شناسه خبر : 37266 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بیم و امید جهش یا سقوط

آیا رکوردشکنی در بازارهای مالی دنیا ادامه می‌یابد؟

 

راضیه احقاقی / نویسنده نشریه

امید به بهبود وضعیت اقتصادی و شرایط کسب‌وکار در دنیا با استمرار واکسیناسیون در مقابل ویروس کووید 19 باعث شد تا روند صعودی بازارهای سهام ظرف هفته منتهی به 19 فوریه ادامه داشته باشد و طلا بیش از روزهای قبل تضعیف شود. البته در این میان برخی تحلیلگران نسبت به روند افزایشی به وجود آمده در بازارهای سهام و حتی برخی کامودیتی‌ها از جمله فلزات پایه هشدار داده و این رشد قیمتی را حبابی دانسته‌اند.

 

رقبای جدید طلا، این فلز را از میدان به در کردند

ظرف هفته منتهی به 19 فوریه طلا عملکردی ضعیف در بازارهای جهانی داشت. به گونه‌ای که قیمت این فلز گرانبها از 1814 دلار در اولین روز معاملات یعنی 15 فوریه به 1780 دلار در روز پایانی هفته رسید و به این ترتیب طلا افتی 4 /3درصدی را ظرف مدت یک هفته تجربه کرد. بازگشت این فلز گرانبها به کانال 1700دلاری و تجربه قیمت 1775 دلاری برای هر اونس طلا در این هفته کمترین نرخ معامله این محصول پس از روزهای پایانی نوامبر 2020 بود.

بازگشت طلا به کانال 1700 دلار و معامله این فلز در این کانال قیمتی ظرف یک هفته متمادی باعث موجی از نگرانی در میان سرمایه‌گذاران بر روی این فلز گرانبها شد. مدیر BlackRock که بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری دنیاست (شرکت خدماتی مالی آمریکایی) ظرف هفته گذشته نسبت به فروش 470 میلیون دلار طلا و خرید میزان قابل توجهی نقره اقدام کرد. بنابراین طلا این روزها نه‌تنها باید با بیت‌کوین رقابت کند که نقره نیز رقیب این فلز شده و سرمایه‌گذاران استقبال بیشتری از این فلز دارند و همین موضوع عاملی در جهت تضعیف طلا است.

همچنین در این هفته بازار سهام ایالات متحده آمریکا روزهای خوشی را سپری می‌کرد و همین موضوع نیز عاملی در جهت تضعیف بیشتر این فلز گرانبها بود. البته با توجه به تزلزل‌پذیری اقتصاد جهانی به دنبال استمرار شیوع ویروس کووید 19 در دنیا و تبعات اقتصادی آن، می‌توان استقبال سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام را بیش از حد خوش‌بینانه تلقی کرد؛ اما روی دیگر این سکه آن است که این سرمایه‌گذاران، بیش از آنکه بر وضعیت کنونی اقتصاد تمرکز داشته باشند نگاهی بلندمدت دارند و در واقع به آینده امیدوار هستند که همچنان سرمایه‌های خود را به بازارهای پرریسک همچون سهام روانه می‌کنند.

تحلیلگران بر این باورند که همچنان فشار خرید نقره در بازارها ظرف سال 2021 ادامه یابد، به گونه‌ای که میزان تقاضا برای این فلز امسال به بیشترین میزان هشت سال اخیر خود برسد که این موضوع عاملی در جهت فشار قیمتی بر طلا نیز خواهد بود.

مورگان استنلی از جمله تحلیلگرانی است که نوسان طلا در زیر کانال 1800 دلار در سال 2021 را چندان دور از انتظار نمی‌داند و معتقد است که این فلز گرانبها امسال حتی اگر وارد مسیر افزایشی نیز شود، شتاب ضعیفی خواهد داشت.

بیل باروچ، رئیس موسسه Blue Line Futures نیز هفته گذشته عنوان کرد: خبری از فاکتورهای شتاب‌دهنده قیمت در پلاتین و نقره در بازار طلا نیست و همین موضوع باعث شده این فلزات رشدی فراتر از طلا را تجربه کنند. همچنین وی بر این باور است که روند صعودی پیش‌آمده در پلاتین می‌تواند ادامه یابد به گونه‌ای که در نهایت این فلز گرانبها را از رکود 10ساله خود خارج کند. قیمت پلاتین از سال 2011 وارد مسیر نزولی شده بود اما در روزهای ابتدایی سال 2021 روند قیمتی در این بازار وارد فاز افزایشی شد به گونه‌ای که ظرف مدت حدود دو ماه، بهای این فلز به سطوح قیمتی در سال 2014 بازگشت.

نقره و پلاتین جایگاهی ویژه در آینده اقتصادی دنیا دارند؛ درواقع پیش‌بینی افزایش تقاضای صنعتی برای این دو فلز، باعث افزایش استقبال سرمایه‌گذاران از آنها شده است. توجه دولت‌های بزرگ به دور شدن از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک یکی از دلایلی است که این بازار را با رشد تقاضا روبه‌رو می‌کند. با گسترش صفحات خورشیدی و خودروهای الکتریکی تقاضای مصرفی برای نقره افزایش پیدا می‌کند. همچنین پلاتین نیز در فناوری‌های جدید باتری و همچنین ساخت سلول‌های سوخت هیدروژنی به‌کار می‌رود.

نقره از سال 2012 وارد مسیر کاهشی قیمت شد و این روند تا اواسط سال 2020 نیز ادامه یافت، اما از آن پس این فلز گرانبها با استقبال خریداران روبه‌رو شد و همین موضوع نیز این فلز را وارد دوره جدیدی از نوسانات قیمتی کرد. در حال حاضر قیمت این فلز به سطوح قیمتی خود در سال 2013 بازگشته است.

اما سال گذشته سالی تکرار‌نشدنی برای طلا بود و این فلز به رکوردهای تاریخی خود دست یافت. اگرچه در هفته‌های اخیر این فلز با ریزش‌هایی مواجه شده اما همچنان قرارگیری بهای این فلز در نرخی بیش از 1815 دلار به معنی قرارگیری این فلز در اوج تاریخی قیمت خود بدون در نظر گرفتن تجربه‌های قیمتی در سال 2020 و دو ماه سپری‌شده از سال 2021 است.

38

چراغ سبز بازار به فلزات پایه

تمامی فلزات پایه شامل مس، آلومینیوم، نیکل، قلع، روی و سرب، روند قیمتی رو به رشدی را ظرف هفته منتهی به 19 فوریه طی کردند؛ به گونه‌ای که بهای معامله مس به اوج قیمتی پس از سال 2011، قلع به اوج قیمتی پس از سال 2011، نیکل به اوج قیمتی پس از سال 2014، آلومینیوم به اوج قیمتی پس از سال 2018 و سرب و روی نیز به اوج قیمتی در سال 2019 رسیدند.

صعود در بازار کاتد مس فراتر از سایر فلزات پایه بود. بهای هر تن کاتد مس در بورس فلزات لندن در روز 22 فوریه از کانال 9 هزار دلار نیز عبور کرد. این روند افزایشی شتابان بهای کاتد مس که از هفته‌های قبل آغاز شده، تا جایی پیش رفت که قیمت مس در بورس فلزات لندن در روز پایانی هفته قبل یعنی جمعه 19 فوریه به هشت هزار و 806 دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین قیمت این محصول پس از سپتامبر 2011 بود. روند مستمر افزایش قیمت در این بازار در روزهای ابتدایی بازگشایی هفته جاری نیز ادامه یافت، به گونه‌ای که قیمت معامله این فلز سرخ در زمان تنظیم این گزارش یعنی ساعات پایانی روز سه‌شنبه 23 فوریه به 9 هزار و 158 دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین نرخ معامله این محصول پس از آگوست 2011 است. با این تفاوت که موجودی انبارهای مس بورس فلزات لندن در آگوست 2011 رقمی در حدود 450 هزار تن بود، اما موجودی مس انبارهای این بورس، در هفته‌های اخیر به کانال 70 هزارتنی رسیده است.

عدم تعادل عرضه و تقاضا برای کاتد مس را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمتی به وجود آمده در این بازار تلقی کرد. افت عرضه کنسانتره مس به بازار در سال 2020 باعث شده تا از میزان تولید کاتد مس در این سال کاسته شده و این موضوع نیز بر عدم تعادل میان عرضه و تقاضا برای این محصول افزوده است. داده‌های اولیه سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا بیانگر آن است که میزان تولید معدنی مس در سال گذشته میلادی حدود 20 میلیون تن بوده که نسبت به میزان تولید در سال 2019 کاهشی دودرصدی داشته است. این کاهش تولید مس در سال 2020 در حالی رخ داد که تقاضا برای این فلز روندی افزایشی داشت. بنابراین عدم تناسب میان عرضه و تقاضا این بازار را از تعادل خارج و با اوج‌گیری قیمتی روبه‌رو کرده است. همچنین برآورد می‌شود بازار مس امسال با بزرگ‌ترین کمبود عرضه ظرف یک دهه گذشته روبه‌رو شود که این موضوع پتانسیل قوی برای تقویت این بازار دارد.

شاخصi(Change  Treatment) TCهزینه تبدیل کنسانتره به کاتد مس) ظرف روزهای گذشته افت قابل ملاحظه‌ای داشته و به 37 دلار به ازای هر تن در نیمه ماه فوریه رسیده که این رقم کف این شاخص ظرف پنج سال اخیر است. کاهش این شاخص به مفهوم کسری عرضه کنسانتره مس نسبت به تقاضا بوده و به تحکیم موقعیت فروشندگان کنسانتره مس منجر می‌شود. افت این شاخص سیگنالی افزایشی برای کاتد مس به‌شمار می‌رود.

گروه گلدمن‌ساکس هفته گذشته اعلام کرد با اتمام تعطیلات سال نو چینی و بازگشت کارگران این کشور به محل کار خود، تقاضای این کشور برای خرید مواد اولیه صنعتی آغاز شده و این موضوع سیگنالی افزایشی برای بازار بسیاری از کامودیتی‌ها و به‌خصوص فلزات پایه به‌شمار می‌رود.

با وجود این برخی تحلیلگران نسبت به خرید مس در قیمت‌های فعلی هشدار داده و معتقدند نمی‌توان به استمرار روند افزایشی قیمت در این بازار چندان امیدوار بود. این در حالی است که همچنان عده‌ای به آینده این فلز سرخ امیدوار هستند و معتقدند با توجه به جایگاه ویژه این فلز در انرژی‌های پاک و حرکت دنیا و دولت‌های بسیاری از اقتصادهای بزرگ به سمت آلایندگی کمتر، همچنان باید به آینده مس خوش‌بین بود.

کابل‌های مسی جایگاهی ویژه در نیروگاه‌های بادی داشته و گسترش این نیروگاه‌های سبز می‌تواند عاملی در جهت رشد تقاضا برای این فلز باشد. همچنین مس فلزی پرکاربرد در خودروهای الکتریکی به‌شمار می‌رود و در عین حال در پروژه‌های جدید زیرساخت و مسکن نیز جایگاهی ویژه دارد. بنابراین اگر به واقع رشد تقاضا از این منظر در این بازار ظرف سال‌های آینده رقم بخورد؛ تحقق قیمتی 10 هزاردلاری برای هر تن کاتد مس بعید به نظر نمی‌رسد.

با وجود تمام دلایل منطقی بیان‌شده که از تقویت بازار مس در سال‌های آینده خبر می‌دهد، دانیل بریزمن، تحلیلگر فلزات اساسی در Commerzbank معتقد است رشد به وجود آمده در بهای مس به دلیل حضور سرمایه‌گذاران سفته‌باز در این بازار است؛ این سفته‌بازان توانسته‌اند به سرعت هدایت این بازار را در اختیار بگیرند و بنابراین ریزش یکباره آن دور از انتظار نیست.

کسپر برگرینگ، اقتصاددان فلزات صنعتی در ABN AMRO نیز در تحلیلی نسبت به رشد قیمتی به وجود آمده در بازار مس هشدار داده است. وی معتقد است با توجه به موارد جدید همه‌گیری کووید 19 در دنیا، رشد قیمتی و تبعات اقتصادی آن که در کمین دنیاست اما به نظر می‌رسد بازارها توجهی به این سیگنال پرخطر که می‌تواند به سقوطی مجدد در بازارها بینجامد، ندارند.

به این ترتیب بازار مس در معرض برآوردهای متعدد و متناقضی قرار دارد که اگرچه اغلب آنها قیمت 8000 هزاردلاری را برای این فلز در سال جاری میلادی معقول می‌دانند اما بر سر جهش مجدد قیمتی در این بازار اختلاف نظر دارند.

 

تعدیل یا دورخیز در بازار نفت

روزهای پر بیم و امیدی در بازار نفت ظرف هفته منتهی به 19 فوریه سپری شد. روند افزایشی شتابان به وجود آمده در بازار طلای سیاه که ظرف هفته‌های اخیر شکل گرفته در روزهای ابتدایی این هفته نیز ادامه داشت؛ اما از روز 17 فوریه نفت وارد مسیر کاهشی شد به گونه‌ای که بهای هر بشکه نفت خام برنت از 3 /64 دلار در روز 17 فوریه به 9 /62 دلار در روز جمعه 19 فوریه رسید. با وجود کاهش قیمت به وجود آمده در این بازار ظرف دو روز پایانی هفته، بهای هر بشکه نفت برنت در هفته منتهی به 19 فوریه بازده عملکردی مثبت 76 /0درصدی داشت.

طوفان و سرمای بی‌سابقه هوا در تگزاس ظرف هفته‌های اخیر در ابتدا باعث شد تولید نفت خام در این منطقه افت پیدا کند؛ به این ترتیب این طوفان و سرما ابتدا سیگنالی افزایشی برای بازارهای جهانی داشت اما در ادامه فعالیت پالایشگاه‌های این منطقه به دلیل یخبندان و قطع برق متوقف شد و همین موضوع نیز به افت تقاضای نفت خام از سوی پالایشگاه‌های این منطقه منجر شد و همین عامل نیز به تضعیف بهای نفت در بازارهای جهانی انجامید.

البته تاثیر این طوفان و سرمای ایجادشده بر بازارهای جهانی کوتاه‌مدت بوده و انتظار می‌رود ظرف هفته‌های آتی پالایشگاه‌های این منطقه روند تولید را از سر بگیرند و تقاضا برای نفت به سرعت به حالت قبل بازگردد؛ در عین حال واکسیناسیون کووید 19 در ایالات متحده آمریکا با سرعت مناسبی پیش می‌رود و همین موضوع نیز باعث شده خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضا برای نفت در این کشور با کنترل نسبی شیوع این ویروس افزایش یابد. به این ترتیب به نظر می‌رسد همچنان سیگنال‌های افزایشی در این بازار قدرت بیشتری نسبت به سیگنال‌های کاهشی داشته باشند.

اگرچه واکسیناسیون در مقابل کووید 19 در کشورهای متعددی آغاز شده اما همچنان میزان سفرهای بین‌المللی به سطح قبل از شیوع این ویروس بازنگشته و این موضوع به مفهوم استمرار باگ تقاضای نفتی است. درواقع تا زمانی که سطح حمل‌ونقل در دنیا به میزان قبل از همه‌گیری کووید 19 بازنگردد، کاهش عرضه لازمه ایجاد تعادل در این بازار به‌شمار می‌رود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هفته گذشته در تماسی تلفنی بر ادامه همکاری برای کاهش تولید نفت توسط کشورهای صادرکننده نفت و متحدانشان تاکید کرده و این سیاست را لازمه ایجاد ثبات در بازارها دانستند. در شرایط کنونی، توافقات این گروه مهم‌ترین سیگنال تعیین‌کننده آینده بازار نفت به‌شمار می‌رود. اگرچه اعضای گروه اوپک و اوپک پلاس بر استمرار سیاست کاهش عرضه نفت تاکید دارند اما واقعیت آن است که همچنان بخش قابل توجهی از کاهش تولید جهانی نفت بر دوش عربستان است. همچنین این کشور همچنان تصمیم دارد افت تولید داوطلبانه به میزان یک میلیون بشکه در روز را تا پایان ماه مارس نیز ادامه دهد.

 

اخطار خرید رمزارزها

ظرف هفته منتهی به 19 فوریه بسیاری از بازارهای سهام روند رو به رشدی را طی کردند به‌گونه‌ای که بیت‌کوین ظرف هفته گذشته مرز 50 هزار دلار را شکست و شاخص داو جونز نیز از 31‌هزار دلار فراتر رفت. در حالی این بازارها به روند صعودی خود ادامه می‌دهند که بانک‌های آمریکا نسبت به ایجاد حباب در بازار سهام این کشور هشدار داده و گزارش منتشرشده از سوی EPFR بیانگر آن است که این بازارها در واپسین روزهای سرخوشی قرار داشته و به زودی با اصلاح روبه‌رو می‌شوند.

بلومبرگ نیز در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد اعلام کرد بازار سهام ایالات متحده تنها در تاریخ 3 تا 10 فوریه با 58 میلیارد دلار ورودی سرمایه روبه‌رو بوده که این حجم از سرمایه برای این بازه زمانی رقمی قابل توجه به شمار می‌رود و تعمیم این روند ورود سرمایه به هفته‌های اخیر بیانگر عامل صعود قابل توجه بازار سرمایه است. اما در شرایط کنونی این بازار در شرایطی قرار گرفته که ریزش آن چندان دور از انتظار نیست.همچنین بررسی داده‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایالات متحده آمریکا بیانگر آن است که بخش قابل توجه سرمایه وارد‌شده به این بازار وارد بخش فناوری شده است و این حجم از ورود سرمایه به این حوزه بی‌سابقه است. این در حالی است که قطعاً بخش‌های با پتانسیل بالاتر نیز برای بازدهی بیشتر در بازار وجود دارند. بنابراین بلومبرگ در گزارش خود نسبت به خرید سهام شرکت‌های فناور و رمزارزها در برهه کنونی هشدار داده و در عوض خرید سهام شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک را معقول‌تر ارزیابی کرده است.رشد قیمت فلزات پایه و به‌خصوص کاتد مس در هفته گذشته به صعود ارزش سهام شرکت‌های معدنی نظیر جیانگ‌شی‌کاپر چین، او زد مینرالز استرالیا و گروه بی‌اچ‌پی و ریوتینتو نیز منجر شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها