شناسه خبر : 14084 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمایت رئیس کل از برنامه خرید اوراق قرضه

دراگی نشانه‌هایی از ثبات می‌بیند

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا گفت گرچه چشم‌انداز اقتصادی منطقه یورو چالشی است، اما او همچنان انتظار یک بهبود را می‌کشد.

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا گفت گرچه چشم‌انداز اقتصادی منطقه یورو چالشی است، اما او همچنان انتظار یک بهبود را می‌کشد. دراگی در مصاحبه با شانگهای‌تودی که از روی متنی که توسط بانک مرکزی اروپا مستقر در فرانکفورت آماده شده قرائت می‌کرد، گفت علائم اندکی از ثبات احتمالی دیده می‌شود. سناریوی اساسی ما تا تبدیل شدن به بهبودی بسیار آهسته در نیمه دوم امسال ادامه می‌یابد. پس از کاهش نرخ بهره ECB به کمتر از 5/0درصد در ماه گذشته، دراگی اشاره کرد که او آماده است تا اگر اطلاعات اقتصادی بدتر شدند دوباره نرخ بهره را کاهش دهد. درحالی که نرخ بیکاری در17عضو منطقه یورو به میزان تازه‌ای در ماه آوریل می‌رسد و بحران اقتصادی در سه‌ماهه اول سال عمیق‌تر می‌شود، بسیاری از اقتصاد‌دانان در قسمت تحقیق خبرگزاری بلومبرگ گفتند انتظار نداشتند شورای اجرایی ECB هزینه‌های استقراض را کاهش دهند. دراگی گفت محرک‌های چنین بهبود تدریجی‌ای، سیاست‌های پولی بسیار مناسب و رشد صادرات ایجاد‌شده توسط افزایش تقاضای خارجی است. افزایش اخیر در بازار سهام تقریباً کلیه بخش‌های اقتصادی را بهره‌مند ساخت، از شرکت‌ها گرفته تا بانک‌ها و خانواده‌ها.
نیاز به نجات
دراگی گفت به دلیل اینکه بخش مالی به عنوان میانجی بین سیاست‌های مالی سست ECB و اقتصاد واقعی است، شفافیت در مورد ریسک‌هایی که در ترازنامه وام‌دهند‌گان در منطقه است، لازم است. او همچنین اضافه می‌کند این یک پیش‌شرط برای بازگرداندن سلامت ماندگار به بخش بانکی است و همین‌طور اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند به نجات وام‌دهندگان کمکی کند. این در درجه اول وظیفه سهامداران است که اطمینان حاصل کنند بانک‌شان توانایی پرداخت بدهی‌هایش را دارد و همین‌طور در کسب و کارش موفق است؛ و اگر بخش خصوصی توانایی یا تمایل تامین سرمایه لازم برای پرداخت بدهی‌ها را ندارد، این مساله بر عهده مراجع قانونی است تا در مورد اقدامات لازم تصمیم‌گیری کنند.
دراگی گفت زمانی که ECB بازنگری کیفیت دارایی از بانک‌های اروپایی را انجام می‌دهد و قبل از اینکه مسوولیت سرپرستی سال بعد را بر عهده بگیرد، هرگونه کمبود سرمایه نیاز به کمک از طرف دولت و صندوق‌های کمک مالی خواهد داشت. او گفت در بودجه‌های ملی و هر جایی که لازم می‌شود، ESM باید مساعدت لازم را فراهم کند. دراگی همچنین از برنامه نامحدود و تا به حال استفاده‌نشده ECB یعنی برنامه خرید و فروش اوراق قرضه OMT حمایت کرد. دادگاه قانون اساسی آلمان در این ماه موردی را که باعث چالش در سازگاری OMT با قانون اولیه آلمان می‌شود مورد بررسی قرار خواهد داد. دراگی می‌گوید برنامه‌ای که در اواسط سال 2012 اعلام شد منطقه یورو را به منطقه‌ای با‌ثبات‌تر و انعطاف‌پذیر‌تر برای سرمایه‌گذاری نسبت به سال گذشته تبدیل کرده است. این پیشرفت مهم به‌طور عمده منعکس‌کننده برطرف شدن نگرانی‌های بی‌مورد از یک فروپاشی سیستمی اتحادیه پولی است که قبلاً در بازار‌ها تاثیر‌گذار بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها