شناسه خبر : 39308 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اثر سپ

رویای تجارت مدرن در ایران چگونه واقعی شد؟

  ساناز اله‌بداشتی: خیلی دور نیست روزهایی که حتماً باید کیف پولتان را می‌بردید و دانه‌دانه اسکناس‌های کهنه و گاهی رنگ‌و‌رو‌رفته را می‌شمردید تا خرید کنید و اگر هم کیف پول نداشتید برای جبران هزینه، ساعت مچی یا کارت‌شناسایی را گرو می‌گذاشتید تا بعد از آوردن پول با فروشنده تسویه کنید! خیالات نیست روزهایی که برای خرید خودرو یا خانه، باید اسکناس‌های دسته‌شده را در کیسه‌هایی بزرگ جابه‌جا می‌کردید تا در زمان معامله به فروشنده تحویل دهید.

همین چند تصویر کوتاه را اگر امروز برای فرزندانتان تعریف کنید، قطعاً یا با خنده‌ای به مکالمه‌تان پایان می‌دهند یا باور نمی‌کنند که آن روزها همین چند سال پیش بودند و نه قرن‌ها قبل!

حق دارند؛ آنچه امروز فرزندانتان می‌بینند، کارت‌های کوچک و سبکی هستند که به‌سادگی با چند دکمه میلیاردها پول را جابه‌جا می‌کنند یا گوشی‌های زیبای هوشمندی که هر معجزه مالی‌ای را انجام می‌دهند! اعتبار تلفن همراهشان را شارژ می‌کنند، شهریه مدرسه را می‌پردازند و حتی گاهی جایزه‌های کلان و میلیونی هدیه می‌دهند. با همه راحتی و در دسترس بودن این قدرت ماورایی مالی! و البته کاهش هزینه‌ای که برای چاپ اسکناس پیش‌روی دولت‌ها قرار گرفت، همچنان بودند مدافعان پرداخت سنتی که با دسته‌های اسکناس به خرید می‌رفتند و پرداخت از صفحه درگاه پرداخت را خطرناک و ترسناک می‌دانستند و با خیال راحت با همان سبک زندگی سنتی کار را پیش می‌بردند.

اما سونامی سهمگین شیوع ویروس کرونا در دنیا آنچنان سبک سنتی پرداخت را زیر ‌و ‌رو کرد که اسکناس همچون آلت قتاله‌ای بود که هیچ‌کس پذیرای آن نبود. حالا همان ابزارهای لوکس و مدرن مثل کارتخوان‌ها یا اپلیکیشن‌های پرداختی آنچنان مهم شدند که همه به‌دنبال استفاده از آن بودند. فرار از شیوع ویروس کرونا و احتمال انتقال شدید آن از طریق اسکناس‌های آلوده، به‌یکباره تقاضا برای استفاده از ابزارهای مدرن پرداختی در کشور را بالا برد.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان، اولین شرکت PSP کشور، از مهم‌ترین تامین‌کنندگان این زیرساخت‌ها که از ۱۸ سال پیش تاکنون با نوآوری‌های خود توانسته بود گامی جلوتر از تقاضاهای بازار را ارائه کند در این سونامی سهمگین، همچون قایق نجاتی با پرچم سفید برافراشته، آنچنان راهکارهای مختلف پرداختی و مبادلات مالی را ارائه کرد که روند روبه‌رشد آن در تمام گزارش‌های رسمی نهادهای نظارتی بانکی اذعان شد. گزارش‌هایی که به‌خوبی نشان می‌دهد در همان روزهای خاطره‌انگیز خرید با اسکناس‌های مچاله‌شده یا کهنه چند سال قبل، رویای مبادله با پاک‌ترین و امن‌ترین ابزارهای روز دنیا برای شرکت پرداخت الکترونیک سامان رویای دست‌نیافتنی نبوده و تصویر واقعی مبادلات مدرن تجاری در ایران در ذهن آنها حک شده بود. تصویری که امروز همه ما با آن زندگی می‌کنیم و جزئی جداناشدنی از هر ثانیه زندگی‌مان است. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها