شناسه خبر : 7256 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دانمارک از نرخ بهره منفی آسیب ندید

نرخ منفی تهدیدی برای نظام بانکی اروپا نیست

تجربه دانمارک در مورد نرخ‌های منفی نشان می‌دهد که سیاست سلامت صنعت بانکداری را دست کم نمی‌گیرد و حتی به وام‌دهندگان اجازه می‌دهد که خود را با توجه به اختیارات سرپرستی مالی برای واکنش نشان دادن آماده کنند.

تجربه دانمارک در مورد نرخ‌های منفی نشان می‌دهد که سیاست سلامت صنعت بانکداری را دست کم نمی‌گیرد و حتی به وام‌دهندگان اجازه می‌دهد که خود را با توجه به اختیارات سرپرستی مالی برای واکنش نشان دادن آماده کنند. از زمانی که بانک مرکزی دانمارک نرخ سپرده‌های خود را در ماه جولای به زیر صفر کاهش داد، درآمد خالص بهره در وام‌دهندگان کشور به پایین‌ترین سطح خود در پنج سال گذشته رسید. به گفته اولریک نوتگارد مدیر کل FSA همچنان آمار و ارقام حاکی از تاثیراتی موقتی است که خسارت‌های زیادی را بر جای نخواهد گذاشت. نوتگارد در مصاحبه‌ای در کپنهاگ گفت این یک درآمد بهره خالص ادامه‌دار است و کاملاً بدیهی نیز هست. به عبارت دیگر در نهایت نوعی در‌آمد‌های مخفی وجود دارد، زیرا زمانی که نرخ‌های بهره شروع به نرمال شدن می‌کنند، درآمد حاصل از آن قسمت بیشتر می‌شود. دانمارک سال گذشته سیاست نرخ بهره منفی را برای حفظ ارزش کرون در مقابل یورو به دلیل هجوم سرمایه انجام داد. در حالی که بانک مرکزی نهایتاً اعلام کرد این مساله آنها را در قلمرویی نامعلوم وارد کرد ولی باعث شد که سیاستی موفق قلمداد شود و سرمایه‌گذاران از رتبه AAA دانمارک حمایت کردند. FSA می‌گوید که ارزیابی‌هایش نشان می‌دهد دفاع ارزی بی‌جهت به صنعت بانکی دانمارک آسیب نزد چراکه هم‌اکنون شاهد علائم بهبودی از آن انفجار حباب مسکن هستیم. نوتگارد گفت: چیزی که ما می‌بینیم و چیزی که قبلاً می‌دیده‌ایم که هم‌اکنون در حال پیشروی است، همان چیزی است که درآمد‌ها برای تمام سیستم به‌عنوان یک کل به‌طور چشمگیری از اختلالات بیشتر خواهند بود.
ارزش نمادین
نظرات حاکی از این است که سایر بانک‌های مرکزی در اروپا در حال مذاکره درباره خطرات و مزایای نرخ‌های منفی هستند. در سوئیس بانک مرکزی نرخ بهره خود را از آگوست سال 2011 برای جلوگیری از اینکه ارزش فرانک در مقابل یورو کاهش نیابد صفر نگه داشته است. ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا، کسی که نرخ بهره منطقه یورو را در دوم ماه می، به 56/0 درصد کاهش داد، گفت در مورد کاهش نرخ سپرده‌ها به زیر صفر دیدگاه مثبتی دارد. کریستین نویر عضو شورای اجرایی ECB در این هفته گفت ECB آماده است تا در صورت لزوم اقدام کند. «من به شخصه قانع نشده‌ام که علاقه‌ای به انجام این کار باشد.» دانمارک نرخ سپرده‌های خود را در جولای به منفی 2/0 درصد کاهش داد و آن را در ژانویه در 10 نقطه حساس افزایش داد. به نقل از جسپر برگ معاون مدیر کل و رئیس امور نظارتی در نیکردیت A/S آستانه‌ای که در آن بانک‌ها تمایز ایجاد می‌کنند «صفر» نیست. برگ در مصاحبه‌ای گفت این یک نماد بسیار با‌ارزش است ولی در عمل یک عدد جادویی نیست. چیزی که دراگی باید از دانمارک یاد بگیرد این است که او می‌تواند نرخ بهره را به زیر صفر ببرد ولی نه خیلی زیاد.
رایتدون هماهنگ
بانک مرکزی اعلام کرد که کسب و کارها 5/7 میلیون کرون وام گرفته‌اند که به‌طور متوسط 58/1درصد بهره در آوریل پرداخت کرده‌اند، که کمترین نرخ از سال 2007 است. نرخ بهره خالص برای صنعت بانکداری دانمارک در سال 2012 به پایین‌ترین سطح خود در پنج سال گذشته رسید. FSA در ششم ماه می اعلام کرد در‌آمد‌ها 3/2 درصد کاهش داشتند که به میزان 4/50 میلیارد کرون رسیده است. افزایش در هزینه‌های بانکی با بالا بردن همزمان بهره خالص و درآمد حاصل از هزینه‌ها به تسکین دادن این کاهش کمک کرد. رایتدون‌ها پس از سقوط در دو سال گذشته 11 درصد افزایش داشته‌اند. نوتگارد در مورد نرخ منفی گفت سوال در مورد این نیست که آیا این نرخ با‌ثبات است یا نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها