شناسه خبر : 6177 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چشم‌انداز بهای طلا با توجه به نمودارهای فنی

احتمال تخریب تکنیکال

بررسی نمودار حرکتی طلا از ابتدای سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد این فلز در بررسی نقطه به نقطه قیمت، تغییر چندانی را به نسبت شروع سال نشان نداده است. گرچه در مسیر حرکت طلا شاهد محدوده نوسانات تغییرات بیش از ۱۵۰‌دلاری بوده‌ایم.

امیررضا حسنی / تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان

بررسی نمودار حرکتی طلا از ابتدای سال 2015 نشان می‌دهد این فلز در بررسی نقطه به نقطه قیمت، تغییر چندانی را به نسبت شروع سال نشان نداده است. گرچه در مسیر حرکت طلا شاهد محدوده نوسانات تغییرات بیش از 150‌دلاری بوده‌ایم.
با شروع سال 2015 بازارهای جهانی درگیر نگرانی‌هایی نسبت به روند رشد اقتصادی در آمریکا شدند و تردیدهایی نسبت به زمان افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو شکل گرفت. این تردیدها که با داده‌های اقتصادی کمتر از انتظارات آمریکا همراه بود بهای طلا را به سمت روند رو به رشد سوق می‌داد. این فاکتورها به همراه افزایش تقاضا برای طلای فیزیکی در روزهای ابتدایی سال باعث شد تا طلا بتواند سطح روانی 1300 دلار در هر اونس را نیز پشت سر گذارد.
اما عاملی که طلا را به چرخش در روند حرکتی رو به رشدش وادار کرد نشست ماه ژانویه فدرال‌رزرو بود. تاکید این نهاد بر رشد اقتصادی قدرتمند آمریکا و نیز بی‌توجهی به تاثیر افت بهای نفت بر نرخ تورم این کشور که چشم‌انداز مناسبی برای آغاز بالا بردن نرخ بهره در فدرال‌رزرو را ترسیم می‌کرد باعث شد تا طلا در ورطه سقوط قرار گیرد. انتشار گروهی از داده‌های بسیار مناسب در بخش استخدامیان بخش غیر‌کشاورزی آمریکا و بازارهای کار این کشور که به عنوان یکی از حیاتی‌ترین مولفه‌های مورد نظر فدرال‌رزرو برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور شناخته می‌شود به کاتالیزور افت‌های طلا بدل شد.
طلا برای مدتی در روند رو به پایین قرار داشت اما باز هم این نشست فدرال‌‌رزرو و این بار در 18 مارس بود که به تغییر جهت حرکت طلا منجر شد.
گرچه در متن این بیانیه عبارت «صبوری فدرال‌رزرو» برای بالا بردن نرخ بهره حذف شده بود اما لحن بسیار محافظه‌کارانه بیانیه به طلا جانی دوباره بخشید. تغییر عبارت رشد اقتصادی قدرتمند به رشد اقتصادی متوسط از یک‌سو و وابسته کردن تصمیم بالا بردن نرخ بهره به بازگشتن نرخ تورم به سمت اهداف در نظر گرفته شده از نکاتی بود که بازارهای مالی را متقاعد کرد زمان مورد نظر این نهاد برای شروع عملیات عادی‌سازی نرخ بهره از ماه ژوئن حداقل به ماه سپتامبر تغییر یافته است. در همین حال داده‌های اقتصادی ضعیف در آمریکا به محرکی تازه در روند کاهش ارزش دلار و رشد سریع طلا بدل شد به طوری که بهای طلا در روز 6 آوریل تا رقم 1222 دلار در هر اونس نیز رسید که به طور تقریبی با شروع سال 2015 برابری می‌کند.
اما چشم‌انداز ما از روند آتی طلا در ادامه سال بر این مبنا خواهد بود که این فلز در بلندمدت و با نزدیک شدن به زمان آغاز رشد نرخ بهره روند نزولی را پی گرفته و تا زیر 1100 دلار در هر اونس نیز پیش برود. باید توجه داشت در کوتاه‌مدت ممکن است در معاملات طلا با نوسانات صعودی طلا مواجه شویم که ناشی از عوامل چندگانه موثر بر بهای طلا خواهند بود. ادامه ضعف اقتصادی در آمریکا هر چند به صورت موقت و افزایش تنش‌های ژئوپولتیک در منطقه خاورمیانه عواملی هستند که در کوتاه‌مدت می‌توانند روی قیمت طلا تاثیر مثبت بگذارند.
در این بین تحولات در منطقه یورو و مشکلات جدیدی که می‌تواند بر سر راه بازپرداخت بدهی‌های یونان پدیدار شود عاملی است که می‌تواند به روند رو به بالای طلا در دوره کوتاه‌مدت کمک کند.
اما در بحث تکنیکال بررسی نمودار روانشناسی عرضه و تقاضا برای سال 2015 نشان می‌دهد این فلز از محدوده خطوط نارنجی که محدوده احتیاط بازار نام دارد تجاوز نکرده است.
محدوده احتیاط اصطلاحاً به منطقه‌ای گفته می‌شود که بازار هنوز تمایلات صعودی یا نزولی خاصی نشان نداده است و در صورت شکست هر یک از محدوده‌ها، نوسانات صعودی یا نزولی به آن سمت تشدید می‌شود.
با این همه از نمودار زیر چنین برمی‌آید که طلا با اینکه همچنان در محدوده احتیاط خود به سر می‌برد اما با توجه به مسیر طی شده به سمت محدوده نارنجی پایین، این فلز دارای تمایلات نزولی بیشتری برای ادامه سال خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها