتخاب پورتفوی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت و در نهایت، مالیه خانوار است.
کتاب‌ها
کتاب‌های منتشر‌شده توسط کمپبل شامل «اقتصادسنجی بازارهای مالی‌» در سال 1997 میلادی، «تخصیص سرمایه‌های استراتژیک: انتخاب پورتفوی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت»‌ در سال 2002 میلادی و «گزارش دریاچه اسکوام: تثبیت سیستم‌های مالی» در سال 2010 میلادی است. کتاب «اقتصادسنجی بازارهای مالی» که در سال 1996 میلادی توسط انتشارات دانشگاه پرینستون چاپ شده است، به توسعه استفاده از روش‌های کمی در بازارهای مالی می‌پردازد. حرفه‌ای‌های فعال در حوزه مالی از تکنیک‌های آماری پیچیده در مدیریت پورتفوی‌های مالی و مدیریتی ریسک استفاده می‌کنند. این کتاب که یک کتاب آموزشی برای دانشجویان مقطع دکترای رشته اقتصاد و دانشجویان ام‌بی‌ای است، از مهم‌ترین کتاب‌های موجود در زمینه مدل‌سازی بازار مالی است و در سال‌های گذشته با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. این کتاب ترکیب بی‌نظیری از نظریه و تمرین است و در حوزه‌های مختلف مالی به ارائه مثال‌های عینی پرداخته است تا تفهیم مطالب برای خوانندگان ساده‌تر شود. کتاب دیگر او «تحلیل سری‌های زمانی مالی»نام دارد که به معرفی موضوعات بنیادی و روش‌های جدید در تحلیل سری‌های زمانی بازارهای مالی می‌پردازد و یک معرفی جامع و سیستماتیک از مدل‌های اقتصادسنجی مالی و کاربرد آنها در مدل‌سازی و پیش‌بینی داده‌های سری زمانی را ارائه می‌دهد. این کتاب در سال 2005 میلادی تالیف شده است.
مقالات
کمپبل در سال‌های کاری‌اش بیش از 80 مقاله تالیف کرده است که تمامی آنها در حوزه اقتصاد مالی و اقتصاد کلان است. البته چندین مقاله هم در زمینه اوراق قرضه با درآمد ثابت، ارزش‌گذاری سهام و انتخاب پورتفوی توسط او نوشته و چاپ شده است. از مهم‌ترین مقالات تالیف‌شده توسط کمپبل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
«چگونه قانونگذاران می‌توانند روی ریسک‌های وام‌های رهنی تاثیر بگذارند: شواهدی از یک بازار در حال توسعه».این مقاله در سال 2012 میلادی چاپ شده است.
«طراحی بازارهای وام‌های رهنی». این مقاله در سال 2013 میلادی چاپ شده است و با در نظر گرفتن دلیل بحران‌های اقتصادی گذشته که ارائه وام‌های رهنی زیاد بود، تالیف شد.
«حراج اجباری و قیمت‌های مسکن».این مقاله در سال 2011 میلادی چاپ شده است و به مساله حراج‌های انجام‌شده در آمریکا و تاثیرات آن روی بخش‌های مختلف اقتصاد و اجتماع می‌پردازد. این مقاله از مهم‌ترین مقالات تالیف‌شده توسط کمپبل در سال‌های گذشته بود.
«شناخت بازار اوراق قرضه بر مبنای نرخ تورم».این مقاله در سال 2009 میلادی چاپ شده است و تاثیر تورم بر بازار اوراق قرضه را بررسی می‌کند.
«چگونه قیمت مسکن می‌تواند روی مصرف اثر بگذارد؟ بر مبنای شواهدی از داده‌های خرد». این مقاله در سال 2004 میلادی چاپ شده است.
«توهم تورمی و قیمت‌های سهام». این مقاله در سال 2007 میلادی چاپ شده است.
بحران مالی
از آنجا که بحران اقتصادی اخیر ریشه در سیاست‌های مالی نادرست داشته است، کمپبل از ابتدای این بحران تاکنون، بیش از20 مقاله در زمینه جنبه‌های مختلف ایجادکننده بحران چاپ کرده است. مقاله‌هایی که هر یک به عملکرد بازار وام‌های رهنی و تاثیر آن روی بخش‌های دیگر اقتصاد پرداخته است و سبب شد تا جنبه‌های مختلف این مساله به درستی بررسی شود. کمپبل از برجسته‌ترین اقتصاددانان عصر حاضر است و در سال‌های اخیر مطالعات جامعی در مورد ریشه‌های مشکلات اقتصادی در آمریکا و اروپا انجام داده است. مطالعات او در مرکز مطالعات اقتصادی آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد و یافته‌های تحقیقاتش به مراکز مهم تصمیم‌گیری، از قبیل بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا، ارسال می‌شود. اهمیت مطالعات اقتصادی کمپبل تا اندازه‌ای است که طی سال‌های کاری‌اش، بیشتر از 13عنوان تقدیرنامه و جایزه به او اعطا شده است. کمپبل از برجسته‌ترین اقتصاددانان فعال در حوزه مالی است و حجم بالای مقالات و کتاب‌های تالیف‌شده توسط او هم می‌تواند تاییدکننده همین مساله باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها