شناسه خبر : 12288 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سناریوهای بازار طلای داخلی در سال ۱۳۹۴

اونس چگونه با سکه بازی می‌کند؟

بازار طلای داخلی که در دو سال گذشته شاهد افت شدید قیمت‌ بوده است، در سال جدید خورشیدی ممکن است تجربه‌گر ثبات نسبی شود.

بازار طلای داخلی که در دو سال گذشته شاهد افت شدید قیمت‌ بوده است، در سال جدید خورشیدی ممکن است تجربه‌گر ثبات نسبی شود. دو عامل موثر بر ارزش طلای داخلی، بهای طلا در بازارهای جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی است و روند این دو بازار نشان می‌دهد در صورت از راه نرسیدن اخبار عجیب، سکه با نوسان‌های شدید مواجه نخواهد شد.
در سال گذشته نوسانات سکه نسبت به سال 1392 کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. در حالی که در سال 1392 قیمت سکه در مقاطع ابتدایی سال به بالای یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده بود، در اواخر پاییز بهای سکه به زیر 900 هزار تومان رسید تا بهای آن در یک سال نوساناتی در یک بازه 400 هزار‌تومانی را به ثبت رسانده باشد.
اما در سال 1393 سکه در محدوده 900 هزار تومان تا یک میلیون و 50 هزار تومان نوسان کرد تا تغییرات این دارایی گرانبها در یک محدوده 150 هزار‌تومانی ثبت شود. همچنین بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که در سال 1392 سکه 29 درصد از ارزش خود را از دست داد و در ادامه در سال 1393 نیز افتی 6 /1 درصدی را تجربه کرد. این امر نشان‌دهنده آن است که بازار سکه در دو سال گذشته بازدهی منفی داشته و شکست سرمایه‌گذاری‌های سفته‌بازانه یکی از نتایج مهم این بازدهی است. این بازدهی منفی باعث شده تقاضا برای نگهداری سکه در دو سال گذشته کاهش یابد.
فضای بازار سکه در نیمه اول سال 1393 آرام بود، اما در نیمه دوم دامنه نوسانات این دارایی با‌ارزش کمی بیشتر شد. مروری بر روند سکه در سال گذشته نشان می‌دهد در سال 1393 سکه معاملات خود را با قیمت 954 هزار تومان آغاز کرد، اما در اواخر سال گذشته این کالا راه نزولی را پیمود و نهایتاً با قیمت 940 هزار تومان به کارخود پایان داد، رقمی که 14 هزار تومان کمتر از قیمت ابتدای سال بود. بالاترین قیمت سکه در سال گذشته در تاریخ اول بهمن‌ماه به ثبت رسید، جایی که سکه تا رقم یک میلیون و 45 هزار تومان رشد کرد. رسیدن قیمت دلار به محدوده 3500 تومان و اونس به مرز 1300 دلار از عوامل اصلی این رشد بودند. کف قیمتی سکه در سال 1393 نیز در تاریخ 20 آبان 93 ثبت شد که این کالای گرانبها به نرخ 903 هزار تومان رسید. عامل اصلی ریزش سکه تا این نرخ، سقوط اونس و رسیدن به محدوده 1150 دلاری بود.
چنان که می‌دانیم در بازار سکه همواره دو عامل اونس و دلار دو نیروی اثرگذار بر تعیین جهت قیمتی این دارایی باارزش بوده‌اند. پیش‌بینی‌ها از روند سال جاری سکه نیز بیشتر به تغییرات دو عامل ذکر شده در کنار نتایج مذاکرات هسته‌ای و اثری که بر شاخص بازار ارز می‌گذارد، بستگی دارد.
اکثر معامله‌گران سکه اعتقاد دارند سطح حمایتی سکه در سال جدید مانند سال 1393، 900 هزار تومان خواهد بود و سکه در برابر قیمت‌های پایین‌تر مقاومت خواهد کرد. این در حالی است که گروه دیگر از معامله‌گران دید منفی‌تری به آینده این کالا دارند. به باور آنها حفظ فشار کاهشی بر اونس جهانی و افزایش احتمال توافق نهایی ایران با 1+5 پس از تفاهمنامه لوزان و ریزش بیشتر قیمت دلار، سکه را درجاده سقوط قرار خواهد داد. به باور آنها این عامل موجب خواهد شد سکه مانند مقاطعی از سال 1392 که تحت تاثیر بهبود روابط ایران با غرب و احتمال برداشته شدن تحریم‌ها به زیر 900 هزار تومان رسید، در سال جدید نیز تحت تاثیر توافق هسته‌ای در تیرماه و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا و ریزش اونس به زیر 900 هزار تومان برسد.
البته اکثر فعالان سکه اعتقاد دارند در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای قیمت دلار در کوتاه‌مدت به صورت هیجانی افت خواهد کرد و پس از آن به دلیل افزایش مراودات تجاری با غرب، تقاضا برای دلار رشد خواهد کرد و قیمت این ارز در مسیر رشد قرار خواهد گرفت تا راه برای افزایش مجدد قیمت سکه فراهم شود.
اما با تمام این تفاسیر کمتر کسی از این گروه یافت می‌شود که قیمت‌های بالای یک میلیون و 200 هزار تومان را برای سکه تصور کند. این فعالان در خوش‌بینانه‌ترین حالت انتظار دارند بهای سکه به نزدیک یک میلیون و 50 هزار تومان رسد، کما‌اینکه برخی معاملات آتی سکه در حال حاضر با ارقامی نزدیک به قیمت یاد شده در پاییز به ثبت رسیده است. در این بین معدود دیدگاه‌های بدبینانه نیز وجود دارد. کسانی که راه رسیدن به توافق هسته‌ای را دشوار می‌دانند و احتمال می‌دهند در صورت عدم رسیدن به چنین توافقی، قیمت‌ها در بازار داخلی با شوک مواجه شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها