شناسه خبر : 45698 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رشد تسهیلات

تامین مالی در نیمه اول سال چه مسیری پیموده است؟

با وجود اینکه بسیاری از خانوارها و کسب‌وکارها هم‌چنان از میزان و فرآیند پرداخت تسهیلات بانکی گلایه دارند، گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که میزان تسهیلات پرداختی در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد رشد داشته است. هم‌چنین نرخ رشد تسهیلات بانکی در بازه هفت ماهه 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 نیز 9 /23 درصد افزایش یافته است. تسهیلات پرداختی بانک‌ها از فروردین تا پایان مهر 1402 مبلغی معادل2847 هزار میلیارد تومان بوده است. از کل تسهیلات پرداختی طی هفت ماهه نخست سال جاری 2 /83 درصد به صاحبان کسب‌وکار اعم از حقوقی و غیرحقوقی تعلق گرفته و 8 /16 درصد نیز به خانوارها پرداخت شده است. 

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در شش ماهه نخست سال جاری معادل 84 درصد از کل تسهیلات بانکی سهم کسب‌وکارها بوده که 65 درصد از آن صرف تامین سرمایه در گردش شده است. سهم خانوار نیز از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها 16 درصد بوده است.

بانک‌محور بودن اقتصاد ایران باعث شده تا بار عمده تامین مالی بر دوش نظام بانکی باشد؛ به‌گونه‌ای که در نیمه اول سال جاری 8 /90 درصد تامین مالی از طریق بانک‌ها پرداخت شده و سهم بازار سرمایه کمتر از 10 درصد بوده است.  

دراین پرونده بخوانید ...