شناسه خبر : 5271 لینک کوتاه

چرا یاهو ۱/۱میلیارد دلار برای تامبلر پرداخت؟

ماجرای یک خرید جذاب

یک میلیون دلار جذاب نیست. می‌دانید چه چیزی جذاب است؟ یک میلیارد دلار. این جمله‌ای از یک فیلم هالیوودی است که بارها استفاده شده است، که در این مورد قطعاً غیرجذاب است. اما این همچنین جمله‌ای از یک فیلم هالیوودی است که صداقتش به لحاظ تجربی ثابت شده است.

یک میلیون دلار جذاب نیست. می‌دانید چه چیزی جذاب است؟ یک میلیارد دلار. این جمله‌ای از یک فیلم هالیوودی است که بارها استفاده شده است، که در این مورد قطعاً غیرجذاب است. اما این همچنین جمله‌ای از یک فیلم هالیوودی است که صداقتش به لحاظ تجربی ثابت شده است. ارزش فرهنگی یک میلیارد دلار، که تلنگری از شروع تلنگرهاست، اکنون شواهد سختی در معامله مالکیتی که یاهو با تامبلر انجام داده است، دارد. شرکت اینترنتی دیروز به گزارش وال‌استریت‌ژورنال به صورت رسمی سایت معروف میکروبلاگی را با رقم جذاب 1/1میلیارد دلار خرید.
کارشناسانی که به تجزیه ‌و تحلیل آخرین تغییرات در عرصه معاملات تکنولوژی جهان می‌پردازند ممکن است با مزایایی که این اتحادیه ایجاد می‌کند موافق نباشند. این معامله‌ای است که ممکن است منطقش باعث پایین آمدن ترافیک وب شود. (یاهو ادعا می‌کند که تامبلر ماهیانه بیش از 300 میلیون بازدیدکننده دارد.) این ممکن است به خاطر توانایی‌های تبلیغات بومی باشد که تامبلر به تجارت تبلیغات یاهو پیشنهاد می‌دهد. یا ممکن است به خاطر نیاز فزاینده تامبلر به سرمایه نقدی باشد و یا ترکیبی از این دو و خیلی چیزهای دیگر.
با این وجود مساله‌ای که به نظر می‌رسد کارشناسان هم به آن اعتقاد داشته باشند چیزی است که یاهو به طور رسمی با این یک میلیاردش به دست می‌آورد: خود جذابیت (Dot-tumblr-dot-com).
- منابع متعددی گزارش می‌دهند مدیرعامل یاهو ماریسا مایر در تحقیقش گفت که این سایت (تامبلر) نوعی از دارایی بود که یاهو باید آن را برای مشتریان جذاب و مناسب می‌کرد.
- کوارتز از بیان چنین نقل ‌قولی اجتناب می‌ورزد ولی اشاره می‌کند: با خرید تامبلر ماریسا مایر اولین قدمش را در راستای جذاب‌تر کردن یاهو برداشته است.
- و همین‌طور هنری بلاجت: خرید تامبلر توسط یاهو منطقی به نظر می‌رسد. تامبلر تنها سکوی پرتاب بزرگ و جذاب و جدید است که یاهو می‌تواند داشته باشد.
- و همین‌طور وب سایت تک‌کرانچ: مقدار قابل‌توجهی از جذابیت نزد تامبلر است که یاهو به دنبال همان مقدار است.
- و ماشابل می‌گوید: شما عده‌ای را می‌شناسید که دارای وقار و جذابیت هستند و اهمیتی ندارد که چه کاری می‌کنند و یا چه چیزی می‌پوشند و یا چگونه رفتار می‌کنند، آنها جذابند. وب‌سایت‌ها و خدمات دقیقاً مشابه همین افراد است. تقریباً فوریه سال 2007 که فعالیتش را شروع کرد تامبلر دارای چنین شخصیتی بود. فرضیه کاملاً واضح است: جذابیت در اینجا همان پول رایج است. مایر موقیت عمومی یاهو را به طور عمومی با عناوینی از قبیل کدی هرن، لینی باگز یا بیبی هوسمن و یا الیزا دولیتل اینترت مشخص می‌کند. شخصیتی که توانایی بومی‌اش از طریق قدرت تغییرپذیر اجتماعی تشخیص داده خواهد شد؛ و مایر برای پرداخت هزینه این دگرگونی کاملاً مشتاق است. «بچه‌ای در دبیرستان من بود که برای بچه محبوب مدرسه ناهار می‌خرید تا بتواند با آنها بنشیند». الکسیا توتسیس معتقد است یاهو در حال تبدیل شدن به همان بچه است. گرچه اینترنت توسط افراد جوان اداره می‌شود اما بوفه یک دبیرستان نیست؛ و یاهو هم بچه‌ای نیست که در حال یادگیری درس جذابی باشد که اگر برای خودش درست باشد بهترین راه برای تعامل با دیگران نیز هست. پس چگونه جذابیت به عنوان یک سرمایه اجتماعی ماهیت خود را به پول رایج تغییر می‌دهد. جواب این است که این‌طور نیست. یاهو ممکن است تامبلر را خریده باشد ولی این به معنای خرید جذابیت نیست. تامبلر ممکن است روحیه نشاط و شادابی را که تبلیغات‌کنندگان دوست دارند به یاهو بیاورد اما ‌این همان خرید جذابیت نیست. و این چالش اصلی است که مایر و تیمش در توجیه خرید میلیارد دلاری‌شان با آن مواجه هستند: چگونه می‌خواهید جذابیت تامبلر را حفظ کنید در حالی که از این جذابیت در حال سود بردن هستید؟ چگونه تامبلر دمدمی‌مزاج همان تامبلر باقی بماند در حالی که در اختیار یاهو است؟ اگر شما اجتماعی را برای ساختن برندتان می‌خرید، چگونه جامعه اطراف‌تان را برای ساختن این برند حفظ می‌کنید؟ چگونه این جوان استقلال خود را حفظ کند در حالی که هنوز به والدینش وابسته است؟ برای کاربران سناریوی ایده‌آل آن است که یاهو به همان شکلی که گوگل با یوتیوب رفتار کرد، با تامبلر رفتار کند: به عنوان یک دارایی که ارتباطش با زیرکانه‌ترین رفتار ممکن تلفیق شده است. دادن ارتباط به یوتیوب و اینکه گوگل صاحب این خدمات است برای فراموش کردن آسان است اما این بیشتر یک استراتژی است تا دیدگاه. خبر خوب برای کاربران یاهو و تامبلر این است که گویا مایر از همکار سابق خودش راهنمایی‌هایی گرفته است. او در حال تاکید بر موارد جاری مستقل تامبلر است. او صبح امروز در اعلامیه مالکیت تامبلر گفت «ما قول می‌دهیم که این را خراب نکنیم»، «تامبلر بسیار خاص است و در حال انجام کار بزرگی است. ما با تامبلر به صورت مستقل برخورد خواهیم کرد. دیوید کارپ همچنان رئیس تامبلر باقی خواهد ماند. نقشه راه محصول، تیم‌شان، شوخی‌ها و تکه و کنایه‌هایشان همگی به همان حالت قبلی باقی خواهد ماند تا ماموریت خود را با قدرت بیشتر در برابر بینندگانی که لیاقت‌شان را دارند انجام دهند. یاهو به تامبلر کمک می‌کند تا حتی بهتر و سریع‌تر شود.»
اگر مایر می‌خواهد که تامبلر همان تامبلر باقی بماند و اگر یاهو می‌خواهد که مزایای برند جذاب را نگه داشته و از آن بهره ببرد، او نه‌تنها با علایق تجاری (آگهی‌های فروش، آگهی‌های فروش، آگهی‌های فروش) یاهو مبارزه خواهد کرد بلکه نیروهای دوره‌ای از تاریخ را هم به چالش خواهد کشید. محقق قانونی تیم او در کتابش «انتقال استاد: افزایش و کاهش امپراتورهای اطلاعات» تلاشی را مشاهده می‌کند که تمامی اطلاعات تکنولوژی عمده قرن بیستم را متحد می‌کند: دگرگونی از «شروع جذاب» تا «صنعت انباشته». این تکامل که او اشاره می‌کند معرف رادیو، فیلم، تلفن و تلویزیون است که این خلاقیت‌ها را از مکان‌های کوچک وارد شرکت‌های بزرگی که امروزه شاهدشان هستیم،کرد. معامله یاهو و تامبلر از یک طرف یک انتقال مالکیت ساده و استاندارد به نظر می‌رسد. اما با پیوستن به یاهو تامبلر خطر تبدیل شدن به یک مرکز داده دیگر را به نفع یک اتحاد ناگزیر متحمل می‌شود. که این در واقع تبدیل شدن یک جامعه به جامعه‌ای دیگر است. در این زمینه، اداره‌ دارایی جدید یاهو با فشارهای اینترنتی مثل یک اکوسیستم رفتار خواهد کرد؛ و به این سوال پاسخ خواهد داد که آیا یک شرکت بزرگ و گرسنه اینترنتی در واقع توانایی و زیر‌ساخت‌های لازم را برای اینکه «خرابکاری نکند» دارد یا نه؛ و به ما خواهد گفت آیا جذابیت در اینترنت واقعاً قابل انتقال خواهد بود؛ و این مساله آشکار خواهد شد که جوامعی به خود اجازه می‌دهند که خریداری شوند و یا فروخته شوند. مالکیت اخیر یاهو به تعبیری یک معامله بزرگ است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها