شناسه خبر : 12212 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

موسسات بزرگ اقتصادی چه می‌گویند؟

تحلیلگران «کپیتال اکونومیکس» به‌رغم آمار ضعیف مشاغل ماه مارس همچنان می‌گویند که احیای اقتصاد ایالات متحده ادامه دارد.

کپیتال اکونومیکس
احیای آمریکا ادامه دارد
تحلیلگران «کپیتال اکونومیکس» به‌رغم آمار ضعیف مشاغل ماه مارس همچنان می‌گویند که احیای اقتصاد ایالات متحده ادامه دارد. این نکته از آنجا مهم است که این احیا مهم‌ترین عامل فشار روی ارزش فلز زرد در سال 2014 بود. پول اشورث، اقتصاددان ارشد آمریکایی که در این موسسه پژوهشی مستقر در بریتانیا کار می‌کند، می‌گوید: «انتشار داده‌های ضعیف باور ما را در مورد احیای اقتصاد آمریکا متزلزل نکرده است، در حال حاضر اعتبار با آزادی بیشتری در جریان است و اصطکاک مالی کمرنگ و احیای تقویت‌شده است. با این همه با توجه به احتیاط بیش از اندازه مقام‌های فدرال‌رزرو، افزایش نرخ‌های بهره ممکن است باز هم به تعویق بیفتد و به نیمه دوم سال 2015 موکول شود.» اشورث توضیح می‌دهد از آنجا که ارقام اشتغال‌زایی ارقام دقیقی نیستند، این داده‌ها همیشه وضعیت کلی یک ماه به خصوص را پوشش نمی‌دهند. به علاوه، تقریباً تمام شاخص‌های دیگر نشان می‌دهد که بازار کار در سلامت به سر می‌برد.

آربی‌سی کپیتال مارکتس
دلار قوی می‌ماند
تحلیلگران «آربی‌سی کپیتال مارکتس» در آخرین تحلیل خود توجه ویژه‌ای به ارزش دلار داشته‌اند. شاخص دلار برای تعیین روند طلا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این تحلیلگران همچنین به عدم تاثیر بد دلار قوی بر احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان توجه دارند. یکی از تحلیلگران آربی‌سی می‌گوید برخی عوامل در حال عمل به ضرر طلا هستند و یکی از آنها رشد شاخص دلار است: «ادامه رشد شاخص‌های سهام و کاهش ارزش یورو نیز بر طلا فشار وارد می‌کنند.» جرج گرو، معاون و استراتژیست موسسه «آربی‌سی کپیتال مارکتس گلوبال فیوچرز» با اشاره به این موضوع می‌گوید با وجود افت دلار از اوج 12‌ساله خود، دلار ایالات متحده همچنان قوی خواهد ماند.گرو همچنین اشاره می‌کند که رشد دلار در برابر دیگر ارزها لزوماً تاثیر بدی بر اقتصاد آمریکا نخواهد گذاشت. «دلار قوی لزوماً به اقتصاد ایالات متحده آسیب نخواهد زد چراکه صادرات تنها 14 درصد از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد.»

اینتل اف‌سی استون
جهش کالاهای پایه محدود خواهد بود
تحلیلگران اینتل اف‌سی استون در مورد روند کالاهای پایه در ماه جاری میلادی خوش‌بین هستند، اما انتظار دارند هر گونه جهشی محدود باشد. ادوارد مئیر، مشاور کالاهای پایه در این شرکت خدمات مالی می‌گوید: «ما عموماً نگاه خوبی به گروه کالاهای پایه در آوریل داریم چرا که گمان می‌کنیم دلار اندکی تضعیف خواهد شد. با این حال، جهش القا‌شده توسط دلار محدود خواهد بود زیرا تمرکز عمدتاً روی میزان تقاضا برای فلزهای گرانبها باقی خواهد ماند.» ایده این موسسه این است که دلار ممکن است اوج خود را تجربه کرده باشد و دیگر به آن بازنگردد. داده‌های کمتر از حد انتظار از اقتصاد آمریکا ممکن است در همین جهت عمل کند. با این حال مئیر متذکر می‌شود «خرد مرسوم می‌گوید که اقتصاد ایالات متحده در سه‌ماهه دوم باید احیای بهتری داشته باشد. افت این اقتصاد در فصل نخست سال ممکن است صرفاً به دلیل شرایط آب و هوایی بوده باشد.»

اچ‌اس‌بی‌سی
طلا جای رشد بیشتری دارد
طلا روز دوشنبه به‌رغم تاثیر پذیرفتن از آمار بد روز جمعه، سطح حمایتی جالبی از خود نشان داد. فلز زرد همچنین از صحبت‌های رئیس فدرال‌رزرو نیویورک که می‌توانست طلا را کاهش دهد تاثیر زیادی نگرفت. تحلیلگران اچ‌اس‌بی‌سی با اشاره به چنین موضوعاتی می‌گویند طلا پتانسیل رشد بیشتر را دارد. «ماندن طلا بالای قیمت میانگین 50‌روزه (1209 دلار در هر اونس) و نوسان پیرامون مرز میانگین 100‌روزه (1212 دلار در هر اونس) ممکن است باعث کشیده شدن سرمایه‌گذاران به بازار شود. به علاوه، تضعیف دلار آمریکا می‌تواند باعث حمایت از شمش شود. تحلیلگران اچ‌اس‌بی‌سی در گزارش خود که چند روز پیش منتشر شده افزوده‌اند که شمش طلا به شدت به انتظارات پولی حساس است تا معامله‌گران آن حالا بیش از هر چیزی به دنبال یافتن نشانه‌هایی از زمان آغاز افزایش نرخ‌های بهره توسط کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو باشند. کوین لوگان، اقتصاددان آمریکایی اچ‌اس‌بی‌سی می‌گوید او انتظار افزایش نرخ‌های بهره در ماه سپتامبر را دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها